ČD Cargo zrušilo tendr na velké dieselové lokomotivy, koupí více menších
Nákladní dopravce ČD Cargo zrušil soutěž na dodávku až pěti nových interoperabilních dieselových lokomotiv určených zejména pro dopravu do zahraničí.
Nákladní dopravce ČD Cargo zrušil soutěž na dodávku až pěti nových interoperabilních dieselových lokomotiv určených zejména pro dopravu do zahraničí. Informaci firma zveřejnila ve věstníku veřejných zakázek.
„Přišla jediná nabídka, která navíc byla výrazně dražší než jsme očekávali. Proto jsme soutěž zrušili,“ řekl předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik.
ČD Cargo v soutěži poptávalo dieselové lokomotivy s výkonem až 2 400 kW, které chtělo použít hlavně na přeshraniční dopravu na dieselových tratích například do Německa či Rakouska přes přechody Cheb/Schirnding, Domažlice/Furth im Wald a Šatov/Retz. V soutěži výrobcům garantoval odběr nejméně tří kusů, maximálně pěti.
Silné dieselové lokomotivy jsou ale aktuálně produktem, který na trhu prakticky neexistuje. Nové emisní a TSI normy přinutily výrobce změnit kompletně původní design osvědčených dieselových lokomotiv a současně řešit i požadavky na snížené emise. „Prakticky na trhu neexistuje aktuálně taková lokomotiva, která by byla homologovaná pro provoz v regionech, které poptává ČD Cargo. Z debat s výrobci vyplynulo, že by nám podali výrazně levnější nabídku, pokud bychom objednali více strojů,“ řekl Bednárik. I proto ČD Cargo zvažuje, že se v budoucnu spojí s jinými dopravci a poptají nové lokomotivy společně.
Jako jistější se ale jeví zatím jiné řešení. ČD Cargo finišuje se soutěží na dodávku až deseti nových lokomotiv s výkonem nejméně 890 kW, které mají být obdobou řady 742. Tedy lokomotiv určených pro posun a lehkou traťovou službu. Právě ty by mohl dopravce použít zdvojeně jako alternativu za větší dieselové lokomotivy. „Soutěž je vyhodnocena, čekáme na podpis smlouvy,“ řekl výkonný ředitel Tomáš Tóth.
Průměrné stáří lokomotivního parku ČD Cargo je mezi třiceti až čtyřiceti let. ČD Cargo má ve flotile zhruba 200 dieselových lokomotiv řady 742, které jsou však vzhledem ke stáří značně poruchové a proti novým či modernizovaným strojům taktéž z pohledu provozních nákladů méně úsporné.
Vedení firmy tedy počítá, že nákupem až deseti nových lokomotiv, kompletní modernizací stávajících padesáti strojů a dalšími opravami nejvyššího údržbového stupně, kterými projdou vybrané lokomotivy, zajistí u tohoto typu nezávislé trakce vyšší spolehlivost, která umožní dopravci cílově provozovat menší počet lokomotiv, respektive umožní držet nižší provozní zálohu. „Například pro kůrovcovou kalamitu jsou nově nakupované lehké diesely ideální, brejlovci jsou už zbytečně velké a výkonné stroje,“ dodal Bednárik. Aktuálně běží další velká zakázka na modernizaci 50 lokomotiv této řady. „Je to kompletní modernizace, zůstane jen podvozek,“ dodal Bednárik.
ČD Cargo počítá s tím, že nové lokomotivy budou financovat hlavně zpětným leasingem. Investice spadají do střednědobého plánu na obnovu a modernizaci vozového parku, které mají omladit flotilu, do které se deset let v podstatě neinvestovalo.
Anglická verze je dostupná na CEE Transport.