Stačí si zadat posudek u spřátelené společnosti a máte to v kapse, protože české DP nemají ani snahu protestovat (pokud jste teda firma nějak propojena se Škodou Group).
Za normálních okolností asi ne, ale vzhledem k tomu, že inflace byla v posledních dvou letech poměrně vysoká, tak na to zřejmě legislativa pamatuje. A Škodovka nejspíš dala Brnu nůž na krk: Buď podepíšeme dodatek ke smlouvě tj. navýšení ceny, anebo vám tu smlouvu vypovíme. A vy budete muset dělat nové výběrko, ve kterém můžete ty šaliny vysoutěžit ještě dráž.
A k tomu přesně mělo dojit, nový tendr 🙂
Ne takto plytvat penězi daňových poplatníků…
A kde berete, že by byly ještě dražší? Příklady ze zahraničí hovoří zcela jinak…
Jakože nový tendr vám nějak automaticky zajistí neplýtvání penězi poplatníků? To je poněkud odvážný odhad… obecně snad, ale v tomhle případě je reálná šance že za stejnou cenu (jako zvýšená po inflační doložce) koupíte to stejný, akorát později, případně od jiného výrobce… to nevím jestli je terno mít dvě malé série.
U nového tendru hrozí, že se přihlásí (a vyhraje) ten ne jedinýsprávný. Takže se to zruší (t-busy Jihlava, Budějovice) nebo bude otálet (t-busy Praha), pak se vypíše znova, kde už se na to ostatní vykašlou a jedinýspráný si nasadí cenu… A kachny budou dál v provozu hnít.
Vendelín
4 měsíců
Skvělá tramvaj, konečně ve velkém počtu👍🏻
tmsq
4 měsíců
Bohužel je to jen další ze střípků toho jak je Brno řízeno. Postavíme novou trať, která je ukončena úvraťovou konečnou, ale pak jsme překvapení, že budou potřeba i nové tramvaje, protože ty stávající už jsou dávno za zenitem životnosti a končí pomalu ale jistě ve šrotu.
Zrovna tohle je pěkná blbost. Stavba tramvajové tratě a pořízení tramvají se řešilo souběžně. Ostatně, první dodaná 45T se účastnila slavnostního otevření trati, a ihned od zahájení provozu zde byla vypravována.
A počet objednaných kusů v potaz berete Ondro? Ano, první a v té době jediná se tam objevila, do půl roku další čtyři. A dál? Letos třeba žádná nebude, na tom je vidět, jaké postavení u brněnské vládnoucí garnitury veřejná doprava má. Na multifunkční halu se zdroje našly, na objednávku tramvají v počtu alespoň 40ks ne, takže to dopadlo tak jak dopadlo.
Důležité je kdy se vypisovalo výběrové řízení.
Jen si DP musel zajisti financování sám.
Spíš že se v Brně vymýšlím blbosti s lanovkou když nechcou financovat nové vozy.
Hmhm, lanovka se zatím nestaví a 45T už je „vyobjednaná“ celá série dle VŘ (využítí plné opce)… takže chyba byla ale v minulosti. Kdy se lanovka tak maximálně navrhovala…
Nemyslím že to spolu souvisí ale zároveň mi přijde bizarní aby se zarazilo financování mestem aspoň část obnovy páteřní dopravy která může zvýšit výrazně tržby a posléze schválit stavbu něčeho co výrazně neovlivní přepravu lidí po městě.
Tak ano, ale ten projekt na lanovku by zaplatil snad půlku šaliny… jestli to vůbec stojí za to uvádět. Kromě toho můj názor na lanovku není až tak negativní abych (pouhý projekt!) na ni bral jako případ nejčistšího plýtvání.
Peníze, který stojí a bude stát hala, bych taky radši viděl v MHD, nicméně i tak jsou investice do MHD v posledních letech hodně solidní. Za posledních 5 let se koupilo 51x NS12, 33x Urbino IV 18, 40x 32Tr, 10x TNS12, 40x 27Tr, 37x EVO2 a 20x 45T. K tomu se postavila štreka k bohunickýmu špitálu, téměř komplet, běží téměř kompletní rekonstrukce a dostavba vozovny Pisárky a v běhu je VŘ na zhotovitele štreky na Kamechy.
Tak furt lepší nakoupit se zpožděním moderní vozidla než po čertech ďáblech shánět staré vysokopodlažní a rozhrkané popelnice, které mají velkou část plochy salonu na schodech…
V tomto samozřejmě souhlasím, vadí mi to, co psal Luděk – peníze třeba na projekt lanovky se našly, její zhotovení se politicky tlačí, ale peníze na nové tramvaje pro páteřní linku mezi velkými sídlišti se nenašly. A toto vedení města mě má přesvědčit, že bude schopné zajistit prostředky na nové tramvaje, pokud se přesune nádraží?
Luděk
4 měsíců
No tak trochu bych polemizoval nad těmi pouhými 5 kusy z výběrového řízení když tak bylo postavené výběrové řízení.
Druhá strana mince je to že se už v té době muselo vědět v jakém stavu jsou KT8 a že se budou vyřazovat jestli výběrové řízení nemělo být na minimálně 10 kusů.
Nevím jestli to úplně patří k mému komentáři
No se Stadlerem nemám zkušenost a od Siemensu jedině Vídeňské ULF které z mého pohledu není špatné, nic méně pro Brno nepoužitelné z konstrukčního hlediska. Pak ještě Vídeňské Bombardier/Alston který mě přijde úplně šílený do množství změn v nerovnosti podlahy.
Jo, těch 10 kusů v „zahajovací“ dodávce by bylo zcela rozumných, bylo to minimum aby se pokryla mírně zvýšená poptávka linky 8 (prodloužená) plus aspoň minimální náhrada za odcházející KT8 které jsou kromě „osmičky“ potřeba také při výlukách (když se mění směr jízdy mimo smyčku „neotáčením“)… na ty by si ty peníze bývali měli kdyžtak i půjčit. Potom dál už to byla jiná, pokud město nemělo možnost přidělit další peníze, tak holt nemělo, to se stává i jinde. 30(31)m šaliny za 75M v dnešní době není nijak horentní částka (že, Praha?) a kdyby se Škodě nekývlo na zvýšení ceny tak… Číst vice »
A problém samozřejmě nebyl ve způsobu vypsání poptávky, ale ve způsobu objednávání v následnosti na výsledku. Klidně se dalo rovnou objednat 10, i když byla povinnost 5… jen by to muselo být v tom termínu první objednávky.
Takže ne, vypisovast to na 5 minimum to chyba nebyla.
Vypisovat to na 5 nebyla chyba, ale záměr. Nikomu ne nevyplatí, ani tehdy nevyplatilo, vyvíjet 5 kusů něčeho za 59 mega/kus. Pokud si není jistý, že budou další kusy. Škoda tu jistotu měla, a mě by zajímalo, kde ji vzala…
Napadá Vás nějaké jiné vysvětlení, proč ve městě, kde si dopravní podnik na koleni bastlí šaliny a trajfy (“aby se ušetřilo”) najednou zdražení o 16 míčů za kus není problém?
Souhlasím že 5 kusů je tak akorát aby se podnik nespálil jako u RT6 a aby Škodovka nebyla tratna.
Spíš je zajímavé že v Plzni 1. doobjednání měli za vysoutěženou cenu a k navýšení cen došlo až na poslední 8 nebo 10 kusů (pokud se nepletu)
Zatím co v Brně došlo k navýšení hned u 1. doobjednávky (pokud se nepletu byl by to rozdíl v ceně 5 vozů co je ve finále zanedbatelné, ale pořád by to byla úspora)
Problém v tendru nebyla ani tak první objednávka jen na 5 kusů – ale jednotná cena za těch prvních pět vozů i tramvaje z opce (což sice nakonec dopadlo jinak, ale mluvím o podmínkách ve výběrku). Kdyby bylo možné prvních pět tramvají nacenit výš (a tak zahrnout jednorázové náklady) a pak jít s cenou dolů, zachovalo by si Brno možnost neobjednat v případě nespokojenosti a zároveň reálně umožnit soutěž mezi dodavateli. Ale to DPmB výslovně odmítl.
Linka 8 reálně prodloužena nebyla, jenom se její koncový úsek ze smyčky v Lískovci přesunul k bohunické nemocnici a je přibližně stejně dlouhý. A potřeba obousměrných vozů je i po této „změně“ pořád stejná a stále bude, dokud by například někdo nerozhodl o tom, že na jednu z úvratí v Líšni nebo v Bohunicích přesune nějakou jinou linku.
A co by se tím přesoutěžením vyřešilo? Zase by se přihlásila akorát Škodovka, která by stejně nabídla zvýšenou cenu. Ve výsledku by se akorát ztratil čas.
Mám z jízdy v ní stejný pocit. Slyšíte vlastní slovo i hlášení. A tlumí i hluk zvenčí. Za mě za poslední léta skvělá tramvaj, která kdy na českých kolejích jezdila.
Teď nedávno jsem jel starou, poctivou a kvalitní KT8. Pozná se to podle toho, že tramvaj vrže a skřípá i na rovině v minimální rychlosti při rozjezdu. Fakt mi to chybělo ty zvuky!
/i
Je to úplně neuvěřitelný, že DPP sbírá tohle po světě a „modernizuje“ to, aby to tady strašilo další čtvrtstoletí… Tahle věc by byla dobrá někdy v devadesátkách, teď je mimo, stejně jako KT tramvaje…
T3M a T3T již v provozu nejsou, a T3T měly vyzbroj TV14, nebyly již tyristorové
Pavol
4 měsíců
Z článku:
„Otálení ale vyšlo Brno draho. Kvůli nárůstu cen surovin přistoupil DPMB na požadavek Škody a za jednu tramvaj namísto vysoutěžených 59 milionů korun zaplatí 75 milionů korun. V praxi tak nové tramvaje budou Brno stát o 560 milionů korun více, než za kolik je vysoutěžil.“
Toto je naozaj legálne? Aby som vyhral súťaž, tak dám nízku cenu a potom dodatkom navýšim cenu?
Časová prodleva. Vždyť se to v článku píše, kdyby objednali hned, maj to za původní cenu. Jenže neobjednali a ceny (surovin, energií,lidí…) v mezičase stouply.
Poděkujme grýndýlu, tohle je jedním z důsledků.
Samozřejmě je také zajímavé se podívat na to, jak zdražily tramvaje pro jiná města rámcově zasmluvněná před surovinovou krizí a s dílčími objednávkami poté…
Netřeba hledat spiknutí tam, kde jako vysvětlení stačí obyčejná lidská hloupost. Zkrátka jako mnohde jinde, politici to mysleli „dobře“, ale dopadlo to jako vždycky. Zejména po střetu s realitou, která ukázala, že zdroje prostě nejsou. Navíc politici obecně potřebují průběžně „prezentovat výsledky“, aby bylo vidět jak „makaj“, tudíž jdou cestou nejmenšího odporu. Něco podobného vidím v Praze, kde na jednu stranu rostou šturcy jak houby po dešti (prezentace výsledků, smyčka je složitá a na dlouho), ovšem na druhou stranu nové obousměrné tramvaje se objednávat nechtějí (lidi chtěj hlavně sedět a dveře na obou stranách znamenají míň židlí). Samozřejmě, občas se… Číst vice »
No a co třeba uvést i nějaké argumenty, nejlépe sled faktů? Nic? Plácání o demagogii druhého, bez uvedení jakéhokoli faktu, na základě kterého by se z té demagogie dalo usvědčit je opravdu jenom plácáním. Nikoli diskusí. Tak co chcete, diskutovat, nebo plácat? Ale aby se neřeklo, budiž, něco z mé strany. Inflace, se kterou jste mimochodem začal bůhvíproč vy, já o ní vůbec nemluvil, se zdražením surovin a energií nemá primárně společného nic. Ty suroviny a energie by zdražily stejně, i kdyby žádná inflace nebyla. Prostě proto, protože došlo k umělému navýšení cen, které vychází z rozhodnutí grýndýlu. To jsou… Číst vice »
Obec si u Pepy objedná lavičky. Pepa poptá u truhláře hranoly, v železářství poptá spojovací materiál.
Pepa dodá 10 laviček.
Obec si vzpomene, že by chtěla ještě další lavičky. Pepa poptá znovu materiál, ale truhlář mu řekne, že dělá z jiného dřeva a má větší náklady, takže kus hranolu bude dražší.
Pepa to promítne do ceny, aby nedoplácel.
Takto to chápu já.
Tomáš Gottschalk
4 měsíců
Učeniví Onderkovi žáci
Pezos
4 měsíců
Praha si může v Brně vzít příklad, jak nakupovat a v Ostravě, jak udržovat 😀
a ty nové se budou do kopce kolem hřbitova taky houpat? nebo jejich nápravy stabilizují lépe? KT8 to zvládají lépe než nové Forcity smart
Trať od Ronda po kremačku má nejlepší léta za sebou a výhledově čeká na rekonstrukci, takže podle ní bych se úplně nařídil.
A jak to jako jde, něco vysoutěžit a pak za to zaplatit o 17 milionů víc, úáá, no tak jo? Měli tam nějakou inflační doložku?
Žijeme v zemí neomezených možnosti
Neměli.
Stačí si zadat posudek u spřátelené společnosti a máte to v kapse, protože české DP nemají ani snahu protestovat (pokud jste teda firma nějak propojena se Škodou Group).
Za normálních okolností asi ne, ale vzhledem k tomu, že inflace byla v posledních dvou letech poměrně vysoká, tak na to zřejmě legislativa pamatuje. A Škodovka nejspíš dala Brnu nůž na krk: Buď podepíšeme dodatek ke smlouvě tj. navýšení ceny, anebo vám tu smlouvu vypovíme. A vy budete muset dělat nové výběrko, ve kterém můžete ty šaliny vysoutěžit ještě dráž.
A k tomu přesně mělo dojit, nový tendr 🙂
Ne takto plytvat penězi daňových poplatníků…
A kde berete, že by byly ještě dražší? Příklady ze zahraničí hovoří zcela jinak…
Jakože nový tendr vám nějak automaticky zajistí neplýtvání penězi poplatníků? To je poněkud odvážný odhad… obecně snad, ale v tomhle případě je reálná šance že za stejnou cenu (jako zvýšená po inflační doložce) koupíte to stejný, akorát později, případně od jiného výrobce… to nevím jestli je terno mít dvě malé série.
U nového tendru hrozí, že se přihlásí (a vyhraje) ten ne jedinýsprávný. Takže se to zruší (t-busy Jihlava, Budějovice) nebo bude otálet (t-busy Praha), pak se vypíše znova, kde už se na to ostatní vykašlou a jedinýspráný si nasadí cenu… A kachny budou dál v provozu hnít.
Skvělá tramvaj, konečně ve velkém počtu👍🏻
Bohužel je to jen další ze střípků toho jak je Brno řízeno. Postavíme novou trať, která je ukončena úvraťovou konečnou, ale pak jsme překvapení, že budou potřeba i nové tramvaje, protože ty stávající už jsou dávno za zenitem životnosti a končí pomalu ale jistě ve šrotu.
Abysme z nich ještě nedělali novostavby na původních papírech, jak Prágl…nebo, nedejbože, Košice…
Pražští supi už krouží kolem mršin?
Zrovna tohle je pěkná blbost. Stavba tramvajové tratě a pořízení tramvají se řešilo souběžně. Ostatně, první dodaná 45T se účastnila slavnostního otevření trati, a ihned od zahájení provozu zde byla vypravována.
A počet objednaných kusů v potaz berete Ondro? Ano, první a v té době jediná se tam objevila, do půl roku další čtyři. A dál? Letos třeba žádná nebude, na tom je vidět, jaké postavení u brněnské vládnoucí garnitury veřejná doprava má. Na multifunkční halu se zdroje našly, na objednávku tramvají v počtu alespoň 40ks ne, takže to dopadlo tak jak dopadlo.
Důležité je kdy se vypisovalo výběrové řízení.
Jen si DP musel zajisti financování sám.
Spíš že se v Brně vymýšlím blbosti s lanovkou když nechcou financovat nové vozy.
Lanovka je taky dobrý téma. Dražší, než u Švýcarů přes masiv Matterhornu….ale to si necháme na jinou diskusi…
Hmhm, lanovka se zatím nestaví a 45T už je „vyobjednaná“ celá série dle VŘ (využítí plné opce)… takže chyba byla ale v minulosti. Kdy se lanovka tak maximálně navrhovala…
Nemyslím že to spolu souvisí ale zároveň mi přijde bizarní aby se zarazilo financování mestem aspoň část obnovy páteřní dopravy která může zvýšit výrazně tržby a posléze schválit stavbu něčeho co výrazně neovlivní přepravu lidí po městě.
Tak ano, ale ten projekt na lanovku by zaplatil snad půlku šaliny… jestli to vůbec stojí za to uvádět. Kromě toho můj názor na lanovku není až tak negativní abych (pouhý projekt!) na ni bral jako případ nejčistšího plýtvání.
Peníze, který stojí a bude stát hala, bych taky radši viděl v MHD, nicméně i tak jsou investice do MHD v posledních letech hodně solidní. Za posledních 5 let se koupilo 51x NS12, 33x Urbino IV 18, 40x 32Tr, 10x TNS12, 40x 27Tr, 37x EVO2 a 20x 45T. K tomu se postavila štreka k bohunickýmu špitálu, téměř komplet, běží téměř kompletní rekonstrukce a dostavba vozovny Pisárky a v běhu je VŘ na zhotovitele štreky na Kamechy.
Ehm, otázka zní, jestli stíháme obnovit vozový park…a ta fronta na autogen je dost dlouhá….
A komínská vozovna „padá“.
Tu ale vlastní město na rozdíl od všech ostatních.
Tak furt lepší nakoupit se zpožděním moderní vozidla než po čertech ďáblech shánět staré vysokopodlažní a rozhrkané popelnice, které mají velkou část plochy salonu na schodech…
V tomto samozřejmě souhlasím, vadí mi to, co psal Luděk – peníze třeba na projekt lanovky se našly, její zhotovení se politicky tlačí, ale peníze na nové tramvaje pro páteřní linku mezi velkými sídlišti se nenašly. A toto vedení města mě má přesvědčit, že bude schopné zajistit prostředky na nové tramvaje, pokud se přesune nádraží?
No tak trochu bych polemizoval nad těmi pouhými 5 kusy z výběrového řízení když tak bylo postavené výběrové řízení.
Druhá strana mince je to že se už v té době muselo vědět v jakém stavu jsou KT8 a že se budou vyřazovat jestli výběrové řízení nemělo být na minimálně 10 kusů.
Přece byste nechtěl jezdit Stadlerem. Nebo Siemensem….
Nevím jestli to úplně patří k mému komentáři
No se Stadlerem nemám zkušenost a od Siemensu jedině Vídeňské ULF které z mého pohledu není špatné, nic méně pro Brno nepoužitelné z konstrukčního hlediska. Pak ještě Vídeňské Bombardier/Alston který mě přijde úplně šílený do množství změn v nerovnosti podlahy.
Existuje i spoustu jiných tramvají, ktere tu mohly jezdit…
Jo, těch 10 kusů v „zahajovací“ dodávce by bylo zcela rozumných, bylo to minimum aby se pokryla mírně zvýšená poptávka linky 8 (prodloužená) plus aspoň minimální náhrada za odcházející KT8 které jsou kromě „osmičky“ potřeba také při výlukách (když se mění směr jízdy mimo smyčku „neotáčením“)… na ty by si ty peníze bývali měli kdyžtak i půjčit. Potom dál už to byla jiná, pokud město nemělo možnost přidělit další peníze, tak holt nemělo, to se stává i jinde. 30(31)m šaliny za 75M v dnešní době není nijak horentní částka (že, Praha?) a kdyby se Škodě nekývlo na zvýšení ceny tak… Číst vice »
A problém samozřejmě nebyl ve způsobu vypsání poptávky, ale ve způsobu objednávání v následnosti na výsledku. Klidně se dalo rovnou objednat 10, i když byla povinnost 5… jen by to muselo být v tom termínu první objednávky.
Takže ne, vypisovast to na 5 minimum to chyba nebyla.
Vypisovat to na 5 nebyla chyba, ale záměr. Nikomu ne nevyplatí, ani tehdy nevyplatilo, vyvíjet 5 kusů něčeho za 59 mega/kus. Pokud si není jistý, že budou další kusy. Škoda tu jistotu měla, a mě by zajímalo, kde ji vzala…
Jistota tu byla pokud dodá vozy co budou vyhovovat a líbit se DP.
Mhmm… „Vyhovovat“ a „líbit se“ jsou příliš obecně položené. Chtělo by to rozvinout v duchu – komu a v čem.
Od dob Anitry a Poršetry jsme s výrobkama Škody spokojení. Šťastní a veselí, jak Vánoce….
Jako ironie dobrý …
Za sebe bych hodnotil podle spolehlivosti po odladění a spotřeby/účinnosti rekuperace do sítě.
Těch minimálně pět bylo k doobjenávce, ta první byla 10 ks.
Takže je to story o korupci… no budiž, do takové věci nemám šanci vidět. Zajímavé je že vy ano, máte i něco konkrétnějšího než „to je evidentní“?
Napadá Vás nějaké jiné vysvětlení, proč ve městě, kde si dopravní podnik na koleni bastlí šaliny a trajfy (“aby se ušetřilo”) najednou zdražení o 16 míčů za kus není problém?
Souhlasím že 5 kusů je tak akorát aby se podnik nespálil jako u RT6 a aby Škodovka nebyla tratna.
Spíš je zajímavé že v Plzni 1. doobjednání měli za vysoutěženou cenu a k navýšení cen došlo až na poslední 8 nebo 10 kusů (pokud se nepletu)
Zatím co v Brně došlo k navýšení hned u 1. doobjednávky (pokud se nepletu byl by to rozdíl v ceně 5 vozů co je ve finále zanedbatelné, ale pořád by to byla úspora)
Problém v tendru nebyla ani tak první objednávka jen na 5 kusů – ale jednotná cena za těch prvních pět vozů i tramvaje z opce (což sice nakonec dopadlo jinak, ale mluvím o podmínkách ve výběrku). Kdyby bylo možné prvních pět tramvají nacenit výš (a tak zahrnout jednorázové náklady) a pak jít s cenou dolů, zachovalo by si Brno možnost neobjednat v případě nespokojenosti a zároveň reálně umožnit soutěž mezi dodavateli. Ale to DPmB výslovně odmítl.
Linka 8 reálně prodloužena nebyla, jenom se její koncový úsek ze smyčky v Lískovci přesunul k bohunické nemocnici a je přibližně stejně dlouhý. A potřeba obousměrných vozů je i po této „změně“ pořád stejná a stále bude, dokud by například někdo nerozhodl o tom, že na jednu z úvratí v Líšni nebo v Bohunicích přesune nějakou jinou linku.
Vyhozené peníze za předražený krám
Ano, nezažijete již ten retro pocit jak z cestování 60 let starými tramvajemi. 45T jezdí hladce a uvnitř nehlučí (můj subjektivní pocit).
Zato zvenku to divně duní…nejtišší je kupodivu EVO2, což je s podivem, když uvážíme, že vzniklo tam, co haVario….
O to vůbec nejde, měla se zakazka přesoutěžit jako třeba ve wave či poznani a ne jen vše slepě odkývat…
A co by se tím přesoutěžením vyřešilo? Zase by se přihlásila akorát Škodovka, která by stejně nabídla zvýšenou cenu. Ve výsledku by se akorát ztratil čas.
V zahraničí díky tomu ušetřili… https://www.cs-dopravak.cz/skoda-potvrdila-brnu-cenu-za-tramvaje-45t-mesto-muze-objednat-20-vozu/
Mám z jízdy v ní stejný pocit. Slyšíte vlastní slovo i hlášení. A tlumí i hluk zvenčí. Za mě za poslední léta skvělá tramvaj, která kdy na českých kolejích jezdila.
Teď nedávno jsem jel starou, poctivou a kvalitní KT8. Pozná se to podle toho, že tramvaj vrže a skřípá i na rovině v minimální rychlosti při rozjezdu. Fakt mi to chybělo ty zvuky!
/i
Je to úplně neuvěřitelný, že DPP sbírá tohle po světě a „modernizuje“ to, aby to tady strašilo další čtvrtstoletí… Tahle věc by byla dobrá někdy v devadesátkách, teď je mimo, stejně jako KT tramvaje…
Správně píšete „strašilo“, ty zvuky mučírny ve starém hradě se jinak nazvat nedají.
No, tak taky tu máme 40 ks T6, které se příští rok v plné svěžesti dožívají 30 let, a k tomu T3ky, který pamatujou normalizaci…
Brněnské T3 neprošly nějakou repasí po vzoru T3R.P?
V Brně jsou to jen T3P a mimo to spousta tyristorových výzbroji označených písmeny M,G a T
T3M a T3T již v provozu nejsou, a T3T měly vyzbroj TV14, nebyly již tyristorové
Z článku:
„Otálení ale vyšlo Brno draho. Kvůli nárůstu cen surovin přistoupil DPMB na požadavek Škody a za jednu tramvaj namísto vysoutěžených 59 milionů korun zaplatí 75 milionů korun. V praxi tak nové tramvaje budou Brno stát o 560 milionů korun více, než za kolik je vysoutěžil.“
Toto je naozaj legálne? Aby som vyhral súťaž, tak dám nízku cenu a potom dodatkom navýšim cenu?
Časová prodleva. Vždyť se to v článku píše, kdyby objednali hned, maj to za původní cenu. Jenže neobjednali a ceny (surovin, energií,lidí…) v mezičase stouply.
Poděkujme grýndýlu, tohle je jedním z důsledků.
Grýndýl nám uhnízdil modrý straky na radnici?
Ne, zdražil suroviny a energie.
Radnice mohla uplatnit opci hned a nečekat na zdražení. Z čehož plyne, že právě na to zdražení čekala…
Samozřejmě je také zajímavé se podívat na to, jak zdražily tramvaje pro jiná města rámcově zasmluvněná před surovinovou krizí a s dílčími objednávkami poté…
Tak to tedy evidentní není. MOHLO to být tak, ale i jinak. Případně prosím indicii silnější než „to je přeci evidentní“.
Slyšel jste někdy větu „horší než nevidět spiknutí tam kde je už je jenom vidět spiknutí i tam kde není…“
59 mega za kus radnice nenašla, 75 mega za kus radnice našla. Ta stejná politická reprezentace. Co víc potřebujete?
V jiném roce (nenašla/našla). To je podle vás to stejné?
ěco se Vám plete, grýndýl se vyjednal schválil a zpřísnil za Babiše,, 2019-2020
Jistě, sice nevíte co to je, jak se to píše, ale za inflaci to určitě může. Bezvtoho by neexistovala, že… No… co dodat… 😉😁😁😁
Ano, typické, polemizujeme s něčím, co nikdo neřekl, načež to rozcupujeme a slavně zvítězíme. Tak gratuluju. 😉
U nás může za všechno grýndýl. V Anglii Brexit, v rusku Západ, v Maďarsku Soroš, v Arábii Židi.
Jedinej, kdo nikde na světě za nic nemůže, je místní politická reprezentace…
Netřeba hledat spiknutí tam, kde jako vysvětlení stačí obyčejná lidská hloupost. Zkrátka jako mnohde jinde, politici to mysleli „dobře“, ale dopadlo to jako vždycky. Zejména po střetu s realitou, která ukázala, že zdroje prostě nejsou. Navíc politici obecně potřebují průběžně „prezentovat výsledky“, aby bylo vidět jak „makaj“, tudíž jdou cestou nejmenšího odporu. Něco podobného vidím v Praze, kde na jednu stranu rostou šturcy jak houby po dešti (prezentace výsledků, smyčka je složitá a na dlouho), ovšem na druhou stranu nové obousměrné tramvaje se objednávat nechtějí (lidi chtěj hlavně sedět a dveře na obou stranách znamenají míň židlí). Samozřejmě, občas se… Číst vice »
Vy gratulujete sobě? Nebo chcete tvrdit, že zvýšení ceny nemá s inflací nic společného? Krásnou ukázku demagogie jste předvedl. 😉
Inflace je následkem, nikoli příčinou.
A na to jste přišel jak? Vlastní dojmologie? Takže jste právě přiznal, že jste jen bezdůvodně osočoval. Díky. 😉
No a co třeba uvést i nějaké argumenty, nejlépe sled faktů? Nic? Plácání o demagogii druhého, bez uvedení jakéhokoli faktu, na základě kterého by se z té demagogie dalo usvědčit je opravdu jenom plácáním. Nikoli diskusí. Tak co chcete, diskutovat, nebo plácat? Ale aby se neřeklo, budiž, něco z mé strany. Inflace, se kterou jste mimochodem začal bůhvíproč vy, já o ní vůbec nemluvil, se zdražením surovin a energií nemá primárně společného nic. Ty suroviny a energie by zdražily stejně, i kdyby žádná inflace nebyla. Prostě proto, protože došlo k umělému navýšení cen, které vychází z rozhodnutí grýndýlu. To jsou… Číst vice »
Říká se tomu inflační doložka. A o legálnosti pokud je taková to doložka ve smlouvě a obě strany to podepíší tak asi legální bude
Jenže žádná inflační doložka ve smlouvě nebyla 🙂
Obec si u Pepy objedná lavičky. Pepa poptá u truhláře hranoly, v železářství poptá spojovací materiál.
Pepa dodá 10 laviček.
Obec si vzpomene, že by chtěla ještě další lavičky. Pepa poptá znovu materiál, ale truhlář mu řekne, že dělá z jiného dřeva a má větší náklady, takže kus hranolu bude dražší.
Pepa to promítne do ceny, aby nedoplácel.
Takto to chápu já.
Učeniví Onderkovi žáci
Praha si může v Brně vzít příklad, jak nakupovat a v Ostravě, jak udržovat 😀
Tak ona podobně dopadla Plzeň a 40T kde se také zvyšovala cena jen na menší část kontraktu
Agrofert a Škoda transportation, nejvýdělečnější firmy v Česku.