Brno odmítá pokutovat za rychlou jízdu v tunelech, data využije k analýze chování řidičů

Husovický tunel v Brně (I/42). Autor: Harold – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=12387492Husovický tunel v Brně (I/42). Autor: Harold – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=12387492

Podle policie překročí v tunelu rychlost tisíce řidičů denně, podle primátorky jezdí bezpečně.

Brno nevyužije možnost pokutovat řidiče za nedodržování maximální rychlosti v tunelech, které jsou součástí Velkého městského okruhu. Tunely vybavilo Ředitelství silnic a dálnic technologií umožňující takzvané úsekové měření rychlosti, Brno ale výstupy z tunelů nechce řešit jako dopravní přestupky.

Po jednání s ředitelem Krajského ředitelství Policie Jihomoravského kraje Leošem Tržilem to oznámila primátora Brna Markéta Vaňková (ODS). Vysvětluje to i tím, že se dozvěděli o přístupu policie k výsledkům měření v Husovickém tunelu až na počátku března.

„Je to téma, které se opakovaně řeší již od roku 2019, a my jsme několikrát deklarovali, že s pokutováním řidičů nesouhlasíme. K dopravním nehodám zde dochází v jednotkách případů ročně, z toho lze dovozovat, že řidiči jezdí bezpečně,“ uvedla Vaňková. Podle ní město nesouhlasí s tím, že by si plnilo rozpočet automatizovaným vybíráním pokut.

Pokuty nedávají podle náměstka smysl, protože budou dopravní omezení

Data z tunelu budou podle primátorky pilotně sloužit k vyhodnocování chování řidičů včetně dodržování stávajících rychlostních limitů, dopravní zátěže, nastavení světelné signalizace a při případném plánování opatření včetně například objízdných tras.

Radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS) jako důvod uvádí i nevhodné načasování. Podle něj nedává smysl začít vybírat pokuty, protože se letos začne stavět další část okruhu v lokalitě Tomkova náměstí. „Už tak bude těch dopravních omezení hodně, a to nejen v Husovicích, ale i na dalších místech v Brně,“ řekl Kratochvíl.

Podle policejního šéfa ale jednání s městem neznamená, že policie nebude v tunelech sama pokutovat. „Je nutné upozornit, že dopravní předpisy a značení platí stále. Znamená to, že pokud nebudou řidiči projíždějící brněnskými tunely dodržovat pravidla, můžeme k sankcím přistoupit,“ upozornil Tržil. Uvedl současně, že tunelové nehody mohou mít vážnější následky než v otevřeném prostoru. „Samotné ukáznění menšiny řidičů, kteří se dopouštějí přestupků, pak v konečném důsledku přináší větší propustnost i plynulost dopravy,“ doplnil Tržil.

Český rozhlas nedávno citoval mluvčího policie Petra Valu, který naopak úsekové měření podpořil. „Úsekové měření tak zpomalí především ty nezodpovědné řidiče, kterým povolená rychlost nic neříká,“ řekl Vala. Upozornil, že denně povolenou rychlost jen v Husovickém tunelu překročí tisíce řidičů.

Tagy brno Husovický tunel úsekové měření Velký městský okruh Brno VMO
63 komentářů