Budoucnost Plecháčů zajištěna. Dostanou ETCS od Siemensu
Lokomotiva 242 (Plecháč) společnosti ČD Cargo v retronátěru. Pramen: ČD Cargo

ČD Cargo kupuje lokomotivy 242 od mateřských Českých drah, které je postupně vyřazují z osobní dopravy.
Něco mi tu nevychází
Všechny pořízené lokomotivy budou vybaveny zabezpečovačem ETCS, bez toho by jejich nákup nedával ekonomicky ani provozně smysl,“ doplnil Tóth.
Aktuálně jich mají 33 ale jen 30 bude mít ETCS + možná ještě 7 dokoupí…
proč zrovna plecháčů
Protože jsou to střídaviny.
A při nárazu velmi bezpečné střídaviny. Bože proč…
A v čempak ?
Brzy oslaví 50 let od výroby prvního kusu a stále v provozu..klobouk dolů.
Mi to připomíná ty reportáže z Kuby, jak v autoservisu luštěj na čínským tabletu z roku 2024 dokumentaci k Chevroletu Impala z roku 1958…
ta instalace ETCS do těch pojízdných muzeí fakt někdy nedává smysl..tohle je stejný případ jak 130..hlavně, že u ČD se válí a bude válet hromada nevyužitých modernějších strojů, které cargo nechce, protože útlum..
Taky by mě zajímalo jak dopadne poslední várka odkupu peršingů (12×162, 18×163). Jestli uplatní naše firma opci. Dualizace na 363.2 se povedla, teď probíhají dualizace a ETCSizace u druhého odkupu.
tak toto má na rozdíl od plecháčů smysl
co jsem slyšel, tak je cargo právě nechce..mimojiné to znamenalo i ukončení 371/151, 162 budou přebytečné za chvílí i ze syslografů
Ještě z jiný grantu by si tam mohli dát veřejnou WiFi a jsou na ceně nové mašiny.
V článku se píše, že ČDC dnes má 33 plecháčů a jejich počet „nepřesáhne 40“, tj. se asi předpokládá ještě navýšení. Zakázka je ale na 30 ks. U zbytku se vybavení ETCS nepředpokládá? Pokud ne, ví někdo proč? Dárci dílů? Provoz na tratích bez ETCS?
Všechny pořízené lokomotivy budou vybaveny zabezpečovačem ETCS, bez toho by jejich nákup nedával ekonomicky ani provozně smysl,“ doplnil Tóth.
Pan Toth, buď lže nebo neumí počítat
Nedávalo by větší smysl vybavit ETCS Zátopky?
Je to zvláštní. Vybavit ETCS relativně nové 109E v podobném počtu se už nevyplatí a tyhle dědečkovy ano… Jediné vysvětlení je, že Plecháče dostane Cargo v podstatě zadarmo, kdežto Zátopek má ještě příliš vysokou zůstatkovou hodnotu i bez ETCS.
Zátopků je polovina, to není “podobný počet”.
„Zakázka je rozdělena na prototyp a 29 zbylých zástaveb.“ Zátopků je jen patnáct?
Plecháčů má být celkově 40, Zátopků je aktuálně 19.
Zakázka na ETCS je jen na třicet kusů. To je bohužel jediné jednoznačné číslo v článku. „Nepřesáhne 40“ může znamenat cokoli, treba těch 33. Navíc není jasné, co s těmi kusy, na které není zakázka, Cargo plánuje a zda půjde o jen dárce orgánů pro zbytek. Ve vyjádřeních v článku jsou dost rozporuplné informace.
Taky to prý údajně není kam to to ETCS dát. Někde byla nabídka snad pade na jeden stroj.
Rozhodně plecháče ne. Ani hrbaté. Spíše ukecat obojí provoz na deset let.
A pak všechny staré stroje bez pořádné ochrany proti nárazu pryč.
Ony se dočkají, ale je to jednak tzv. politicky výbušné téma, když už stály tolik a za druhé se čeká a dělá tlak na snížení ceny (když už stály tolik). Belgická pobočka Šk. dělala pro belgické vlaky zabezpečovač, z kterého by měl vycházet ten pro 380, ale minulý rok teprve probíhala certifikace. Teď se budou 380 z některých tratí stahovat, takže bude moct jít jedna lokomotiva dělat prototyp.
1) Zátopci jsou osobky.
2) Integrace ETCS do „počítačem řízené“ mašiny je složitější.
3) I na Zátopky po rozcvičení dojde.
Na jednu stranu prý ČDC šrotuje vozidla, a na druhou stranu vybavuje historické lokomotivy moderní a drahou technikou. Přitom se nové koridory na ETCS nestaví. Pokud by prosperovali a rostli, řeknu OUKEJ, ale tahle.
Do pár let bude ETCS na všech elektrizovaných tratích
A dostanou novou přezdívku „PLECHTRON“ 🙂
Dávat tolik za 40-50 let starý popelnice místo nových traxxu a Taurusu? Tak jo. A pak se budou opečovávat jako dalších kolik, 20, 30 let?
Argumentem Carga pro tyto nákupy je, že se jim nevyplatí nové lokomotivy na málo výdělečné kšefty s nízkým proběhem km. Otázkou je, jestli budou opravdu potřeba, když Cargo prochází smrskflací. No a duální lokomotiva je zatím u Carga vulgární slovo.
Jestli pak vyplatí takhle vůbec jezdit? Železnice by Fajt měla mít roli stavebně oddělené kapacitní přepravy a ne dělat různý malý nerentabilní štěky. Tahač za 3-4mio bude mít nový euro normy, klimatizaci a hlavně tu přepravu udělá bez překladek
Přivěšování, odvěšování – nic? Ty kolony kamionů jedoucích stovky kilometrů na dálnicích nezačínají a nekončí „štěkem“? Chceme jich mít ještě více? Tyhle dogmatické poučky mám nejradši… Ještě více přeprav na silnice, ne? Zvlášť v kontextu docházejících zdrojů pro současné přepravy. To se pak jistě vyplatí úplně všem.
Tak schválně, jaké procento u čdc dělá to přivěšování/odvěšování na objemu přepravy? Jedno či dvě?
A proto kupují další traxxy a předělávají Peršingy na Esa …
Tam snad je to lepší řešení než do plecháčů či 130 dávat ETCS ale co ty tyristory. Nikdo je už prý nedělá.
Normálně se vyrábí a mění se.
Co je málo výdělečný kšeft? Je to cesta do práce? Nebo na dovolenou, na výlet? Auto mám buď staré nebo nové, ale spolehlivé a dostatečné (ve smyslu, že má tažné zařízení, pět míst k sezení apod. ale třeba nemá dálniční známku, protože není třeba) a používám ho právě na „všechny kšefty“. V rodině máme auta dvě, protože dvě auta potřebujeme. A nemáme ani tři ani pět ani jen jedno. Prostě potřeba dvě, tak máme dvě a obě slouží přesně tak jak potřebujeme. Analogii k lokomotivám si domyslí snad každý, ale funguje to úplně stejně…!
Taurusy jako nové vozidla bych už fakt nebral, když už mají naježděno i 20 let. Ano, rychle to utíká no 😅
Tak nová, nebo 20 let??
Přečtěte si to znovu.
Zkuste poposednout.
A kde by na ty nové lokomotivy vzali, když se na železnici neustále prodražují všechny ostatní vstupy?
Třeba proto, že nová lokomotiva stojí 100 milionů Kč, může jezdit po střední Evropě a občas ve státech okolo. Staré lokomotivy se musí vybavit ETCS s nákladem okolo 20 milionů Kč/lokomotivu. Mají omezený pohyb z důvodu schválení jen v ČR, SR a moznost jízdy jen pod jedním napětím, což znamená například nutnost přepřehání lokomotiv, tedy nutnost posunovače ve stanici. Dále také servis starších lokomotiv se dělá po 5 000 – 10 000 km, kdežto třeba Vectron jezdí na servisy po 40 000 km, k tomu nové lokomotivy na střídavé sítí mohou využít rekuperaci.
A teď ještě co stojí servis plecháče 4x po 10000 km a co stojí servis vectrona po 40000 km ?
Vectron má předepsány základní údržby „N30“ po (ideálně) 30 000 km.
Těch tolik tradovaných 100 milionů za Vectron platilo v základní výbavě a hlavně před Covidem. Za kolik se prodává dneska, těžko říct.
A to přitom před lety psali, že tyto skoro ctyricetilete stroje Cargo kupovat nebude, kdy cd první prodavala konkurenci…
„Všechny pořízené lokomotivy budou vybaveny zabezpečovačem ETCS, bez toho by jejich nákup nedával ekonomicky ani provozně smysl,“ doplnil Tóth“ – to nedává smysl ani s ETCS, tak jako řada 130
Tak zásadní rozdíl je, že řada 130 je na stejnosměr, kde napájecí systém bude přepínán.
A pokud jsou plecháče v pořádku po stránce mechanické a elektrické, tak není důvod nad ním pro nákladní dopravu ohrnovat nos.
Také plecháče budou vždy na opravy levnější. Pokuď se bude jednat jen o provozní závady, nikoliv po nehodách. Za svůj život se už zaplatily mnohokrát, než nově kupované, které se budou dlouho splácet, a kde bude sakra znát, když klesne práce a budou někde postávat a čekat na práci.
Přesně, je potřeba brát v úvahu, že v průmyslu teď bude nějaký čas krize a proto leasing nových HV zřejmě nyní nebude dávat moc smysl.
To bude taky ještě nějaký pátek, než se všude přepne proud. V Polsku žádné přepínání ani nebude.
Pro Polsko stačí lokomotvy polonizovat, ale třeba u řady 130 nepředpokládám v Polsku nějaké zásadní využití, má podle mě malý výkon.
Ve dvojčlenu v pohodě.
Aby s postupnou konverzi napětí neměly Plecháče větší smysl než Hrbaté.
Ona ta konverze nebude tak rychlá, možná do té doby doběhne životnost obojího. Malůvky jsou jedna věc, ochota k činu druhá.
Takže prototyp vyřešen a když někdo jiný bude chtít také instalaci, už to půjde za rozumnou cenu…?
Ideálně včetně bulharských Plecháčů s lepšími podvozky?
Třeba LokoTrain se svými dvěma plechovkami 287 a 558 …
Pro lokotrain ty loko už nemají smysl, snaží se unifikovat do vectronu, i Traxxe s ETCS přenechali RJ
(Neprodloužili akiemu smlouvu)
Nebo RTI pro zajíždění do ČR…