Budějovický dopravní podnik zvýší od ledna mzdy, u řidičů hlásí plný stav
Jedním z kroků k udržení nákladů pod kontrolou má být propuštění části zaměstnanců a zrušení některých pozic.
Dopravní podnik města České Budějovice (DPMCB), který se ještě nedávno potýkal s nedostatkem řidičů, výpadky spojů a stávkovou pohotovostí, má novou kolektivní smlouvu na příští rok. Odbory se s vedením dohodly na dvouciferném růstu. Podnik zároveň po náborové kampani hlásí naplněné stavy řidičů, jiné zaměstnance se chystá propouštět.
„Aktuálně máme dva řidiče MHD nad plánovaný stav, v autoškole se navíc připravuje dalších deset budoucích řidičů, kteří jsou již našimi zaměstnanci. Podařilo se nám tak zajistit komfortní stav nejen pro nás jako zaměstnavatele, ale samozřejmě i pro samotné zaměstnance,“ uvedl šéf DPMCB Slavoj Dolejš. Dopravní podnik v rámci náborové kampaně nabízel zkušeným řidičům náborový příspěvek 100 tisíc korun nebo služební byt.
Zaměstnanci si také podle vedení DPMCB za léta 2022 a 2023 souhrnně přilepší o 20 procent. Personální výdaje příští rok meziročně vzrostou o 50 milionů. K tomu za elektřinu a pohonné hmoty si dopravce dle očekávání v roce 2023 připlatí téměř 40 milionů korun. Jedním z kroků k udržení nákladů pod kontrolou bude podle vedení podniku i propuštění části zaměstnanců a úplné rušení některých pracovních pozic.
„I přes dosažené výsledky a navýšení mzdy, které považujeme v meziročním srovnání za velký úspěch, zastává ZV OO při Dopravním podniku města České Budějovice názor, že mzdy jsou v podniku ve srovnání s pracovním trhem a s konkurencí dále podhodnocené a na pozicích řidičů autobusů a trolejbusů neodpovídají skutečné poptávce ze strany zaměstnavatele a nabídce ze strany personálního trhu. Průměrná mzda se totiž zaměstnancům bude i nadále zvyšovat jen na úkor většího počtu odpracovaných hodin a přesčasů,“ komentoval výsledek kolektivního vyjednávání šéf podnikových odborů a řidič Radek Čejka.
Deník Zdopravy.cz požádal o upřesňující informace mluvčí DPMCB Barboru Fišer
Kolik řidičů nyní DPMCB má?
Aktuálně DPMCB zaměstnává 226 řidičů MHD s plnou kvalifikací.
Proč má v zácviku 10 nových řidičů, když už má dva nad plánovaný stav?
Situace na pracovním trhu profesionálních řidičů stále není ideální, považujeme proto za rozumné kolegy, kteří již o povolání projevili zájem, udržet. Rádi bychom díky mírnému nadstavu také obnovili tzv. řidičské pohotovosti. Tuto roli z velké části v uplynulých nelehkých obdobích zastávali výpravčí, kteří pak mohli chybět jinde. Vyšší personální stav řidičů také umožní vyčerpání dovolených těm řidičům, kteří byli v nejproblematičtějších obdobích ochotni např. za nárazově zneschopněné kolegy směny odpracovat. V neposlední řadě nám situace také dovolí více se zaměřit na kvalitu pracovních výkonů řidičů.
Kolika novým řidičům vyplatil náborový příspěvek 100 tis. Kč?
Náborový příspěvek bude novým zaměstnancům vyplacen až po tříměsíční zkušební době. Pokud bude panovat oboustranná spokojenost, bude na něj mít nárok do 10 osob.
O kolik vzroste tarifní mzda řidičů od ledna 2023 ve srovnání s lednem 2022 (a ve srovnání s dneškem)? Jaká tedy bude nová hrubá mzda řidičů (základní složka)?
V průběhu roku tarifní mzda vzrostla o 5 Kč a následně o 7 Kč. Od 1. ledna 2023 se zvýší o 10 %. S 27% pohyblivou složkou, která je zaměstnancům vyplácena, si vydělají řidiči autobusů 184,65 Kč za hodinu a řidiči trolejbusů, u kterých je vyžadována vyšší kvalifikace, 191 Kč za hodinu.
Jací zaměstnanci budou propuštěni, v jakých počtech a jaké pozice budou zrušeny?
Kvůli nutným úsporám jsme reorganizací zrušili celkem 23 pozic. To se týká například těch pracovních míst, které dosud zastávali kolegové s nárokem na důchod a které již přeobsazovat nebudeme. Reorganizace se týká i předprodejních míst, které budeme na začátku roku 2023 redukovat. Zrušena bude také pozice garážmistr.