Brno výrazně navýší pokuty za použití MHD bez platné jízdenky. Strop bude zákonné maximum
Revizor v Brně s kamerou. Foto: DPMB

Zdražení se týká těch, kteří pokutu nezaplatí na místě.

Zdražení se týká těch, kteří pokutu nezaplatí na místě.
https://www.youtube.com/watch?v=h3BCVu853hA „Hej pane revizor“ 🙂
2500 Kč pokuty za nezaplacení lístku v ceně desítek korun je podle mě nepřiměřeně moc. Kdyby stálo jízdé 50 Kč, tak je to 50x více! Všichni tady argumentují spekulanty, co jezdí pravidelně bez předplatní jízdenky a i s pokutami údajně ušetří. Toto považuju spíš za legendu, je to hazard, který podstupuje málo kdo. Další velkou skupinou jsou bezdomovci a různí nepřizpůsobiví, se kterými tato změna neudělá nic. Nejvíc to ublíží těm, co prostě něco zapomněli (že si nevzali peníze, že jim vypršela platnost, že si mají označit, že už jsou o zónu dál…) nebo se spletli a koupili si prostě… Číst vice »
Nejvíc to ublíží těm, co pojedou načerno.
Sice jistě existují lidé, co nemají mobil, ale ti s tím počítají a vybaví se potřebným dokladem.
A bezdomovec. Ten je v klidu. Maximálně si vystoupí a pojede dalším spojem. To by ho museli odvézt 5km za město 😉 Ale to se už nedělá.
Narazit na jízdenku, která je označená několikrát, není problém několikrát do měsíce. Dokonce ani na vypranou. Ovšem nejlepší jsou jízdenky, které jsou do označovačů černé jako uhlí. A narazil jsem i na jízdenku, která byla černá na všech čtyřech místech, které jdou strčit do označovače.
Někde to funguje, že 1. pokuta je nižší, ale opakovaná je vyšší.
Jedná z výmluv je právničtina s osobními údaji. Přirážku jsem zaplatil, pohledávka uhrazena, co si má dopravce držet moji identifikaci? Dám žádost o smazání a pojedu znovu načerno.
Nicméně existuje několik způsobů (technicky třeba pamatovat si jenom hash údajů nebo právnicky okecat proč si pamatovat lumpy) a pokud by byl zájem tak se provedou.
Měla by naopak být množstevní sleva…
Je to akorát. Když si někdo něco zapomene, dá se to pochopit a i pokuta tomu odpovídá. Donesete lítačku a zaplatíte 50 až 100 Kč podle způsobu uhrazení.
A jestli výše pokuty lidi odradí, bude dávat smysl si koupit jízdenku. I kdybych byl maxi lempl, tak celodenní jízdenkou za 90 Kč nebo pípáním karty ve voze se nedá nic zkazit.
V Brně je výskyt revizorů docela častý. Tam to asi nemá cenu riskovat. Nestalo se mi, že bych byl v Brně a nepotkal revizora. Naposledy to bylo při úplně poslední cestě z hotelu na nádraží (říkal jsem si, letos jsem ještě revizora nepotka, a máme ho tady).
Jo to v Praze, tam je to jiné, kdybych počítal jen Prahu, tak potkám revizora tak 3x do roka. Nějaký rok vůbec. To už by se skoro vyplatilo jezdit jen za pokuty (i ve srovnání s celoroční jízdenkou za 3650 korun).
Nejlepsi jizdenka je obcanka. Bydliste na urade a je jedno kolik ma clovek exekuci..
Jezdi vzdy a vsude ZADARMO
kolim takovych je? bohuzel hodne.
Vadí mně, že důchodci , kteří mají důchod jezdí gratis a děti bez příjmu musí platit – jejich rodiče. A také mně chybí možnost si koupit v Brně měsįční jízdenku na jednu linku nebo trasu. Tak to bylo před válkou . Nač nutit kupovat celosįťovou šalinkartu.
Dokud nebudou revizoři kontrolovat pokaždé všechny,včetně členů státem chráněného etnika,což se doposud neděje,tak takové pokuty nemají smysl.
Ztracený čas. Pokud teda myslíme oba na stejnou menšinu.
Takže za to, že u sebe nebude mít černý pasažér peníze, zaplatí dalších 1500 Kč. Podobné jako bankovní poplatky, to jen ukazuje, kam se s našimi vládami naše země ubírá.
ano, směrem, kde je normální za použité služby platit. fuj, hamba, filajo votsup!
píše se to fyjalo octup
Furt lepší, než když Indiana Jones kontroloval letenky ve vzducholodi…
Souhlasím, je to sprosťárna.
Ten bohatý dopravní podnik má na to, aby zapaltil šoféra, novou tramvaj s klimatizací, opravu kolejí, elektřinu, trafostanici, dispečerů radši hned několik a Vás nenechá jet pár zastávek zadarmo. HAMBA!
Ale vždyť tomáš píše o té dvojité ceně pokut, ne o tom že má platit. Z nějakého důvodu nemáte platnou jízdenku a dostanete pokutu, ok potud je to v pořádku. Pokud ale neuhradíte na místě 1000, tak musíte už platit 2500 a to je dost velký rozdíl, pro který není důvod. Buď plaťe rovnou 2500 kdykoliv anebo tu tisícovku do 14 dnů (a dále třeba přirážka za vymáhání dluhu).
Dává to smysl, protože když zaplatíš hned, tak odpadá celá ta další administrativa.
Souhlasím. Složenka se splatností pár dnů by měla být stejná jako platba v hotovosti.
Po uplynutí lhůty vymáhat víc.
Revizoři berou i karty…
Proč by to nás platící mělo zajímat?
Jo, platit kartou nebo pomocí QR by měl být zločin!
Neberou karty?
Bankovní poplatky jsem už neplatil docela dlouho, kam se země ubírá?
Pokuty v Česku za cokoli (od MHD a parkování po velké podvody) jsou naprosto k smíchu. Desetinásobek běžných sazeb by byl přiměřenější – a možná by to i někoho motivovalo chovat se podle pravidel.
Já se podle pravidel chovat snažil, ale chytil jsem se do pasti (jízdné na pražské lanovce na Petřín, kde neplatí „normální jízdenka“, kterou jsem si poctivě označil a ještě jsem ji zřízenci dole ukázal). Od té doby MHD nejezdím, protože tohle nemám zapotřebí. Ale děkuji, že byste mi to osolil desetinásobně.
Tak ještě by s tím mohly paritně stoupnout i pokuty za parkování.
Pokuta za parkování je pořád 200?
Teď možná sáhnu do vosího hnízda, ale za služby, i když se to někomu nemusí líbit, se platí a to i při jízdě v hromadném dopravním prostředku a je dobře, že kontroly cestujících probíhají. Jen velice lituji, že revizoři většinou nemají dost kuráže, respektive odvahy, kontrolovat i jistou menšinovou populaci. Velmi často jezdívám „šalinou“ po ulici Cejl a věřte, že v této oblasti jsem revizora provádět kontrolu jisté menšinové populace neviděl.
A víte kde končí pokuty těchto lidí, když zmiňujete Cejl? 90% lidí má nahlášený trvalý pobyt na úřadu ať je to Husova 5 nebo úřad v okolí Jihomoravského kraje. Pak ty pokuty tam visí za několik tisíc a úřad to následně zaplatí z peněz daňových poplatníků. Z touto prací mám zkušenosti a těch lidí co je na úřadě a takhle to zneužívají je většina, bohužel.
A to jim to úřad nemůže szrhnout z dávek?
Jakože aby bylo na pokuty, tak necháme jejich děti hladovět nebo z nich uděláme bezdomovce?
Ano. Alespoň by rodiče byli motivováni. Navíc víte jak se to říká – když se kácí les, létají třísky.
Jasně, akorát výsledek je, že nás, daňové poplatníky, to bude stát ve finále mnohem víc, jelikož děti budou odebrány do ústavní či pěstounské péče, kterou bude muset někdo zaplatit.
To ano, ale v tom případě je daleko větší naděje, že z nich vyrostou pořádní lidé, kteří už budou v MHD platit tak jak se sluší a patří. A nejen to – nebudou brát dávky a budou se živit prací.
Spíš nebude, protože se dotanou z dosti toxického prostředí, které je učí, že normální je nepracovat.
Je naivní, ne-li rovnou hloupé si myslet, že s tímto přístupem nebudete tou třískou vy.
Pokud je rodiče o děti nestarají, tak odebrat, zároveň ti rodiče přijdou o zdroj svých příjmů.
Když mají na cigarety, tak jimi mohou nakrmit i své děti. Nevidím ve vyšší pokutě problém.
Odkdy úřad za někoho platí pokuty?
Já používám MHD velice málo a věřte, že za poslední měsíc (4 jízdy) na Cejlu 2x revizor.
Jsou jistě tací, co cíleně nezaplatí, ale jsou i tací, co se řádně neodbaví z roztržitosti či nepozornosti nebo neznalosti nebo nějaké nouze (neseženou nebo nestihnou koupit jízdenku nebo si na ni vydělat), a místo toho, aby je průvodčí o zaplacení normálně slušně požádal, případně vyložil, tak hned takový flastr, leckdy s pádem či prohloubením pádu do dluhové pasti. Nelidské, pokud dopravce někoho veze bez zaplacení, mělo by to být jeho riziko. (Vím, že se na průvodčích šetří, ale – pokud- mělo by to být na riziko dopravce, ne těch, kdo se nechají nachytat.) (Sám se snažím platit, ale také… Číst vice »
Jestli si nekdo „nestihl vydelat na jizdenku“, tak ma chodit pesky. To urcite stihat bude.
A pokud mate jiny dojem, muzete z vlastnich penez tem lidem jizdenky rozdavat.
Naprosto souhlasím s tím, že se za služby má platit. Já mám ale „bobky“ i když se fakt snažím – zejména pokud nejsem místní. Zrovna třeba v diskutovaném Brně se mi kdysi stalo, že mi strojek vytiskl na jízdenku datum 3 dny v budoucnosti – a to jsem tam byl jen párkrát. Budoucnost je jasná chyba – ale co kdyby bylo dvě hodiny v minulosti? Zachrání to inkoust, který prvních pár minut mění barvu? Další problémy, třeba v Praze, jsou pak komplikovaný tarif se spoustou různých výjimek (speciální požadavky na lanovku; aplikace Lítačka, která prý prodávala lístek do metra s… Číst vice »
Na displeji validátoru v Brně zvolte “Informace o kartě”, přiložte kartu, ukáže vám to, jaké máte platné jízdenky…
Jednou jsem tam narazil na tramvajáka, který řídil kačenu. Otevřel jen první dveře, zakřičel, že bude kontrolovat jízdenky, že už ho to štve. Sice eliminoval neplatiče, ale tento způsob odbavení zdržel ostatní tramvaje. Přesto mi to bylo svým způsobem sympatické.
Proč vlastně existují dvě sazby za poktu, že na místě je levnější než platit později?
Protože pokuta jednou už zaplacená je dále bez starostí.
Spíš je otázka, proč i třeba do týdne zaplacená pokuta taky není levnější. Pokud se mi podaří současně zapomenout jízdenku i peníze (+ kartu), třeba proto, že jsem si vzal špatný batoh nebo kalhoty, pořádně se prohnu. Kdežto když někdo jezdí na černo pravidelně a prostě tu tisícku má připravenou v kapse v hotovosti, tak je na tom mnohem levněji.
Pokud se zpětně prokážete šalinkartou platnou v době kontroly, tak platíte jen nějaký nízký poplatek (40Kč či tak nějak).
Takový poplatek zase smysl má, protože revizor i pokladní s vámi měli pár minut extra práce.
Pár minut extra práce nedělá 1500 Kč rozdíl.
1500 je rozdíl mezi jízdou na černo a jízdou se zapomenutým platným jízdním kuponem.
Ne, bavíme se tu o rozdílu mezi jízdou na černo a jízdou na černo, kdy se jen liší okamžik zaplacení.
Jo, mit z druhy strany blocku QRkod + platebni udaje a jako variabilni symbol uvest nejaky ID na blocku/RC by byl neresitelny problem.
Revizoři maj terminál na karty…
Motivace zaplatit a nehádat se. A pokud se to nezaplatí hned tak se stává administrační zátěž a nejistota jestli vůbec ty peníze někdy podnik uvidí.
Podle mě je to logické.
Podle mě je logické mít výší pokuty jednotnou. Klidně ať to platí 7 nebo 14 dní stejnou cenu a pak se cena navyšuje za náklady spojené s vymáháním pokuty, ale zase ne aby se na tom napakovali akorát exekutoři.
Takže pokuty za jízdu na černo budou dražší než ve Švýcarsku, zatímco pokuty za rychlou jízdu autem či parkování načerno budou levnější než v Bangladéši.
Navíc pokuta 2500,- pro člověka, kterému třeba o den propadne roční jízdenka a zapomene si ji včas prodloužit je opravdu spíš demotivační než motivační. Ano na místě to má za 1000,-, ale existují lidi co to prostě na místě nedají neb i 500Kč je pro ně velký výdaj. Tyhle extrémní pokuty nikomu nepomohou.
Jenže těchto lidí je mizivé procento ve srovnání s těmi, kdo jezdí bez lístku z principu.
Statistika by mě zajímala, ale nikdo ji podle mě neeviduje. Hádám ale, že velký počet opravdu vybraných pokut (ne udělených) bude od lidí, kteří zapomněli a ne kteří jeli načerno z principu.
Nebo případ paní z kladna ze zdejší reportáže.
To je ta, co si koupila jízdenku o které věděla, že ji o minutu nevyjde a doufal, že to nějak uhádá?
Zas je to vycvičí si nic nezapomínat. 🙂
Škoda, že to nefunguje ani u „bezchybných“.
Mě víc vycvičí, když mě upozorní průvodčí, že mi před pár dny propadla lítačka (tehdy ještě opencard), nechá mě bez pokuty a já obratem prodloužím kupon na další období. Reálně se mi to stalo ve vlaku z hlaváku do Vršovic.
Myslel jsem, že propadlý kupón už na kartě vůbec neuvidí.
Když zapomenu zastavit na červenou, tak je to taky v pohodě? Platit pokutu, abych se příště soustředil na to, co dělám, nemusím?
Souhlasím. X dnů po skončení předchozího kuponu by mohla běžet ochranná lhůta.
Normálně den pro Praze od Krndy stojí 10 Kč, při navázání kuponu zpětně by to mohlo být 30 Kč.
BrnoID posílá upozornění na končící platnost šalinkarty. Klidně si to můžete nastavit i pro šalinkarty děcek…
Jednou jsem byl svědkem toho, že upozornění nepřišlo.
Standardně ovšem chodí 3 týdny před, týden před, poslední den platnosti a den po ukončení. Jestli to někomu nestačí, může si to napsat do kalendáře.
Někde je sleva na pokutě, když si současně koupíš kupón na delší období
Celý časový úsek (měsíc, rok) mám na to, abych si dal si mobilu nebo kalendáře upomínku, že mi končí kupón. Takže si tyhle výmluvy nechte pro spolužáky ze školky.
Např. Zurich:
https://www.iamexpat.ch/expat-info/swiss-news/zvv-inspect-public-transport-tickets-zurich-september-8
What happens if you travel without a valid ticket?
…
You will be subject to pay the full fine if you do not hold a valid ticket. The penalty fare for travelling without a valid ticket is 100 Swiss francs, but can increase to 220 Swiss francs if this is your second or third time without a ticket.
1000 Kč je pořád málo. Stačí být chycen méně než jedou za dva měsíce a už se to vyplatí. Mevím jak v Brně ale v Praze nepotkat revizora dva měsíce je celkem běžné. Nebo by sindopravní podnik měl vést registr černých jezdců a kdo bude během pěti let chycen opakovaně bude to mít automaticky za plnou sazbu.
V Brně klidně potkáte revizora 3x za cestu. Zvlášť když jedete něčím, co má po cestě kampus, fakultu nebo studentský koleje…
A nebo taky průměrně jednou za rok. Fakt strašně záleží na čase a relaci.
Cena roční šalinkarty je 3350 Kč, přepočítejte si to, kolikrát musíte být za rok chycen.
To nemusí být pravda, záleží podle toho, kde máte trvalé bydliště. Ale jo, správná hodnota je 3 měsíce, nebo 4 v případě občana Brna.
Já tedy v Praze v centru potkávám revizory téměř denně, asi záleží, kde jezdíte.
Aby se to tak dalo dělat, muselo by to být v zákoně.
Co by muselo být v zákoně?
Další zpřísňování oproti tomu, co je teď.
Tohle ale není zpřísňování, to je pouze automatické uplatnění maximální povolené sankce v případě recidivy.
Pokud se (při nezaplacení na místě) uplatňuje maximální sankce už teď, není už kam zpřísňovat. A pokud by se maximum uplatňovalo i na místě, nejspíš to významně sníží efektivitu výběru (na místě nezaplatí a později také ne).
Na Cejlu revizora potkáte 3x za život.
Me se tyhle tresty líbí jen pokud se ta pokuta da odečíst od ceny ročního kuponu apod. – ty peníze stejně jdou vymoci jen od těch vo nemají exekuce, což není úplně ta skupina, která si lístek náhodou zapomněla koupit.
No, tak byste jezdil načerno do prvního přistižení a pak si koupil kupon bez ztráty květinky. Čistý zisk je to období zadarmo do přistižení.
Nedal bych odečíst plnou cenu pokuty, ale nějaká možnost na slevu za roční kupon by se hodila, v Praze to docela fungovalo.
Ten kupón „bez ztráty květinky“ bych si koupil s platností od vypršení předchozího.
V době papírových kuponů byly na pobočkách lednové kupóny ještě v půlce ledna.
Občas mají takovou akci. “Amnestie” se tomu říká…
Jo, to vyhlašuje prezident, všichni, kdo sedí, v nějakou doufají 🙂
Včetně dostižených kapsářů, kteří lidem v šalině či na ulici sebrali doklady. Jednu dobu v šalinách přímo hlásili upozornění na kapsáře, tož to asi nebylo jen tak.
To je dobrý. Zahlásí to a každý si sáhne na místo, kde má mobil nebo peněženku. Ať kapsář ví, kde má hledat 🙂