regio-vlak

ČD Cargo nakoupí další EffiShuntery, CZ LOKO jich dodá až 50. Dieselových lokomotiv výrazně ubývá

Padesátý EffiShunter 1000M pro ČD Cargo. Foto: Dalibor Palko, CZ LOKOPadesátý EffiShunter 1000M pro ČD Cargo. Foto: Dalibor Palko, CZ LOKO

Zakázka naváže na 75 již dodaných lokomotiv řady 742.7.

Společnost CZ LOKO se stala vítězem soutěže na dodávku až padesáti lokomotiv pro ČD Cargo. Půjde opět o lokomotivy EffiShunter 1000M (řady 742.7), které vzniknou modernizací starších lokomotiv řady 742.

Vítězství CZ LOKO potvrdil předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth, přesnou hodnotu kontraktu neuvedl. Vzhledem k běžným cenám EffiShunterů jde o objednávku v hodnotě blížící se třem miliardám korun.

ČD Cargo vypsalo paralelně dvě soutěže: jednu na modernizaci stávajících hnacích vozidel, druhou na pořízení nových lokomotiv. „Vzhledem k cenovým hladinám nových strojů a možným termínům dodání ve vazbě na schvalovací procedury byla upřednostněna forma modernizace,“ vysvětlil Tóth.

Pro ČD Cargo půjde o dobře známé stroje, aktuálně jich mají 75. Lokomotivy z nové smlouvy budou opět vybaveny evropským zabezpečovačem ETCS od společnost CAF. Drobné úpravy vyplynuly z provozu, půjde například o změny v kamerových systémech nebo kapacitě baterií. Kamery budou strojvedoucím nově pomáhat více i při posunu.

Téměř o rok dříve. CZ LOKO dokončilo modernizaci „kocourů“

Nová smlouva je rámcová na 50 lokomotiv, ČD Cargo může uplatnit negativní opci na snížení počtu o 10 lokomotiv do jednoho roku od podpisu smlouvy.

Výrazná redukce dieselových lokomotiv

Modernizace lokomotiv umožňuje ČD Cargo výrazně zredukovat počet hnacích vozidel v nezávislé trakci. Jejich počet se postupně snižuje na zhruba polovinu oproti současnému stavu.

Důvodů je více. Novější stroje mají nižší poruchovost a nemusí se držet tak vysoké zálohy jako u starších lokomotiv řady 742. Záloha nyní dosahuje až 40 %.

„Vedle vyšší spolehlivosti nových lokomotiv musíme reflektovat i menší přepravní objemy jak v jednotlivých vozových zásilkách, tak obecně na železnici. Pokles potřeby lokomotiv nezávislé trakce dále ovlivňuje i plánovaná elektrizace tratí v Česku,“ dodal Tóth. Lokomotivy z nové série bude ČD Cargo postupně přebírat v průběhu let 2025 až 2027.

Nákup nových vozidel řeší i instalaci ETCS. Prvních 50 lokomotiv je vybaveno systémem EBICAB od společnosti Alstom, další pak systémem Auriga od CAF. Zatímco systém EBICAB byl detailně provozně testován v průběhu roku 2024 a lokomotivy vybavené tímto systémem čeká v roce 2025 finální softwarový update na verzi 11.2 (aktuálně CZ LOKO a Alstom připravují dokumentaci pro schválení na ERA), lokomotivy s CAF se do provozu dostaly až s koncem roku 2024.

Zatím se zdá být systém stabilní a s dodavatelem řešíme pouze drobné starosti, které věřím rychle vyřešíme,“ upřesnil Tóth.

Podle něj výhradní provoz pod ETCS zatím nepřinesl dopravci zásadní problémy.

Obecně mohu konstatovat a jsem za to rád, že zatím neevidujeme žádná zásadní provozní omezení, které by vyvolalo zavedení výhradního provozu pod systémem ETCS, a to jak v závislé, tak nezávislé trakci. Ano, systém EBICAB dostane nutný softwarový upgrade na verzi 11, která odstraní stávající neduhy. V zásadě se čeká na schválení ERA. Byť to vypadá neuvěřitelně, tak schvalování je jedna z věcí, které jsou nejen časově, ale i administrativně nejvíce náročné,“ říká Tóth.

ČD Cargo převzalo padesátý EffiShunter 1000M

Tagy 742.7 ČD Cargo CZ Loko EffiShunter 1000
31 komentářů