ČD Cargo oddaluje podpis smlouvy na osobní vagony, čeká na armádu
Laminátka ČD Cargo. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Důvodem váhání s podpisem smlouvy mohou být i dlouhodobé úvahy o tom, že by vagony pro armádu nakoupila Správa státních hmotných rezerv.
Já bych si klidně dovedl představit, po úpravě v Krnově, 810 v khaki barvě a lehce vyzbrojenou. Něco na způsob Škody Henlein.
? Docela odvaha něco posílat po naší síti. Na přerušení provozu někde na koridoru v řádu xy hodin stačí je bouřka, sníh, vítr a to se nebavím že většina důležitých trati je řízená z CDP, zaměstnanci na trati nejsou a i v takovém složení, aby se něco dalo něco operativně dělat. O lokalky není zájem, sjizdnost je na pendrek, co dál.
Asi si myslím, že by bylo fajn, kdyby ty vozy byli ve skladech hmotných rezerv. Přeci jen ,,chráněny“ před vandalismem, a popřípadně v halách, jako jsou tady kousek od nás, ovšem netuším, zda do těch hal mají koleje, i když do areálu koleje vedou…
Někde ano a dokonce i přímo do hal.
Teď jsem koukal na leteckou mapu, a ano máte pravdu, koleje vedou i do některých hal, takže za mě, ať to koupí SSHR, a uskladní je tam, a v případě potřeby využijí.
Jedině Talgo, projede to po celé Evropě. Horší to budou mít s vozy pro techniku a s lokomotivou.
Co rovnou Kriegslokomotive BR 52?
A Talgo v kombinaci 1435/1668 nebo 1435/1520? Oboje naráz nejde. A co uděláme s nákladními vozy? Taky Talgo?
To záleží na tom, zda se lejou písmenka nebo kulky.Píšu, že problém se musí řešit komplexně pro celý ešalon, tedy lokomotiva i vozy.
Když to tady čtu, tak jsem došel k závěru, že nejvíc rad mají ti, co tomu ale vůbec nerozumí. 😀
To je tak se vším, ne?
Toto je vaše první přečtená diskuze?
ČD ruší desítky ještě použitelných vagónů. Ty nelze pro občasné vojenské přepravy využít?
Ne. Záměr je přejít od Bc k lepším vozům, ne naopak.
Asi jste nebyl na vojně. Béčka vozí stále i platící cestující.
A vy jste na vojně byla?
Ano, několikrát jsem ešalonem jela a cokoliv lepšího než béčka je ekonomický nesmysl. Souvisí to i se služebními povinnostmi.
Co má účast „na vojně“ společného s dopravou vojáků v nevyhovujících vozech? Jako že vojáci jsou podlidi co musí vydržet všechno?
Možní jste nezaregistroval že to máme už drahně let profesionální armádu, kde by mělo být normální zabezpečit vojákům určitý standard služby.
Mohli by použít lehátka Regiojetu po ÖBB a byli by to skoro zadarmo.
Co má přesně RJ společného s ČDC? Víte, že obsese je duševní porucha co lze léčit?
Je to, že jde o typ, které vagónu, které používají ČD v pravidelné dopravě a mohli by být pro ČD Cargo respektive armádu zdarma.
RJ nějaké prodává?
Po nehodě v Pardubicích je všechny odstavili.
Jako třeba nějaké zbytné hytláky od maňasů nebo rovnou uhláky ?
Občas to chce zapojit mozek než něco sem písnete..
Vojáci jsou také lidí a hlavně jsou tady i pro vás, jestli vám to nedochází..
Nestačila by na tohle nějaká Béčka nebo Honekry po ČD? Tohle jsou vozy co budou mnohem víc stát než jezdit, a vojáci zase nějaký super komfort nepotřebují.
Vojáci chtějí taky cestovat jako lidi a ideálně si po cestě trochu odpočinout. Teď jezdí v Bc a velice pochybuji že ČD vyřazují něco řádově lepšího.
Honekr je na pytel i pro regionální dopravu natož v tom trávit několik dní.
Jasné, nepotřebují… Strávit v honekru 5 dni bez lehátka, bez možnosti pripravy teplého jídla, v létě bez klimy, kdyz jedete třeba do Atén…. Vždyť vojáci jsou podlidi, Res a stan jim stačí….
Hm do Atén. Co třeba koupit pořádné transportní letadla (ano, nesrovnatelné, ale využijí se). To, co máme ve flotile úplně nestačí, to se ví dlouhodobě. No a na nějaké občasné přepravy RJ nebo ČD něco z kopřiv sestaví snad vždycky.
Co si představujete pod pojmem občasné? 2x za rok? Asi byste se divil, kolik přeprav za jeden rok je… a přeprava třeba 30ks techniky i s obsluhou v rámci Evropy by byla letecky jednak časově náročná a neskutečně drahá.
Ano, třeba dvakrát. To nedojede letecky a nebo po silnici? Nějaké vlaky jsou v světových armádách úplně obskurní věc. Jediné Rusko se v tom historicky vyžívá. Tak ať si koupí autobusy a letadla.
Pořádné transportní letadlo jako třeba C-17 je taky pořádně drahé. navíc uveze pouze několik kusů techniky. Třeba dvě moderní BVP nebi jeden tank.
Proti tomu je nákup moderních vozů, byť i nových, naprostá legrace.
Honekrem do Pobaltí, víte, že mučení je u nás zakázáno už od 18. století? Vojáci vám něco udělali?
Honekry pro přesuny vojáků AČR a NATO by mohl objednat tak maximálně nepřítel.
Chtěl bych vidět návratnost této investice.
Jakou má návratnost tank? To je podobná investice.
Ano. A proto dává smysl, aby ty vozy koupila armáda nebo SSHR, nikoliv Cargo, které je obchodní společnost musí myslet ekonomicky. Vím, že vy to víte 😉
Však nemusí, ostatně ani nemusí zjišťovat Carlo dopravu, on to někdo z konkurence rád vezme, včetně lepších osobních vagónů.
Jakou konkurenci mate na mysli? Kdo armádě dokáže zabezpečit prepravy po železnici po Evropě krom ČDC?
ČDC je jediný cargo dopravce, který umí jezdit mimo ČR??
Bohužel ČR a Evropu zvládá pouze ČDC. Nákladní plus doprovod v osobním voze. Nikdo jiný se nikdy do tendru nepřihlásil.
Vše je jen o nabídce a poptávce. Pokud se nikdo jiný do tendru (pokud vůbec nějaký proběhl) nutně neznamená neschopnost firem vojenskou přepravu zabezpečit. Jde jen o to, že jestli se to té dané firmě vyplatí.
Jasně ze tendry se vypisují. Ale jak píšu jinde, nikdo krom ČDC se nepřihlásil. Tak buď se jim tk nevyplatí nebo na to nemají prostředky.
V ČR jsem viděl na vojenských přepravách CER Slováka,na SK to vezlo PKP cargo…….ČDC fakt není jediné co to umí 😉
Slovakia,ach ty korekce🤦🏻♂️
Dají se vypnout.
V podstatě každá schopna firma v oboru.
Na druhou stranu, umí armáda nebo SSHR provozovat železniční vozy, opravovat je atd? Jestli není lepší o prostě zadotovat Cargu, takhle nějak se to dělá i na západě.
Ano, mělo by smysl objednat si to u Carga jako komplexní službu. Ale tomu Cargu to musí ekonomicky dávat smysl.
Nejlepší by bylo vyhlásit na tendr na požadované služby, stačilo by mít rámcovou smlouvu s definovanou dostupností a s požadavky na vozový park.
Přesně to armáda má. ČDC jim k tomu nabízí Bc z roku 1972. Bylo by vhodné jezdit v něčem novějším.
Ovšem bez tendru.
A to vite jak? Armáda na to má smlouvu, viceletou. Nebo si myslíte, že na každou přepravu se dělá zvlášť soutěž?
Vím, MO to začalo na výjimku rovnou ČDC.
Servis a údržba lze klidně řešit externě. Firem je na trhu dost
Na další stranu, je dobře věřit, že by v případě nějakého pruseru(katastrofy, války) něco dělala nějaká firma na základě podepsaného cáru papíru? Nelze jim dát rozkaz, můžou akorát plnit/neplnit smlouvu s rizikem možných občanskoprávních dopadů.
Nebylo by výhodnější, aby si to dělala armáda sama, s tím že pokud zbydou kapacity navíc, tak je armáda prodává.
Naprosto přesně. Jenže tento stát jde cestou privatizace zisku a socializace ztrát.
Žádnou,taky ho nemá akciová společnost,ale armáda, potažmo stát. To není podnikatelský subjekt.