ČD Cargo propustí 420 lidí. Vozíme méně uhlí i dřeva, vysvětluje vedení

Lokomotiva řady 742.71 EffiShunter 1000M společnosti ČD Cargo ve stanici Děčín východ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czLokomotiva řady 742.71 EffiShunter 1000M společnosti ČD Cargo ve stanici Děčín východ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Firma jedná o práci nepotřebných zaměstnanců u Českých drah.

ČD Cargo propustí v příštích měsících 420 zaměstnanců. Největší tuzemský nákladní železniční dopravce to vysvětluje poklesem celého trhu, zejména pak v přepravě uhlí nebo dřeva. Propouštění se má týkat více profesí v provozu, od strojvedoucích po posunovače. Firma věří, že najdou uplatnění u jiných zaměstnavatelů, například u mateřských Českých drah. O možných pracovních příležitostech jedná i s úřady práce na regionální úrovni. 

O plánu na zeštíhlení již vedení firmy informovalo odboráře, aktuálně probíhají jednání o konkrétních pozicích a místech, které budou zrušeny. „Nákladní železniční doprava celkově klesá a my na to musíme reagovat co nejdříve, abychom v budoucnu nečelili větším problémům.  Jsou to opatření, jak udržet firmu dlouhodobě silnou. Chceme se vyhnout negativnímu scénáři velkých dopravců v Evropě,“ řekl předseda představenstva Tomáš Tóth. Naráží například na vývoj u bývalých národních dopravců v okolních zemích, jejichž hospodaření se v posledních letech propadlo do hlubokých ztrát a vyústilo v masivní restrukturalizační opatření.

Objem přepraveného zboží v tunách na železnici dlouhodobě klesá. Patrné je to především u „těžkých“ komodit, jako je uhlí. „Ještě v roce 2010 jsme vozili 20 milionů tun energetického uhlí. V roce 2022, kdy poptávka po uhlí kvůli energetické krizi prudce stoupla, na 12 milionů tun. Letos nedosáhneme ani 7 milionů tun. Dlouhodobě pak nelze s touto komoditou počítat vůbec, protože dochází k odklonu od využití fosilních paliv v energetice a teplárenství,“ upřesnil Tóth. Firma současně čelí propadu objemů přeprav kvůli odstavené huti Liberty Ostrava, skončila také kůrovcová kalamita. 

Podle Tótha se firmě daří naopak růst v zahraničí, kde si stále více výkonů dokáže zajistit sama prostřednictvím dceřiných společností a odštěpných závodů a mezinárodní přepravy pak vytěžují i provoz v samotném Česku. Výše uvedené objemy, které nechybí jen firmě, ale celé železnici, je pak ČD Cargo schopno novými obchodními případy nahradit tak z jedné třetiny, doplnil Tóth. Pro část lidí tak ve firmě není dostatek práce. Souvisí to i s omezováním části výkonů v produktu jednotlivých vozových zásilek z důvodu jejich ztrátovosti. 

Někteří odcházejí již sami, říkají odboráři

Skupina ČD Cargo zaměstnává necelých sedm tisíc lidí, firma tak zruší necelých pět procent míst. Podle Tótha je číslo blízké roční přirozené fluktuaci zaměstnanců a odchodům zaměstnanců do starobního důchodu. U zbývajících chce jednat s mateřskými Českými drahami či jinými zaměstnavateli o jejich převzetí, zejména u strojvedoucích hlásí osobní dopravci dlouhodobě nedostatek personálu. Od ledna 2024 platí stop stav pro nábor nových zaměstnanců. 

„Již několik desítek zaměstnanců v produktivním věku nechce čekat, jak celá situace dopadne a sami odcházejí ke konkurenčním společnostem,“ uvedl šéf odborářů v ČD Cargo Radek Nekola na webu Odborového svazu železničářů. 

ČD Cargo za první pololetí vykázalo zisk před zdaněním ve výši 240 milionů korun. Meziroční pokles firma vysvětluje významným snížením přepravních objemů a tržeb na tuzemském dopravním trhu. Na něm výkony poklesly o téměř 3,5 milionu tun. To vše v období, kdy velcí evropští konkurenti reportují červená čísla. Podle Tótha dochází celkově k proměně trhu, objem přepravených tun je čím dál méně vypovídajícím ukazatelem a klíčovým ukazatelem musí být ziskovost. 

Tagy ČD Cargo
168 komentářů