lot
Dopravci Železnice Železniční průmysl

ČD Cargo začíná s provozem nových lokomotiv TRAXX MS3, budou vozit i vlaky Českých drah

Bombardier TRAXX MS3 v barvách ČD Cargo. Foto: ČDC
Bombardier TRAXX MS3 v barvách ČD Cargo. Foto: ČDC

Nákladní dopravce ČD Cargo zítra zařadí poprvé do provozu nové lokomotivy TRAXX MS3 od společnosti Bombardier. Stalo se tak po úspěšných testech na zkušebním okruhu ve Velimi.

Podle výkonného ředitele ČD Cargo Tomáše Tótha dopravce zatím lokomotivy nepřevzal do svého majetku, dohodl se na smlouvě pro zkušební provoz. „Jedna lokomotiva musí ve zkušebním provozu najet 40 tisíc kilometrů v nákladní dopravě, deset tisíc kilometrů v osobní dopravě,“ řekl Tóth. Proto se objeví nové lokomotivy i v čele vlaků Českých drah. Nové stroje nesou označení 388.001 a 388.002.

Jako první se mají lokomotivy objevit v čele nákladních vlaků mezi Hněvicemi a Havlíčkovým Brodem a mezi Hněvicemi a Plzní. Jedna z lokomotiv se přesune pro výcvik strojvedoucích do Ostravy, kde bude jezdit na trase Ostrava – Česká Třebová a Ostrava – Břeclav.

ČD Cargo je prvním zákazníkem v Česku, který si pořídil lokomotivy řady MS3. Od Bombardieru si jich objednal celkem deset. Ve flotile má dopravce vícesystémové lokomotivy Siemens Vectron, se kterými proniká do zahraničních přeprav, s lokomotivami TRAXX rovněž počítá i pro mezinárodní dopravu.

Lokomotivy budou moci jezdit v tuzemsku a ve všech okolních státech a Maďarsku, přičemž tento soubor zemí lze podle carga ještě rozšířit o Slovinsko a Chorvatsko. Součástí výbavy je evropský zabezpečovač ETCS, kamerový systém nebo komunikační systém GSM-R.

56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
zabak

Možná a pravděpodobná další loko na vnitro a okolí jako 380

pejan

Jedna lokomotiva musí ve zkušebním provozu najet 40 tisíc v nákladní dopravě, deset tisíc v osobní dopravě — Kdo a nebo podle čeho tohle určuje? To když si to objedná nákladní dopravce, tak si kvůli tomu bude muset udělat licenci na osobku? :))
Počínání CDC nechápu, když už jednou šly do Vectronů, říká se, že prej více řad je spíš na obtíž, ale snad nám l tomu ekspert Přibrzděný průnik řekne něco víc 🙂

Brzdič zániku

Šly do toho úplně ze stejného důvodu, pro který šel MTR proč po 40 Traxxech do Vectrona.

pejan

Jasně, MTR šel do prý lepších Vectronů ze stejného důvodu, proč CDC jde do prý horších Traxxů, to dá „rozum“ Přibrzděnce :)))

liposh

Vím, že na krásu se nehraje, ale ten Traxx 3 je děsně hnusnej. Jakoby někdo udělal v roce 1995 facelift nějaké krabice z 80. let. Když před 15 lety Siemens dělal Taurus a u Škody začaly s designovým studiem Porsche spolupracovat na 380ce, viděl jsem budoucnost růžově. A teď jsou nejmodernější rozšířené mašiny Vectron a Traxx3…svět se v pr..l obrací.

Richmond

myslím si naprostý opak

pejan

Určitě to vypadá líp jak 380tka :))

adviser

Ona je na prvním místě bezpečnost. A spolehlivě udělané deformační zóny kabiny a čelníku nemusí jít ruku v ruce s představami designera. To byl ostatně i případ škodovácké 380ky. Design čela byl jiný před deformačními zkouškami a změnil se po deformačních zkouškách.

Karel

Vectron je nej lokomotiva

Karel

Dávám 👎👎

Kirak

Jdd vidět že 380tky moc nechce

kade

První Lv jízda byla v úterý http://www.zeleznicni-magazin.cz/aktuality/lokomotivy-traxx-ms3-cd-cargo-zahajuji-zkusebni-provoz , první jízda s vlakem by nakonec měla ještě pár dní počkat

Já, kdo jiný

Pro mezinárodní přepravu? Vždyť to nikde není schválené. V roce 2030? Nebo se bude jednat o mezinárodní přepravu CZ SK?
Nemůžu se ubránit dojmu, že při pořízení 10 Vectronů by už se s nimi jezdilo v plném počtu všude po okolních státech.
Hezké je, jak ČD Cargo vyšlapá cestičku s Traxxem MS3 Regiojetu.

Jiří Kocurek

A to si měli koupit Škodu 109E? Ta je schválená a rozhodně by nikomu neprošlapávali cestičku.

Já, kdo jiný

Ne, žádnou Škodu. Vectron. Nejlépe s německou registrací, protože odpadá opruz s TBZ CZ. Když nepočítám povinný výlet do Maďarska.
Místo Bombardieru dělá schvalování typu (vyšlapávání cestičky) Cargo. To mi připadá jako úlet.

Jiří Kocurek

Dozorčí rada ten nákup shválila 8.3. 2018. Ptejte se jich, proč to nakoupili tak, jak to nakoupili.

kade

.. a pak taky jestli RegioJet tou dobou věděl něco o tom, že bude pořizovat tyto traxxy (objednané o rok a půl později)

Jiří Kocurek

Mno vzhledem k tomu, že to ČD cargo zveřejnilo, tak asi ano.
Ostatně to je trestné, pořídit si stejné mašiny jako má někdo jiný? Kdyby RJ pořídil Vectrony, tak budete psát to samé o umetání cestičky.

Já, kdo jiný

Experiment, který se nepovedl?

Vašek

Přesně tak. Jenomže my Češi musíme jít vždy nějakou třetí, neprobádanou cestou, aby se nakonec ukázalo, že vede někam do pr…yč.

Richmond

Dnes jela sólo na trati ustí – praha

Kirak

Jo ?

Já, kdo jiný

Hezké.

kade
Marcel Štancl

Jak je to s tím Slovinskem a Chotvatskem? Mašinka bude sice schválená, ale zákaz na tratě kde je svršek 21 tun a do tunelů kde je třeba úzká ližina sběrače? Slovinci předělávají svršek z 20 tun na 22, ale to je pohádka budoucnosti.

Jaaa

Ta červená lajna se mi nelíbí…

tondovo

Otázka na znalejší: jaké výhody má TRAXX ve srovnání s VECTRONEM? Vždyť musí být náročnější a dražší (servis, školení strojvůdců atd.) provozovat další typ lokomotivy.

Mates

Tak minimálne je to generačne o 7 rokov mladšie vozidlo oproti Vectronu, takže technika v ňom je modernejšia, dokonca u mnoho fírov je TRAXX omnoho obľúbenejší ako Vectron. Ale k tej druhej otázke. Nie nie je. Takzvaná unifikácia parku so sebou nesie výhody ale aj nevýhody. Výcvik fírov na iný druh mašiny je zanedbateľný oproti tomu, čo sa ti môže stať, keď sa ako veľká firma staneš závislý na jednom dodávateľovi. Ten si s tebou môže začať robiť čo chce pri cenách servisných zásahov a náhradných dielov. Pozri si príklad iných spoločností ako METRANS, DB atď. Áno, sú tu aj… Číst vice »

Pezos

No, závislost na jednom dodavateli je jeden extrém, ale 10 kusů z toho, 5 kusů z tamtoho, 3 kusy z onoho… to je druhý extrém.

Dalibor

Stačí kouknout na AČR s její „koncepcí“ Tatra. Všecky vozidla jsou povinně na podvozku Tatra, tj ceny přemrštěný, jedinej kterej na tom profituje je Strnad a v NATO jsme „unikátem“ zcela nekopmatibilním.

Jiří Kocurek

Tak to bych si dovolil polemizovat, Francie má na podvozcích Tatra houfnice taky.

Jiří Kocurek

Sám výrobce uvádí, že to je Tatra 8×8 šasi. Takže?
https://www.youtube.com/watch?v=-_g3VSVFyis
Jinak teda Dánové je už provozují, Francie chce s nimi nahradit AMX-30 AuF1

SaulGoodman

Jak může být podvozek nekompatibilní, je mi záhadou. Jasně, v podobě nějakých oprav asi ano, ale to těžko budete unifikovat v celém NATO, unifikují se podstatné věci, jako komunikační systémy a munice.
Podvozky Tatra jsou jinak pro armádní účely velmi dobré, což je ostatně důvod, proč je francouzský Nexter používá pro své výrobky také a Tatra je úspěšně exportuje do celého světa. A v rámci AČR je unifikace na této platformě jasná, snadná údržba, domácí zázemí, dlouhodobé zkušenosti.

Anonym

Tak zrovna TRAXX mám radši, protože je jednodušší a spolehlivější a to souvisí hlavně s údržbou- osobní názor. Další výhodou je, že je levnější.

Výhody Vectrona neznám.

Valtteri

Hodně fírů řiká, že Vectron míň klouže, a pak spousta taky tvrdí opak, těžko říct. Osobně každopádně mám kolem sebe lidi, který co se týče ovládání preferujou spíš Vectrony. Já z uživatelskýho hlediska znam zas bohužel taky jen Větroně. Myslim, že si na obou strojích každej najde to svoje. Jinak ze spolujízdy na Traxxu mi přijde, že ta mašina je tišší. Na Vectronech jsem v podstatě co šichtu a třeba SW E je oproti C daleko uživatelsky přátelštější.
Pan Šimral by vám o tom asi hodně řekl. Proč po balíku 40ks Traxxů ta změna, taky to bude mít nějakej důvod…

Dušan

Jasně, že Vectron míň klouže, když oproti TRAXXu MS2 má poháněné individuálně všechny nápravy, kdežto TRAXX MS2 má individuálně poháněný vždy celý podvozek – to jsou srovnání typu s mašinou P = 3 000 kW se mi jezdí hůř, protože mi přijde slabší oproti mé oblíbené 380-ce, co má P = 6400 kW, ta mi přijde pocitově, že i s těžkým vlakem líp táhne:-))) Každopádně tato verze MS3 už má taky poháněné individuálně všechny nápravy, narozdíl třeba od SMATRONU, kde se šetřilo a aby mašina mohla stát jen 65 mega Kč nebo kolik, tak má pohon udělaný identicky s TRAXXEM… Číst vice »

Sobieski

Vectron klouže o dost míň, má větší výkon, má o dost lepší akceleraci, lépe brzdí…

pejan

Všechny mašiny, co mají vyleštěný kola, protože nebrzdí zdržema, ale kotoučema kloužou a čím mají vic najeto, víc rozválcovaný a menší kola.

Já, kdo jiný

Já na Traxx MS2 přímo zbožnuji jeho kříšení na trati a blokování provozu po vypínačce nebo falešnou ztrátu signálu ETCS u mašiny, která ETCS nemá. Opravdu miluji. Škoda, že to Vectron neumí.

X 1

Softwarové chyby na Traxxech, kdy se mašina zastaví uprostřed trati a musí se komplet shodit a zrestartovat už jsou v DE pomalu normálem. DB má s nimi problémy nejen v nákladce ale i na osobce. MS2 už nikdo nepředělá ale u MS 3 se na úpravách software stále pracuje, protože DB posílá Bombardieru tučné faktury za mašiny neschopné jízdy. V nedávném čísle Eisenbahn Revue se problematikou nespolehlivosti software Traxxů MS2 a MS3 zabývaly. Bombardier vlastním zázemím nezvládá a většinu IT potřeb vykrývá outsourcingem u jiných firem zabývajících se programovánim. A to samozřejmě po celém světě. Dost podstatných úprav software na… Číst vice »

Já, kdo jiný

Kloužou obě, říká ten, co jezdí po rovinách. A na těch rovinách Vectron při sw E TM pod boudou mlčí a je tam klid. Navíc Traxxy Metrans zrovna tiché nejsou, od Railpoolu jsou tišší, totêž platí i u Vectrona, Metrans má verzi žebřiňák. Vectrony Railpool a MRCE Vmax 200 km/h jsou tišší a pohodlnější.

X 1

Vše co píšeš je asi pravda ale já psal o strojovém parku DB.

Jussi

Zejména cenu 🙂

Mirek111

No, je to jako ve všem jiném… Pořádně si vyjednat – ošetřit si smlouvu, no a mít, dobré vztahy s výrobcem ( nejlépe, domácím )
Pokud by Moloch, uzavřel partnerství se Škodovkou, tak si mohly do budoucna ušetřit dost problémů….

petr

A budou komunikační systémy umět se dohovořit na simplexním kanálu? Nebo je to jako s Vectronem, který to jaksi neumí:))))

Míla

Vectron to umí…

Stanislav Fanta

Vectron to v ČR neumí.

p.d.

nevím, zač ty mínusy -opravdu se na něj vesele musí mávat baterkou, když mu člověk chce udělit souhlas k posunu… holt 21. století…

Jiří Kocurek

Možná že bude chyba v tom simplexu, který je poněkud… No asi jako chtít ve 21 prvním století dálnopis.

Pe.tr

Měl by to umět

Dominik

No snad, už ho to doučili, v lednu s tím přišla jedna česká firma, že by to šlo, takže se akorát čeká na dohodu se Siemensem aby to povolil (úpravu vysílaček), pokud už se tak nestalo.

Bubák2003

Dovolím si….s RDST nemá Siemens ani Bombardier nic společného.Je to výrobek fy.Köleda či jak se to píše a dle jejich vyádření je certifikovaná v EU a tudíž nasrat…Na staré frekvenci analogu TRS simplex funguje.

pejan

Na staré frekvenci analogu TRS simplex funguje. — Ano, což je ti po posunutí frekvencí v ČR kvůli mobilním operátorům k prdu…

pejan

Ale je to zásah do konstrukce vozidla, takže asi by do toho výrobce měl co mluvit, že…

pejan

Vectron to umí, ale všude jinde, než v ČR, protože právě Socialistické Železnice chytře změnily tabulku simplexních kanálů. Třeba na Slovensku zůstaly tak, jak byly v ČR před změnou, takže se tam domluvíte všude bez problémů.
A Capsh řekl, že kvůli našemu Tatarstánu to přelaďovat nebude…