ČD Cargo koupí další lokomotivy od Českých drah, o pořízení řady 380 bude jasno letos

Lokomotiva 242 (Plecháč) společnosti ČD Cargo v retronátěru při zkušební jízdě. Pramen: ČD CargoLokomotiva 242 (Plecháč) společnosti ČD Cargo v retronátěru při zkušební jízdě. Pramen: ČD Cargo

Dopravce letos převezme až 20 nových interoperabilních lokomotiv.

85 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
RedFox

Ale z venčí je ten stroj krásnej…..

RedFox

Tím neříkám, že by neměl být v Lužné, nebo v Chomutově…. 🙂

Martin H.

Hm. Komfort obsluhy je věc, která se dá řešit, řídícím systémem počínaje a hlučností na stanovišti a třeba sedačkou strojvedoucího konče. Nevím jaké praktické zkušenosti máte vy, ale mé zkušenosti jsou takové, že jsou ty stroje velmi spolehlivé, údržba je velmi jednoduchá a levná. I v případě závažnějších poruch není problém je i v současné době opravit Mají velmi solidní parametry a spojeny do vícečlenného řízení mají v nákladní dopravě mnohem vyšší užitnou hodnotu než daleko novější „univerzální“ stroje. Třeba ve Švýcarsku tohle chápou a běžně provozují i šedesát let staré stroje. Jen fanatik nechce tohle vidět a furt bude… Číst vice »

Dos22

Co se týče sedaček tak nepochopím proč, když 163/363 je měli vzduchově nastavitelné, což prostě je super, člověk sedne a vzduch dorovná tak aby byl v ideální výšce, se nahrazují obyčejnými, které jsou kolikrát horko těžko nastavit.

vasek.beroun

Sedačky byly vždy problém. V našem depu byl kdysi obětavý člověk, který se o ně na vedlejšák staral, depu se zdálo, že to stojí moc peněz, i mu dost dlužilo. Měnil i pral potahy, atd. Když činnost ukončil, stav sedaček šel rapidně dolů.

Jozo_cz

V Ostravě se o sedačky stará dílna – včetně čištění a praní potahů.

RedFox

Ano, souhlasím, nemám, co bych dodal…

zwi

Ridici system je to posledni. Nejvetsi neduh je katastrofalni podvozek, prekonany jiz v dobe vyroby lokomotivy. Chybejici edb, klimatizace, pomaly chod sberacu, nejhorsi pruchod strojovnou co snad existuje, kliky i zamky na dverich vysoko, zkosene pulty. Tolik veci co by bylo potřeba zmenit a v praxi se zmeni jen nátěr. Modlim se za kolegy, aby se nevyplatilo dodelat ETCS, jinak se tu s nimi budou trapit jeste 30 let. O bezpecnostnich normach nemluve. Vyhody jsou opravdu jen 2: cena a tazna sila v mnohoclenu.

Joe

Tak jelikož cargo instalaci ETCS potvrdilo (bez této možnosti by je sotva přebíralo do stavu), tak můžete třebas i pálit černého kohouta a stejně s nimi jezdit budou.

Martin H.

Bohužel tím ty mašiny přijdou o jeden kompresor, což teda zrovna v nákladní dopravě není to pravé ořechové.

Martin H.

Podvozek je do 100 km/h a pohybu po normálně udržované trati úplně v pohodě. Co se údržby týká není to problém provozu. Průchod strojovnou bych vůbec neřešil je to zejména na delších ramenech odehraje párkrát za směnu, v případě dvojčlenu je úplně out. V případě dosazení polopantografů chodí sběrače úplně normálně. Chybějící EDB ano, to je slabina, S pultem jsem nikdy problém neměl, pokud měla ta mašina normální rovný stolek nad ruční brzdou, kliky a zámky, nejsou úplně optimální, ale zase to není nic, co by člověk použil desetkrát za hodinu.

zwi

Rovný stolek nad RB měla sotva polovina plechovek v Brně. Normálně udržovaná trať je ta do Křenovic, nebo Kuřim – Tišnov, nebo každá srdcovka v každé stanici? O dosazení polopantografů se nedá moc mluvit. V Brně je měly jen 242, 264 a 281. Když s nimi přijela jedna z Plzně, tak jí je do měsíce sundávaly za klasické. A když se podívám na fotky Carga, tak je más také snad jen jedna, ale hlavně že mají nový lak… Hlavní slabina, kromě podvozku, bude chybějící klimatizace, pro provoz teoreticky následujících 30 let. Ale má to nový lak, tak už na klímu… Číst vice »

Martin H.

Hele Honzo, žes je neměl rád je známá věc. Nicméně článek není o výhodách, nebo slabinách plechovek, takže bych to nechal plavat.. 😉

SYN

Kdo tady výše napsal jak je jednoduchá, levná a výborná??

Martin H.

Já. A?

Brňák

Drobný detail ty lokomotivy u Carga tu klímu dostali, pulty vyměněné za nové, největší slabina je pomalý chod regulace ve dvojčlenu.

zwi

Dole v diskuzi píší že bez klímy. Na fotkách také není žádná krabice navíc nad kabinou strojvedoucího na střeše vidět, tak nevím.

Brňák

Výměník pro klímu je ve strojovně, tak jako u laminátek. https://imgur.com/a/SmpuazL Na první foto je ovládací panel klímy, na druhé vyměněný pult

qěcy

Proč Plecháče nedostaly polopantografy hromadně? A kdy a kde jezdily ve dvojčlenu?

Michal Němčanský

To ohledně těch 60-ti letých lokomotiv ve Švýcarsku přestává být pravda. Zde seznam sešrotovaných Re 4/4 II (Re420) SBB https://www.sguggiari.ch/3_re4_4_II_rottamate.php . Zároveň všechny nemají 60-let – poslední jsou z r.1985.

Michal Němčanský

A týká se to též ikonických „Bruneli“ Re 4/4 BLS (Re425) přestože 2/3 měly ETCS L2. https://de.wikipedia.org/wiki/BLS_Re_4/4 – výroba 1964–1983 v seznamu chybí loni a letos vyřazené, dnes je provozních odhadem 5-6 ks a to jsou ty z r. 1983…

Martin Hochman

Ok. Beru na vědomí. Nicméně, podstata sdělení byla, že jsou v Evropě a to i západní běžně provozovány i velmi staré stroje…

SYN

No, takže z té podstaty vypadává to „běžně“…

Martin H.

Víš co. Zjisti si fakta, rejpale. Je to poslední reakce na tvůj komentář. Nazdar.

Jozo_cz

Ono je to právě naopak, jen fanatik jásá nad koupí starých škopků. Taky se občas rád svezu na ústeckých Taurusech, což však neznamená, že je hodlám potkávat do důchodu! Na koridoru už takový stroj nemá co dělat.

Martin H.

Já jsem nehodnotil, jestli mají, nebo ne. Jen to, že z hlediska carga ta koupě není úplně hloupý tah.

vasek.beroun

Co by dělalo Cargo s řadou 151? Už jako E 499.2 měly zakázáno vozit nákladní vlaky, protože k tomu byly naprosto nevhodné. Natož 151, které mají ještě těžší převod. A jak někdo píše dále, co se stejnosměrnou lok. Nemá budoucnost.

banán

150.013 a 150.015 jsou prý prodány.Jedna šla do Polska a druhá na Slovensko

vasek.beroun

Znáte účel nákupu? Nostalgie? Slovákům bych se nedivil. Proč nekoupit.

vbb

Slovákům se divím, na ss tam nemají moc tratí, kde by využily své parametry, a těch tratí bude čím dál méně.

qěcy

Neříkám, že by byly na náklady vhodné, ale změnit jim převod jen na 100, nebo 120 je problém?

SYN

Kolik to dneska bude stát?

banán

Nemá to smysl.Stejnosměru zvoní umíráček a pumpovat do toho peníze je nesmysl.Pokud se nemýlím tak u nás chtějí stejnosměr vypnout do roku 2030.Lokomotivy 150/151 miluji, viz můj nick,jsou to moje nejoblíbenější mašinky vůbec.Budou mi chybět, ale bohužel každý začátek má i svůj konec

Matty

Škoda, že nekoupí 151, kdo chodil sledovat rychlík Dukla, Košičan nebo Ostravan…, když to ještě tehdy byly nádherné E499.2, tak takoví lidé by to ocenili. Pro většinu lidí dnes nudné a zastaralé stroje, ale pro starší milovníky něco nadčasového a nádherného.

PvvS

Provozovatele zajímá, kolik do těch mašin musí vrážet v údržbách a prostojích. A kde všude s nima může jezdit. A kolik utáhnou. V tom všem 151 prohrávají.

Matty

A v čem jsou 242 lepší? Nebo Laminátky?

Kuba2

Tak 242 jsou střídavé, mají hospodárnou regulaci výkonu, vhodnější převod a je jich víc.

Josef Pešek

1. Chystaná konverze 25kV. 2. Laminy a plecháče mají stejné díly není jich hrstka. 3. Celý Balkán funguje na 25kV a laminy a plecháče jsou schválené s Mirelem v Maďarsku. 4. Další základna náhradních dílů se nachází v Bulharsku.

Marty

Je vidět že jste úplně mimo mísu. 150 151 jsou rychlíkové stroje na osobní dopravu. Mají jiné převody ale to vám evidentně nic neříká

Lukáš F.

Převod se dá změnit, podstatnější jsou jiné věci, například to, že 150/151 je málo a nevyplatí se do nich dávat ETCS.

Martin H.

V čem? Mají pro nákladní dopravu daleko vhodnější parametry, jsou daleko levnější na údržbu atd….

PvvS

Stejnosměru ubývá, dualizace není nejspíš ani na papíře. Převody na 140/160 jsou k ničemu, musely by se znovu zpřevodovatna 90/120. Za hranice můžou max na Slovensko. Navíc reálně schvalování nějakých 20 kusů.

Laminátky/plechochovku můžou do podstatně více států, zaměnitelnost dílů mezi řadama je vysoká, už je mají ve stavu …

Apollo 17

Po přepnutí Žiliny na 25 kV nedojedou ani na to Slovensko. Takže zanedlouho nemůžou nikam.

Ondra

Tak vzhledem k tomu, že 151 mají letos postupně končit (a být nahrazeny Vectrony) tak se jich přepnutí Žiliny bezprostředně nedotkne – to by k němu muselo dojít někdy letos před prosicovou změnou JŘ…

Kubrt

Jistě; byla to reakce na volání po prodeji 151 ke cargu.

vbb

Zpřevodování na 90/120 na nich (150) nikdy nebylo a kloužou už i teď, kdyby se zpřevodovaly do pomala, tak se neudrží na kolejích (nebo budete jezdit na nějakých max. 450 A, a to se, Horste, opravdu vyplatí!).

trafopajka

starší milovníci by jistě ocenili třeba Adinu Mandlovou, bohužel to je 33 let stará jednaosmdesátiletá mrtvola. 151 je sice o něco mladší, nicméně mrtvola to je lautr ta samá

banán

Musím s vámi nesouhlasit.151 tahá i nadále těžké rychlíky ,i když na méně významných tratích a přes Moravany lítá běžně 160km/h.Mrtvola vypadá trochu jinak

libor

běžte do muzea 😉

Jan

Kreativní vnitřní účetnictví ČD. Doufám, že je opravdu Cargo potřebuje…

PeDazOl

Přesně tak, aneb když matku tahá z bryndy zisková dcera… 🙂

XP3

Aha, takže dcera nesmí kupovat nic od matky, protože jinak je to nedovolená podpora? Bože můj

PeDazOl

Ne ptejte se co kupuje a jak to ovlivní náklady dcery na deset let, to je péče řádného hospodáře? 🙂

Martin H.

Tak schválně. Jak to podle vašeho, jistě odborného, názoru negativně ovlivní hospodaření? Pořizovací cena, provozní náklady a předpokládaná životnost a použití to všechno jsou spíš argumenty pro pořízení, než proti. Takže rád si přečtu vaše ekonomické argumenty…

PeDazOl

Fajn prošel ten nákup a prodej veřejnou soutěží? Znáte tržní a kupní cenu?

Martin H.

Hm. Přibližně ano, nicméně takhle velký prodej se pravděpodobně nekonal, takže ne, přesnou cenu neznám. Nicméně na trhu nic podobného není, takže o nějakém výběrovém řízení bych vůbec neuvažoval a mezi soukromníky je konkrétně o plecháče poměrně velký zájem. A ta zmínka o banánové republice je úsměvná. Ta nutnost na všechno vypisovat výběrová řízení je přesně ta koule, kterou si nesou ČD do všech výběrových řízení. A v tomhle případě fakt není potřeba…

Kubrt

Pokud je o plecháče zájem mezi soukromníky, mohly ČD uspořádat aukci a hned by se vidělo, jaká je tržní cena jednotlivých strojů.

Martin Hochman

A proč, když má pro ně využití dceřiná společnost? Tak budu radši podporovat její konkurenci? To jako dává smysl?

PeDazOl

Na trhu nic není? Opravdu a tu jistotu berete kde? 🙂 Zákon platí pro všechny a ČD mají dost lidí aby se s VŘ vypořádali, soukromníci to umí, divné co?

Martin H.

Hele. Můžu tě ujistit, že pořádání veřejné soutěže je sen každé firmy. Proč myslíš, že mají ČD tolik úředníků? Protože se na všechno musí vypisovat soutěže a řízení. Zatímco, s mírnou nadsázkou řečeno, si soukromá firma koupí co uzná za vhodné, tak ČD furt něco soutěži. A ne vždycky vysoutěží to nejlepší. Ale stejně se musí výsledkem soutěže řídit. Takže si ty svoje soutěže strč do špic, nebo někam jinam, hospodáři…

Radim

A vy víte, kolik co stojí? Já jen, že někdy se i přes zvýšené náklady např. na elektřinu vyplatí víc to, že to stojí pětinu (nebo ani ne, nevím) a že jsou náhradní díly „zadarmo“ z odstavených a údržba je jednoduchá a díky tomu rychlá… Ale třeba se pletu

PeDazOl

Fajn znáte tržní a kupní cenu těch šrotů? Prošlo to veřejným výběrovým řízením? Aha? Takže jsme v EU nebo v České středoafrické banánové republice? .-)

Martin H.

Prosím tě nemel nesmysly. V článku je celkem přesně popsáno kde se s těmi stroji počítá a co se s nimi bude dít. Nemám pocit, že by tam bylo napsané něco, co by nemohla být pravda…

Vendelín

Nahrazení laminátky plechem je jako nahrazení staré herky ještě větším křápem. Na stejnosměru budou mít jako nejhorší 130ky s podvozky jako eso, a my na AC se budeme furt jebat na těch uskákaných podvozkách ze 60′ let !

PeDazOl

Vyhánění čerta ďáblem… 🙂

vbb

A přitom plecháč vychází z řady 43R BDŽ, která měla podvozky II. generace nebo EDB. Ovšem soudruzi u vody tenkrát řekli „Ne“… tak mají laminátku s plechovou kastlí.

Josef Pešek

1. Ekonomika provozu firmy ČD Cargo.. 2. Vznik dalších 363 pro 25 kV. 3. Strojvedoucí až na posledním místě – změňte zaměstnavatele nebo pobočku.

Vendelín

„1. Ekonomika provozu firmy ČD Cargo.. 2. Vznik dalších 363 pro 25 kV. 3. Strojvedoucí až na posledním místě – změňte zaměstnavatele nebo pobočku.“

Utíkání od zaměstnavatele nefunguje – už jsem jednou utekl a stejně mě 242 dohonily.

Granja

No vidíte jak jsou kreativní. Mají Vás rády, a to je dobře.

Martin H.

Přestaň tady brečet a změň zaměstnavatele. Nebo ještě líp. Založ si vlastní firmu, nakup si nové vectrony a všem můžeš ukázat jak se to správně dělá. Pláčem a zvracením na zdopravy.cz nic nezměníš Hrozně se mě líbí jak se tady všechno ohledně ČD a ČD Cargo kritizuje, ale stačí mrknout k soukromníkům. Až na vyjímky za kterými stojí silné zahraniční společnosti třeba jako Metrans se jezdí s šedesát let starými šroťáky, ceckáči a bůhví čím ještě. Akorát blbé kecy…

Marek

U soukromníků stejně končí mašiny od státních firem. Ať už to jsou 742, 771, 754/753, nespočet 749/751, sem tam nějaký to prasátko 701/702 apod. A to se bavím jen o nezávislé trakci. Z elektrické trakce by se taky nějaká mašina staršího data výroby našla. Třeba znám soukromníka, který si pronajímá elektrické mašiny od státního ZS Cargo Slovakia.

Josef Pešek

Já taky – ECCO Rail. Tam jezdí 383.2 ZSCS z Petržalky do Kehlu. Ono těch deset kousků slouží v podstatě na pronájem ostatním dopravcům – partnerům a další nové lokomotivy nepotřebují. U ZSCS má na to papíry snad jen 16 nebo 20 lidí z Bratislavy a na vnitro nebo tranzit Maďarsko-Kúty jim stačí staré mašiny. Jednou tu štátnú spoločnosť koupí (nebo převezme) Budamar a bude vymalováno.

Josef Pešek

Firmu jsem změnil několikrát po odchodu od ČD. Mám kolektivní smlouvu (AT), jezdím výhradně nové lokomotivy, těším se na AT důchod a mám rovněž kvalifikaci na Německo. Takže můžu kritizovat.

Martin H.

Gratuluji. A to, že je člověk zaměstnaný v cizině mu dává právo mlet nesmysly? To jsou novinky …

David Peca

Měl jste se lépe učit, Vendelíne!

Granja

Uskákaný podvozek nebude podvozkem, ale tratí…

Michal.S

No vyrovnávání nápravových tlaků na ř. 130 na horších tratích to taky není zrovna výhra

Jirka 63

Tak jsem byl na plecháči.Kromě nového laku,pro fotografy přibylo jen vyhřívání písecčníku.Jinak,jak kdyby vyjel plecháč v 80 letech že Škodovky.

Twix

To věřím, navíc plecháče jsou všechny už ze 70. let jestli se nepletu.

Kubrt

Poslední série (257-286) vyjela na koleje ČSD v roce 1981, ale z hlediska fyzické opotřebovanosti a „konstrukčního věku“ (60. léta) už je „sedmdesátá či osmdesátá léta“ marginální rozdíl 🙂

Twix

OK, díky za opravu. Měl jsem v hlavě rok 1975, ale to byly ty první kusy. Každopádně konstrukčně je to skutečně spíš přelom šedesátek a sedmdesátek.

Martin H.

Byly vyráběny ještě v osmdesátých letech..

Tonda Sehnal

Fakt nepřibyla ani klima? Pořád zůstává LS IV? Lednice, thermobox či umyvadlo?

Apollo 17

LS bude nový po instalaci ETCS.

Karel

Lednice, a zásuvky na termobox a konvici jsou tam už z prvovýroby, Možnost použít běžnou mikrovlnku nebo vařič není k zahození