Evropská komise nedávno představila novou Bílou knihu. Ta řeší poměrně důležitý problém, kterým jsou zahraniční subvence do jednotného trhu Evropské unie. Do 23. září bude probíhat veřejná diskuse, která ovlivní výslednou podobu legislativy. Tu by měla komise představit v roce 2021.
„Evropská ekonomika je otevřená a zároveň úzce propojená se zbytkem světa. Má-li to být i nadále naší silnou stránkou, musíme zůstat ostražití. Proto stejně jako u subvencí poskytovaných členskými státy potřebujeme i u zahraničních subvencí správné nástroje k zajištění toho, aby nenarušovaly náš trh. Nově představenou Bílou knihou proto zahajujeme důležitou diskusi o tom, jak řešit dopady způsobené zahraničními dotacemi. Jednotný trh je klíčem k prosperitě Evropy a funguje dobře, ale pouze tehdy, kdy existují rovné podmínky pro všechny,“ řekla výkonná místopředsedkyně Evropské komise Margrethe Vestagerová, která odpovídá za politiku hospodářské soutěže.
Evropská komise se rozhodla čelit zahraničním obchodním soupeřům. Proto přijala Bílou knihu, jejíž účelem je zahájení debaty se všemi zúčastněnými stranami, která by vedla k dosažení politického konsenzu.
„Je nutné si uvědomit, že téměř 60 % celkové produkce domácího železničního průmyslu je určena na export. Proto pro naše členské firmy jsou klíčovým bodem této iniciativy rovné podmínky na jednotném trhu, které pomohou našim společnostem působit a konkurovat v celosvětovém měřítku,“ říká Marie Vopálenská, generální ředitelka ACRI a doplňuje: „Zatímco trh Evropské unie je zcela otevřen konkurentům ze třetích zemí, evropský železniční průmysl se ve třetích zemích potýká s řadou překážek, které jsou diskriminační. Konkurenti, zejména z Číny, rychle a agresivním způsobem expandují do Evropy a dalších částí světa, často za silné finanční a politické podpory svých zemí. Tyto praktiky mohou představovat nekalou hospodářskou soutěž a ohrozit pracovní místa v Evropě. Je třeba vytvořit spravedlivé a rovné podmínky pro mezinárodní veřejné soutěže, zajistit reciproční přístup na trh s cílem zabránit riziku ztráty pracovních míst a zachovat know-how v Evropě.“
V Bruselu se především obávají narušení hospodářské soutěže na společném trhu tak, že by firmy mohly využít zahraniční kapitál k podhodnocení služeb, kterým ve finále nebudou domácí evropské společnosti schopny konkurovat. „EU patří k nejotevřenějším ekonomikám světa a přitahuje velké investice ze strany našich obchodních partnerů. Otevřenost naší ekonomiky však stále častěji ohrožují zahraniční obchodní praktiky, včetně subvencí, které narušují rovné podmínky pro společnosti v EU,“ doplnil komisař pro obchod Phil Hogan.
ACRI – Asociace podniků českého železničního průmyslu
Pobřežní 224/20, Praha 8
Soudruzi socialisté z EU přišli na to, že státní dotace křiví trh. Až když to začali jiní autoritáři (Čína) dělat jim. To mají za ty všemožně dotovaná biopaliva po celém světě. Biopaliva zabrala zemědělskou půdu, čímž cena potravin zákonitě vzrostla na celém světě.
A jinak je vidět, že Čína vede obchodní válku…
kazda dotace deformuje trh. tak to proste je. nicmene dotacni marast dlouhodobe buji a dnes, mozna uz neni cesta zpet. nikdo realne uz nevi, kolik je realna cena kila masan tuny psenice atd.
EU jako průměr je posledních dvacet let ekonomicky nejméně úspěšnou (nejpomaleji rostoucí až stagnující) oblastí světa, tato báječná opatření pouze tento fakt zastírají a snaží se vinu za neúspěch podsouvat zbytku světa.
Přitom trh EU a přístup na něj je v mnoha komoditách díky neskutečným dotacím a formální unifikaci pomocí tisíci norem vědomě zablokovaný – například pro africké dodavatele, toto je pak pokrytecky kompenzováno takzvanou rozvojovou pomocí.
Jestli je tempo růstu tím indikátorem úspěšnosti, tak jsem docela rád, že žiju v té nejméně úspěšné části světa.
jistě, to je oblíbený názor vyznavačů Špidlova „zdroje jsou“, smutné kolik lidí si neuvědomuje, že ve zdravé ekonomice právě tempo růstu financuje stavbu dálnic, železnic a jakýkoli další rozvoj, EU – především jižní křídlo + Francie už na toto zcela rezignovala a vše se platí dluhem.
Ideální by byl mírný růst s drobnými odchylkami, to by se dalo možná nazvat i stabilitou, ale po prudkých růstech následují citelnější propady, trvalý citelný růst není možný, takže tak nějak vopatrně a bude hej.
Čím dál více věcí, čím dál zastavěnější krajina – to má být cíl? Zase na prvním místě ty dálnice… Růst pro dálnice, dálnice pro růst, ale kam se poděl život? Z mnoha míst mizí, soustředí se do přelidněných středisek, kde je čím dál dražší žít. Pardon, děkuji, nechci. Neumíme ani udržovat a využívat to, co už máme. Naučil bych se znovu nejdřív to.
Takže co? Umenšit počet lidí, aby byla krajina méně zastavěná? Něco takového jsme v tady už měli…
Ale houby „zdroje jsou“, jen odmítám používat jeden osamocený parametr (růst HDP) jako indikátor úspěšnosti země (ekonomiky, společnosti, …). Jedna věc je růst, druhá věc je výše HDP, dále takové nicotnosti jako životní úroveň, délka dožití atd.
Připojuji se a podepisuji, naši část světa bych neměnil. To české remcání je zároveň kritickým pohledem na svět i na sebe sama a to každý neumí.
neco jako trvaly ci udrzitelny rust neexistuje. nic nemuze rust do nekonecna. na jednu stranu „rosteme“ a na druhou stranu inflace tlaci zpet. jedine trvale reseni je durzovat rovnovahu-nerust neklesat.
Velmi zjednodušeně: Ano, konkurovat produktům v některých případech až otrocké práce ve třetích zemích se evropskou produkcí moc nedá. Bohužel jakékoliv opatření EU těžko změní přístup k pracovní síle ve třetích zemích, je to obchod a ten vždy nakonec stál nad politikou. Stane-li se obyvatel třetí země tímto chudším, bude to částečně i náš problém. Produkt z EU bude většinou dražší, na to se musí Kauflanďácký spotřebitel psychicky připravit. Produkt zatížený clem či jinak bude taky dražší. Nevím, jestli je barva v názvu knihy z pohledu dnešní doby šťastně zvolená, raději ani odstín nejmenuji (něco kolem RAL 9010). EU si… Číst vice »
Cena práce ovlivňuje výslednou cenu zboží jenom minimálně, daleko větší problém je že mnohé státy nedodržují přísné evropské zákony na ochranu životního prostředí.
No problémů je hodně, na všechny diskuze nestačí. Ale zase je to lepší než jinde ve světě, a že v Evropě nemáme např. modré potoky tekoucí od firem na barvení denimu.
Přesně, clo nepomůže ani vývozci, ani dovozci. Ani výrobci, ani spotřebiteli. Jenom celníkovi nebo pašerákovi, ten to vybuduje nové příležitosti.
Jéééé, tohle známe z dob RVHP a pseudosocializmu – takže EU a pseudokapitalizmus! Ty svině bolševický/marxistický tady budou na věčný časy a nikdy jinak.
Svině tu budou vždycky, to je pravda. Ovšem „barvu“ si vyberou takovou, která se jim bude hodit. Dělení podle odlišných názorů je v tomto zcela nepodstatné.
Tak a to jim vadí a to samé se děje národně. Arriva využívá zahraniční kapitál aby zlikvidovala národní dopravce. A to nikomu nevadí.
Chápete rozdíl mezi jednotným vnitřním trhem EU a mezinárodním obchodem s třetími zeměmi, který má pouze minimum omezení v podobě soft law pravidel WTO?
Řeč byla o analogii. 🙂 Jednotný trh, kde je subvencována hromadná přeprava potravin přes půl Evropy a ještě k tomu kamiony, na což doplácíme v důsledku všichni, také moc zdravý není.
Mám velkou obavu, že se Národní Dopravce, likviduje sám, a nikoho, k tomu už víc, ani nepotřebuje…
Ktereho z narodnich dopravcu mate na mysli?
Flixbus :-((