ČD Cargo oddaluje podpis smlouvy na osobní vagony, čeká na armádu
Laminátka ČD Cargo. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Důvodem váhání s podpisem smlouvy mohou být i dlouhodobé úvahy o tom, že by vagony pro armádu nakoupila Správa státních hmotných rezerv.
Mám tady 3 roky starý odkaz na poněkud jiný přístup k řešení problému:
https://zdopravy.cz/v-cesku-zacalo-testovani-osobnich-vozu-pro-polskou-armadu-111440/
Ono by se totiž mohlo lehce stát, že cizí armády by pro tranzit přes Česko mohly poptávat tuto službu třeba právě v Polsku.
V článku se píše, že: „pro ČD Cargo představují významnou obchodní aktivitu“ a pokud by tedy ČD-Cargo nemělo možnost solventnímu zákazníkovi nabídnout civilizované řešení, mohlo se lehce stát, že přijde o kšeft. Výhody tzv. „typicky českého, úsporného“ řešení (viz Staňa, Caprad) by pak měli možnost ocenit leda tak příslušníci naší armády při nějaké vnitrostátní přepravě.
To nemohli. Protože vůz patřící přímo armádě se nedá pronajmout nebo tak snadno půjčit.
Jde o přístup k řešení problému, nikoliv o vlastníka a jeho případná administrativní omezení.
V Polsku byla zakázka na NOVÉ osobní vozy pro vojenské přepravy, u nás někteří šetrní jedinci navrhovali stará „Béčka“, nebo „Honeckery“. Zavřel bych je do toho na 10+ hodin, pak by měli dost času na rozjímání o výhodách jimi navrhovaného řešení.
Co vím od kapitána z Přáslavic, tak těmi současnými vozy vojáci cestují rádi, vedle spaní na zemi, ve srubu, ve stanu na lehátku nebo přímo ve vozech ty staré lehátkové vozy opravdu nepředstavují nějaký výrazný diskomfort, při jejich maximální cestovní době 80kmh jsou ta Béčka i poměrně tichá. Polská armáda šla jako jediná cestou nových vagonů, protože chtěla podpořit domácího výrobce, u nás bych řekl armádní Interjet měl smysl jenom když by dokázal alespoň měsíc v roce při vyprodaných dnech jezdit v civilní dopravě, ne pokud to je vyjede 5x v roce i s Banátem a jaderným vlakem.
Já bych si klidně dovedl představit, po úpravě v Krnově, 810 v khaki barvě a lehce vyzbrojenou. Něco na způsob Škody Henlein.
? Docela odvaha něco posílat po naší síti. Na přerušení provozu někde na koridoru v řádu xy hodin stačí je bouřka, sníh, vítr a to se nebavím že většina důležitých trati je řízená z CDP, zaměstnanci na trati nejsou a i v takovém složení, aby se něco dalo něco operativně dělat. O lokalky není zájem, sjizdnost je na pendrek, co dál.
Asi si myslím, že by bylo fajn, kdyby ty vozy byli ve skladech hmotných rezerv. Přeci jen ,,chráněny“ před vandalismem, a popřípadně v halách, jako jsou tady kousek od nás, ovšem netuším, zda do těch hal mají koleje, i když do areálu koleje vedou…
Někde ano a dokonce i přímo do hal.
Teď jsem koukal na leteckou mapu, a ano máte pravdu, koleje vedou i do některých hal, takže za mě, ať to koupí SSHR, a uskladní je tam, a v případě potřeby využijí.
To by snad bylo levnější si pronajmout nebo postavit halu v Olomouci/Hranicích, odkud většina vojenských vlaků pojede, než to tahat z lokálek s přepřahem 600km ročně.
Oni ty haly zase nejsou zadarmo… když tam budou vagony, nebudou tam jiné zásoby… nebo je nějaké info že skladovacích prostor je nadbytek??
Jedině Talgo, projede to po celé Evropě. Horší to budou mít s vozy pro techniku a s lokomotivou.
Co rovnou Kriegslokomotive BR 52?
A kde budou dneska dozbrojovat uhlí a vodu?
Až si přečtěte příručku „72 hodin“, budete mít více takových dotazů.
A Talgo v kombinaci 1435/1668 nebo 1435/1520? Oboje naráz nejde. A co uděláme s nákladními vozy? Taky Talgo?
To záleží na tom, zda se lejou písmenka nebo kulky.Píšu, že problém se musí řešit komplexně pro celý ešalon, tedy lokomotiva i vozy.
Ještě jeden dotaz, nesetkal jste se někde s obytným kontejnerem? Tedy kontejnerem, který by umožnil přepravu cestujících. To by možná bylo řešení.
Obytný kontejner je běžná věc, ovšem přeprava cestujících po dobu jízdy není povolena. Ovšem za války platí jiná pravidla.
Pokud by existoval schválený obytný kontejner pro přepravu, řešilo by to i ostatní druhy dopravy. Pokud vím cirkusy také jezdily s maringotka s lidmi.V době války je něco jiného to stačit když to má kola a spřáhlo viz legiovlak.
Když to tady čtu, tak jsem došel k závěru, že nejvíc rad mají ti, co tomu ale vůbec nerozumí. 😀
To je tak se vším, ne?
Toto je vaše první přečtená diskuze?
Vítejte na internetu, jste tu očividně první den
ČD ruší desítky ještě použitelných vagónů. Ty nelze pro občasné vojenské přepravy využít?
Ne. Záměr je přejít od Bc k lepším vozům, ne naopak.
Asi jste nebyl na vojně. Béčka vozí stále i platící cestující.
A vy jste na vojně byla?
Ano, několikrát jsem ešalonem jela a cokoliv lepšího než béčka je ekonomický nesmysl. Souvisí to i se služebními povinnostmi.
Co má účast „na vojně“ společného s dopravou vojáků v nevyhovujících vozech? Jako že vojáci jsou podlidi co musí vydržet všechno?
Možní jste nezaregistroval že to máme už drahně let profesionální armádu, kde by mělo být normální zabezpečit vojákům určitý standard služby.
Ano, sice pravda můžou být v rámci cvičení zvyklí i na tvrdou hlínu, ale zase pokud bude někdy skutečně zle, tak čím líp si při přepravě odpočinou, tím líp… dokud je mír, klidně jim dávejte do těla podle zásady těžko na cvičišti, lehko na bojišti, ale když půjde do tuhého tak si zaslouží i klimatizaci!
Mohli by použít lehátka Regiojetu po ÖBB a byli by to skoro zadarmo.
Co má přesně RJ společného s ČDC? Víte, že obsese je duševní porucha co lze léčit?
Je to, že jde o typ, které vagónu, které používají ČD v pravidelné dopravě a mohli by být pro ČD Cargo respektive armádu zdarma.
RJ nějaké prodává?
Po nehodě v Pardubicích je všechny odstavili.
Aha, takže jak vono to je, jsou bezpečná (pak je rád bude RJ používat nadále) anebo nejsou? (pak je zločin cpát je vojákům!)
Jako třeba nějaké zbytné hytláky od maňasů nebo rovnou uhláky ?
Občas to chce zapojit mozek než něco sem písnete..
Vojáci jsou také lidí a hlavně jsou tady i pro vás, jestli vám to nedochází..
Nestačila by na tohle nějaká Béčka nebo Honekry po ČD? Tohle jsou vozy co budou mnohem víc stát než jezdit, a vojáci zase nějaký super komfort nepotřebují.
Vojáci chtějí taky cestovat jako lidi a ideálně si po cestě trochu odpočinout. Teď jezdí v Bc a velice pochybuji že ČD vyřazují něco řádově lepšího.
Honekr je na pytel i pro regionální dopravu natož v tom trávit několik dní.
Jasné, nepotřebují… Strávit v honekru 5 dni bez lehátka, bez možnosti pripravy teplého jídla, v létě bez klimy, kdyz jedete třeba do Atén…. Vždyť vojáci jsou podlidi, Res a stan jim stačí….
Hm do Atén. Co třeba koupit pořádné transportní letadla (ano, nesrovnatelné, ale využijí se). To, co máme ve flotile úplně nestačí, to se ví dlouhodobě. No a na nějaké občasné přepravy RJ nebo ČD něco z kopřiv sestaví snad vždycky.
Co si představujete pod pojmem občasné? 2x za rok? Asi byste se divil, kolik přeprav za jeden rok je… a přeprava třeba 30ks techniky i s obsluhou v rámci Evropy by byla letecky jednak časově náročná a neskutečně drahá.
Ano, třeba dvakrát. To nedojede letecky a nebo po silnici? Nějaké vlaky jsou v světových armádách úplně obskurní věc. Jediné Rusko se v tom historicky vyžívá. Tak ať si koupí autobusy a letadla.
Můžete nám popsat, jak byste třeba na poslední cvičení armád NATO poslal 30 tanků a 60 obrněných vozidel letecky nebo po silnici?
Letecky – velkoobjemové přesuny vyžadují flotilu letadel, vhodná letiště a spotřeba paliva je obrovská.
Po ose – max rychlost u nákladních aut je 80km/h,protože se jedná primárně o terénní vozy. Terénní raketu AMG G-wagen potřebuje pouze panička na nákupy v Pařížské. Pásovou technikou asfalt zničíte za chvilku a spotřeba paliva je ještě horší než u letadel.
Železnice je pro armádní přesuny ideální – rychlá, ekonomická.
Jste se zbláznil?? Těžou techniku jako tanky, defacto i budoucí pásové BVP, přepravíte letecky tak maximálně Ruslanem, Galaxy a Globemasterem. Kolik si jich myslíte že je v Evropě k dispozici? 3, slovy TŘI, v multinárodní přepravní jednotce v Maďarsku, a možná by se dalo počítat i 8 co mají Angličani. BVP by MOŽNÁ naložili dvě, tanky pěkně po jednom. Jak dlouho to budou vozit (kolikrár tam a zpátky)?? Kolik to bude stát?? Anebo teda po vlastní ose? Do těch Atén to pojede tak dva dny, cestou poničí vozovky, ošoupají si pásy a motory budou zralé na malou generálku. Raději ani… Číst vice »
Mimochodem, důvod proč existují (stále se vyrábějí) lehčí kolové BVP (Pandur, americký Striker apod.) je právě jejich nasazení v lehčích jednotkách „rychlé reakce“ které jsou schopné poměrně rychlého a ne až tak komplikovaného přesunu „po vlastní ose“ na docela velké vzdálenosti (mnoho set kilometrů), protože mají místo pásů pneumatiky a díky tomu jsou rychlejší a tolik neničí ani cesty, ani samy sebe… Ovšem musejí počítat s tím že na bojišti jsou to „lehké váhy“ jejichž ochrana není zrovna dokonalá…
Pořádné transportní letadlo jako třeba C-17 je taky pořádně drahé. navíc uveze pouze několik kusů techniky. Třeba dvě moderní BVP nebi jeden tank.
Proti tomu je nákup moderních vozů, byť i nových, naprostá legrace.
Armáda kupuje 2 Embraery C-390
Honekrem do Pobaltí, víte, že mučení je u nás zakázáno už od 18. století? Vojáci vám něco udělali?
Honekry pro přesuny vojáků AČR a NATO by mohl objednat tak maximálně nepřítel.
jasně, můžou jít rovnou pěšky, že
Chtěl bych vidět návratnost této investice.
Jakou má návratnost tank? To je podobná investice.
Ano. A proto dává smysl, aby ty vozy koupila armáda nebo SSHR, nikoliv Cargo, které je obchodní společnost musí myslet ekonomicky. Vím, že vy to víte 😉
Však nemusí, ostatně ani nemusí zjišťovat Carlo dopravu, on to někdo z konkurence rád vezme, včetně lepších osobních vagónů.
Jakou konkurenci mate na mysli? Kdo armádě dokáže zabezpečit prepravy po železnici po Evropě krom ČDC?
ČDC je jediný cargo dopravce, který umí jezdit mimo ČR??
Bohužel ČR a Evropu zvládá pouze ČDC. Nákladní plus doprovod v osobním voze. Nikdo jiný se nikdy do tendru nepřihlásil.
Vše je jen o nabídce a poptávce. Pokud se nikdo jiný do tendru (pokud vůbec nějaký proběhl) nutně neznamená neschopnost firem vojenskou přepravu zabezpečit. Jde jen o to, že jestli se to té dané firmě vyplatí.
Jasně ze tendry se vypisují. Ale jak píšu jinde, nikdo krom ČDC se nepřihlásil. Tak buď se jim tk nevyplatí nebo na to nemají prostředky.
V ČR jsem viděl na vojenských přepravách CER Slováka,na SK to vezlo PKP cargo…….ČDC fakt není jediné co to umí 😉
Slovakia,ach ty korekce🤦🏻♂️
Dají se vypnout.
Ovšem, pokud bude mít armáda vlastní vozy, už to může vypadat zajímavěji, že?
V podstatě každá schopna firma v oboru.
Na druhou stranu, umí armáda nebo SSHR provozovat železniční vozy, opravovat je atd? Jestli není lepší o prostě zadotovat Cargu, takhle nějak se to dělá i na západě.
Ano, mělo by smysl objednat si to u Carga jako komplexní službu. Ale tomu Cargu to musí ekonomicky dávat smysl.
Nejlepší by bylo vyhlásit na tendr na požadované služby, stačilo by mít rámcovou smlouvu s definovanou dostupností a s požadavky na vozový park.
Přesně to armáda má. ČDC jim k tomu nabízí Bc z roku 1972. Bylo by vhodné jezdit v něčem novějším.
Ovšem bez tendru.
A to vite jak? Armáda na to má smlouvu, viceletou. Nebo si myslíte, že na každou přepravu se dělá zvlášť soutěž?
Vím, MO to začalo na výjimku rovnou ČDC.
Servis a údržba lze klidně řešit externě. Firem je na trhu dost
Na další stranu, je dobře věřit, že by v případě nějakého pruseru(katastrofy, války) něco dělala nějaká firma na základě podepsaného cáru papíru? Nelze jim dát rozkaz, můžou akorát plnit/neplnit smlouvu s rizikem možných občanskoprávních dopadů.
Nebylo by výhodnější, aby si to dělala armáda sama, s tím že pokud zbydou kapacity navíc, tak je armáda prodává.
Bohužel, tohle nelze mít za prokázané ani u ČDC… jen si vzpomeňte jak jejich sestra argumentovala že v žádném případě nemůže „vrátit“ nádraží, protože musí chránit akcionáře této akciové společnosti (což sice byl ten stejný stát, ale o tom vůbec nebyla řeč). Aneb, ani vlastnictví 100% akcií nezaručuje že vás akciovka bude „poslouchat“. No a když to „znárodníte“ v případě mimořádného stavu, tak pak už je jedno komu…
Naprosto přesně. Jenže tento stát jde cestou privatizace zisku a socializace ztrát.
Žádnou,taky ho nemá akciová společnost,ale armáda, potažmo stát. To není podnikatelský subjekt.