Budějovický DP rozšířil testy trolejbusů, po 57 letech se vrátily do města Rudolfova

Když trolejbusy s bateriemi obstojí v náročném terénu Lišovského prahu, vrátí se na Rudolfov natrvalo. Na baterii musejí ujet až 13 kilometrů.
Město Rudolfov východně od Českých Budějovic, které má na rozdvojené lince číslo 1 dvě konečné zastávky českobudějovické MHD, zažilo dnes ráno neohlášený návrat trolejbusů. Vozy s „tykadly“ cestující překvapily, neboť na Rudolfově se objevily po 57 letech.
Nejde zatím o trvalý stav, nýbrž o testy nově dodaných parciálních trolejbusů Škoda 33Tr. Tyto trolejbusy s baterií už koncem května začaly zajišťovat původně autobusovou linku číslo 15 a Dopravní podnik města České Budějovice (DPMCB) by je v budoucnu rád rozšířil na další dnes autobusové linky.
Volba přitom předběžně padla na linky 1 a 14, kde je ale třeba vozidla nejprve otestovat. Tento týden proto jezdí dva trolejbusy na lince 1, kde stoupání k rudolfovskému kostelu a na Hlincovou Horu (obojí součást Lišovského prahu) je nejstrmější v celé síti.
„Terén v okolí Českých Budějovic je specifický, prakticky každý směr z centra vede do stoupání. První bateriové trolejbusy 27Tr jsme začali provozovat už před rokem 2020, ale nová generace 33Tr přináší zásadně odlišné možnosti. Výrobce Škoda Electric nám garantuje provoz i v nejnáročnějších podmínkách: dvacet kilometrů na pomocnou baterii by měl zvládat plně obsazený vůz i v mrazech a stoupání. Delší dojezd a zejména rychlé dobíjení se nám zatím na současných linkách osvědčuje,“ uvedl šéf DPMCB Slavoj Dolejš.
Dopravní podnik má objednáno 35 parciálních trolejbusů 33Tr, z čehož už 14 obdržel. Dalších 21 bude dodáno postupně nejpozději do poloviny příštího roku. Zakázka však slouží k obnově současného vozového parku, k „elektrifikaci“ dalších autobusových linek by bylo podle Dolejše třeba dokoupit další trolejbusy.
O výběru tras přitom podle Dolejše nerozhodovala pouze technická vhodnost, ale také podpora ze strany dotčených měst a obcí. Město Rudolfov podle starosty Víta Kavalíra o návrat trolejbusů stojí.
Trolejbusy jezdily z Českých Budějovic na Rudolfov až do roku 1968, kdy byla trať zrušena. Šlo o jednu z prvních zrušených linek na cestě k úplné likvidaci trolejbusové dopravy v jihočeské metropoli v roce 1971. Obnovena byla v roce 1991, nikoliv ovšem na Rudolfov. Ve stoupání na Rudolfově po trolejbusech dodnes zůstaly sloupy trolejového vedení.
S jeho obnovou ale už dnes nikdo nepočítá. „Troleje ke kostelu a Na Ameriku pro obrovské náklady nikdo nezaplatí. Tudíž nezbývalo věřit, že přijdou nové technologie. A ony opravdu přišly. Držím pěsti, ať zkušební provoz těchto trolejbusů vyjde na jedničku a my v Rudolfově máme vyřešenou hromadnou dopravu z Českých Budějovic i po povinném zákazu dieselových motorů v hromadné dopravě,“ uvedl Kavalír.
Linka číslo 1 spojuje Haklovy Dvory, centrum Budějovic, Nové Vráto, Vráto a Rudolfov (konečné Kostel a Na Americe). Několik málo spojů je prodlouženo až do vsi Hlincová Hora na vrcholu Lišovského prahu. Úseky z Haklových Dvorů na sídliště Máj a zejména pak od Nádraží na Rudolfov budou podle Dolejše zásadní výzvou provozu na baterie. V nejdelší variantě s jízdou až na Hlincovou Horu musejí trolejbusy ujet bez trolejí přes 13 kilometrů (tam a zpět).
„Když se vše povede, trolejbusy se na Rudolfov po téměř 60 letech vrátí. A to i bez náročného budování vedení. Jsem velmi rád, že budu moci být u toho,“ doplnil Dolejš. Dodal nicméně, že nejlepším řešením by bylo protažení trolejového vedení po Rudolfovské třídě až k hranicím katastru Budějovic. Tuto možnost nyní dopravní podnik zkoumá.
Zajímavostí je, že vyhledávač IDOS už několik dní uvádí linku 1 jako trolejbusovou.
Na lince 1 musejí trolejbusy absolvovat minimálně tyto úseky bez trolejí – vždy počítáno tam i zpět
Úseky:
Máj – Milady Horákové > Haklovy Dvory > Máj – Milady Horákové: 5,7 km
Nádraží > Rudolfov, Kostel > Nádraží: 9,9 km
Nádraží > Rudolfov, Na Americe > Nádraží: 9,5 km
Nádraží > Rudolfov, Na Americe > Hlincová Hora, Východní > Nádraží: 13,1 km
Nádraží > Nové Vráto, U Scanie > Nádraží: 6,2 km
Pozn.: K nasazení sběračů v „hraničních“ zastávkách pomáhají instalované natrolejovací stříšky.