Brno: Novela Tržního řádu určí přesná místa pro odstavování sdílených koloběžek a kol
Odstavování koloběžek a kol nebude zpoplatňováno, neboť příslušná místa jsou v majetku města.
Rada města Brna dnes doplnila Tržní řád města o regulaci sdílených kol a koloběžek. Nově bude možné odstavovat sdílené koloběžky a kola včetně jejich elektrických variant pouze na místech uvedených v příloze tohoto nařízení. Rada tak zareagovala na požadavky městských částí.
Nyní je takových míst 380, jejich počet má podle vedení města růst. „Primárně je doplnění Tržního řádu zacíleno na regulaci parkování sdílených koloběžek a případně kol, protože jsou mnohdy odstavovány na nevhodných místech, kde například zužují prostor pro pěší,“ uvedla primátorka Markéta Vaňková.
Pro odstavování koloběžek a kol jsou určeny tři druhy míst. První jsou parkovací stání pro jednostopá vozidla budovaná v rámci oblastí rezidentního parkování, těch je nyní 210. Dále bude možné využít místa u cyklostojanů, kterých je 167. A k dispozici jsou také zatím tři virtuální parkovací místa.
„Snažili jsme se maximálně vyjít vstříc požadavkům městských částí, proto jsme některé stávající cyklostojany ze seznamu vyřadili, protože jsou dostatečně zaplněny běžnými uživateli,“ sdělil radní pro dopravu Petr Kratochvíl.
Místa pro odstavování koloběžek a kol nebudou zpoplatňována podle vyhlášky o místních poplatcích, jak městské části původně navrhovaly. To by podle magistrátu bylo možné jen v případě, že by využívaná zařízení byla ve vlastnictví poskytovatelů bikesharingu a mohli je využívat jen oni. V Brně jsou majetkem města a slouží potřebě všech, nelze je tedy považovat za zařízení sloužící pro poskytování prodeje a služeb, a tudíž nemůže být umístění jednotlivých dopravních prostředků zpoplatňováno.
Vymezení míst v Tržním řádu napomůže podle magistrátu vymahatelnosti správného parkování sdílených dopravních prostředků.