Doprava ve městě Infrastruktura

Brno odmítá pokutovat za rychlou jízdu v tunelech, data využije k analýze chování řidičů

Husovický tunel v Brně (I/42). Autor: Harold – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=12387492
Husovický tunel v Brně (I/42). Autor: Harold – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=12387492
Podle policie překročí v tunelu rychlost tisíce řidičů denně, podle primátorky jezdí bezpečně.

Brno nevyužije možnost pokutovat řidiče za nedodržování maximální rychlosti v tunelech, které jsou součástí Velkého městského okruhu. Tunely vybavilo Ředitelství silnic a dálnic technologií umožňující takzvané úsekové měření rychlosti, Brno ale výstupy z tunelů nechce řešit jako dopravní přestupky.

Po jednání s ředitelem Krajského ředitelství Policie Jihomoravského kraje Leošem Tržilem to oznámila primátora Brna Markéta Vaňková (ODS). Vysvětluje to i tím, že se dozvěděli o přístupu policie k výsledkům měření v Husovickém tunelu až na počátku března.

„Je to téma, které se opakovaně řeší již od roku 2019, a my jsme několikrát deklarovali, že s pokutováním řidičů nesouhlasíme. K dopravním nehodám zde dochází v jednotkách případů ročně, z toho lze dovozovat, že řidiči jezdí bezpečně,“ uvedla Vaňková. Podle ní město nesouhlasí s tím, že by si plnilo rozpočet automatizovaným vybíráním pokut.

Pokuty nedávají podle náměstka smysl, protože budou dopravní omezení

Data z tunelu budou podle primátorky pilotně sloužit k vyhodnocování chování řidičů včetně dodržování stávajících rychlostních limitů, dopravní zátěže, nastavení světelné signalizace a při případném plánování opatření včetně například objízdných tras.

Radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS) jako důvod uvádí i nevhodné načasování. Podle něj nedává smysl začít vybírat pokuty, protože se letos začne stavět další část okruhu v lokalitě Tomkova náměstí. „Už tak bude těch dopravních omezení hodně, a to nejen v Husovicích, ale i na dalších místech v Brně,“ řekl Kratochvíl.

Podle policejního šéfa ale jednání s městem neznamená, že policie nebude v tunelech sama pokutovat. „Je nutné upozornit, že dopravní předpisy a značení platí stále. Znamená to, že pokud nebudou řidiči projíždějící brněnskými tunely dodržovat pravidla, můžeme k sankcím přistoupit,“ upozornil Tržil. Uvedl současně, že tunelové nehody mohou mít vážnější následky než v otevřeném prostoru. „Samotné ukáznění menšiny řidičů, kteří se dopouštějí přestupků, pak v konečném důsledku přináší větší propustnost i plynulost dopravy,“ doplnil Tržil.

Český rozhlas nedávno citoval mluvčího policie Petra Valu, který naopak úsekové měření podpořil. „Úsekové měření tak zpomalí především ty nezodpovědné řidiče, kterým povolená rychlost nic neříká,“ řekl Vala. Upozornil, že denně povolenou rychlost jen v Husovickém tunelu překročí tisíce řidičů.

Odebírat
Upozornit na
guest
63 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miky

To se málokdy vidí, že by se měření rychlosti dalo do souvislosti s bezpečností provozu a nefungovalo jen jako mýto pro bezedné veřejné kasy. Brno dnes za 1.

Lukáš

Stejně nechápu, proč je tam 60, když se dá je naprosto bez problému a bez ohrožování ostatních 80

Zbyněk

Protože je to v tunelu?

gajda

No protože s tou 60 se tam stejně jezdí 80-90. Kdyby tam byla 80, bylo by to 100+

Kebab

To jsou typické nepodložené řeči.

Tady na Moravě

V Brně vládne automobilova anarchie. Tim neobhajuji nesmyslne limity v tunelech, pouze konstatuji realitu.
Klasika je predjizdeni tramvaji v zastavkach, parkovani na zakazech, na chodnicich, zastaveni v silnici na „blikackach neviditelnosti“

Tomáš H

Parkování na zákazech a na chodnících je jen důsledek dlouhodobé špatné politiky – prostě není kde parkovat, to je problém mnoha měst. Zvýšení počtu srážníků, kteří se budou činit s botičkami, není řešení, řešení je stavba nových parkovacích míst, odstraňování nesmyslných zákazů stání, povolení stání na širokých chodnících, rezidentní parkování (ale ne ten současný paskvil, kdy platí jen někdo a navíc všude stejnou částku).

P73

Však už na všech širokých chodnících dávno stojíte, i na těch úzkých. Co ještě chcete?

https://twitter.com/__lh_/status/1376477711061954561

Při snad každé reko se z chodníku ubere a udělá se tam parkovací pruh (Minská/Horova, Vrchlického Sad, Burešova, etc. etc., těch legalizací jsou mraky).

jirka

toto je asi špatně ale popravdě, myslím že mít 3 metrový chodník pro chodce je až zabytečný… viděl jsem i užší chodníky a lidi jsou rádi i za to

P73

To je argument jak „mít teplou vodu je skoro zbytečný, lidi jinde jsou rádi i za studenou“.

Chci fakt až tak moc, abych se na chodníku vyhnul s protijdoucím?

M H

3 m chodník je opravdu na většině míst zbytečný…na druhou stranu pošlete proti sobě člověka a kočárek, to máte minimální pohodlnou šířku 1,5 m, pošlete-li dva kočárky, potřebujete už 2 m. Takže z tohoto pohledu je ideální šířka 1,5 m s občasným rozšířením na 2 m a samozřejmě bez sloupů. Pokud tam vrazíte sloupy, rázem můžete potřebovat 2-2,5 m šířky…

A to nemluvím o tom, že by se na ulicích kromě chodníku a sinice měla vyskytovat místy také alespoň nějaká zeleň…

Tomáš H

Přijeďte se podívat do měst v Chorvatsku, jak se zde malují parkovací místa na chodnících…zbývá 80 cm pro chodce, auta zasahují do silnice a je to zde zcela legální. Problémy tu kvůli tomu žádné nejsou, jen v Česku lidi vidí problém ve všem.

Bob

Od té primátorky, která sama jezdí jako prase a dopravní předpisy jí nic neříkají, to celkem sedí.
Nenaplňuje náhodou její nejednání skutkovou podstatu nějakého trestného činu?

Jan Pytela

Jedna věc je způsob, jakým bylo měření zavedeno, s tím můžeme nesouhlasit. Tenhle postup mi přijde ale fakt postavený na hlavu.

Zdůvodnění pana náměstka, že nebude vybírat pokuty za překročení rychlosti, protože se jinde v Brně staví, jsem si musel přečíst několikrát. V tom případě navrhuji amnestii na pokuty za parkování, dokud město nedostaví síť P+R…

Tomáš H

Asi je to myšleno tak, že když někdo prostojí v zácpě na Tomkově náměstí 15 min, protože se tam staví most, tak nedostane jako bonus ještě pokutu 1000 Kč za to, že z Tomkova náměstí odjel tunelem nahoru 70 km/h.

Jan Pytela

Pokud si tam stoupne PČR, tak takovému člověku sebere řidičák. Není důvod, aby magistrát prezentoval veřejnosti vlastní výklad platnosti dopravních značek.

thegrid

Tak proč se tam zaváděly modré zóny. Jestli v tom není něco jiného. Jinde město vydělávat chce stejně jako v Praze.

Bob

magistrát má vlastní parkoviště, takže je modré zóny netrápí, ale tím tunelem jezdí do práce

Jaaa

Aha, nepokutovat přestupky naprosto libovolně? To je ale zneužití pravomoci úřední osoby, dámo! Pravidla platí pro každého a pro všechny.

Pokud tam ta 40 nemá být, tak ji tam sakra nedávejte!

Jak může politik od stolu hodnotit, že něco je či není bezpečné, když na to jsou normy a odborníci?

Typická ukázka čecháčkovství v přímém přenosu. Než něco udělat pořádně, tak radši šlompácky porušit všechna pravidla i zdravý rozum. Hnus.

Bob

Tak Vaňková je něco jako Jermanová v bledě modrým, tak se nelze ničemu divit.

Tomáš H

Ale my nevíme, zda se s odborníky radila. Jedna věc je vyhodnotit nebezpečnost ze statistik provozu – to dokáže i dítě na ZŠ, tak snad i primátorka. Druhá věc je potenciální nebezpečnost takého „klikatého“ tunelu, tedy co všechno by se mohlo stát – nicméně ten tunel stojí 25 let, proč se s tím přichází až teď?

Petr5

Nesouhlasím se srovnáním myšlení dítěte a primátorky. Dítě neví, že budou volby.

Jouda

Dovolím si něco mimo téma přímo tunel v Brně. Ano , trestat se za prasárny určitě musí . O to bez debat. Jsem ale odpůrce plošných zákazů a postihů, protože je to z moci úřední velice jednoduché se nezabývat pracností, jak se říká oddělit zrno od plev. To za prvé a za druhé. Když umím přitahovat a trestat za situace, když se něco zhoršuje, musím umět ale i chválit a v určitých ohledech povolit, když se něco zlepšuje. A to se neděje. Takže ( neberte mi prosím za slovo ) když tady bylo v roce 1994 asi 1500 mrtvých na… Číst vice »

Kebab

Ty jednotky procent debilů nikdo nikdy honit nebude, protože to je moc práce za málo peněz. Recidivisté peníze na pokuty nemají, takže dostanou osmý zákaz řízení a tím to končí. Pokuty se místo toho vyberou třeba za rychlost, může se uspořádat i nějaký ten Kryštof nebo Speed Marathon. Činnost je vykázána, peníze vybrány a všichni jsou vlastně spokojeni. Všichni kromě řidičů, cyklistů a chodců, protože vliv toho drahého cirkusu na bezpečnost je v lepším případě nulový…

Petr5

Pokuty nedávají smysl pokud se blíží volby.

Karel Mio

Zablesk rozumu a odchyleni od zabehnute rutiny. Lidi obvykle prekracuji rychlost tam, kde je to nejbezpecnejsi, tudiz tam policie meri, aby vybrala co nejvic na pokutach a splnila carky. Kdyby meli merit na nebezpecnych mistech, tak nevyberou nic, anzto tam vsichni jedou pomalu (protoze nad limit to neni bezpecne). Nepochybne by pomohlo, kdyby pokuty byly prijmem statni kasy, a ne dotcenych lokalnich rozpoctu (jak prikazy na miste, tak pokuty z automatizovanych prostredku).
Kupodivu lidi nesedaji za volant s umyslem sebe nebo jine zrakvit.

Jakub P

Kupodivu reálná bezpečnost/nebezpečnost nějakého místa vůbec nemusí odpovídat tomu, jak se to jeví řidiči přijíždějícímu z jednoho konkrétního směru, který nemusí vůbec nic vědět o tom, jak například daná křižovatka vypadá z ostatních směrů, jestli tam není nějaký zrádný optický klam, atd.

Karel Mio

V takovych pripadech je na miste omezeni rychlosti nebo jine vystrazne znacky, idealne stavebni uprava. Dalsi vec je ze kvuli prehrsli znacek timto klesa jejich vaha. Kazdopadne casto je to proste nevhodny design. Narazel jsem spis na pripady, kde je siroka strasse a na ni foukla 30, i kdyz tam lze pohodlne a bezpecne jet 50. V takove situaci je na miste ulici upravit (sirka, povrch atd.) aby ta vyzadovnaa rychlost byla zaroven prirozena.

Jakub P

Jasne, akorat ze ta 30 tam muze davat smysl pravekvuli nejakymu detailu, kterej z toho auta nevidime. Nicmene pokud tam ma byt trvale tak jo, souhlasim, na bezny ulici jsem rozhodne zastancem toho ji zuzit a opticky upravit tak, aby rychlost, ktera tam ma byt, byla zaroven pro ridice prirozena. Ale zrovna v tunelu bych udelal vyjimku a stavel prece jen trochu velkoryseji, nez kolik tam bude nakonec povoleno.

Kebab

To je snad jasné, ovšem měření na rovném přehledném úseku těsně před koncem obce, před školou o prázdninách nebo z civilního auta na dálnici je opravdu hodně průhledné.

Jakub P

Na druhou stranu dopredu ohlaseny a verejne znamy usekovy mereni v tunelu je pravej opak toho cihani za bukem kousek pred znackou obce daleko od posledniho baraku…

Jaaa

„…Lidi obvykle prekracuji rychlost tam, kde je to nejbezpecnejsi…“

Ne pane, lidi překračují rychlost tam, kde SI MYSLÍ, že je to bezpečné.

Nebo tam, kde je to pro ně pohodlné.

Nesměšujte pojmy s dojmy.

Karel Mio

Jak jsem psal vyse, resenim je uprava designu takova, ze bezpecna rychlost = prirozena rychlost.
Pokud jste ridic, schvalne se zkuste zamyslet nad proflaklymi misty ve vasem okoli, kde policajti radi meri nebo kde je usekove mereni, a tato mista srovnejte s policejni mapou nehod. Vzdy je temer pravidlem, ze mista, kde se umistuje usekove mereni jsou bezpecna (hint: 80 v Klimkovickem tunelu)

Kebab

Pokud někde lidi překračují rychlost a zároveň to nemá vliv na nehodovost, pak to opravdu bezpečné je.

Eda

Velmi s Vámi SOUHLASÍM

On.

Když není potřeba na řidiče bič a přísnost a město nechce řešit přestupky (a plnit pokladnu) mohlo by těm co překročí rychlost jen poslat fotku. Bylo by to výchovné a nebyla by práce s vymáháním. Český řidič se jistě po obdržení fotky svého přestupku bude pár dní stydět a bude jezdit ohleduplněji.

Jiří Kocurek

A překračují 60 km/h nebo těch 40 km/h kvůli chybějící SOS budce? Abychom se s tím bičem pak nedostali k věcem jako atrapa železničního přejezdu.

RARA

Není možné. Nevěřím svým očím. Místo rýžování vyhrál zdravý rozum. Tleskám a palec nahoru.

M H

Osobně si myslím, že by se vybírat mělo. Ale pouze za výrazné překročení…například když někdo pojede o 20 km/h rychleji, měl by pokutu dostat – piráty je třeba se pokusit napravit. Na druhou stranu bazírovat na přesném dodržování rychlosti a vybírat za překročení o méně jak 10 km/h zavání spíše šikanou řidičů, zvlášť v místě, kde nejsou chodci ani cyklisté. Co s překročením rychlosti o 10-20 km/h záleží na uvážení každého. Na druhou stranu předpokládám, že pokud by někdo nedej bože na výjezdu z tunelu nedobrzdil na červenou a trefil trolejbus, tato tichá tolerance rychlé jízdy by snad okamžitě skončila.

Jiří Kocurek

Že by tam někdo nedobrzdil a trefil trolejbus, to se snad ještě nestalo.

M H

Naštěstí ne…jen jsem přemýšlel, co nejhoršího by se tam hypoteticky mohlo stát a napadlo mě tohle.

Jan Sova

No tak hypoteticky tam nouzově může skončit letadlo. Otázkou spíš je, jestli tam je zabudována opravdu „chytrá“ telematika na řízení provozu, takže to by se pak vynucovat muselo, nebo jen buzer-proměnlivé dopravní značení, jako v tunelu Hřebeč.

Jiří Kocurek

Nejhoršího? Hypoteticky? Tak to by tam mohl explodovat zemní plyn uniklý do kanalizace. https://encyklopedie.brna.cz/home-mmb/?acc=profil_udalosti&load=146

BND 30

Že to té dopravní policii není trapné. To není o bezpečnosti ale o buzeraci.
Se pan ředitel dělá potřebným.
Že se teď na těch silnicích děje úplný doom, když jsou skoro všichni dopraváci na hranicích okresů…

Jedine vlaky

Nojo, vedení autíčkářů, neudělali pro to město vůbec nic.

Jiří Kocurek

Šalina do Kampusu…

Jedine vlaky

To není projekt ODS, ale minulého vedení. Zjistěte si fakta, než začnete plácat nesmysly. ODS akorát vyhodí stovky milionů za nějakou nesmyslnou lanovkou, která je stejně nepotřebná, jako vlak do Koryčan.

Jimbo Jones

Primátorka – LIKE.

Zlámalík

Přístup města chválím, ale myslím, že je to taky o tom, že: – v husovickém tunelu je tma jak v pytli, srovnej s tunelem pisáreckým, nedávno se to sice zlepšilo, ale i tak je to taková myší díra – v tunelu Dobrovského je zcela zbytečně 60 km/h i když je to přehledný 2-pruh v každém směru. Prý tunel nemá dosud kolaudaci, nevím, co je na tom pravdy, ale mít tady 60 a v Pisárkách v esíčku 80 je asi nepoměr. Dal bych 80 v Králově Poli, 60 v Husovicích, kvůli stavebním poměrům a měřil. V Rakousku mají značky s radarem… Číst vice »

M H

Možný problém u Královopolských tunelů jsou relativně krátké připojovací pruhy na vjezdu do tunelu z obou stran…tam je otázka, jestli by to nebyl při 80 na hlavní trase problém…

Jaaa

Tunel nemá kolaudaci – 80 = překročený hluk + nedodržení požárnich predpisů.

Celé je to totiž špatně postavené.

M H

Nebo spíše jenom postavené podle norem, které platily v době projektování…

Žabák

Město: Chceme ta data použít ke zlepšení dopravy, máme jasná data o množství nehod

PČR: Ale nekecejte, určitě je tam spousta nehod, samej mrtvej, tak my tam budem prudit stejně

Ale teď vážně, policie umí pracovat se statistikama?

RARA

Samozřejmě, že umí. Dle slov pana Churchilla: Věřím jen té statistice, kterou jsem si sám zfalšoval. 🙂

Jaaa

To byl Göbbels, kdo tohle Churchillovi první připsal.

Leinad

Řešit, ale vždycky prokázat materiální aspekt. A když není, nechat být.
U úsekového měření by se taky našel – ujel zelené vlně a zastavuje na červené = narušuje plynulost.

Žabák

Chcete pokutovat lidi že ujeli zelené vlně? Vždyť polovina z nich neví co to je… Je rozumné data použít ke zlepšení, ale rozhodně ne k pokutování někoho kdo ujel zelené vlně…

Sch

Ano, v tunelech na městském okruhu v Praze se snižuje rychlost když je za výjezdem kolona, to zpomalí přísun vozidel do kolony a umožňuje nechat volný vjezd do tunelu. Snižování rychlosti je vyzkoušena metoda odstraňování kongescí. Předpokládám, že řízení provozu v Brně bude probíhat stejně. Porušování tohoto omezení způsobuje větší kolony následně uzavírání tunelu a kolony v jiné částimměsta . Na koncích kolon dochází k nehodám častěji a tak tito řidiči způsobují nehody nepřímo.

Jiří Kocurek

Nic takového na VÝjezdu z tunelu není.

M19

Ve směru na Tomkovo náměstí jsou kolony jež začínají ještě v tunelu naprosto běžné a tu čtyřicítku, která tam kvůli tomu svítí roky většina řidičů vesele výrazně překračuje a dobržďuje na poslední chvíli. A zrovna tam je dvojitá zatáčka v tom tunelu, do které není „překvapivě“ vidět.

Leinad

Pokuta za překročení rychlosti. Že se prokazuje materiální aspekt je spíše ve prospěch toho, kdo řídit umí a ví co dělá, když překračuje.

Jiří Kocurek

Tunelem vede 1/42, která dále pokračuje jako 1/43. Jedna světelná křižovatka je před tunelem a žádná další až do Svitav není.

Tak jaká zelená vlna? Takovýhle materiální aspekt vám sežere maximálně automat. Ale podle nich je hrdelním trestným činem i jízda sanitky.

M19

A opačný směrt?