Bývalá vozovna Orionka bude sloužit společenským účelům, Praha vypíše tendr

Bývalá vozovna Orionka. Pramen: IPR PrahaBývalá vozovna Orionka. Pramen: IPR Praha

V areálu vozovny jsou původní historické tramvajové koleje, které nechal položit František Křižík v roce 1897.

Bývalá tramvajová vozovna Orionka na pražských Vinohradech bude sloužit pro kulturní a společenské účely. Pražští radní tento týden schválili záměr vypsat výběrové řízení na provozovatele areálu. Tendr by měl být vypsán do konce letošního roku. Novinářům to řekli pražští radní Hana Třeštíková (Praha Sobě) a Jan Chabr (TOP 09). První část vozovny vznikla v roce 1897, kdy byla postavena hala podél Korunní třídy. Podle znaleckého posudku je hodnota objektu 153,6 milionu korun. Areál je ve vlastnictví Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP).

„Cílem je, aby město dokázalo lépe využívat budovy, které již pozbyly původního účelu a hledáme pro ně náplň. Orionka je přesně taková budova. Je to krásný areál, který už ale neslouží původnímu využití,“ řekla Třeštíková.

Budoucí nájemce bude moci kromě venkovního areálu vozovny využít tři haly a zázemí. Podle Třeštíkové a Chabra je důležité, aby byl provoz ekonomicky soběstačný a další využití bylo přínosem pro tamní komunitu. Vozovna by měla být využívána k volnočasovým, společenským či komunitním aktivitám, ale také pro sport.

Orionka zůstane nadále v majetku DPP, který ji vede jako zbytný majetek. Náklady na ostrahu, energie nebo na údržbu objektu se pohybují v posledních letech každoročně těsně pod třemi miliony korun. Při spolupráci s městem by tyto peníze nemusel podnik vynakládat.

Kdy přesně bude Orionka nově využívána, není zatím jasné. „My bychom to (tendr) chtěli zvládnout do konce roku s tím, že samozřejmě to bude záviset na záměru, který tam zvítězí a jak dlouhou dobu bude potřebovat na rekonstrukce. Pokud by šlo vše optimální variantou, tak už můžeme něco mít v příštím roce,“ řekl Chabr.

Součástí Orionky je kromě třílodní haly bytový dům, v areálu jsou původní historické tramvajové koleje, které nechal položit František Křižík v roce 1897. Unikátní je i původní kolej v interiéru haly z roku 1897, kdy tento typ kolejnic nebyl nikde jinde v Praze v této podobě pro elektrické tramvaje normálního rozchodu použit. DPP v minulosti uvažoval o prodeji vozovny a rovněž se mluvilo o jejím využití pro muzeum MHD. To se ale nestalo.

ČTK

Historický snímek vozovny Orionka. Pramen: IPR Praha

Historický snímek vozovny Orionka. Pramen: IPR Praha

Z historie vozovny Orionka (Pramen: IPR Praha)

Areál původně sloužil primárně jako vozovna tramvají. Nejstarší, tzv. Horní hala z roku 1897 představovala jednolodní budovu o 5 kolejích pro celkem 25 vozů. Střední a Dolní hala, které byly zprovozněny o rok později, umožnily odstavit dalších 45 vozů. Součástí vozovny byly také administrativní a obytné budovy, a dílna vrchního vedení. Jako tramvajová vozovna přestal areál fungovat v roce 1933, kdy byla většina kolejí odstraněna. Areál poté sloužil už jen jako garáže a dílny pro vrchní vedení. K opětovnému vzkříšení areálu došlo v letech 1949-1955, kdy byla Dolní hala využívána jako vozovna trolejbusů. Poslední pražský trolejbus vyjel v roce 1972 z točny, která se nacházela přímo před areálem vozovny. Později byl na tomto místě postaven památník a okolí pojmenováno náměstí U Orionky.

Tagy dpp Rada hlavního města Prahy vozovna Orionka
12 komentářů