Byznys pro jedinou firmu. ETCS Regional míří na další trať, nikdo jiný než vítěz se nepřihlásil

Jednotka 814 v železniční stanici Chornice. Foto: MRWXZ / Mapy.comJednotka 814 v železniční stanici Chornice. Foto: MRWXZ / Mapy.com

V celém úseku trati jezdí aktuálně čtyři páry vlaků jen o víkendech.

Odebírat
Upozornit na
guest
109 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš Záruba

Uz u ETCS regional jsou konecne zakazane soucasne vjezdy…?

richmond

A vesele nám kartel pokračuje a peníze co potřebuje efektivně využít mizí v hluboké jámě (nebo taky v něčí kapse)

Berkolda

A kde čekáte, že se objeví nová firma, která to bude umět? To je stejná blbost jako vybírat zhotovitele na metro a pak se pohoršovat, že to vyhrál Metrostav. Příčinou je zcela nesmyslně postavený zákon o veřejných zakázkách.

MKL

Mám dotaz ,píše se že nevyužívá GSM-R ale pokud chtějí udělat na trati Choceň-Litomyšl DOZ musí být stejně GSM-R pokud se Teda nepletu…..

Denisa Gu

AŽD potřebuje hooodně milionů. Myslím si, že by si spolumajitelé AŽD měli prověřit, jak je financován Playboy a jeho „záchranná mise“. A také, jak je financována krása jménem Denisa G. různými a samozřejmě legálními způsoby. A na okraj pozdravuji i Finanční úřad.

HK~

Hrozně mne štve a vím, že je to prostě česká evergreen, že se lokálky cíleně nezkvalitňují na 100km/h a celodenní hodivový takt a podle toho by se taky investovalo. Napřímit oblouky většinou problém tolik není, pár přeložek taky ne, zároveň se s tím udělá i zabezpečení (i když teda moc nevidím úžasnost v ETCS krom „snad to zabrzdí před srážkou“, když by se realně muselo všechno ještě jednou rozkopat, aby vlaky mohly skutečně jezdit autonomně).

Ale ne, SŽ chce jen likvidovat

Petr Šimral

Teď je ale otázka, jak a kde to chcete udělat. Řekněme, že máme lokálku na 50 km/h, kde je opravdu potenciál získat významné množství cestujících, pokud třeba jízdní dobu snížíme ze třiceti minut na dvacet, tedy tu lokálku prakticky postavíme znovu. Napadá Vás nějaká taková? A další. I když to postavíme na 160 km/h u zůstaneme se zastavením u každé vrby, tak prostě a jednoduše tu jízdní dobu výrazně nezkrátíme, ale výrazně si zvýšíme spotřebu. Takže základem úspory jízdních dob je omezení zastavování a stavění pouze ve větších obcích a návozy tam řešit vymetáky autobusy. Prakticky zrušit úroveň Os a… Číst vice »

Frantisek

Souhlas… navíc na těch zastávkách co 4-5km můžou byt boxy na kola, výdejní boxy, potraviny, parkovací mista. Dát 2-3km na elektrokole trvá i méně než dojít kilometr někam do polí na zastávku.

David

Jo, ale tam kde to nedává finanční smysl prostě už přejít na autobusy/poptavkovou a neodsouvat rušení ty tratě jako duchodovou reformu.

Hájek

Tady je zase frustratů, běžte dělat něco pořádného a uleví se vám, že vám nějaké ETCS bude úplně volné.

David

Kolik ročně odvedete na daních? A je vám pak uplne volný kam ty penize jdou?

pavian

Jelikož se uvažuje o potenciálním provozu bateriových Panterů, možná by bylo lepší před instalací ETCS tu trať trochu narovnat, minimálně do Moravské Třebové. Pak by ty vlaky mohly jet i rychleji, než jezdí auta ve městech.

Hoermalmeister

My si sice stěžujeme, že AŽD je jediný dodavatel, a že to je monopol. Ale když se podíváme do zahraničí na Rakousko nebo Německo, tak tam to zase všechno dělá Siemens a v horším případě se nenajde nikdo, kdo by to chtěl dělat. Tudíž to není zas takový rozdíl. Mít monopol domácí je sice špatné, ale pořád lepší než monopol cizí.

Frantisek

A ten Siemens to u nás dělat nemůže a nebo nesmí? Jakože mu v tom náhodou brání nějaké podmínky zadávačky?

Andrej

To opravdu nikomu u SŽ ani jen náznakem nic neříkájí základní koncepty jako analýza nákladů a přínosů, náklady obětované příležitosti, nebo péče řádného hospodáře?
Jinými slovy, SŽ má jenom určitý omezený balík zdrojů, a z tohto omezeného balíku má povinnost snažit se dělat akce a záměry s nejvyšším potenciálním přínosem. Resp. se o to alespoň snažit.
I pokud je hlavní motivaci těchto akcí pouze nakmit AŽD, proč to alespoň zároveň neudělat na trati, kde to bude mít alespoň nějaký přínos?

VRTjecesta

Tady je to nejsnažší, to je celé. Hlavně že tady ty modrý gumy furt pindaj o efektivitě a jak něco nemůže vyjít. Třeba NemaŠe.
Jenže oni chtěj lokálky… ne kvalitní a efektivní železnici.

Happy

A v Třešti, kde se křižují vlaky pomalu co hodinu, se běhá s klíči od vexlí 😁 No maj to na SŽ hlavičky. Výměna pražců do Lednice moc drahé, toto ovšem bez mrknutí oka jsou ochotni utratit….

Mates

Třešť čeká na racionalizaci, do které se zamotala i elektrifikace. 🙂

Happy

Ano čeká. Už asi 20 let….

JirkaJJ

Schválně jsem se podíval na to, jaká maximální rychlost je mezi Chornicemi a Třebovicemi. Na půlce trasy je tam 50 km/h, s občasnými propady na 40 km/h ve stanicích. Druhá půlka před Třebovicemi je 60 km/h, s občasnými propady na 55 km/h nebo 40 km/h. To se vyplatí. Vzhledem k tomu, že to staví na každém rohu, tak i koňský provoz je rychlejší… Tohle je plýtvání penězi a jen se tak zabetonuje současný tristní stav. Kdyby se nevyhazovaly peníze za nesmysly jako toto, tak by se tahle trať mohla modernizovat a zrychlit… To by přivedlo i více cestujících (jak např.… Číst vice »

Alibaba

A vůbec nehrozí, že by se dalo jezdit rychleji? Bez zabezpečení to nepůjde.

N.N.

Bez přenosu kódu na vozidlo můžete až 100 km/h.
Otázkou ale je, zda ty peníze neinvestovat do tratě s násobně větším provozem. Pokud celou trať obsluhuje jediné vozidlo, tak je riziko srážky s jiným vlakem velice nízké.

Petr003

Proč to není na celé trati, tj. až do Prostějova?

platamond

Zkusil jsem si otevřít a jsem asi slabší, desítky stran právničiny, ale co budou vlastně dělat jsme nenašel…
Šlo mi o to, zda to bude jen ETCS a zůstane nějaký D3 paskvil nebo to bude včetně zabzař a bude to D1? Byť Nepomuk – Blatná je s ETCS D1, ale zůstaly myslím samovraty.

slechticna.2025

Na blatenských lokálkách žádné samovraty nezůstaly.

2101

V Kasejovicích zůstaly

J.K.

Proto by mělo přejít lokálky na kraje.

david

Asi jo, z krajskych by nikdo nedal 180mio na zabezpeceni a pak dalsich treba 100mio plus do reko/modernizace nejaky stary popelnice, ktera pak bude mit ETCS.

Hájek

Tak za prvé tam jezdí RS1 , které ETCS mají. Za druhé by kraj vůbec ETCS na trati vůbec nemusel vyžadovat, tak jak ho vyžaduje MD.

Alibaba

Jenže pak by se jezdilo stále jen 60.

JirkaJJ

To by nakonec dopadlo tak, že by se ty lokálky zrušily úplně…

David

Jo a jezdil by tam HEV/EV autobus, k obydlim, byl treba i nizkopodlazni/se snizenou podlahou … mel klima a vlastne by mohl jezdit i vyrazne casteji.

Pripadne vyrazne flexibilnejsi poptavkova a rozhazovat tam z vrtulniku elektrokola.

Tomas K.

A zmínil tu už někdo i to, že mobilní část toho zabezpečovače ale vůbec levnější nebude? Že to furt budou ty šílený miliony za instalaci a pak statisíce za údržbu a revize?

VRTjecesta

Všechno funguje jak má. Dobrá správa „modernizuje“ a AŽD se krmí. Peněz je přeci dost.
#svobodaven

Mirek

Mobilní část dělá z velké části jiná firma….. ČDT.

Gwann

Mno, Moravska zapadni draha.

A co kdyby ji predelali rovnou na dvoukolejku a zadratovali, vcetne napojeji na hyperloop do Brna. Kdyz uz chteji utracet za cypoviny….

Soudný znalec

“nasypeme do trati skrz ETCS regional nemalé peníze, místo toho, abychom s ní udělali cokoliv jiného…” např. změnili její vedení, změnili polohy stanic, udělali něco s nádražím v Litomyšli…

Soudný znalec

Je to vlastně geniální. Při nějaké budoucí výluce bude potřeba etcs zase odebrat a poté namontovat znovu, a to určitě výluku prodraží, nedivil bych se…takže čím dříve, tím…

Sejny

Tak zrovna nádraží Litomyšl se bude letos rekonstruovat

Petr

To je drahý 🤦

JirkaJJ

Já bych z toho udělal cyklostezku. Byla by to navíc první cyklostezka s ETCS.

Alibaba

V Litomyšli potřebují udělat z I/35 ve městě parkoviště (po postavení dálnice), takže nějaké prodloužení tratě až k autobusáku aby vznikl přestupní uzel omezuje plechové milášky…

MartinS.

V Litomyšli se těší, že se zklidní bariéra, která rozděluje město ve dví (I/35) a tudíž si tam nechtějí nechat postavit další (trať).

Vvvt

Investice do ETCS na úplně zbytečných tratích a oprava nádraží? Joo to by jim šlo, ale nějaké zrychlení, nebo zvýšení kapacity to už ne. To by ještě mohlo zvýšit zájem o cestování vlakem a to nikdo nechce

VRTjecesta

Zde jde jen o krmení monopolů, o nic jiného.

Frantisek

Jsem rád, že železniční dopravce na rozdíl od autobusů platí za dopravní cestu a těch 180mio má tak na tom provozu co tam je výbornou návratnost!

Jirka

Je to fakt, jsem příznivcem železnice, ale na provoz autobusy, kde není kromě dobrého technického stavu autobusu potřeba nic, musí být železnice nedostižně drahá!

Vbb

Silnice jsou zadarmo, že?

N.N.

A bez autobusu by potřeba nebyly. Ne asi.

N.N.

A nebo to uděláme ještě takto: Hypotetická daň ve výši 100 kč/km aby se srovnala soutěžní cena autobusu a vlaku.

Při nájezdu autobusu 80.000 km ročně to udělá 8 mil. Kč za každý autobus. V ČR je registrováno téměř 20.000 autobusů, což dělá 160 mld Kč.
Částka 160 miliard Kč zhruba dvojnásobně překračuje rozpočet všech 14 krajů dohromady. Krajské rozpočty na dopravu zhruba 10násobně a to včetně objednávky vlaků.

Závěr: Bláznosvství by to bylo, taková daň.

petr

No vida a pak že to nejde😀👍říkal jsem si,že to vymyslej

Jouda

Železnice se opět ukazuje jako dojná kráva s nevyčerpatelným vemenem…Tady už to snad ani není o tmě pod svícnem. Už by bylo skutečně potřeba, aby se jednoho dne takhle nad ránem rozrazily dveře na MD, SŽ, AŽD a podobně a hoši v kuklách si odvedli pár vyplašených hošíků..když to umí na Homolce, na krajských úřadech a podobně, tady to taky zvládnou….

VRTjecesta

Držme si palce, aby to bylo co nejdřív. Tohle je fakt šílejen marasmus. A tomu úchylákovi přeju, aby byl v krimu za holku.

Gwann

Myslite, ze by mu davali vychazky pred miss svestkova draha, abychom nebyli o neco ukraceni?

Frantisek

Další topení penězi je zabezpečovačka na trati Litomyšle-Mýto.

Alibaba

Takže se bude jezdit na vždy jen 60, protože ten kousek se nezabezpečí?

hbf

Na Vejprtské se umělo 90 km/h.
To omezení neplyne z fyziky, ale z papíru ….

David

A stále se umí.

Alibaba

Těch 90 na vejprtské je jen v místě, kde njsou přejezd. Viz přejezd na Výsluní: https://mapy.com/cs/turisticka?pid=76933321&newest=1&yaw=4.600&fov=1.257&pitch=0.227&x=13.2141519&y=50.4815745&z=18&ovl=8
Důvod je bezpečnost. Jestli si myslíte, že ten papír je buzerace, tak si to myslete dál…

hbf

Ale řeč byla o ETCS versus D3, ne o přejezdech…

libor

jenže Svoboda má asi složku na každého, tak se toho bojí 😉

VRTjecesta

Svoboda je rád, když v Dlážděný trefí na záchod a už ho tam nemusejí vodit.

gringoAD

Abychom se z té přehnané bezpečnosti na lokálkách zase nezbláznili … na koridor ETCS jo, ale to musí být i na každé vedlejší lokálce kde se jezdí kolem šedesátky ?

Frantisek

Doufám, že i tak budou houkat na každém přejezdu s křížem, místní to tak mají nejraději.

Soudný znalec

Hlavně nikdy nevíte, zda dojedete. Adrenalin.

Frantisek

Mám rád i to napětí kolem nákupu jízdenky, jestli je to správný a výhodný tarif a nebo jestli mě do vlaku pustí i kamarády/dětmi.

Gwann

To bude drazsi verze zabezpwcovace, s integrovanou houkackou.

Alibaba

Očekávám tlak na zabezpečení přejezdů, kde se bude dát jezdit rychleji než těch 60.

Gwann

Hlavne na te kde se nejezdi. Priste bych doporucil ETCS na trati Schlackenwert – Joachimsthal. A rovnou L2

david

Jeste bych to spojil s dotaci na modernizaci nejakych starych popelnic, ktere tam jezdi/mohly by jezdit. Hlavne ne novy vlak.

riperi

I housátka matky kachny (AŽD) je třeba přikrmovat… Na druhou stranu, SŽ by měla držet jednou linii a pokud je cena v zadávacím řízení tzv. nepřekročitelná, neměla by se navyšovat i za cenu, že se zakázka zruší. V tomto případě tuplem a ty nehorázné peníze přesměroval na povodněmi poškozené tratě, které je potřebují mnohem víc. Diety je třeba, ne překrmování. Věřím, že po volbách podobné šílenosti s ETCS na lokálkách ustanou.

Gwann

Zadratuje se trat do Dobrise aby Sony mel fotku na instac

VRTjecesta

O tom nepochybuji. A po investici 3 giga zůstane trať bez objednávky a borec Borecký bude za lumpa.
Ale Sony a Bureš budou mít milion fotek jak makaj pro lidi.

Radan Stift

No to by zase mohlo být bráno jako připrava na Regiotram

Alibaba

Takže se bude jezdit bez zabezpečení a pomalu (do 60 km/h)?

jkjk

Tak to jste s těma volbama velký optimista. AŽD se krmí bez ohledu na to, kdo vládne, umí si to uhlídat. Jestli to řeší nějaký Kopřiva nebo Faltýnek, to už je jedno.

Libor

Takže je jen otázka času, kdy vypíšou zakázku na etcs na Mladotice – Kralovice 😁

Luboš Beneš

Se divím, že už tam není ve zkušebním zeleném provozu

Zrzek

Já bych si z toho srandu nedělal, schopný toho jsou.

Soudný znalec

Nebo do Žacléře 😉

Gwann

Tam jsou alespon koleje. Ale mohli by zkusit instalovat ETCS vozidlovou cast do rucni dreziny.

Vrtal

Trochu argumentačni faul nemyslíte? Ano do Chornice minimální víkendový provoz. Ale do Moravské Třebové jezdí 14 párů vlaku denně. Tím samozrejme neobhajuji monopol AŽD a spol.

X 1

Z jedné strany se jezdí do Mor. Třebové, resp. Chornice. Na druhé straně je provoz z Prostějova do Dzbelu.
Přes Chornici jezdí i nějaké náklady. Zejména dřevo a kámen. Mattonka tama jezdí jen v případě výluk, což je zrovna teď.
Mě tudíž zaráží, že ta zabezpečovačka bude zase jen na kousku trati a nikoliv na uceleném úseku.

Soudný znalec

Třeba ještě zkoumají možnost dát etcs do Jevíčka 😉

Nose Peak

Já myslím, že AŽD by to za těch 184 milionů zvládlo i zkrátit 🙂

Aaabbb

Možná proto, že Moravská Třebová je pouze dopravnou D3, zatímco první stanicí ve směru od Třebovic jsou až právě Chornice. A zabezpečení jedné poloviny tratě by asi nedávalo úplně smysl.

Gwann

A v Mahrische Trubau uz neni kolejiste pro plnotucnou stanici?

Alibaba

A Mor. Třebová – Chornice by zůstala stále D3?

P.S.: Kdybych byl kraský radní pro dopravu, tak bych se snažil protáhnout osobáky z Mor.Třebové až do Městrčka Trnávky.

Lsv

Kvůli čemu? Městečko Trnávka má samotné zhruba 800 obyvatel (což na přepravně-ekonomické ospravedlnění něčeho tak drahého, jako je vlak, nepostačuje); ti by navíc (nejen) pro cesty do Moravské Tř. kvůli docházkovým vzdálenostem stejně preferovali IAD, resp. v rámci VHD pak autobusy (k dispozici mají páteřní linku 800).

Už počty cestujících na samotném úseku Česká Třebová – Moravská Třebová jsou dnes vcelku neoslnivé, téměř na hranici odůvodnitelnosti. Z Moravské jezdí ve směru na Pardubice podstatná část cestujících přes Svitavy (800 – R19).

Mengo

Na lokálce do Teplic to bude fajn až zmizí D3 ale otázka je s čím se tam bude jezdit. Reginy Etcs nemají a jiná rada je zatím v nedohlednu.

Hynek89

Regionovy jsou zasmluvněné do roku 2032… takže dokud bude na trati smíšený provoz tak se tam udrží…

Mengo

O to právě jde. Bude tam Etcs ale my s Reginama tam budeme stále jezdit jak ve středověku a vykecavat se v každé dopravně s výpravčím po vysílačce.🙁

Nose Peak

“Reginy Etcs nemají” — dočkejte času, PARS chce být taky z něčeho živ…

maaaca

A s čím tam budou jezdit KD?

Tomáš Mach

Neznám plán Královéhradeckého kraje, ale nebudou po zřízení výhybny Česká Metuje a zavedení čtyř párů Sp vlaků Hradec Králové – Meziměstí – Wroclaw převedeny spoje D67 na tuto linku a v Teplicích nad Metují přestup na Os vlaky do Adršpachu? Zatím se neví kdo a s čím ty Sp bude jezdit, pokud se tedy zavedou.

noerf

Proč se dává ETCS na trať, kde je víkendový provoz bez křižování vlaků? Pochopím to u tratě, kde je pravidelný provoz a vlaky se křižují, tam to vidím jako nutnost. Ale na takovéto lokálce se jedná o vyhazování peněz.

Rodney

Myslím, že jak je to napsané, je to zavádějící. Ano v celé trase jede minimum vlaků. Ale do Moravské Třebové je provoz mnohem vyšší.

Igor

Tak ono to samé je na trati Studénka – Bílovec, kde jezdí jedna regína tam a zpět celý den sama. Na trati, kde se křižovat ani nedá.

No comment

To samé je Frýdlant n.O.-Ostravice 😀

El Barto

Tam se přece jen občas (čti cca jednou ročně) vyskytne víc než jeden vlak, třeba když tam jede nějaká pára nebo jiný mimořádný vlak. Ale to je tak vše.

Martin

Pravidelně o víkendech jezdí navíc spěšný vlak Ostrava – Ostravice.

El Barto

Jezdí a dokonce více párů, ale stále je na celé trati maximálně jeden vlak. Laicky řečeno ty Sp jezdí v časech, kdy zrovna nejede osobák.

Mac

Z Třebovice do M. Třebové se jezdí každé dvě hodiny někdy i hustěji.

Tomáš Mach

V Mladějově na Moravě se některé vlaky křižují.

Jouda

Je potřeba to nejdříve namontovat, aby pak takový provoz ekonomicky nevyšel a pak se to teprve zavřelo….

Alibaba

V Mladějove se křižuje.