Doprava ve městě

Brno naskočilo na vlnu vládních slev v dopravě, vyjde ho to na 20 milionů

Tramvaje v Brně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tramvaje v Brně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Rada města Brna dnes schválila změny v tarifu MHD, které odpovídají 75procentním slevám pro studenty a seniory nařízeným vládou v meziměstské dopravě.

Novinky začnou (stejně jako na celostátní úrovni) platit od září. Děti do 10 let budou i nadále moci jezdit v Brně zdarma, děti od 10 do 15 let budou mít nově slevu 75 procent. Dnes se těší slevě 50 procent.

Cena jejich předplatných i jednorázových jízdenek se tedy sníží na polovinu (měsíční jízdenky z 275 Kč na 137 Kč, čtvrtletní z 685 Kč na 342 Kč a roční z 2 375 Kč na 1187 Kč, patnáctiminutové z 10 Kč na 5 Kč a hodinové z 12 Kč na 6 Kč).

U seniorů od 65 do 70 let (starší jezdí v Brně zdarma) se zavádí výraznější sleva u předplatných jízdenek (měsíční z 350 Kč na 137 Kč, čtvrtletní z 800 Kč na 342 Kč a roční z 2950 Kč na 1187 Kč). „Tyto navrhované ceny jízdenek jsou na stejné úrovni jako státem regulované ceny v regionu,“ napsalo město v tiskové zprávě.

Nově se mění i podmínky používání zvláštního ročního kupónu, který mění cenu ze 420 Kč na 840 Kč a umožní seniorům používat stejné jízdenky jako děti ve věku 10 až 15 let, tedy za pět, respektive 10 Kč.

„Nové slevy jízdného pro děti a seniory nad 65 let představují zvýšení nákladů o zhruba 20 milionů Kč ročně.

Rada města dnes schválila i úplně nový druh jízdenky, takzvanou navazující měsíční. Cestující si díky ní nebudou muset kupovat jednorázově roční kupon, ale budou moci jízdné platit v téměř stejné ceně po měsících, podmínkou je ovšem kontinuita.

Štítky

11 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Dekuji, dalsi dobry duvod se krnenske MHD vyhybat jak je to jen mozne… Nastesti Krno neni moc velke, takze kombinace pesky+kolo+auto, podle vzdalenosti, spolucestujicich a nakladu to resi…

  • Jakým způsobem to je řešeno u vysokoškolských studentů ? Nic se pro nás nemění ? 🙂 Děkuji

    • Neumím to posoudit – nový stav je popsán zde:
      https://www.idsjmk.cz/kestazeni/180901tarifniprehled.pdf
      – připadá mi, že tarif IDS JMK je až silně překomplikovaný = ještě komplikovanější, než třeba tarif PID, neřku-li tarif DÚK …

      Potvrzuje se to, co jsem tvrdil od počátku: pro seniory bych ve veškeré OBJEDNANÉ pozemní VHD (= objednávané státem, kraji nebo obcemi jako součást ZDO) v „základní“ (= 2.) třídě zavedl slevu 50 % pro kategorii „65+“ a bezplatnou jízdu pro kategorii „70+“, a to zásadně jen na průkaz totožnosti, a podobně pro všechny studenty „-26“ rovněž slevu 50 % (či případně třeba i 75 %) poskytovanou na předložení aktuálně platícího studentského průkazu. A dopravce a jejich spoje jezdící „na podnikatelské riziko bez dotací“ bych do toho systému přitom vůbec nepřipouštěl, žádné slevy bych jim nenařizoval, ale také jim nic „nekompenzoval“ – když chtějí podnikat „bez dotací“, tak se vším všudy = ať si svůj „byznysplán“ vytvoří sami tak, že na své podnikání od nikoho skutečně nic „bokem“ nedostanou.

      • Jenomže tohle by bylo příliš jednoduché. Představte si, že ve Skandinávii jsou místy slevy pro mládež (do 19, 20, 26) určené na základě věku! a ne nějaké průkazky – (zatímco v ČR musí mít vyběhané potvrzení i 13leté dítě, u kterého je evidentní, že na slevu nárok má).

        • No, a třeba u Maďara stačí k bezplatné v jízdě jakékoli pozemní VHD v případě „bezpříplatkových“ spojů + spojů bez povinné rezervace (to je nutno doplatit) průkaz totožnosti občana EU staršího 65 roků …

  • „U seniorů od 65 do 70 let (starší jezdí v Brně zdarma)“
    To není úplná pravda: senioři starší 70 roků jezdí v Brně legálně a regulérně zdarma jen v případě, že si předem pořídili speciální průkazku s fotografií („pasovou“) – proč k bezplatné jízdě nestačí pouhý průkaz totožnosti (jako například v PID) a senior si pro vystavení průkazky musí pořídit další fotografii (ze které zisk nemá DPMB, ale fotograf), tomu (raději) nerozumím: připadá mi to jen jako zbytečný nátlak směrovaný k Grossmannovsko-Šimkovskému „nechci slevu zadarmo“ (a přidávající práci a hlavně důležitost přepážkovým „úředníkům“) …

  • No jo, ANO si to posralo s rezidenčním parkováním, tak to potřebují nahnat těmito nesmysly…

  • Pomalu by redakce „Zdopravy.cz“ mohla začít připravovat nějaký souhrnný přehled o tom, za jakých podmínek kde cestující podle jednotlivých kategorií budou od 1. září t.r. jezdit …

    • Ano,na to se chystáme. Ale jak vidíte, ještě je to stále ve fázi schvalováni v různých městech.

    • A jestli se vyplatí kupovat režijky pro nějaký skupiny lidí, ale jsme u mhd a čekám která města dá dopravu zdarma(pro občany měst)

  • dobře a stát by už konečně městám by měl proplácet jízdu ztp, když to jde meziměsto, proč by to nešlo v mhd? Čip na průkazce nebo občance by to vyřešil a menším městám by to pomohlo i finančně. Stát se vůbec nestará co nařídil a háže to na druhý.

Newsletter

Partneři


Výběr editora