ČD Cargo nakoupí další EffiShuntery, CZ LOKO jich dodá až 50. Dieselových lokomotiv výrazně ubývá

Zakázka naváže na 75 již dodaných lokomotiv řady 742.7.
Společnost CZ LOKO se stala vítězem soutěže na dodávku až padesáti lokomotiv pro ČD Cargo. Půjde opět o lokomotivy EffiShunter 1000M (řady 742.7), které vzniknou modernizací starších lokomotiv řady 742.
Vítězství CZ LOKO potvrdil předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth, přesnou hodnotu kontraktu neuvedl. Vzhledem k běžným cenám EffiShunterů jde o objednávku v hodnotě blížící se třem miliardám korun.
ČD Cargo vypsalo paralelně dvě soutěže: jednu na modernizaci stávajících hnacích vozidel, druhou na pořízení nových lokomotiv. „Vzhledem k cenovým hladinám nových strojů a možným termínům dodání ve vazbě na schvalovací procedury byla upřednostněna forma modernizace,“ vysvětlil Tóth.
Pro ČD Cargo půjde o dobře známé stroje, aktuálně jich mají 75. Lokomotivy z nové smlouvy budou opět vybaveny evropským zabezpečovačem ETCS od společnost CAF. Drobné úpravy vyplynuly z provozu, půjde například o změny v kamerových systémech nebo kapacitě baterií. Kamery budou strojvedoucím nově pomáhat více i při posunu.
Nová smlouva je rámcová na 50 lokomotiv, ČD Cargo může uplatnit negativní opci na snížení počtu o 10 lokomotiv do jednoho roku od podpisu smlouvy.
Výrazná redukce dieselových lokomotiv
Modernizace lokomotiv umožňuje ČD Cargo výrazně zredukovat počet hnacích vozidel v nezávislé trakci. Jejich počet se postupně snižuje na zhruba polovinu oproti současnému stavu.
Důvodů je více. Novější stroje mají nižší poruchovost a nemusí se držet tak vysoké zálohy jako u starších lokomotiv řady 742. Záloha nyní dosahuje až 40 %.
„Vedle vyšší spolehlivosti nových lokomotiv musíme reflektovat i menší přepravní objemy jak v jednotlivých vozových zásilkách, tak obecně na železnici. Pokles potřeby lokomotiv nezávislé trakce dále ovlivňuje i plánovaná elektrizace tratí v Česku,“ dodal Tóth. Lokomotivy z nové série bude ČD Cargo postupně přebírat v průběhu let 2025 až 2027.
Nákup nových vozidel řeší i instalaci ETCS. Prvních 50 lokomotiv je vybaveno systémem EBICAB od společnosti Alstom, další pak systémem Auriga od CAF. Zatímco systém EBICAB byl detailně provozně testován v průběhu roku 2024 a lokomotivy vybavené tímto systémem čeká v roce 2025 finální softwarový update na verzi 11.2 (aktuálně CZ LOKO a Alstom připravují dokumentaci pro schválení na ERA), lokomotivy s CAF se do provozu dostaly až s koncem roku 2024.
„Zatím se zdá být systém stabilní a s dodavatelem řešíme pouze drobné starosti, které věřím rychle vyřešíme,“ upřesnil Tóth.
Podle něj výhradní provoz pod ETCS zatím nepřinesl dopravci zásadní problémy.
„Obecně mohu konstatovat a jsem za to rád, že zatím neevidujeme žádná zásadní provozní omezení, které by vyvolalo zavedení výhradního provozu pod systémem ETCS, a to jak v závislé, tak nezávislé trakci. Ano, systém EBICAB dostane nutný softwarový upgrade na verzi 11, která odstraní stávající neduhy. V zásadě se čeká na schválení ERA. Byť to vypadá neuvěřitelně, tak schvalování je jedna z věcí, které jsou nejen časově, ale i administrativně nejvíce náročné,“ říká Tóth.