Doprava ve městě

Brno naskočilo na vlnu vládních slev v dopravě, vyjde ho to na 20 milionů

Tramvaje v Brně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tramvaje v Brně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Rada města Brna dnes schválila změny v tarifu MHD, které odpovídají 75procentním slevám pro studenty a seniory nařízeným vládou v meziměstské dopravě.

Novinky začnou (stejně jako na celostátní úrovni) platit od září. Děti do 10 let budou i nadále moci jezdit v Brně zdarma, děti od 10 do 15 let budou mít nově slevu 75 procent. Dnes se těší slevě 50 procent.

Cena jejich předplatných i jednorázových jízdenek se tedy sníží na polovinu (měsíční jízdenky z 275 Kč na 137 Kč, čtvrtletní z 685 Kč na 342 Kč a roční z 2 375 Kč na 1187 Kč, patnáctiminutové z 10 Kč na 5 Kč a hodinové z 12 Kč na 6 Kč).

U seniorů od 65 do 70 let (starší jezdí v Brně zdarma) se zavádí výraznější sleva u předplatných jízdenek (měsíční z 350 Kč na 137 Kč, čtvrtletní z 800 Kč na 342 Kč a roční z 2950 Kč na 1187 Kč). „Tyto navrhované ceny jízdenek jsou na stejné úrovni jako státem regulované ceny v regionu,“ napsalo město v tiskové zprávě.

Nově se mění i podmínky používání zvláštního ročního kupónu, který mění cenu ze 420 Kč na 840 Kč a umožní seniorům používat stejné jízdenky jako děti ve věku 10 až 15 let, tedy za pět, respektive 10 Kč.

„Nové slevy jízdného pro děti a seniory nad 65 let představují zvýšení nákladů o zhruba 20 milionů Kč ročně.

Rada města dnes schválila i úplně nový druh jízdenky, takzvanou navazující měsíční. Cestující si díky ní nebudou muset kupovat jednorázově roční kupon, ale budou moci jízdné platit v téměř stejné ceně po měsících, podmínkou je ovšem kontinuita.

Štítky

11 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Dekuji, dalsi dobry duvod se krnenske MHD vyhybat jak je to jen mozne… Nastesti Krno neni moc velke, takze kombinace pesky+kolo+auto, podle vzdalenosti, spolucestujicich a nakladu to resi…

    • Neumím to posoudit – nový stav je popsán zde:
      https://www.idsjmk.cz/kestazeni/180901tarifniprehled.pdf
      – připadá mi, že tarif IDS JMK je až silně překomplikovaný = ještě komplikovanější, než třeba tarif PID, neřku-li tarif DÚK …

      Potvrzuje se to, co jsem tvrdil od počátku: pro seniory bych ve veškeré OBJEDNANÉ pozemní VHD (= objednávané státem, kraji nebo obcemi jako součást ZDO) v „základní“ (= 2.) třídě zavedl slevu 50 % pro kategorii „65+“ a bezplatnou jízdu pro kategorii „70+“, a to zásadně jen na průkaz totožnosti, a podobně pro všechny studenty „-26“ rovněž slevu 50 % (či případně třeba i 75 %) poskytovanou na předložení aktuálně platícího studentského průkazu. A dopravce a jejich spoje jezdící „na podnikatelské riziko bez dotací“ bych do toho systému přitom vůbec nepřipouštěl, žádné slevy bych jim nenařizoval, ale také jim nic „nekompenzoval“ – když chtějí podnikat „bez dotací“, tak se vším všudy = ať si svůj „byznysplán“ vytvoří sami tak, že na své podnikání od nikoho skutečně nic „bokem“ nedostanou.

      • Jenomže tohle by bylo příliš jednoduché. Představte si, že ve Skandinávii jsou místy slevy pro mládež (do 19, 20, 26) určené na základě věku! a ne nějaké průkazky – (zatímco v ČR musí mít vyběhané potvrzení i 13leté dítě, u kterého je evidentní, že na slevu nárok má).

        • No, a třeba u Maďara stačí k bezplatné v jízdě jakékoli pozemní VHD v případě „bezpříplatkových“ spojů + spojů bez povinné rezervace (to je nutno doplatit) průkaz totožnosti občana EU staršího 65 roků …

  • „U seniorů od 65 do 70 let (starší jezdí v Brně zdarma)“
    To není úplná pravda: senioři starší 70 roků jezdí v Brně legálně a regulérně zdarma jen v případě, že si předem pořídili speciální průkazku s fotografií („pasovou“) – proč k bezplatné jízdě nestačí pouhý průkaz totožnosti (jako například v PID) a senior si pro vystavení průkazky musí pořídit další fotografii (ze které zisk nemá DPMB, ale fotograf), tomu (raději) nerozumím: připadá mi to jen jako zbytečný nátlak směrovaný k Grossmannovsko-Šimkovskému „nechci slevu zadarmo“ (a přidávající práci a hlavně důležitost přepážkovým „úředníkům“) …

  • Pomalu by redakce „Zdopravy.cz“ mohla začít připravovat nějaký souhrnný přehled o tom, za jakých podmínek kde cestující podle jednotlivých kategorií budou od 1. září t.r. jezdit …

    • Ano,na to se chystáme. Ale jak vidíte, ještě je to stále ve fázi schvalováni v různých městech.

    • A jestli se vyplatí kupovat režijky pro nějaký skupiny lidí, ale jsme u mhd a čekám která města dá dopravu zdarma(pro občany měst)

  • dobře a stát by už konečně městám by měl proplácet jízdu ztp, když to jde meziměsto, proč by to nešlo v mhd? Čip na průkazce nebo občance by to vyřešil a menším městám by to pomohlo i finančně. Stát se vůbec nestará co nařídil a háže to na druhý.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora