Brno slaví 20 let nočních rozjezdů. Nejvíce lidí jezdí z pátku na sobotu
Brněnský systém noční dopravy je unikátem, lidé se i v noci dostanou kamkoliv po městě s jediným přestupem.
Už dvacet let funguje v Brně systém noční dopravy, který už obyvatelé města i jeho návštěvníci považují za samozřejmost: noční rozjezdy. Výročí od spuštění systému si Dopravní podnik města Brna (DPMB) připomíná v těchto dnech.
Každou půlhodinu či hodinu se k brněnskému hlavnímu nádraží sjede 22 autobusů na celkem 11 linkách, které rozvezou cestující prakticky po celém městě. Autobusové noční linky nesou číselné označení 89–99 a jsou v provozu od 23 do 5 hodin. Na začátku a konci platí interval 30 minut, v noci jezdí po hodině.
„Noční rozjezdy jsou fenoménem města Brna. Jedná se o unikátní systém, díky kterému se v nočních hodinách cestující dostanou do všech částí města. Tím, že se všechny autobusy sjedou v jeden čas na Hlavním nádraží, k dosažení svého cíle lidé potřebují maximálně jeden přestup,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
V posledních letech DPMB vložil do víkendových spojů kvůli velké poptávce cestujících ještě několik tzv. „půlkových rozjezdů“. V průběhu pracovního týdne noční rozjezdy využívá 10 tisíc cestujících. V pátek a v sobotu vzrůstá číslo až k 25 tisícům. „Oblibě se těší nejen u těch, kterým se z města nechtělo dříve domů, ale i u pracujících, kteří domov pro brzkou ranní směnu opustit museli,“ uvedla mluvčí DPMB Hana Tomaštíková.
Zájem o prodloužení mimo Brno
Historie nočních linek však sahá až do roku 1946, kdy byly v provozu tramvaje na pěti linkách. Až po několika letech je začaly doplňovat autobusy a trolejbusy. Nejednalo se však o ucelený systém, a byl tak pro cestující značně komplikovaný. Na trasách bylo nutné přestupovat, a to nejen v centru, ale i v dalších uzlech. Na konci minulého století zajišťovalo noční provoz šest tramvajových linek, pět trolejbusových a sedm autobusových linek, z toho jen čtyři byly výhradně noční.
„Systém brněnských rozjezdů byl inspirací pro řadu evropských měst. Ze strany obcí v okolí Brna registrujeme velký zájem o prodloužení jejich tras za hranice města a propojení s nimi. Například zajíždíme do Kuřimi, Vranova, Újezdu u Brna a dalších míst,“ dodal dopravní ředitel Dopravního podniku města Brna Jan Seitl.