ČD k hluku v Židlochovicích: Naše vozidla splňují platné hygienické normy
RegioPanter v Židlochovicích. Foto: České dráhy
Provoz osobních vlaků do Židlochovic byl obnoven v prosinci 2019, následně si obyvatelé stěžovali na hluk
Splňuje hluk předepsané limity? Splňuje. Není se dál o čem bavit-maximálně o změně hlukových norem.
Pakliže to chcete brát „silou“, pak možná.
Mimochodem nějaký zádrhel tam asi je i co do běžných norem, když došlo k odložení kolaudace.
No když jsem tuhle stál na nástupišti v Tišnově a čekal na spoj, tak na vedlejší koleji odstavený panter pod proudem opravdu nevypadal, že by splňoval limity hluku. To když si člověk stoupne přímo před střešní ventilátor, tak neslyší vlastního slova a o hlášení ani mluvit nebudu. Holt je to rozdíl, když se to změří jako nové z fabriky a když jsou lopatky zaneseny prachem a ložiskům dochází životnost. Jsem rád, že nebydlím u nádraží s čekajícími Pantery….
A bude hůř, JMK tyhle ultra hlučné lowcosty má objednáno víc.
Obavam se,ze je micek na strane SZ, jakozto spravce zelez.site. Pokud vozidla z hlediska generovane akusticke zateze legislativne vyhovuji,pak je reseni, dle me, v gesci SZ, ktere by melo prijmout opatreni.
Řešením by mohlo být nepouštět Pantery do Židlochovic.
Ono by možná stačilo „pantery“ tam na noc neodstavovat = nasadit tam poslední večerní a první ranní vlaky třeba nějaký „šukafón“, protože na frekvenci v té době asi ani větší vozidlo potřebné není. Ale nejsem místní, takže místní poměry neznám …
Nebo po dojezdu posledního spoje s ním odjet nocovat jinam (např. do Hrušovan, pakliže tam problém není).
Tím ale je vyřešeno jen to nocování, nikoliv (prý také problematický) hluk v denní době při dlouhém obratu soupravy.
Než přejíždět jako Sv, nebylo by už lepší vypínat (nepoužívat aktivní odstavení?)
Mrzutý je, že se u autobusů vyrábějí čím dál tišší motory. I hladká silnice z obalovačky má na snížení hlučnosti jak venku tak v interieru vliv. Přesto díky klimatizaci je hluk ve vozidle stále stejný jako před 50ti lety.
Ale neni v nem takove vedro jako pred 50lety 🙂
Nerozporuji, ale bohužel za cenu toho hluku, který, se zdá, nikdo moc neřeší. A o tom je diskuze.
To je strašný alibismus. ČD se prostě jen vymlouvají a nechtějí hnout ani prstem. Sice chápu, že s tím nic nezmůžou, to spíš výrobce by měl zapracovat, ale je to podle mě stejný případ jako s tou slepeckou dlažbou v Brně na hlavním nádraží. https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/vodici-linii-pro-nevidome-na-hlavnim-nadrazi-prerusuji-kose-i-lavicky-20170829.html Brno uvedlo, že byly splněny všechny normy a zákony, ale ve výsledku to slepcům vůbec nepomohlo. Na tvrzení novináře, že je to prostě špatně, byla ta samá odpověď – normy splněny byly. Že to nemá logiku, už nikoho nezajímalo. O týden později to předělali. Pokud bych bydlel v blízkosti nádraží, nespokojil bych se s tím,… Číst vice »
Otevreli si nadrazi, ale jezdily jim tam vlaky.
Zajímavé, že všude v republice to je ok, ale Židlochovickým to hlučí. 😀
Tak „všude jinde“ to O. K., také být nemusí; jiné hlukové „aféry“ jsou také zaznamenány.
Také je fakt, že situace s Pantery + stojícími delší dobu při pauze mezi spoji + na nádraží nekrytém např. většími nádražními budovami, protihlukovými zdmi či něčím jiným, je docela specifická.
Všude jinde je to „OK“? No, možná pro situace neznalé, ale zkuste se zeptat třeba na ROPIDu, co se dělo, když si tehdy Hugoun vymyslel špičkové „obracáky“ jezdící jen do/z Úval a odstavování „ešusů“ mimo špičky tam: od té doby, kdy ty vlaky byly prodlouženy až do Českého Brodu, už je asi klid, protože tam je nádraží v relativní pustině a ten boční peron je od obytné zástavby daleko, ale ty problémy v Úvalech má hluboce v paměti každý, kdo se okolo jen ochomýtl. Takže „problém Židlochovice“ není vlastně „ničím novým pod Sluncem“, je se s ním setkávají poprvé i… Číst vice »
Stejný problém mimochodem byl v případě zast. Černošice-Mokoropsy a nesouhlasu místních se zřízením obratové koleje tamtéž (kde by obracely – a hlučely – Elefanty).
Ano, ale tam to skončilo právě ještě na té teoretické úrovni a dál už se tím raději nikdo nezabývá, i když by to prodloužení „radotínských obracáků“ minimálně až tam pochopitelně užitečné bylo.
A k tomu můžete přidat i vizi o nové zastávce „Radotín sídliště“, která byla pro ty „obracáky“ uvažována jako koncová původně – to tehdy také neprošlo právě ze stejných důvodů.
Ano, osobně jsem se měl možnost v Černošicích přesvědčit, co to dělá za bengál, když stojící Ešus roštuje chlazení. To Sergej je proti němu téměř tichošlápek. No a Panter bude mít zřejmě podobné vybavení. Na to žádné stabilní protihlukové opatření podle trati nepomůžou.
To si bude muset nejmenovaný dodavatel a kdysi slavná lokomotivka zamést před vlastním prahem !!!
Takto je dobrý blábol. Tuhle jsem parkoval deset minut v Kralupech vedle byla kolej a na ní cittyelefant. Ten neskutečný řev co z toho šel ( asi nějaké chlazení elektroniky) to musí být pocuc pokud je to někde v blízkosti baráků..
Na měsíc jim tam pošlete 560 a bude klid, ne? Jak budou prosit aby jim tam ty pantery vrátili. Já bych se s tím vůbec nemazal, hluk to sice příjemný není, ale přežít to jde.
Falešné (a docela ubohé) dilema mezi dvěma nevhodnými řešeními, když ideálním řešením je řešení docela jiné.
Mimochodem, za pár let jim tam skutečně budou jezdit docela jiná vozidla – jsem zvědav, jestli ta dokážou být tišší než to, s čím tam Národní dopravce jezdí nyní.
Za pár let jim tam budou jezdit docela jiná vozidla? On si snad JmK objednal něco jiného než RegioPantery?
Jiná řada, jiný typ, který může (ale O. K., také nemusí) mít tuto věc vyřešenu (zejména po této aféře) jinak.
Nezapomeňte na váš inteligentní příspěvek zde, až budete (po koupi nové myčky/ pračky/ vysavače atd.) nespokojený s hlučností těchto elektrospotřebičů ve vaší domácnosti.
Přijde mi to trochu jako míchání jablek s pomerančema. Nevím proč DÚ nezkolaudoval trať kvůli tomu, že tam v noci hučí soupravy. SŽ a DÚ mají řešit pouze trať. To je jak na silnici. Pokud mi v noci za domem budou celou noc jezdit po silnici kamiony, tak se mi to může nelíbit, ale to je tak všechno. Silnice tak je odjakživa a kamion pokud má platný TP tak ji může využívat zceka libovolně.
To nemate pravdu. Zatimco u silnice se jede podle odhadovane intenzity a tabulek, tak na draze se hluk vypocitava vice konkretne – jede se primo podle jizdniho radu a konkretnich vozidel. A na ty se pak dela povoleni EIA a potom kolaudace. Na silnici se vam muze stat, ze po kolaudaci se tam presunou vozidla, intenzity se zvysi, ale nikdo s tim nic nenadela. Proto taky je takovy problem nekde postavit drahu bez PHS. A to plati i pro tramvaj nebo trolejbus. Mate nekde hlucnou silnici – „vsak to je normalka“. Chcete tam natahnout draty pro tykadlaci – „Jo moment,… Číst vice »
„Na silnici se vam muze stat, ze po kolaudaci se tam presunou vozidla, intenzity se zvysi, ale nikdo s tim nic nenadela.“
To ale není pravda. Pokud nejde o tzv. „starou hlukovou zátěž“, musí provozovatel komunikace závadu odstranit. Pokud český soud náhodou řekl něco jiného, je to na žalobu k evropskému soudu, protože směrnice je v tomhle ohledu poměrně striktní.
když se v tom vyznate, jakou úpravu norem byste navrhnul?
A ty soupravy stojí na něčem jiném než na kolejích ve správě Dobré správy?
P. S. na modernizovanou trať se vztahují přísnější hlukové limity než na trať (ba i silnici) stojící (a mezitím – v době přísnějších limitů nezmodernizovanou) „odjakživa“.
Otázku hluku v prostředí nelze brát na lehkou váhu. Hluk, zejména z dopravy je kolem nás neustále a díky zvyšování intenzity dopravy roste. A nejde jen o to, zda je hluk vysoký, ale vadí i nízká hladina zvuku, pokud trvá dlouho, záleží na výšce tónů, vibracích apod. Nejvíce je to znatelné u silniční dopravy, ke které už i v některých případech soudy řekli, že se s tím nedá nic dělat, že to tak v současné době musí být a nelze to řešit (příklad Pankrác a SJM obecně)). U železnice to tak zlé a rozsáhlé není, ale zato se o tom… Číst vice »
„Jak to vůbec bylo řešeno v projektu? To to nikdo nevěděl???“ Dělaly se samozřejmě hlukové výpočty. Ale už ten hluk v terénu patrně nikdo neměřil, tedy neověřil, že hlukový výpočet (jakožto teoretický model) je v souladu s realitou. A SŽ teď zjistila, že je tu problém, protože výpočtu zjevně chyběla stacionární složka ve výšce. Nejsem si jistý, jestli výpočet této složky hlukovým modelem něco předepisuje (nejsem hlukař), nicméně odpovědnost jde plně za SŽ jakožto provozovatelem zdroje hluku (tj. trati). Ten musí technickými opatřeními (je jedno jakými, jestli změnou vozového parku, přístavbou stěny nebo odhlučněním vozidla) zajistit, aby se nadlimitní hluk… Číst vice »
Přesně tak: investorem obnovy té trati byla (byť na popud JmK) jednoznačně SŽ (tehdy tedy ještě zřejmě SŽDC), a tak za výsledek odpovídá jednoznačně investor, protože on byl i zadavatelem projektu, a je tedy i jeho problém, jaké podklady projektantovi poskytl.
A SŽ jako investor si snad nezjistila hned na počátku přípravy akce, proč tu stavbu staví a čemu má sloužit? Až tohle je v tomto státě dokonce možné? K čemu tedy byly nějaké porady zúčastněných odborníků, které se v rámci projektové přípravy jistě uskutečnily, N.B. když kusé ukončení kolejiště předpokládá využívání vratných souprav?
Jestli jste četl článek, tak je problém při odstavení vozidel. Dle TSI to však není řešeno, protože při odstavení je logicky vše vypnuto. Bohužel TSI nezná režim aktivního odstavení, kdy se souprava temperuje nebo chladí. Takže dle norem je vše OK, protože normy řeší pouze hluk za jízdy, v kabině strojvedoucího, za chodu kompresoru a při stání, tj. např. na nástupišti. Souprava se měří v teplotě vzduchu 20°C a za chodu všech agregátů. Překvapivě normu nezajímá hluk v prostoru cestujících nebo při temperaci při odstavení.
takže za to, jako obvykle, nikdo nemůže. vlaky splňují normy, jedná banda řve…dělá to randal, druhá…nemůže to řvát, třetí…stejně tam nikdo nebydlí…a čtvrtá…postavíme vyšší zeď. až bude nakreslena, tak se objeví pátá skupina, která bude protestovat proti stavbě zdi a zkázu dovrší skupina šestá…která by moc tu zeď chtěla stavět, a nemůže se tak nějak smířit s tím, že stavbu vyhrál pepostav a tak se začne odvolávat k Merkurovi, Jupiterovi i sv. Hubertovi, že VR bylo cinkle.
my si opravdu nezaslouzime nic jineho než Babíse, Zemana, Filipa, Topola, Paroubka, Klause a další ty sympataky, kteří ničí tuto zemi.
Může za to projektant, který nezahrnul hluk ve výšce. Resp. SŽ jako provozovatel trati.
Otázka je, jaké jsou na to normy a předpisy…tedy jestli vůbec a jak moc je to potřeba řešit. Možná to má řešit po formální stránce jednotka a ne stavba, případně ne zastávka, ale odstavná kolej…nedivil bych se, kdyby to čistě formálně bylo správně, ale realita byla jiná.
Formálně to znamená, že jsou prokazatelně překračovány hlukové limity.
Formálně to tedy znamená, že investor nezajistil soulad stavby s legislativou.
Formálně tedy investor / provozovatel musí buď omezit vozidla s danými hlukovými charakteristikami, nebo trať stavebně upravit.
Že na to investor / provozovatel nemá vnitřní provozní předpisy? To je jeho problém.
Viděl bych to přesně jak píšete. TSI neřeší hluk při odstavení vozidla (pohonná jednotka je vypnuta, tak proč by to měla řešit). Skutečnost je ale jiná – viz můj komentář výše. Jednotka sice splňuje TSI, ale při odstavení produkuje nadlimitní hluk. Jedinou možností je buď nedovolit odstavení jednotky nebo je třeba zakrýt zdroj hluku – např. jako u tepelných čerpadel.
Tak to je kardinální volovina. Jak může projektant zjistit, která vozidla na nádraží nakonec budou jezdit?
No, to by snad projektantovi měl zadat investor v rámci podkladů pro zpracování projektu, nemyslíte?
Když si necháte od někoho vyprojektovat dům, také ho necháte, aby namaloval, co stačí jemu, aby něco nakreslil, a ne pokud možno to, jaké představy o výsledku máte vy?
Pane, SŽ musí umožnit přístup k dopravní cestě každému dopravci, takže v hlukové studii se uvažuje typové vozidlo.
Jasně, investor to zadá a nakonec tam bude jezdit něco jiného.
Nevíte náhodou, jestli v Polsku někdo neprodá Sergeje? 🙂
Drážní úřad kvůli hluku nezkolaudoval modernizovanou železnici v Židlochovicích
https://brno.rozhlas.cz/drazni-urad-kvuli-hluku-nezkolaudoval-modernizovanou-zeleznici-v-zidlochovicich-8414702
Udělal jsem pokus – postavil jsem pantera pod okno nocležny, nechal ho AO, akorát jsem vypl klimu a nechal topit topnice a šel spát. Podotýkam, stál mi pod oknem, ze kterého jsem koukal na jeho střechu. Ten „hluk“, co vydával, byl daleko lepší, jak ta auta, co mi jezdí před okny doma. Co bylo ale protivný bylo, když si odfoukla sušička vzduchu, to jsem vždycky nadskočil na drážní posteli.
Takže tak.
…no a voto nejspíš jde! 😉
A tu řvoucí klimu, kterou nikdo vypínat nebude (přes léto tuplem ne)
předpokládám že v noci klima puštěná není a ve dne v záplavě jiných hluků to nebude tak strašné
Jakou „záplavu jiných hluků“ v relativně poklidných Židlochovicích (přinejmenším její části u nádraží) máte na mysli?
řev ptáků asi.
Slepic?
🙂
A k sušičce když se přidají kvílející motory čerpadel oleje… tak je EJ ( od Škoda Werglu) slyšet i 1,2 km daleko…
Za tichého vlahého rána, když se blížím k nádraží a výjimečně tam Panter stojí je fakt slyšet ještě před vjezdem do stanice.
A má taky nájezd po 5 letech 1 mil. km jako v Jmk, tzn. že ho čeká středně těžká oprava?
To vyjádření mi připomíná „nebyl jsem tam, a ta částka taky nesouhlasí“
Já bych to dal celé do tunelu – něco jako metro -B- z Rajské zahrady na Čerňák – to by byl dobrej tunel, ne? To by bylo bambiliónů…A na sprželi by měli odměny za proinvestovaný prachy!
Doba z nás udělala národ rozmazlenejch sraček – – – na pole a k soustruhům a na noční s vámi – slečinky (a do sluchátek na každý sedačce vlaku – TUC TUC TUC TUC – to nikomu nevadí)…
A jak víte, že ta část židlochovických občanů nepracuje např. i na noční směny, takže přes den si pak přejí o to větší klid, který jim ale není dopřán kvůli hlučícím Panterům?
Stejně tak – podle čeho víte, že tito židlochovičtí občané (pakliže vlakem vůbec jezdí) nijak nemají problém s „tuc-tuc-tuc“ u svých spolucestujících?
Od takového usmrkance jako ty to fakt sedí.
Mají recht, nazíráno životní zkušeností, je ta změkčilost a zhejčkanost dnes naprosto neuvěřitelná (plně si uvědomuji že předchozími generacemi na tu moji bylo nahlíženo obdobně). Schválně, jak dlouho a jak hluboko lze ještě upadat, než konečně nastane singularita? Kletba na závěr: Štokra na přípřeži, dalšího na postrku a uhlí ze sokolova ve stoupání v noci na Kařízek, Nebo rovnou turbínku na Vás, stěžovači
To nemůžete srovnávat: něco jiného je krátkodobý hluk, navíc s měnící se intenzitou i tóninou, a něco jiného je monotónní soustavné hučení.
V 90. letech jsme jezdívali na „spartánské“ zájezdy „spacími autobusy“ (s palandami v části vozu) a nocovali jsme často na dálničních odpočívadlech, která už tehdy byla v západní Evropě na docela dobré úrovni, ale ten celonoční monotónní hluk z provozu dálnice, byť nebyl nijak extra silný (občas i oddělený nějakým navršeným valem zeminy) byl velmi nepříjemný.
Zde vidite jak jsou hlukove normy a hlukove modelovani smesne.
Resi intenzitu hluku ale uz ne delku trvani hluku.
Resi zdroj hluku v pozici X a Y, ale uz ne v pozici Z.
Ale jakmile rekonstruujete trat kde jednou v noci projede nakladni vlak a kilometr pres les se nachazi hajenka, tak musite mit kilometr dlouhou PHS
Jde částečně o alibismus.
V kauze PHS v Úvalech soud rozhodl tak, že tam být nemusí. (Nesouhlas majitele pozemku, na který by šel hluk, nebránil Sprželi cpát peníze betonové loby) Stejně tak další situace, kde se dělá PHS, ačkoliv není potřeba.
A tvrzení modrogum, že RegioPanter splňuje normy znamená co – výsledek měření u odstavených rypáků není správný, protože Spržel naměřila nějakou diskotéku u nádraží?
A to i klidně PHS bezprostředně navazující (a tím mj. rozhledové podmínky zhoršující, zejména pokud by byl přejezd v poruše) na přejezdové zab. zař., jehož výstraha je zdrojem hluku taktéž. 🙂
Hluková legislativa bere v úvahu i délku hluku. Nicméně je nejen velice přísná, ale i složitá. Klíčové v tomto případě zřejmě bude, že odstavená souprava bude považována za stacionární zdroj hluku, nikoli jako zdroj hluku z dopravy, který má přece jen mírnější limity.
Spíš je to typický český výrobek, který splní všechny možné i nemožné certifikáty, ale nikdo to neřešil jako celek.
Asi tak… odstaveného Talenta, pod okny Penzionu u nádraží, kde býváme skoro každý rok, nikdo nikdy neslyšel… tak jednou za hodinu si napumpuje potřebný tlak vzduchu a je v klidu a tichu.
Je střídavý, takže má taky trafo, taky ho musí chladit…
…ale kde udělali soudruzi ve Škoda Werglu chybu… že by kupovali laciné komponenty…
Vždyť ty čerpadla oleje na střeše dělají bugr i ve dne
Berte to jako místní výzkumně/vývojou kulturu. Celý kamarádský kruh od vývoje přes výrobu až po odběratele se s takto „dataženým“ vyrobkem spokojí.
Je fajn, že daňový poplatník mohl říci, že v tomhle případě na to není zvědavý.
Ono je to i při výrobě osobních vozidel. Když si Škoda MB nakoupí technologie od mateřského VW a splácá z toho svojí produkci, tak jsou taky první dva roky schopni z vás dělat betatestera. Tady naštěstí lze rovnou řící, že jako spotřebitel tohle neakceptujete a koupíte si něco jiného.
Vidíte, v diskuze se spousta podobných zjištění, ale dle sdělení Škodovky „o tom slyšíme poprvé“.
NIMBY. Pokud jde o ulice Sportovní/Svratecká, tak tam se sluší dodat, že to je satelitní sídliště RD, které vzniklo před 10-15 lety. Dnešním stěžovatelům asi nebylo podezřelé, že parcely můžou být levnější z důvodu, že je to vedle štreky, která je tam položená už 100+ let… Připomíná mi případ skupiny majitelů zahrádek v naší obci, kteří si zase stěžovali na hlučnost letadel ze sousedního sportovního letiště. Kdo by to byl řekl, že na letiště lítají letadla?
Před 10 – 15 lety byla ta „štreka“ nesjízdná a po mnoho let bez dopravy.
Mj. v té době ještě ani neexistovaly Regiopantery, takže se ani teoreticky nedalo argumentovat jejich hlučností při pobytech na konečných.
Když si pořizuju nemovitost pro vlastní bydlení, tak snad budu při tom rozhodování uvažovat o dlouhodobějším časovém horizontu – jak ta lokalita bude/může vypadat za 20, 30 let, ne? Sice mě k tomu nikdo nemůže nutit, ale pokud to neudělám, tak se potom těžku můžu divit.
Ne. I kdyby se tam přistěhovali včera. Trať do Židel není „stará hluková zátěž“, prošla modernizací, tj. musí splňovat zdravotní limity.
„Stará hluková zátěž“ existuje jenom proto, že není reálné všechny nadlimitní zdroje hluku hned vyřešit. A přesně tohle je ten případ, na který je směrnice o hluku zaměřena.
Já myslím, že trať základní limity splňuje, o tom podle článku není nejmenších pochyb
Tak jasně, ten panterácký bzukot je děsný (a děsně hlasitý). Na druhou stranu v Židlochovicích kilometr od nádraží není žádnej obytnej barák (takhle boží to jinde nemají) , nádraží mají skvělý a jezdí jim tam moderní jednotky. Je to win win na tolika frontách…ale takoví podobní Dvořáci z Tetčic se prostě najdou všude.
Takže je to davová psychóza?
Zkuste se na tu mapu podívat ještě jednou 😉
Když je obytná zástavba kilometr daleko tak proč to nádraží obnovovali, nebylo by lepší jet autobusem z centra obce? (-:
To je trochu ta míra hluku a každý to vnímá jinak. Máme vlak 4,5 kilometru daleko, za tiché vlahé noci, je slyšet každý vlak… je to mírný hluk, který nevadí, ale je to 4,5 kilometru a tlumí to stromy a kopec…takže věřím, že i 1km od nádraží je randál jako prase…
Možná se povedli Škodovce levné jednotky, ale rozhodně ne komfortní a poplatné době – podvozky mlátí, čerpadla kvílí na střeše a regulace taky není z tichých… když si člověk nenasadí sluchátka, tak je to po hodině jízdy dost otravné.
Hned za nádražím jsou domy v ulici Sportovní a Svratecká, o kus dál pak nová zástavba za Penny.
Proč ČD vymýšlejí/zavádějí opatření, když (prý) splňují normy???
třeba chtějí mít vozidla lepší než normy nebo prostě přemýšlí jak to zlepšit a zavděčit se lidem i když to normy splňuje (to jestli to skutečně normy splňují nebudu rozebírat)?
Za plotem mi vznikla chovatelská stanice psů.
Hned bych zaměnil za Pantera!!!
Nejhorší je tzv. „soused sběratel“. Okolí jeho domu je plno různých předmětů, které stihl v průběhu svého života nahromadit. Bystrému člověku ale dojde, že je to v podstatě černá skládka a zároveň se odtamtud šíří odpudivý smrad. Když se dotyčný „sběratel“ ještě rozhodne smrad přiživit pálením nejrůznějších artefaktů z jeho rozsáhlé sbírky, dostávají nervy opravdu zabrat. Štěstí, že my už od něj máme pokoj.
Tenkrát bych také měnil za Pantera, ten by mi aspoň nebránil ve dne pořádně vyvětrat domácnost.
A zmíněný soused to jednoho dne korunuje tím, že tam bude smrdět jako hnijící mrtvola…
On to bohužel opravdu tímto korunoval.
Nejvíc mě baví jeden místní, který má před barákem naházené ledničky, dveře od auta, apod. a na fasádě má připevněnou cedulku „Zákaz skládky smetí pod pokutou“ 🙂
Je zajímavé, že u nás je takto pschicky narušených osob (protože „hoarding“ je opravdu psychologická porucha) zjevně mnohem víc, než třeba v Rakousku, Německu nebo ve Švýcarsku, kde jsem hromady „bordelu“ před domy neviděl.
Stálo by to za výzkum.
Bohužel tohle jsou případy pro psychologa…
A je to v územním plánu? Pokud ne, ven.
Otázka je, jak probíhá servis vzduchotechnik a klimatizací? Obecně jsou vzduchotechniky výrazně hlučnější oproti klimatizacím. Nebo to také může být několik příčin současně.
Jaký je v tomto případě rozdíl mezi vzduchotechnikou a klimatizací?
Vzduchotechnika nemusí mít klimatizaci. 😉
Super, a jaký je rozdíl v tomto případě? Protože vlak má buď vzduchotechniku (pouze oběhový ventilátor, který žene do salónu přes filtr vzduch z venku) nebo klimatizaci (strojové chlazení vzduchu pomocí chladícího okruhu). V klimatizacích bývá hlučný kompresor. Panteři mají klimatizace z plzeňského Faiveley. Nejedná se o nic nejmodernějšího protože za to Škodovka nechtěla moc platit. Ale jde o kvalitní výrobek. Shodou okolností jsem stál vedle Pantera v Židlách teď o víkendu. Klimatizace jsou při odstaveném vlaku stáhnuté na minimum. Stejně tak chlazení hlavních a pomocných měničů (tam jsou taky ventilátory). Ventilátor na brzdovém odporníku nejede. Pokud si někdo na… Číst vice »
Na to že hluk panterů překračuje únosnou mez i oproti muzeálním vozidlům, pozná snadno i cestující a nejde jen o vzduchotechniku i když ta hučí jak servery v datovém centru, ale i velice nepříjemný vysokofrekvenční pískot, který je slyšet při zapnutém topení (podobný jak dělaly zářivky ve starých Béčkách ale silnější)
„Naše vozidla obecně splňují platné hygienické normy hluku“. Kdo kdy slyšel klimatizaci CityElefantu se musí nutně pousmát. Pokud však normy dovolují extrémně hlasité jednotky a zároveň požaduje tiché prostředí železnice, tak nám budou muset asi všechny vlaky jezdit jen v tunelu (nebo v něčem podobném jako tramvaje v Brně v Plotní).
Promiňte, jaká hodnota hluku byla při úředním (certifikovaném) měření naměřena ? Kde jsou ty údaje k dispozici ?
Obtěžujícím hlukem je i podlimitní hluk trvající „dlouhou dobu“, zejména v prostorově omezeném prostoru – nepochybně na první koleji na Masaryčce, kde se hluk odráží od zdi staniční budovy … Tam by se patrně při měření hluku překročení limitu zjistilo …
Takhle ale hlukové normy nejsou konstruovány …
Nevím jakým způsobem jsou stanovené normy, ale vzhledem k tomu, jak vypadají normy pro používání zábradlí v okolí železničních stanic si o nich moc velké iluze nedělám.
Jinými slovy víte houby, ale musíte nám to říct.
V Německu je několik stanic i zastávek bez modrého zábradlí, které by bránilo cestujícím v nebezpečném pádu z nástupiště na stejně vysoký trávník.
Další problém je i frekvence zvuku. Kolikrát naměřená vyšší hlučnost s nízkou frekvencí je příjemnější než něco tiššího, ale s vysokou frekvencí.
Toto kupodivu ví i tvůrci norem, proto pracují s korekční křivku A.
A ještě je problém, že pro muže jsou (obvykle) horší hlubší tóny a pro ženy vyšší tóny zvukového pozadí. Někdo tvrdí, že je to dáno psychohistorií (že muži hlídali jeskyni před bručícím mědvědem a ženy kojily plačící děti), ale stejně tak to může být dáno v průměru různým objemem zvukovodů. A jak vždy rád připomínám – před hlukem (a vibracemi a prachem a chemikáliemi a jinými externalitami) máme povinnost chránit nejen lidi (kteří si nakonec přinejhorším můžou koupit sedmiskelná supermahagonová okna – nebo tak něco), ale i zvířata a rostliny, které jsou v tom dost nevinně. A je skvělé, že… Číst vice »
Nevim jestli Masarycka, ale napr. v Uvalech problem s hlucnosti odstavenych elefantu byl. Do doby, nez se S7 prodlouzila celodenne do Ceskeho Brodu.
Vozidla schvaluje Drážní úřad. Limity jsou v TSI o vozidlech. Z hlavy nevím.