Bohužel je to jen další ze střípků toho jak je Brno řízeno. Postavíme novou trať, která je ukončena úvraťovou konečnou, ale pak jsme překvapení, že budou potřeba i nové tramvaje, protože ty stávající už jsou dávno za zenitem životnosti a končí pomalu ale jistě ve šrotu.
Zrovna tohle je pěkná blbost. Stavba tramvajové tratě a pořízení tramvají se řešilo souběžně. Ostatně, první dodaná 45T se účastnila slavnostního otevření trati, a ihned od zahájení provozu zde byla vypravována.
Luděk
2 hodin
No tak trochu bych polemizoval nad těmi pouhými 5 kusy z výběrového řízení když tak bylo postavené výběrové řízení.
Druhá strana mince je to že se už v té době muselo vědět v jakém stavu jsou KT8 a že se budou vyřazovat jestli výběrové řízení nemělo být na minimálně 10 kusů.
Nevím jestli to úplně patří k mému komentáři
No se Stadlerem nemám zkušenost a od Siemensu jedině Vídeňské ULF které z mého pohledu není špatné, nic méně pro Brno nepoužitelné z konstrukčního hlediska. Pak ještě Vídeňské Bombardier/Alston který mě přijde úplně šílený do množství změn v nerovnosti podlahy.
Jo, těch 10 kusů v „zahajovací“ dodávce by bylo zcela rozumných, bylo to minimum aby se pokryla mírně zvýšená poptávka linky 8 (prodloužená) plus aspoň minimální náhrada za odcházející KT8 které jsou kromě „osmičky“ potřeba také při výlukách (když se mění směr jízdy mimo smyčku „neotáčením“)… na ty by si ty peníze bývali měli kdyžtak i půjčit. Potom dál už to byla jiná, pokud město nemělo možnost přidělit další peníze, tak holt nemělo, to se stává i jinde. 30(31)m šaliny za 75M v dnešní době není nijak horentní částka (že, Praha?) a kdyby se Škodě nekývlo na zvýšení ceny tak… Číst vice »
A problém samozřejmě nebyl ve způsobu vypsání poptávky, ale ve způsobu objednávání v následnosti na výsledku. Klidně se dalo rovnou objednat 10, i když byla povinnost 5… jen by to muselo být v tom termínu první objednávky.
Takže ne, vypisovast to na 5 minimum to chyba nebyla.
Vypisovat to na 5 nebyla chyba, ale záměr. Nikomu ne nevyplatí, ani tehdy nevyplatilo, vyvíjet 5 kusů něčeho za 59 mega/kus. Pokud si není jistý, že budou další kusy. Škoda tu jistotu měla, a mě by zajímalo, kde ji vzala…
Souhlasím že 5 kusů je tak akorát aby se podnik nespálil jako u RT6 a aby Škodovka nebyla tratna.
Spíš je zajímavé že v Plzni 1. doobjednání měli za vysoutěženou cenu a k navýšení cen došlo až na poslední 8 nebo 10 kusů (pokud se nepletu)
Zatím co v Brně došlo k navýšení hned u 1. doobjednávky (pokud se nepletu byl by to rozdíl v ceně 5 vozů co je ve finále zanedbatelné, ale pořád by to byla úspora)
O to vůbec nejde, měla se zakazka přesoutěžit jako třeba ve wave či poznani a ne jen vše slepě odkývat…
Pavol
2 hodin
Z článku:
„Otálení ale vyšlo Brno draho. Kvůli nárůstu cen surovin přistoupil DPMB na požadavek Škody a za jednu tramvaj namísto vysoutěžených 59 milionů korun zaplatí 75 milionů korun. V praxi tak nové tramvaje budou Brno stát o 560 milionů korun více, než za kolik je vysoutěžil.“
Toto je naozaj legálne? Aby som vyhral súťaž, tak dám nízku cenu a potom dodatkom navýšim cenu?
Časová prodleva. Vždyť se to v článku píše, kdyby objednali hned, maj to za původní cenu. Jenže neobjednali a ceny (surovin, energií,lidí…) v mezičase stouply.
Poděkujme grýndýlu, tohle je jedním z důsledků.
Samozřejmě je také zajímavé se podívat na to, jak zdražily tramvaje pro jiná města rámcově zasmluvněná před surovinovou krizí a s dílčími objednávkami poté…
Říká se tomu inflační doložka. A o legálnosti pokud je taková to doložka ve smlouvě a obě strany to podepíší tak asi legální bude
Tomáš Gottschalk
2 hodin
Učeniví Onderkovi žáci
Jarek
3 hodin
Agrofert a Škoda transportation, nejvýdělečnější firmy v Česku.
Daniel Čechtický
3 hodin
Gratulace Brnu, Praha si může vzít příklad, škoda že v Praze se vozový park tramvají obměňuje tempem jedna větší objednávka za 10 let, ty T3 v létě fakt nedávám 🙁
Bohužel je to jen další ze střípků toho jak je Brno řízeno. Postavíme novou trať, která je ukončena úvraťovou konečnou, ale pak jsme překvapení, že budou potřeba i nové tramvaje, protože ty stávající už jsou dávno za zenitem životnosti a končí pomalu ale jistě ve šrotu.
Abysme z nich ještě nedělali novostavby na původních papírech, jak Prágl…nebo, nedejbože, Košice…
Zrovna tohle je pěkná blbost. Stavba tramvajové tratě a pořízení tramvají se řešilo souběžně. Ostatně, první dodaná 45T se účastnila slavnostního otevření trati, a ihned od zahájení provozu zde byla vypravována.
No tak trochu bych polemizoval nad těmi pouhými 5 kusy z výběrového řízení když tak bylo postavené výběrové řízení.
Druhá strana mince je to že se už v té době muselo vědět v jakém stavu jsou KT8 a že se budou vyřazovat jestli výběrové řízení nemělo být na minimálně 10 kusů.
Přece byste nechtěl jezdit Stadlerem. Nebo Siemensem….
Nevím jestli to úplně patří k mému komentáři
No se Stadlerem nemám zkušenost a od Siemensu jedině Vídeňské ULF které z mého pohledu není špatné, nic méně pro Brno nepoužitelné z konstrukčního hlediska. Pak ještě Vídeňské Bombardier/Alston který mě přijde úplně šílený do množství změn v nerovnosti podlahy.
Jo, těch 10 kusů v „zahajovací“ dodávce by bylo zcela rozumných, bylo to minimum aby se pokryla mírně zvýšená poptávka linky 8 (prodloužená) plus aspoň minimální náhrada za odcházející KT8 které jsou kromě „osmičky“ potřeba také při výlukách (když se mění směr jízdy mimo smyčku „neotáčením“)… na ty by si ty peníze bývali měli kdyžtak i půjčit. Potom dál už to byla jiná, pokud město nemělo možnost přidělit další peníze, tak holt nemělo, to se stává i jinde. 30(31)m šaliny za 75M v dnešní době není nijak horentní částka (že, Praha?) a kdyby se Škodě nekývlo na zvýšení ceny tak… Číst vice »
A problém samozřejmě nebyl ve způsobu vypsání poptávky, ale ve způsobu objednávání v následnosti na výsledku. Klidně se dalo rovnou objednat 10, i když byla povinnost 5… jen by to muselo být v tom termínu první objednávky.
Takže ne, vypisovast to na 5 minimum to chyba nebyla.
Vypisovat to na 5 nebyla chyba, ale záměr. Nikomu ne nevyplatí, ani tehdy nevyplatilo, vyvíjet 5 kusů něčeho za 59 mega/kus. Pokud si není jistý, že budou další kusy. Škoda tu jistotu měla, a mě by zajímalo, kde ji vzala…
Jistota tu byla pokud dodá vozy co budou vyhovovat a líbit se DP.
Souhlasím že 5 kusů je tak akorát aby se podnik nespálil jako u RT6 a aby Škodovka nebyla tratna.
Spíš je zajímavé že v Plzni 1. doobjednání měli za vysoutěženou cenu a k navýšení cen došlo až na poslední 8 nebo 10 kusů (pokud se nepletu)
Zatím co v Brně došlo k navýšení hned u 1. doobjednávky (pokud se nepletu byl by to rozdíl v ceně 5 vozů co je ve finále zanedbatelné, ale pořád by to byla úspora)
Vyhozené peníze za předražený krám
Ano, nezažijete již ten retro pocit jak z cestování 60 let starými tramvajemi. 45T jezdí hladce a uvnitř nehlučí (můj subjektivní pocit).
Zato zvenku to divně duní…nejtišší je kupodivu EVO2, což je s podivem, když uvážíme, že vzniklo tam, co haVario….
O to vůbec nejde, měla se zakazka přesoutěžit jako třeba ve wave či poznani a ne jen vše slepě odkývat…
Z článku:
„Otálení ale vyšlo Brno draho. Kvůli nárůstu cen surovin přistoupil DPMB na požadavek Škody a za jednu tramvaj namísto vysoutěžených 59 milionů korun zaplatí 75 milionů korun. V praxi tak nové tramvaje budou Brno stát o 560 milionů korun více, než za kolik je vysoutěžil.“
Toto je naozaj legálne? Aby som vyhral súťaž, tak dám nízku cenu a potom dodatkom navýšim cenu?
Časová prodleva. Vždyť se to v článku píše, kdyby objednali hned, maj to za původní cenu. Jenže neobjednali a ceny (surovin, energií,lidí…) v mezičase stouply.
Poděkujme grýndýlu, tohle je jedním z důsledků.
Grýndýl nám uhnízdil modrý straky na radnici?
Ne, zdražil suroviny a energie.
Radnice mohla uplatnit opci hned a nečekat na zdražení. Z čehož plyne, že právě na to zdražení čekala…
Samozřejmě je také zajímavé se podívat na to, jak zdražily tramvaje pro jiná města rámcově zasmluvněná před surovinovou krizí a s dílčími objednávkami poté…
Tak to tedy evidentní není. MOHLO to být tak, ale i jinak. Případně prosím indicii silnější než „to je přeci evidentní“.
Slyšel jste někdy větu „horší než nevidět spiknutí tam kde je už je jenom vidět spiknutí i tam kde není…“
59 mega za kus radnice nenašla, 75 mega za kus radnice našla. Ta stejná politická reprezentace. Co víc potřebujete?
Jistě, sice nevíte co to je, jak se to píše, ale za inflaci to určitě může. Bezvtoho by neexistovala, že… No… co dodat… 😉😁😁😁
Ano, typické, polemizujeme s něčím, co nikdo neřekl, načež to rozcupujeme a slavně zvítězíme. Tak gratuluju. 😉
U nás může za všechno grýndýl. V Anglii Brexit, v rusku Západ, v Maďarsku Soroš, v Arábii Židi.
Jedinej, kdo nikde na světě za nic nemůže, je místní politická reprezentace…
Vy gratulujete sobě? Nebo chcete tvrdit, že zvýšení ceny nemá s inflací nic společného? Krásnou ukázku demagogie jste předvedl. 😉
Říká se tomu inflační doložka. A o legálnosti pokud je taková to doložka ve smlouvě a obě strany to podepíší tak asi legální bude
Učeniví Onderkovi žáci
Agrofert a Škoda transportation, nejvýdělečnější firmy v Česku.
Gratulace Brnu, Praha si může vzít příklad, škoda že v Praze se vozový park tramvají obměňuje tempem jedna větší objednávka za 10 let, ty T3 v létě fakt nedávám 🙁
Praha si může v Brně vzít příklad, jak nakupovat a v Ostravě, jak udržovat 😀
Tak ona podobně dopadla Plzeň a 40T kde se také zvyšovala cena jen na menší část kontraktu
No, tak taky tu máme 40 ks T6, které se příští rok v plné svěžesti dožívají 30 let, a k tomu T3ky, který pamatujou normalizaci…