Autobusy

Busline překazil Libereckému kraji nákup ČSAD Liberec. Uspěl s rozkladem u ÚOHS

Autobus Karosa, foto: ČSAD Liberec
Autobus Karosa, foto: ČSAD Liberec

Liberecký kraj nemůže stále koupit společnost ČSAD Liberec. Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj zrušil na základě jednomyslného doporučení rozkladové komise prvostupňové rozhodnutí, v kterém Úřad nákup posvětil.

Proti nákupu se ozývá od začátku společnost Busline, která od kraje získává největší část peněz na zajištění dopravní obslužnosti. I kvůli jejímu přístupu se kraj rozhodl jít podobnou cestou, jako Ústecký kraj a mít vlastního dopravce. Na rozdíl od Ústeckého kraje ale nechce jít Liberecký kraj cestou založení nové firmy, ale koupí již existující společnosti. Plán na odkup ČSAD Liberec schválili už v srpnu zastupitelé.

BusLine se na ÚOHS obrátil kvůli pochybnostem o tom, zda jednání Libereckého kraje nesměřuje k nezákonnému zadání veřejné zakázky mimo zadávací řízení. Busline v první instanci u ÚOHS neuspěl. V rozkladu byl ale už úspěšný.

ÚOHS zatím nezveřejnil rozhodnutí rozkladu, z tiskové zprávy ale vyplývá, že celý problém se týká toho, zda je možné postup kraje definovat jako veřejnou zakázku na dodávky nebo ne. Pokud ano, měl by postupovat podle zákona o veřejných zakázkách. „Zákon definuje veřejnou zakázku na dodávky, jako veřejnou zakázku, jejímž předmětem je pořízení věcí, zvířat a ovladatelných přírodních sil,“ uvedl ÚOHS v tiskové zprávě.

Rozkladová komise ale začala řešit pojem „věc“. Úřad se řídil v první instanci unijní směrnicí, že akcie nelze podřadit pod pojem věc a že cílem směrnice k konstatoval, že cílem evropské úpravy nebylo regulovat pořízení takových věcí, jako jsou akcie, pohledávky či závod. Rozkladová komise ale uvedla, že je nutné přihlédnout k širšímu vymezení definice „věci“ tak, jak je obsažena v občanském zákoníku. „Unijní úprava nebrání vnitrostátnímu zákonodárci přijmout přísnější opatření v oblasti veřejných zakázek, což se v nyní posuzovaném případě stalo. Lze tedy konstatovat, že česká legislativa, k níž má být primárně přihlíženo, obsahuje v zákonné definici veřejné zakázky na dodávky pojem „věc“ ve smyslu občanského zákoníku,“ uvedl Rafaj.

V rozkladu tak zavázal úředníky na prvním stupni, aby při novém projednání řešil i širší pojetí termínu věc.

„Příští týden využijeme možnosti nahlédnout do spisu. Po tom, co budeme mít dostatečné informace, se jimi bude zabývat naše pracovní skupina složená z odborníků, rada kraje i zastupitelstvo kraje. Cílem Libereckého kraje je i nadále vytvořit vlastní dopravní podnik a mít tak veřejnou autobusovou dopravu pod stoprocentní kontrolou. Dvě třetiny nákladů dopravců dotují kraje a mzdy řidičů jsou regulovány nařízením vlády, proto se podle nás nejedná o tržní prostředí. Po naší výzvě k odstranění nečinnosti ÚOHS jsme podobný krok očekávali, takže snaha oddálit nákup ČSAD Liberec nás nijak nepřekvapuje,“ uvedl hejtman Martin Půta.

Newsletter

Výběr editora