Budějovický DP rozšířil testy trolejbusů, po 57 letech se vrátily do města Rudolfova
Trolejbus je k vidění u rudolfovského kostela po 57 letech (8. 9. 2025). Pramen: DPMCB

Když trolejbusy s bateriemi obstojí v náročném terénu Lišovského prahu, vrátí se na Rudolfov natrvalo. Na baterii musejí ujet až 13 kilometrů.
Hodilo by se dodat, pokud by měla linka č.1 zůstat ve stávající trase, pak bude vyžadovat baterie i na opačném konci – na Zavadilku. I když pravda, nikoliv do kopce ( jak je nepřímo uvedeno v citaci ředitele DP).
Hodilo by se přečíst až do konce. Úsek Máj -bHaklovy dvory přes Zavadilka nevede odkdy? 😉
Ještě by bylo dobré, kdyby obec Vráto, kterou linka 1 projíždí, se domluvila s DPMCB, aby zde stavěly všechny spoje. V současné době zde staví pouze ty, které jedou větev Rudolfov kostel. Ty, které jedou směrem Rudolfov Na Americe tudy pouze projíždí.
Obec Vráto o to nemá zájem = nechtějí platit zastavení.
Hezký důsledek toho,že musíme mít v každé díře vlastní konšele a úřad..
Ano, tyto pseudosamosttné obce na předměstí, by asi dávno stálo připojit k městu.
Tak Vráto dříve patřilo jak pod Budějce tak později pod Rudolfov, ale v 90 se osamostatnili stejně jako třeba Dobrá Voda od Budějc, naopak Třebotovice a Kaliště kteří byli až do roku 85 samostaní součástí Budějc zůstali takže vznikla exklava. A je fakt vidět že dobrá voda která je samostatná se v rámci mezi rozvíjí tak na ty exklavy město dost zapomíná (mimo MHD).
Zajímalo by mne, kolik by je to zastavení stálo.
A paradoxně tam tak staví meziměstská linka do Třeboně, kromě rychlíkových všechny spoje, ale nestaví tam MHD. Zajímalo by mne, jestli stejná rarita je i jinde v republice.
Ale jenom ta hlavní, co jede přes Lišov. Ta do Třeboně přes Zvíkov tam taky nestaví. Přitom je to taky vymetací linka. Vrátenští by si zasloužili přezdívku „Jihočeští Skoti“.
Vzpomínám si, že někdy v letech 2000/2001 chtěl kraj po jihočeských obcích nějaký příspěvek za „nadstandardní “ dopravní obslužnost. Tj. mimo pracovní dny. A Lišov řekl, že nic nedá. A tak se stalo, že o víkendu autobusy v objednávce kraje Lišovem projížděly, nezastavily. Paradoxně, ty dálkový stavěly. Lidi byli naštvaný a nakonec se to nějak udělalo. Trvalo to asi rok.
Tak polovina MHD tam staví. Jinak linky do Třeboně se mají hodně překopávat jakmile bude IDS. Má být jedna přes Rudolfov, jedna přes Zvíkov, jedna po výpadovce a jedna přes Úsilné a pak po výpadovce.
A proč nejde zavést jako skutečný elektrobus? Nebo zcela zatrolejovat? Bohužel tento hybridní typ elektromobilu má nízký dojezd a bude brzo někde ve městě polovinu času funět a dobíjet, podobně jako jeho pražstí předchůdci.
Ve městě s trolejbusovým provozem je právě nasazení parciálních vozidel rozumné, když linka vede kus pod trolejemi. Výstavba trolejí do Rudolfova by byla pěkná, ale kdo to zaplatí?
Výstavba trolejí není všude pěkná, a hlavně dnes ani potřebná – prostě v úsecích s nízkou frekvencí spojů je nerentabilní a výhoda kopcovitého terénu trasy parciálního trolejbusu je, že při cestě z kopce bez trolejí značně dobije trakční baterie rekuperací z brzdění, takže když do konečnè na kopci dojede v zimě s baterií s energií jen 25% její kapacity, tak mu to bohatě stačí k návratu z kopce do úseku s trolejí, kde pak za jízdy baterií dobije na 100%!
Já jsem napsal něco proti parciálním trolejbusům do Rudolfova?
Že se mě osobně líbí troleje je jen moje osobní preference, jinak jsem smysl parciálních trolejbusů nijak nerozporoval ani nevyvracel 🙂
Parciální trolejbus má právě proti elektrobusu výhodu, že trakční baterie dobíjí za jízdy na trolej – nemá potřebu prostojů kvůli dobití možnému jen při stání. A další plus je, že záměrně nepotřebuje parciální trolejbus velkou kapacitu trakční baterie, a tedy nepotřebuje její velký objem a velkou hmotnost, které u elektrobusu zabírají prostor a hlavně zvyšují nárok na potřebnou energii pro jízdu i prázdného vozidla! Proti klasickému trolejbusu ty parciální mají výhodu, že trolej nepotřebují v celé délce své trasy – v úsecích s nízkou frekvencí spojů je výstavba troleje značně finančně nerentabilní, ale v místě souběhu více linek je krátký… Číst vice »
Tak to chápu, ale pak nedává smysl, že na Palmovce hybridní trolejbusy prakticky neustále dobíjejí (při stání). Je to technicky nutné?
Nemám to propočtené, ale mám dojem, že v pražských trolejbusových projektech se postupně zvyšuje podíl zatrolejovaných úseků k nezatrolejovaným. Na trase linky 58 ještě přibude trolej v dnes vynechaném úseku Prosek – Letňany.
Nutné si nemyslím že to je, ale taky si nemyslím ze je důvod mít sběrače stažené, už jen kvůli tomu, ze kdyby při natrolejení byl problém, tak je víc času jej řešit.
Ty busy tam budou stát tak jako tak, nabíjení na délce stání trolejbusu má nulový vliv.
Tak dnešní systém na 58 je jak z jiného století. Sběrače se sundávají před konečnou, pak zase nasazují, dobíjí se minimálně 15 minut a hluk z elektroinstalace je všude kolem enormní. Kdo toto mohl povolit? Ale třeba to jednou dostaví celé, bohužel na to je zvolená trasa dost nevhodná.
Jakože v jiném století by se sběrače sundavaly? Ale notak… a opět, to nabíjení fakt neni důvod proč tam stojí tak dlouho. Ten hledejte na Tupolevově.
Máte pravdu, v minulém století to fungovalo lépe, to se sběrače xkrát za jízdu nesundávaly. Jaký důvod je v Tupolevově?
Zpoždění. Ale pravda že od té doby, co je na Tupolevově bus pruh se zpoždění tvoří spíše v Prosecké a Cukrovarské, mea culpa. Ale třeba dneska ráno dojelo několik spojů 58 s vice jak 10 min zpožděním. Od toho je tam ten prostor na Palmovce.
Tak to je vysvětlení, proč tam těch busů stojí tolik. Ale pořád to nevysvětluje, proč tam musí pořád dobíjet.
Překvapuje mě že jidnde s tím nadělají ale tady jenom zmínka v idos ( např. stříhání pásky )
Je to jen zkušební provoz na konkrétní lince – není to zavedení nového typu vozidla daném provozu/síti MHD, a ani konečná změna provozu linky z autoBUSové na TROLEJbusovou.
Takové úseky prudkých kopců bez trolejí tedy jako plnohodnotný trolejbus je úplný nesmysl. Baterie jsou v těchto vozidlech koncipovány spíše na nouzové dojezdy tedy do vozoven kam se nevyplatí instalovat troleje a na objízdné úseky kvůli případným rekonstrukcím a uzavírkám ulic. Ujet to možná nyní v testu mohou, ale neskutečně se tím baterie ničí a zkracuje jejich životnost a právě díky bateriím jsou tyto parciální trolejbusy tak drahé. Posílat je do strmých kopců s cestujícím, topením atd. je ekonomický nesmysl, na což pánové v ČB brzy přijdou. Zatrolejování těchto úseků byť v pořizovacích nákladech nyní vyšších, by bylo z dlouhodobého… Číst vice »
Můžete to tvrzení o ekonomické výhodnosti doložit nějakým výpočtem pro tuto trasu?
Rudolfov je na kopci, ale s terénem trolejbusových tratí v Praze (když jste jí zmínil), Brně nebo Ústí nad Labem je to celkem pohoda.
Melete nesmysly – parciální trolejbus nemá trakční baterie pro nouzový dojezd, ale pro poměrně krátkou jízdu mimo trolejové vedení v úsecích, kde jeho výstavba je nerentabilní pro slabý interval mezi spojí! Proti elektrobusu mají parciální trolejbusy výhody v dobíjení za jízdy na trolej a menší a tím lehčí baterií šetřící kapacitu vozidla objemovou i hmotnostní, ale také energii potřebnou na jízdu prázdného vozidla – stejný elektrobus je podstatně těžší a má větší energetickou náročnost!
V Brně na to furt nepřišeli a tak linka 30 furt jezdí ku spokojenosti místních až do Soběšic. Škarohlídům navzdory. 😉
Což je mnohem větší krpál, než na Rudolfov.
Teoreticky by mohli udělat stříšku pod viaduktem na Rudolfovské, kde by se mohl trolejbus napojit na dráty při čekání na křižovatce.
A co by dělal, když by přijel a měl zelenou, zablokoval by celou křižovatku? Proč vymýšlet řešení na problém, který neexistuje? Navíc by stříška ještě víc snížila již tak omezenou podjezdnou výšku…
Protože to, ze by projel křižovatku na zelenou bez zastavení se stane tak u pěti průjezdů ze sta. Vliv provozu a odbočení doleva na šipku.
To už by bylo lepší protáhnout troleje těch 100 m do zastávky Dobrovodská.
Jak jako podpora měst a obcí? Pokud někam bude jezdit bateriový trolejbus místo naftového autobusu 1:1, protože se to tak vyplatí, tak snad žádná podpora ani souhlasy nejsou třeba.
Navíc se nic nebude budovat, jak jsem pochopil. Pan Dolejš asi rád dělá drahoty. A že je to z centra do kopce, specificky v Budějicích – no, v Brně třeba taky, i v Praze, v Ústí, to jsou mi věci.
„…prakticky každý směr z centra vede do stoupání“
Jó, hlavně všechny konečné na levém břehu Vltavy jsou na ohromném kopci (České Vrbné, Haklovy Dvory, Čtyři Dvory…“. 🙂
Co by pak mělo říkat např. ČAD Blansko, které zajišťuje MHD v Blansku a Adamově.
No on i parciální trolejbus je drážní vozidlo s nějakým způsobem se mu musí v určité trase či dokonce celé oblasti schválit imaginarní trolejová dráha, a to asi bez vedení těch samostatných obcí nejde!
Což je naprosto zbytečná byrokracie.
Disclaimer: Nežádám porušování zákona, ale jeho změnu.
A jak si tu změnu legislativy představujete?
Že potencialně si s parciálními trolejbusy bude moci jezdit kdokoliv kdekoliv, a to tedy i za použití dobíjení z agregátu v přívěsu za ním? 🙁 🙁
Prostě je to drážní vozidlo a mělo by mít alespoň oblastí omezenou síť použití už jen protože prostě jeho řidiči mají mít prokazatelné seznámeni nejen s typem vozidla, ale i s tratí/trasou po níž mohou s ním jet!
Jaký benefit by někdo měl z toho, že by s trolejbusem jezdil na přívěsný agregát „mimo dráhu“? A jaká by z toho plynula rizika? Vždyť je to absrudní po všech stránkách.
„Prostě je to drážní vozidlo“ není žádný argument směrem k nárokům na řidiče stran znalosti trasy; když pojede na baterku, chová se jak autobus, bez nutnosti držet se trasy.
Ve Zlíně se zabudovaným, nelze tvrdit, že by se po případném osazení registračních značek řidiči pomátli a utekli s tím do světa.
Nevíte někdo, jak to mají v Rakousku či Francii, jestli je tam trolejbus taky vedený jako drážní vozidlo?
Poslední zachránce JHMD, pan Albert Fikáček chtěl s vícezdrojovým trolejbusem, vybaveným dieselagregátem, střešní solární elektrárnou a bateriemi, registrovaným v zahraničí, jako silniční vozidlo, v roce 2021 objet svět. Z akce sice sešlo, ale vyplývá z toho, že asi ne všude považují trolejbusy vybavedé dalším pohonem za drážní vozidlo a přesto tam, na rozdíl od Česka, spokojeně žijí.
https://magazin.aktualne.cz/cestovani/koupili-trolejbus-na-bazosi-chteji-s-nim-objet-svet-na-prvni/r~93453cae8d6211eba22aac1f6b220ee8/
A jak se to odlišuje od elektrického autobusu? Karoserie i podvozek jsou identické a na obojí potřebujete řidičák sk. D.
Nedá se říct, že řidiči autobusů MHD ta vozidla někam svévolně i s cestujícími unášejí.
Bez troleje ani tzv. parciál nedojede daleko = nedává smysl, aby za jeho řízení sedal někdo jen s řidičákem sk.D – na BUSy, ale bez oprávnění na drážní vozidlo zaručující absolvování zaškolen a úspěšně ukončené zkušky na TROLEJbusy, bez čehož prostě nesmí vozidlo jeho řidič připojit na TROLEJové trakkční vedení!
PS. tramvajákům stačí v době skládání drážních zkoušek řidičák sk.B, ale TROLEJbusáci potřebují mít řidičák sk.D a oprávnění na drážní vozidlo a při jakékoliv ztrátě i jen jednoho z nich prostě za řízení TROLEHbusu nesmí!
Důvody proč by se hodilo tu legislativu změnit jste teď výstižně sepsal 🙂
Máme tomu rozumět tak,že trolejbusy by se do Rudolfova mohly vrátit,ale jen se staženými tykadly.V podstatě jako elektrobusy.
Ano. Jsem si jist, že nijak jinak se ten článek interpretovat nedá.
Nevím,který odborník mi dává mínusy za skutečnost, že se prakticky jedná o klasický elektrobus.
Klasický elektrobus nemá trolejbusové fajfky 🙂
Mínus jsem vám nedal.
Teda to je odpověď idborníka.Díky.
Čistě bez legislativy,pouze z hlediska fyziky, je parciální trolejbus jedoucí se staženými tykadly na bateriové napájení je v principu elektrobus.
Trolejbus i se staženými sběrači je drážní vozidlo potřebující schválenou imaginární trolejovou dráhu v určité trase či konkrétní celé oblasti uliční sítě, což je vhodné pro možnost operativních odklonů při neprůjezdnosti pravidelné trasy. Rozhodně to není elektrobus s osazený registračními/státními poznávacími značkami.
Dobrá, takže jsem se z vašeho příspěvku dozvěděl, že rozdíl mezi parciálním trolejbusem a elektrobusem je vlastně jen v papírech a související byrokracii…
A můžete nám méně chápavým vysvětlit faktický rozdíl mezi těmito „absolutně rozdílnými“ dopravními prostředky?
Sběrače jsou jiné, což po jejich stažení a jízdě mimo trolej není zrovna velký, dokonce bych se odvážil tvrdit, že průjezdný profil bude identický.
Bez troleje ani tzv. parciál nedojede daleko = nedává smysl, aby za jeho řízení sedal někdo jen s řidičákem sk.D – na BUSy, ale bez oprávnění na drážní vozidlo zaručující absolvování zaškolen a úspěšně ukončené zkušky na TROLEJbusy, bez čehož prostě nesmí vozidlo jeho řidič připojit na TROLEJové trakkční vedení! PS. tramvajákům stačí v době skládání drážních zkoušek řidičák sk.B, ale TROLEJbusáci potřebují mít řidičák sk.D a oprávnění na drážní vozidlo a při jakékoliv ztrátě i jen jednoho z nich prostě za řízení TROLEHbusu nesmí, a je jedno jesttli se jedná o standartní TROLEJbus s možností jízdy jen pod trolejí… Číst vice »