Doprava ve městě

Brno jako první město v zemi zpoplatní vjezd velkým nákladním autům do centra

Odvoz odpadu z centra Brna. Foto: SAKO Brno
Odvoz odpadu z centra Brna. Foto: SAKO Brno
Město si od zpoplatnění slibuje omezení provozu v centru.

Brněnští radní rozhodli o tom, že začnou od majitelů nadrozměrných vozidel vybírat peníze za vjezd do historického centra města. Roční poplatek může vyjít až na 73 tisíc korun. Brno se tak stane prvním městem v zemi, které zpoplatní vjezd nákladních aut do centra.

Zpoplatnění se týká oblasti vymezené ulicemi Husova, Nádražní, Koliště a Moravské náměstí. Dosud se do této oblasti dostanou nad 3,5 tuny s vjezdovým oprávněním, které je zdarma. Nově budou auta zpoplatněna podle váhy a délky trvání povolení. Město si od takového kroku slibuje omezení těžkých vozidel v centru.

Podle radního pro dopravu Petra Kratochvíla má povolení zhruba 200 nákladních aut. „Typicky jde o auta městských firem, která zajišťují například svoz odpadů nebo zásobování větších provozů. K nim se přidávají další krátkodobá na zajištění staveb. Zpoplatněním vjezdu chceme omezit jejich pohyb tak, aby nedocházelo zbytečně k dalšímu poškozování už tak špatného stavu vozovky v centru města. Pro získání povolení k vjezdu do centra bude nadále nutné prokázat důvod vjezdu a doložit potřebné doklady,“ popsal radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.

V původní zprávě Brno uvedlo, že poplatek se bude vztahovat například i na popelářská auta. „Dle vyjádření pana radního pro dopravu by se tato regulace neměla týkat vozidel, které vyváží odpad. Přesnější podoba systému bude známa až po právním vyhodnocení, sestavení metodiky a vytvoření vyhlášky. Tu by muselo schválit zastupitelstvo,“ uvedl mluvčí města Filip Poňuchálek.

Peníze do Fondu mobility

Poplatek bude odstupňován podle hmotnosti vozidla a délky platnosti oprávnění. Vozidla 3,5–7,5 tuny zaplatí 3 tisíce korun za měsíční, 18 tisíc korun za půlroční a 36 tisíc korun za roční oprávnění. Auta s hmotností 7,5–17 tun vyjde měsíční oprávnění na 6 tisíc korun. Půlroční na 36 tisíc korun a roční na 73 tisíc korun. U vozidel nad 17 tun lze koupit jen roční oprávnění za 73 tisíc korun. „Oprávnění bude platné vždy pouze na schválenou trasu. Ke kontrole budou sloužit kamery. Finanční prostředky získané za oprávnění a případné pokuty budou putovat do Fondu mobility,“  dodal Kratochvíl.

Zpoplatnění má začít platit od září, odbor dopravy musí do té doby připravit příslušnou vyhlášku i nastavit systém vjezdů.

136 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Liposh

Kdyby aspoň za ty peníze nestaveli lanovku odnikud nikam, ale třeba rozšířili D1 pod Brnem na 3 pruhy… Já vím, to má dělat ŘSD… Ale víte kam mířím.

M19

Naštěstí lanovku odnikud nikam nestaví, ale stavět se bude lanovka od Fakultní nemocnice Bohunice (Terminál Kampus) do Pisárek.

Tom

73tis…..Hmm…..to je týdenní hrubej obrat 1kamionu co jezdí vnitro, nebo dvou měsíční Mýto na 1kamion…..nebo nafta na 1 měsíc

Zrzek

Nový ceník jeřábnickych prací pro centrum Brna platný od 1. září. 1 hodina. 74000 Kč 2 hodiny. 75000 Kč a každá další započatá +1000 Kč Ceník betonu pro centrum Brna 1m3. 74000 Kč 2m3. 75000 Kč a další m3 navíc +1000 Kč A nebo to dopadne jinak. Kam to máme přistavit. Brno centrum. Jo bohužel tam mi služby neposkytujeme z důvodu zpoplatnění vjezdu. A můžete mi říci na koho se máme obrátit, jste už dnes 10 firma, která mě slušně poslala někam. Na magistrát města Brna ať vám poradí, speciálně na odbor dopravy. Že se vám to zdá šílené, tak… Číst vice »

Greta

A nebo ještě jinak, přijedeme kam chcete, jakmile nám na magistrátu vyjednate a zaplatíte povolení.

M19

Což nebude žádných cca 70 tisíc… nebo tam budou s jeřábem jezdit celý rok?

Ondřej

Evidentně si 90% účastníků této diskuze myslí, že běžný obchod na Svoboďáku zásobují TIRákem 😀 To snad jen v případě těch Zlevněnek poblíž Grandu, ty se zdají populární 😀

M19

Občas se to právě stávalo. Ne proto, že by tam vezli tolik zboží, ale tak to prostě někomu vyšlo. Tak teď budou muset na logistice více uvažovat.

Jiří Kocurek

Super, takže restaurace v centru dostanou další ránu: Buď cyklozásobování nebo daň navíc. A budou to autoři těchto regulací, kdo bude řvát, že ty svině zdražily.

Mosquit

Třeba takovej dlouhej Tranzit nic neuveze? Ten je do 3,5 t …

Zrzek

No na váhu zhruba 1t. Což je 50 přepravek Coly v objemu 0,33l ve skle. V létě s tím stěží zaveze 5 restaurací. U piva je to 16-17 pulhektaku. Zase do do centra nažene zásobování častěji.

Greta

Aspoň se vykašlou na nesmyslné neekologické limonády v třetinkách a pořídí si postmix.

dvojiteF

no fuj

Miky

Je to jen pokusný balónek v de facto marginální věci, aby vyzkoušeli, co projde. Brzo se totiž časově potkají dvě skutečnosti:
1) Nehynoucí touha rudozelených bolševiků nám organizovat život (co máme jíst a pít, v čem bydlet, čím a kam jezdit…) a
2) prázdná kasa veřejných rozpočtů po tom ponurém coronamejdanu.
Takže se připravme, že mnoho dnes normálních nezdaněných aktivit bude zdaněno (i když se tomu „daně“ říkat nebude).

glosátor

Ano: je to ve skutečnosti výhodné a účelné využití možnosti, jak ztížit situaci poškozovatelům životního prostředí a zároveň přisypat finance do městské kasy – tedy správné a smysluplné „zabití dvou much jednou ranou“.

Jiří Kocurek

Jasně, návoz stavebního materiálu je poškozování ž.p. Stejně tak zásobování obchodů, restaurací a obchodů. A svoz komunálníhoo odpadu. Asi by bylo lepší, aby to lidi pálili na dvoře. Aby měl aktivista dušičku v péří.

M19

že se tam toho staví… každou chvíli, tam jezdí jeřáb… náklaďáky se stavebním materiálem se tam asi netrhnou… netušíte co bude ve výjimkách, ale už malujete čerty na zeď…

Martin

A jogurt s rohlíky Vám do obchodu přivezl kdo ? Nákladní auto t.j. poškozovatel živ prostředí či to bylo dovezeno na oslíku ?

Halamus

Kdyby to vozily koňské povozy, tak v ulicích by byla půlmetrová vrstva kobylinců.

R D

Spíše to bude snaha radních o kontrole nad těmi, co budou chtít do centra zajet. Spřátelená stavební firma dostane povolení obratem, jiná si počká tak dlouho, že bude na první zakázce platit penále a do druhé se už raději nepřihlásí. Trochu jako v aktuálně stíhaném přidělování stavebních zakázek na rekonstrukce městských bytů. Divoký východ stále panuje napříč stranami.

Původní Pražák

Já nevím, ale mi nepřijde, že poplatek je to samé, co povolení.

Jiří Kocurek

Pro získání povolení k vjezdu do centra bude nadále nutné prokázat důvod vjezdu a doložit potřebné doklady

Tohle je důležité. Ano, R.D. je možná paranoidní, ale bude možné to zneužít. Stejně jako to, že pro jeřábnické práce (nad 17 tun) budete muset vycálovat 73,000 Kč navíc, ikdyby tam ten jeřáb stál jeden jediný den.

R D

Je to tak. Každému poplatku přechází schválení nějaké žádosti. Ta může být vyřízena buď obratem nebo za tři měsíce po doložení pomalu i poplatku za psa. Eventuálně nikdy. Tomu se pak říká úřední zvůle. Jistě, je proti ní obrana. Řada soudů nebo ombudsman. Ale kdo na to má čas a peníze? A paranoia? Nikoliv, jen léta komunikace s lidmi v samosprávách a úvahy, jak je možné, že je to někde stále jak za bolševika.

Greta

Neznamená ono nadále, že už to tak léta funguje?

M19

Proč by musel? Musí si kvůli jednomu dni pořizovat roční povolení? Jen manipulujete s fakty.

P73

ODS je takový klasický příklad rudozelených bolševiků, co.
(P. Kratochvíl je z ODS)

Miky

Po jejich ovoci je poznáte. Což sklízejí se z trní hrozny nebo z bodláčí fíky? Mt.7, 16

P73

🙂

Ondřej

Normální je za věci zaplatit.

Halamus

Normálně chce výpalné akorát mafie.

Ondřej

Pletete si výpalné a mýtné.

Lukáš

Proboha proč není jednodenní vjezd jak ve všech vyspělých státech?Protože Balkán…..Jak se třeba člověk přestěhuje?To se mu pěkně prodraží když bude muset na jednutočku stěhováku dát 3000 navíc

Ondřej

Kolik máte proboha věcí?

Zrzek

No 3+1 spolehlivě náplní auto min o objemu 40m3 což je vozidlo min o celkové 7.5t a garantuji, že to 3-4 člena rodina zaplní bez problémů a i přetíží. Takže vozidlo nad 7.5t a můžu vám říct, že pár stěhování mám za sebou.

Jttt

Ja to tocil tranzitama a osobakama a uz bych klidne objednal 12t krabici…

Ondřej

Myslím, že většina obyvatel 3+1 v centru Brna si ty dvě otočky stěhováků v takovém případě budou moct dovolit. Jinak samozřejmě stále mají možnost si to odvozit zdarma sami osobákem, jen se tam prostě budou muset otočit dvacetkrát. Také jsem už v životě párkrát stěhoval. Nezpochybnitelným faktem navíc je, že většina lidí má potřebu neustále hromadit spoustu nepotřebných krámů, které pak zabírají místo.

Jaaa

Tak holt budete bydlet jinde.

Vitekcz

Nemají strach že s tímto nařízením přibude velkých aut v ulicích?
Příklad: pokud např. stavební firma, potřebuje převést něco těžkého na stavbu tak povolení koupí.
No a po dobu platnosti povolení tam potom můžu jezdit i s jedním pytlem cementu, aby nekupovali další povolení na menší auto…

Otto

Přesně tak, jako nechápu, že v 21. století nelze tuto záležitost řešit denní sazbou, viz i příspěvek Lukáše výše.

Honza D.

Loni jsem do centra Brna vozil nadměry. Vždy v sobotu nad ránem na stavbě, bylo toho asi sedm jízd. Ještě že už to tam je, zákazník (stavební firma) by asi nebyl zrovna spokojený. Ve finále by to ovšem platil stát, stavělo se pro státní organizaci.

Petr766

Člověk by řekl že tyhle totální zeleno aktivisticke nesmysly odešly z magistrátu vymetenim aktivistů, ale některé nápady jsou snad ještě horší

Pražec

„Mistře, zdá se mi, že už trochu zlobíte…“
Neříkám, že jste troll, ale:
1) Příště můžete své názory shrnout do jednoho příspěvku místo vesměs podobných reakcí na každý jednotlivý komentář
2) Nikdo vám tu nenabídl tykání.

Petr766

Pouze reaguji na zelené trolly a aktivisty, kteří také píšou místo jednoho příspěvku několikrát to samé dokola, viz Kalina a jeho „vozidlo odpovídající velikosti“.

M19

Troll jste vy sám, mnohé vaše příspěvky o tom jednoznačně vypovídají.

medvěd

Poplatek zaplatí zákazník v ceně zboží! Doufám, že vybraná částka zaplatí náklady na úřední agendu.

Edwin

Taková menší otázka. On nějaký zákon umožňuje zpoplatnit obecné užívání místních komunikací?

Haha

On to nějaký zakazuje?

Miky

Z Ústavy je sice dnes už jen trhací kalendář (nebo spíš ten papír na roličce), ale pořád by mělo platit (teoreticky) že, státní moc lze dle čl.2 uplatňovat jen pokud tak výslovně stanoví zákon. To co píšete Vy platí pro občana, ten může dělat vše, co zákon výslovně nezakazuje (rovněž čl.2).

Jaaa

Zákon o provozu na pozemních komunikacích.

PvvS

Když by radši z centra vykopali taxikáře, rozvozy občerstvení a zbytek aut co si z centra dělaj zkratku. Ale jestli je to stejná skupina, co jí tam vaděj aj šaliny…

Petr766

Řekl bych že v pozadí budou cykloaktivisti s cargo nesmysly

Ján Trnka

Hlavne by mali vyhnať tie čierne BMW a Mercedesy s tmavými sklami.

Petr766

Místo rozvozů v autech (které teď postávají okolo centra) nastoupila armáda arogantních a agresivních cyklokurýrů, kteří otravují chodce daleko více a nebezpečněji. To auto aspoň bylo předvídatelné, bylo vidět a slyšet.

PvvS

Jak kdy.. Jako hovada jezděj obě skupiny.

mauriicio

„Typicky jde o auta městských firem…“
Pokud městská firmy např. vyváží odpad, nemůže si tento poplatek nechat proplatit? Nebo nezaplatí to stejně město (v městské firmě)?
Takže město zavede poplatek, na který pak zavede příspěvek pro „své“ firmy, pak to bude i proplácet těm co si objedná, a nakonec na poplatek půjde víc peněz než se vybere.

Kubrt

Zaplatí to občané a firmy v poplatku za odvoz odpadu.

Kernteriér

Vjezd vozidel svozu odpadu a údržby komunikací, zeleně apod. zpoplatněn nebude.

Kalina

„Dle vyjádření pana radního pro dopravu by se tato regulace neměla týkat vozidel, které vyváží odpad“

Jan

Takže přijede s materiálem nebo zbožím a odvede pár pytlů odpadu, výjimka splněna 🙂

mauricio

Jen bych rád upozornil, že toto jsem vskutku nepsal já, kdyby si někdo nevšiml těch dvou „i“ místo jednoho 🙂

Novotny

Uz nevi, co by to radni vymysleli za absurdity. Akorat si obohacuji mestskou kasu. Viz treba komplikovane pravidla a nesmysly pri parkovani v centru mesta a zavadeni zon i na sidlistich, kde dojizdi lide, co pracuji v Brne. To je cilem omezit mobilitu lidi??

Kalina

Omezit vjezd těžkým vozidlům do centra je nanejvýš správné.

Kubrt

Do teto oblasti uz dnes jezdí jen ty náklaďáky, co tam musí a jezdit tam budou i nadále, jen se jim zvýší náklady, resp ceny pro jejich zákazníky. Nebo snad místo betonmixu nastoupí živý řetěz Indu s kyblikama?

Kalina

Pojede tam vozidlo s přepravní kapacitou adekvátní potřebě jen v daném místě.

Petr766

Ty asi budeš jezdit na kole s batuzkem že….

Zrzek

Tak tam místo jednoho návěsu s materiálem pošleme 22 dodávek. Např sádrokarton takto váhově vychází. Mix na vozidle do 3,5t by měl obsah ta 0,5kubiku. Stěhování si připlati 3600 pokud tedy nebude jednorázová povolenka za nižší cenu.

Petr766

Pak za pár měsíců dojde i na dodávky a bude se vymýšlet (těžce dotovaný systém pro bandu aktivistů), kteří budou rozvážet na cargo kolech. Co na tom, že to bude v konečném důsledku pro všechny daleko méně efektivní a o hodně dražší. Hlavně že se splní zelený sen o „super“ kolech a že to „to jde“ bez aut… A Šindelář a spol. se zase přisají na veřejný rozpočet o to více. Ale je fakt, že teď už to mají promakané o něco více, teď už tahají peníze i z firem a běda, když někdo řekne, že je to nesmysl. Hned… Číst vice »

Zrzek

Si objednám kredenc z masivu o rozměrech 330x220x0.5 spodní a vrchní díl jsem zvědavý jak to povezou cyklokuryri, když každý díl v těchto rozměrech se běžně nosí ve 4. Jde to i ve 3, ale to jsem na jednom konci já na druhém 2 a mají toho plné zuby. Ve 2 se mi to ještě neprovedlo druhého k sobě jsem ještě nenašel.

M19

A na to potřebujete náklaďák nad 3,5 tuny, nebo bude stačit běžná dodávka do 3,5 tuny?

M19

Na to jste přišel jak?

Petr766

Jaká těžká vozidla tam jezdí zbytečně?

Jiří Kocurek

Všechna! Alespoň podle těch, kteří by cokoliv vozili na kole a kanalizační skruž tam dokutáleli. Však to má jen dva metráky a katalog Prefy kecá.

Broge

Omezit přebujelé ježdění auty ano, nevím , co je na tom špatně.

Kubrt

V dané oblasti se vyskytují nějaká zbytna nákladní vozidla?

Kalina

Vozidla se zbytnou kapacitou nad skutečnou potřebu v dané oblasti, nepochybně.

Kubrt

Oni totiž dopravci nevědí co s penězma, tak tam posílají jen tak ze srandy zbytečně velká auta.

jura

Presne tak. A ridice tech obrich nakladaku vzdy tesi jezdit uzkymi ulicemi, hledat dobre misto k zastaveni a slozeni nakladu. Krasna, oddechova prace.

Raddie

A kdo rozhodne o tom , jaká je ta „skutečná potřeba“, soudruhu? 🤔

Kalina

To už je na samotných firmách, zda použijí kapacitně adekvátní vozidlo, jinak holt budou městu více přispívat za způsobené škody;)

Petr766

Jaké škody?

Pražec

Třeba opotřebení komunikace.

Petr766

Jo, těch 200 aut s povolením opravdu zničí celé centrum. Spíše bych řešil kvalitu oprav a to, že centrum je snad co 2 roky rozkopáno znovu a znovu. Pokud je stavba, tam je to řešitelné individuálně a k nějakým škodám dojít může – to ale nevyřeším poplatkem, který nakonec stejně zaplatí investor stavby (většinou stejně město nebo stát) a tím pádem občané. Jen oklikou. Jestli má Brno v centru nějaký problém s dopravou, tak to není v nákladních autech, ale ve sdílených cyklo a enesmyslech, které ohrožují chodce daleko více a celý den na rozdíl od v podstatě pár větších… Číst vice »

Jiří Kocurek

Takže silnice nejsou určené k tomu aby po nich vezli na Svoboďák pódium a o kus vedle slad do pivovaru?

M19

To jste vyvodil jak?

jura

Ja myslim, ze by k tomu mela byt ustavena specialni komise. Patricne Dobre vzdelana a vyskolena. Cili sami odbornici. Museji take zohlednit nazory aktivni verejnosti.

Petr766

Nějaký příklad?

Cestovatel z Vysočiny

Kdyby aspoň nelhali, proboha! Nikdo přece nejezdí s náklaďákem po centru jen tak z rozmaru, nýbrž proto, že je to skutečně potřeba. Čili zpoplatněním žádné náklaďáky nezmizí, je to jen forma výpalného.

Kalina

Ne, opatření může firmy motivovat k použití menších vozidel.

Jackub

Kterých tam následně tím pádem bude jezdit víc… 🤪

Kalina

To z toho naprosto vůbec nevyplývá. Pro zásobování nějaké prodejny holt nepojede 10t vozidlo rozvážející v celém okresu, ale dodávka do 3,5t.

Řiditel

A místo jednoho auta, které zvládlo zásobovat celý okres teď budou jezdit 2 auta. Je to ekologičtější?

Petr766

A proč? Ty o logistice moc nevíš, co

provokatér

A co o ní víte vy? Jste snad v tom oboru vzdělán (byť to z vašich zcela nekompetentních příspěvků rozhodně nevyplývá)?

Jiří Kocurek

A jsou v logistice vzděláni přdevším aktivisté, kteří o tom chtějí rozhodovat? Silně pochybuji. Většinou je to vzdělání zcela netechnického směru.

mauricio

Mohu se zcela soukrome zeptat, jake by bylo podle Vas idealni vozidlo na stavbu, pokud potrebuji dovezt napriklad beton ci sklo do vylohy? Mix se na podvozku dodavek nedela a auto pro prevoz nadmernych skel take ne. A vse ostatni je uz omezeno v centru davno samotnym centrem, tj. treba prujezdnym profilem ulic. S kamionem si pres Svobodak cestu opravdu nikdo nezkracuje, uz jen proto, ze se v podstate nema do toho centra jak dostat.

Kalina

Pochopitelně jsou k dispozici i malé domíchávače betonu, stejně tak jako dodávky na přepravu skla.

Petr766

Buď jsi troll nebo naprostý hlupák

Jiří Kocurek

Jiří Paroubek: Zdroje jsou.

M H

Myslím si, že motivace opatření je omezení pro zásobování provozoven, nikoli pro stavby. V centru je mnoho obchodů a restaurací, které jsou nějakým způsobem zásobovány…a toto je zjevně pokus o jakousi optimalizaci jejich zásobování.

mauricio

Většina z nich se zásobuje dodávkou na bázi osobního automobilu. Větší dodávka je méně častá a velký auto už v centru prakticky nepotkáme.

Petr766

Jakože auto co naloží 5 Lidlu a jede, kvuli rozmarum lidi jako vy zastaví na kraji centra a tam se to přeloží na menší auto? Jo to dává logiku

pohledem realisty

To je snad záležitost toho řetězce, jak si to zařídí – a ten jistě nepotřebuje, abyste mu vnucoval právě vy svoje přihlouplé hraběcí rady!

obyčejný člověk

No, jistě – Lidl by nepřežil, kdyby musel být zásobován dodávkami, nebo kdyby musel zaplatit za vjezd větších aut – nechápu, proč vám to tak vadí, když je to problém jeho a ne váš! On vás snad platí jako advokáta?

Jiří Kocurek

Ne, on si to dá do ceny zboží. Chápete???

Ondřej

Tak se ty 3 000 Kč rozpočítají mezi ten milion jogurtů, co se do náklaďáku vejdou 🙂

Jiří Kocurek

Ne, z tama si to odnesou na zádech. Povoleno bude ještě nákladní kolo velikosti 1/2 dodávky. Ale pojede 10x, aby odvezl půl tuny zboží. Protože jak mi bylo vysvětleno, tak vézt 100 kg je extrémě obtížné.

Zdenda

Prestoze mi omezeni, resp. zpoplatneni vjezdu do centra napr. vymezeneho II. mestskym okruhem neni zcela proti srsti, tohle zrovna moc nechapu. On si nekdo poridi nakladak na to, aby mohl cruisovat po Jostove s rukou na ramu okna, ohulenym stereem a u toho hazet usmevy po holkach na Care? Nebo tam jezdi ti, co vozi zbozi nebo jiny material, do tam jinak nejde dostat? Pochybyju, ze kdyz vezete tatru sterku z Cebina do Modric, tak si to strihnete po Husove… Ale radni si urcite nechali udelat nejaky pruzkum na to, aby zjistili, kolik te nakladni dobravy je tranzit, jeste pred… Číst vice »

Kubrt

Jen zdroj peněz a buzerace, žádný regulační efekt se nekoná.

Petr766

A to ten zdroj peněz je ještě dost diskutabilní, když městská auta služeb samozřejmě budou mít výjimku. Těch ostatních pár nezaplatí ani toho úředníka, který bude muset být minimálně jeden, ale jak známe MMB, tak spíše tak tři.

Kubin

Vždyť to snad ani nevynese tolik těch peněz…že se tím na magistrátu vůbec někdo zabýval…

Kalina

Velikost vozidel holt bude potřeba přizpůsobit skutečné potřebě na přepravu danému místu.

Zdenda

Protoze ted kazdy prepravce vozi pytlik bonbonu na podvalniku.

obyčejný člověk

Když nevozí, tak nechápu, proč se tím vůbec zabýváte a zbytečně zatěžujete internet svými výlevy: vyhláška vydána bude a bude platit, a vaše blábolení na tom nic nezmění.

Pražák

Jistě, to dává smysl leda v hlavách zelených fanatiků. Jak to chcete udělat např. na stavbě, případně není lepší když do velkého supermarketu zaváží zboží dvakrát týdně velký náklaďák než ho tam zavážet dvakrát denně transitem?

realistický odhad

Vidíte, a já bych třeba byl raději, kdyby to zboží bylo denně čerstvé aspoň jednou – a i pro toho prodejce by to mohlo ve skutečnosti vycházet levněji, protože by to oschlé a zkažené nemusel vyhazovat a platit za odvoz k likvidaci.

Pražák

Vy možná, většinou lidí zajímá cena jako hlavní kritérium. Navíc u většiny zboží není nutné vozit ho denně. Dále ten náklaďák jednou jízdou zaveze zboží do několika prodejen, to Transit ne. Takže nakonec bude trpět i životní prostředí.

realistický odhad

Kolik těch prodejen má nějaký provozovatel v centru, aby do nich musel zboží zavážet „méblákem“ do všech jediným oběhem? Kolik je v tom prostoru Kauflandů, Lidlů, Albertů a dalších – víc než maximálně po jednom? A jiných částí města se to zpoplatnění přece netýká! Ani v úplném centru Prahy (když jste Pražák) přece normální obchody nejsou zaváženy velkými nákladními auty – a pokud to někdo považuje za potřebné, tak ať si za to připlatí: na běžné denní zavážení normální samoobsluhy obchodníkovi dodávka klidně stačí, protože pečivo a jiné zboží denní spotřeby dostane rozvozem dodavatele, který přitom také nerozváží žádnými kamiony,… Číst vice »

Pražák

On tím náklaďákem zaveze celé Brno. Proč asi myslíte, že se to vozí v kamionech. Tak proč to má kvůli jednomu krámu v centru překládat do Transitu? Jak říkám, zelený fanatismus.

a8n

Minimálně Tesco i Albert tam jsou dvakrát.

Jiří Kocurek

To je právě ta věc. Oni vidí jenom ten jeden obchod. A to, že dodávka žere míň než šestitunka. Že místo ní pojedou 3 dodávky, tedy bude dvojnásobná spotřeba, to už je nad jejich možnosti.

Pražák

O co menší schopnost logického uvažování, o matematice nemluvě, tím větší fanatismus. Oni budují nový a lepší svět!

M19

Tomu se říká gól do vlastní branky, víte… 😉

Ondřej

To je nesmysl. Většina lidí jde nakoupit do nejbližšího obchodu.

Luboš Beneš

Například senioři objedou celé město, tu je levnější cukr, tam mouka a jinde v akci….

Jiří Kocurek

Jenže ta dodávka s pečivem i zeleninou tam stejně jede 1x až 2x denně. A rýži, mouce, cukru, bramborám …. je to jedno. Nebo snad seženete teď v březnu čerstvé brambory, ráno vykopané na poli?

Raddie

A v čem chcete vozit třeba beton na stavbu? V kolečku?

...

Tohoto Kalinina bychom měli na dva nebo tři týdny poslat makat někam na stavbu, aby viděl realitu a ne jen ten svůj vysněný svět. Třeba by pak pochopil, jak směšně málo je půl kubíku betonu, ale kolik i tak směšně malé množství betonu váží.

glosátor

Vždyť ale přece nikdo nezakazuje navážet tam beton velkými automixy – jen za to bude muset investor („developer“) něco navíc zaplatit do městské kasy!

Pražák

Což ovšem promítne do ceny produktu, např. bytu. Proč umělé zvyšovat cenu?

obyčejný člověk

Zajímavé je, že u nás na okraji Prahy jsou v běžné samoobsluze (český řetězec ESO market) ceny skoro jako v hypermarketu třeba Lidlu nebo Kauflandu – ale asi její provozovatel není drze nenažraný a nepotřebuje být za týden milionářem …

Pražák

A co je vám do toho jakou má kdo marži? Každý náklad se prostě v konečné ceně objeví, tak to v normálním světě kde se vydělávají peníze funguje. Je vidět, že jste správný zelený fanatik, navrch zelený a uvnitř rudý.

Pražák

A proč cokoliv uměle zdražovat?

Lojza

Jojo, to dává naprosto smysl. Ve skladu třeba u Prahy nebo v Olomouci naložit pět dodávek místo jednoho náklaďáku a pak to rozvést po Brně. Prostě zelené myšlení v praxi.
Nebo bychom teda měli vybudovat další logistká/překládková centra u Brna a zastavět tím další ornou půdu?
Nebo ještě nějaký skvělý zelený nápad, jehož dopady jsou horší než ten jeden náklaďák v centru?
Ono je to prosté, Brno potřebuje prachy na pi*oviny typu lankovka, tak sáhne poplatníkům hlouběji do kapsy. On totiž vůbec nikdo nepřestane jezdit náklaďáky tam, kde je to potřeba, ale prostě se zdraží následné služby/zboží obyčejným lidem.

MHD

To už vám tady bylo vyvráceno. Není to pravda. V oboru se nepohybujete, ale na knížecí řady vás užije. Jste tu za obecního šaška.

R D

Tak on to může být také klasický klientelismus. Kamarád některého radního může mít stavební firmu a má zájem zbavit se konkurence v rajónu. Ne každý tedy může dostat povolení za stejných podmínek. Někdo si třeba počká. Nebylo by to pro brněnský magistrát tak trochu typické?

Jiří Kocurek

Bylo by to typické pro každého úředníka opilého mocí. Ten pocit, když se před ním musí lidi plazit, doprošovat a nakonec mu něco dají bokem, to přitahuje jisté „charaktery“. Takové ty, kteří by chtěli ostatním řídit život s pocitem že tak udělají lepší zítřsky a více lebensraum.