ČD Cargo převzalo prvního modernizovaného kocoura, ETCS získá později

Největší tuzemský železniční nákladní dopravce ČD Cargo zařadil do flotily první z padesáti modernizovaných lokomotiv řady 742.71x. Kromě nákupu lokomotiv

Největší tuzemský železniční nákladní dopravce ČD Cargo zařadil do flotily první z padesáti modernizovaných lokomotiv řady 742.71x. Kromě nákupu lokomotiv je zásadní modernizace starších vozidel další cestou k postupné obměně lokomotivního parku ČD Cargo.

Typ EffiShunter 1000-M (řada 742.71x) technicky vychází z řady EffiShunter 600, nicméně změn je tolik, že se jedná o téměř úplně nový produkt. Zjednodušeně lze říct, že jsme postavili náš EffiShunter 1000 na platformu původních lokomotiv 742,“ říká Jan Kutálek, obchodní ředitel CZ LOKO.

První lokomotiva 742.711 prošla sérií klíčových testů na zkušebním okruhu ve Velimi. Nyní pokračuje ověřovací provoz přímo u zákazníka. Po jeho dokončení v lednu příštího roku se předpokládá definitivní schválení této řady, završené vydáním Typového průkazu a Průkazu způsobilosti drážního vozidla. První lokomotiva je přidělena do Českých Budějovic.

Lokomotiva je kromě posunu určena pro středně těžkou traťovou službu a je vybavena všemi moderními prvky, které CZ LOKO do svých lokomotiv zákazníkům nabízí. Jde například o on-line monitoring a diagnostik, vícečlenné řízení, sofistikovaný kamerový systém, bezpečnostní prvky nebo zabezpečovací zařízení.

Přestože se v rámci našeho portfolia snažíme o maximální možnou míru unifikace a standardizace technického řešení, v tomto případě se jedná o tak velkou a významnou zakázku, že jsme již od začátku projektu úzce spolupracovali s mnoha odborníky ČD Cargo. Výsledné vozidlo pak reflektuje jejich technické a provozní požadavky,“ dodal Jan Kutálek.

Schválena přitom bude nejprve varianta bez jednotného evropského zabezpečovače ETCS, jehož instalace proběhne až v rámci sériových lokomotiv. Důvodem je především zkrácení lhůty pro vyhodnocení zkušebního provozu a minimalizace počtu zkoušek, pro splnění náročného časového harmonogramu. Ten předpokládá modernizaci jedné až dvou lokomotiv měsíčně do počtu padesáti kusů. Se zahájením sériových modernizací se přitom počítá začátkem příštího roku. U dalších lokomotiv bude zároveň přihlédnuto k věcným připomínkám obsluhujícího personálu, které vzejdou na základě zkušeností při provozu prototypu.

V souladu s harmonogramem bude ověřování trvat následujících pět měsíců. Domovským depem lokomotivy se stalo SOKV České Budějovice, přičemž bude nasazována na výkony primárně pod taktovkou PJ Praha. Očekávám, že se objeví i v jiných koutech republiky, abychom ji důkladně otestovali. Odladěná prototypová lokomotiva se stane základem v procesu obnovy a udržitelnosti lokomotiv 742, kterých v závislosti na denních výkonech nasazujeme i více než 150,“ uvedl Tomáš Tóth, výkonný ředitel ČD Cargo.

Společnost ČD Cargo má v současné době zhruba 200 lokomotiv původní řady 742, které někdejší lokomotivka ČKD vyrobila v letech 1977 až 1986. Stoupající stáří, nedostatek kvalitních náhradních dílů, vysoká spotřeba nafty a oleje, stejně jako nevyhovující pracovní podmínky pro obsluhu, vedly firmu k vypsání výběrového řízení na kompletní modernizace padesáti kusů těchto lokomotiv. Jejich nákup umožní do budoucna zefektivnit provoz a následnou údržbu.

Zatímco zásoby náhradních dílů původních motorů ČKD nenávratně ubývají, CZ LOKO garantuje dodání jakéhokoliv běžného dílu pro motory CAT do 24 hodin. Zásadní zlepšení pak přinese modernizace zejména v traťové službě, což je dáno novým uspořádáním kapot

Modernizovaná lokomotiva 742.711. Foto: CZ LOKOModernizovaná lokomotiva 742.711. Foto: CZ LOKOModernizovaná lokomotiva 742.711. Foto: ČD CargoModernizovaná lokomotiva 742.711. Foto: ČD CargoLokomotiva EffiShunter 1000 pro ČD Cargo od CZ LOKO. Foto: Jan Šindelář

s vyvýšenou kabinou strojvedoucího, zvýšením výkonu z původních 883 na 1000 kW a také instalací jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS.

 

 

Tagy ČD Cargo CZ Loko EffiShunter 1000 modernizace dieselových lokomotiv modernizace řady 742 Top
20 komentářů