Letecké společnosti Letectví Letiště

Brno má přímé letecké spojení s Berlínem. Letenky jsou levnější než vlak do Ostravy

Boeing 737-800 společnosti Ryanair v Brně. Foto: Letiště Brno
Boeing 737-800 společnosti Ryanair v Brně. Foto: Letiště Brno

Letecká společnost Ryanair dnes otevřela novou linku z Brna. Dvakrát týdně bude spojovat Jihomoravský kraj s německým hlavním městem Berlínem. Nové spojení nabízí aktuálně jednu z nejlevnějších možností v zemi, jak se proletět.

Jde o třetí pravidelnou linku Ryanairu v Brně. Létat bude z Brna v úterý ve 12:55, v sobotu ve 14:25. První let z Berlína do Brna trval 49 minut. „Věříme, že nová linka bude mít úspěch, a předpokládáme, že počet odbavených cestujících za rok 2019 by na této lince mohl činit až 25 tisíc lidí,“ uvedl vedoucí přepravního provozu Letiště Brno Radek Lang.

Brno získalo alternativu pro železniční a autobusové spojení do německé metropole. Vlakem trvá dosud cesta 7 hodin, ale až do centra města. V případě Ryanairu se letí na letiště Schönefeld na jižním okraji německé metropole.

Ryanair je aktuálně jediným dopravcem v Brně s pravidelnými linkami, létá ještě do Londýna a Milána. Letiště naopak přišlo kvůli krachu BMI Regional o každodenní přímé spojení do Mnichova, na provozovatele této linky chce vypsat soutěž.

Letenky na příští dny jsou aktuálně velmi levné, koupit je lze za 258 korun za zpáteční let nebo 129 korun jednosměrnou. To je méně, než kolik stojí zpáteční jízdenka vlakem z Brna do Ostravy. Za příznivého počasí jde i o zajímavý vyhlídkový let přes Česko. Ryanair zatím počítá s linkou na celý rok, letenky jsou v prodeji až do března příštího roku.

Ceny letenek mezi Brnem a Berlínem. Foto: Ryanair
Ceny letenek mezi Brnem a Berlínem. Foto: Ryanair

Letiště Schönefeld je hlavní základnou Ryanairu a easyJetu v Berlíně, jde využít i pro lety do dalších destinací. Zejména středomořské destinace nebo Kanárské ostrovy vychází letecky z Berlína obvykle výrazně levněji než z Česka.

77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
František

V současné době je veřejná letecká přeprava stejná údálost, jako když jedete vlakem II. třídy s ČD a nechápu cestující, kteří nevydrží fungovat, po Evropě max. 4 hodiny, bez žrádla a pití. Jsem generace , která zažila i na krátkých tratích v letadlech porcelán, kovové příbory, alpaka a po startu všichni hulili, ale dnes mi to nechybí, vím, že za dvě tři hodiny se budu cachtat v moři.

Pavel

Létat se bude cca 3/4 roku do doby, než dodjou kraji dotace.. další tunel, další černá díra v rozpočtu… snad něco zaplatí ještě program geoinženýringu, za rozsev nějakých srágor, abychom v „zájmu ochrany atmosféry před slunečním svitem“ postupně vychcípali … a bude pokoj …

Anonym

Ještě bych rád oznámil, že ropa podle nejoptimističtějších scénářů v současném množství dojde za 50 let. Od té doby nebude nejen letecká doprava, ale ani jakákoliv nezávislá trakce na bázi benzínu. Plasty budeme muset co nejlépe recyklovat, nebo ideálně používat ušlechtilejší materiály. Pokud nezačneme stavět použitelnou infrastrukturu, naši vnuci to budou mít na Zemi těžké. Třeba dojde i na cikány, kteří budou luxovat odhozené petky a pytlíky kolem tratí do sběrny. Jojo, to je ta konzumní společnost.

tuKabel

A já bych rád oznámil, že jsou to plky. Ropa je i na méně přístupných místech a vrty na Sibiři a dále na východ říkají něco zcela jiného. Současná označená naleziště jsou jen 1/5 (worst case scenario) světových zásob. Ropa dříve morálně zastará než by došla

Frantisek

A do té doby budeme trpět plicními a jinými chorobami z nadměrného znečištění. 🙂

Tom

Než dojde ropa, budou letadla lítat na jiné médium…o to, že by skončila letecká doprava, se fakt nebojím, možná tak u nás v Brně😁

Vítek

Jenom se zeptam i když to není k tématu jesli někdo nevíte proč teď na lety PRAHA-PAŘÍŽ začaly AIR FRANCE posílat JOON?

Jen tak

Joon je lowcostovka air france … ve smyslu obcerstveni a nizsich platu zamestnancu. Avozovali to uz pred pul rokem.

V blizke budoucnosti to zas bude kmenovy air france

Jiřík

Co na to odborník moneyžer z Mošnova? Nic? Zase mlčí? No nejspíše připravuje své letiště na dny NATO…..

Adam

proboha…vzdyt je jasny, ze je to nekym zaplacena studie…proc ve studii neni zminena napriklad Lufthansa, ktera ma mnohem starsi letadla s vyssi spotrebou paliva…jen se nekomu hodi zase kritizovat ryanair…

Netris

Jsou to data EU, ne něčí zaplacená studie. A Lufthansa tam zmíněná je.

EasyJet was Europe’s next worst-performing airline, in 31st place on the list, after an 11% rise in emissions in 2018. It was followed by Lufthansa, Norwegian and British Airways, according to analysis of the EU data by the thinktank Sandbag and Transport and Environment.

https://www.theguardian.com/business/2019/apr/01/ryanair-new-coal-airline-enters-eu-top-10-emitters-list

Frantisek

A až bude létat na vodu, co výroba vodíku? 😉

Človek

Co dříve bylo luxusní, stojí dnes jak oběd a je dostupné dokonce i v Brně. Jde namítat, že to není ekologické, ale stejně jsem rád, že žiji v této době.

Frantisek

Dokonce ani ten oběd už není ekologický, když se „musejí“ potraviny dovážet přes půl Evropy. Ale já za to rád nejsem. Považuji tuto nerovnováhu za jistou formu zaostalosti.

Anonym

Letecká doprava je velmi neekologická a brzo nebude, protože zkrátka nebude karosin. Neméli bychom si na ni začít zvykat a raději stavět pozemní infrastrukturu.

Panda

Pro začátek by stačilo zavést spotřební daň na kerosin, z čehož by mohly jít peníze nejen zpět do dopravy, ale také na zdravotnictví, jehož náklady souvisí i se splodinami… Nulové zdanění prasáckého kerosinu je obzvlášť bizarní v kontextu diskuzí o ekologičtějších autech, vlacích, továrnách, žárovkách atd., u nichž se spotřební daň (resp. příspěvek na obnov. zdroje) platí…

Y.K.

Je více ekologická než automobily (spotřeba na osobokilometr). Zase je podstatně méně ekologická než vlaky (resp. moderní vlaky 😀 ).

Anonym

Boj s auty snad není potřeba připomínat. Je zajímavé že mě tu všichni vymínusovali. Asi jinej svět, nebo si neuvědomují souvislosti.

Pavel

Na karosin jezdily Karosy! A protože karosin dochází, tak už ani ty Karosy nejezdí.

Neználek

No neleťte, když je to tak levné. Tahle planeta vám brzy poděkuje.

Zbyněk

To letadlo stejně poletí, s váma nebo bez vás

mgr.pavel

Když bude mít málo pasažérů, tak nepoletí.

Každý člověk co se rozhodne neletět, tak o trošku zvýší pravděpodobnost zavření dané linky. Toto by neplatilo jen kdyby byl let plně obsazen, což si myslím nebude častým jevem.

Adam

Dobre, tak zacnete blokovat linky trebas z Katowic.

Adam

az pristi generace to zaplati, my si jeste muzeme kazdy tyden dvakrat zaletet na kaficko do Milana nebo Berlina

Adam

Let Brno – Berlin 128-259 korun, „akcni“ jizdenka CD Brno-Berlin od 900 korun 😀

Nicky

Letadlo je pro sociálně slabší, musíte se tam mačkat a ještě skončíte někde za městem. Vlakem je to luxus z centra do centra.

Jan

Jistě že je vlak často značně pohodlnější, ale ten čas, i se započítáním transferů z/na letiště, vychází pro vlak v tomhle případě o dost hůř…

Adam

Luxus? To si asi kazdy predstavujeme luxus jinak. Pro me neni luxus sedet 8 hodin na zadku a nemoct si natahnout nohy, protoze vagony jezdici do Berlina maji inteligentni usporadani sedadel naproti sobe. Nemluve o dalsim komfortu, kdyz jim ve vlaku tradicne vypadne klimatizace a okno neotevrete…ano, luxusnich 8 hodin, ale asi jak pro koho

Frantisek

Pak je otázka, zda je dobře, že je ta patrně šetrnější varianta brána za přepych pro bohatou menšinu, zatímco masy využijí tu méně šetrnou.

Lzap

Jenze do vlaku si muzu vzit kufry. Taky jede denne. Jedu v kvetnu a vlakem.

petr766

Mám nakoupeno. Zpátky vlakem, to bude něco 🙂

Adam

To Vam nezavidim, 7 nebo s beznym zpozdenim 9 hodin v narvanym vlaku, kde je nedychatelny vzduch, s nulovym mistem na nohy (sedadla proti sobe). Ale jak nekdo pise vyse – je to „luxus“ 😀

Jan

Přibývají Vám tam mínusy, ale dost jste to vystihl…
Pořád nějak nedokážu pochopit, proč tolik lidí má rádo to staré rozmístění sedadel, typu jak píšete – 2 a víc sedadel proti sobě. Neboli jinými slovy, rozmístění kdy při obsazení protějších míst celou dobu řeším kde mám nohy já a protější cestující. Opravdu, pokud to jen trochu lze, tak volím sedadla umístěná v řadě (letecké řazení sedadel)…

Frantisek

Ale i tam potřebujete místo na nohy. Nemám rád, když mi někdo do zad tlačí kolena. To dám radši nohy na střídačku. Mnohem víc mi vadí, že DB dělají z vlaku mrazák.

Jonáš

A kolik ten let stojí doopravdy?

Petr

Kéž by to časem šlo i z Prahy… Z mezinárodních vlaků ČD už mám fobii, navíc s neustále rostoucími cenami už je teď skoro pravidlem, že letenka z SXF někam do Evropy je proti vlaku z Prahy do Berlína za půlku.

Pavouk

Aktuální cena na příští čtvrtek ráno, Praha-Berlín, 368 Kč bez jakékoliv slevy u ČD, konečná cena se všemi možnými i nemožnými poplatky, z centra do centra.

Petr

To jste mě trochu dostal. Když jsem letěl minulý měsíc, tak mi ČD s dvoutýdenním předstihem nabízely nejlevnější jízdenku za 610 Kč. Bez místenky.

V.N.

Brno-Berlin už je trochu o něčem jiném než Praha-Berlin… když nebyla dálnice a vlak jel o x hodin déle , mělo letadlo z Prahy do Berlína nějaký smysl. Dnes už žádný nemá….

Pete

Taky bych to uvítal z Prahy, hlavně ranní easyJet PRG – TXL (který už nelétá) byl super, že byl člověk v Berlíně kolem 8. ráno a daly se krásně stíhat další lety .. Navíc teď ještě posunuli odjezd posledního vlaku z Berlína do Prahy na 16:59, což nic moc.. nechápu, proč nejede ještě nějaký spoj kolem 19. hod, jako to je z Vídně.

petr.r

z prahy by to bylo dražší, praha je dražší jak brno.

Pete

easyJet létal PRG-TXL cca kolem 700,- za jednu cestu včetně seatingu, což bylo pro mě levnější než vlak, protože jezdím jedničkou.. Bohužel let nebýval moc vytížený, zpočátku v průměru 40 pax, pak ke konci před zrušením linky už to bylo lepší.. ale problém byl spíš v časech odletu z TXL brzo ráno a nevhodnám typem (A320).. kdyby tu linku někdo zkusil z PRG třeba s Embraerem a pojal ji jako feeder pro další lety, tak by se mohla chytit. Ale je pravda, že PRG je pro aerolinky drahé letiště.. bohužel:-/

Jen tak

Praha ze je pro aerolinky drahe letiste? A to jste vzal proboha kde? 😀

Adam

Ma drahe poplatky

Jen tak

Nejake srovnani mate, nebo jen opakujete nepodlozene famy z novinek?

Jen tak

A zapomel jsem to dopsat … jaka aerolinka by mela linku praha – txl resit jako feeder? Vzdyt tam zadna sitova aerolinka prakticky nelita , resp teda par jich tam lita, ale zadny traffic.

Na prestupy jsou jina letiste.

Zbyněk

Je informace o tom, jaká obsazenost byla na letu z Berlína a na odletu z Brna? První lety často ukazují, pro koho je ta linka více dělaná (předpokládám, že Brňáků bylo více, ale třeba ne 🙂 )

Jakub Kosmider

Letěl jsem prvním letem z Prahy do Bremen, Ryanair a bylo nás asi 10, zpátky už bylo zcela plno, předpokládám, že to letadlo co pro mě priletelo bylo taky plné …

Lukáš

Tímto prvním letem jsem před několika lety také letěl a rozhodně bylo letadlo plné minimálně z poloviny!

petr766

Můžu dát pak info na let za 14 dní

zbvk

SXF-BRQ 24 pax
BRQ-SXF prý cca. 120 pax

Martin

To jim bude zase kraj na to přispívat ?

Zbyněk

Ano

Petr

Dle infa z brnenskeho deniku linka dotovana nebude…

Matěj

A myslíte snad, že to Ryanair bude dotovat z vlastní kapsy? To opravdu nee..

Petr

Tak pokud linka nebude rentabilni, tak ji zavre 😀 je nesmysl dotovat tyto lcc linky, o jejich osudu ma rozhodnout poptavka a ne dotace… ( pouze muj nazor, bohuzel ne nazor vedeni kraju) A ta bud v Brne bude ci nikoliv….

Zdeněk

Prosím kolik bude činit dotace pane Zbyňku
Děkuji za odpověď

Zbyněk

Původní informace z listopadu myšlenku dotací (nebo plateb za marketingovou podporu a zviditelnění kraje, říkejme tomu jak chceme) připouštěly. Potom, co se už několik týdnů dá koupit zpáteční letenka do 500 Kč na téměř jakýkoliv termín, mi přišlo dotování linky docela logické. Pokud tomu tak není, omlouvám se za dezinformaci, logicky mi to ale nesedí. Jen pro vysvětlení mého uvažování: i kdyby stála zpátečka 1000 Kč, pořád je to 500 Kč za jeden let, krát 189 při teoretickém plném vytížení letadla a celkové tržby za jeden let jsou nějakých 90 tisíc (samozřejmě + něco za příplatkové služby). Letadlo plné vždycky… Číst vice »

Jen tak

Vy moc nechapete , jak se prodavaji letenky… to, ze ted na nejaky den stoji letenka 500 v zadnem pripade neznamena, ze cele letadlo se proda za petikilo. Prumerna cena letenky je podstatne (nekolika nasobne ) vyssi. A s casem (a zaplnenim letadla) rostou.

To, ze ted na spoustu letu jsou nizke ceny, muze byt zpusobeno svema faktory (nebo jejich kombinaci

– ryanair to v ramci akce (rozletani nove linky) tezce dotuje
– letadla jsou zoufale nevyprodana

Busoucnost ulaze…

Zbyněk

Chápu jak se prodávají letenky, má práce s nimi má dost co do činění. Proto jsem cenu taky „vyprůměroval“. Z ceny 129 jsem udělal 500. Jak píšu výše, tak last minute letenky, které bývají nejdražší a tržbově vyplní tu díru po levnějších letenkách, stály včera asi 800 Kč. Takže ten průměr jsem možná ještě nadsadil.

Strategie Ryanairu není dotovat ztrátové linky, ani na rozlítání. Z nevýdělečných linek se stahuje a posiluje výdělečné nebo se přesune na vládami dotovaná pole. A je to logické. Jako podnikatel bych také nepodporoval nevýdělečné linky, když mám X možností, jak využít letadlo lépe.

Zdeněk

Děkuji pane Zbyňku za vaše odpovědi.
Shodneme se že linka není dotována ,ale vám to ,,nevychází ,,.

Zbyněk

Nemáte zač, pane Zdeňku. Ano, nevychází mi to, důležité že to vychází Ryanairu.

Apex

Jedna rotace BRQ-SXF-BRQ vychází na necelých 16000 EUR na nákladech, jinými slovy, při obsazenosti 90%, což je standardní RYR target, by průměrná cena letenky na cestujícího měla být někde na úrovni 47,50 EUR, aby byly pokryté náklady na let. Pokud bychom brali jen přímé provozní náklady, tak by cena měla dosahovat 43,50 EUR. Aby linka neprodělávala, potřebuje RYR čistý výnos z cestujícího okolo 26-27 EUR. To je realita. Linka je proto pochopitelně nepřímo dotována, protože jen letištní taxa (oficiální) je v Brně 370,– Kč, tj. 14,40 EUR na cestujícího a v Berlíně 10,02 na cestujícího. Je jen otázka, zda v… Číst vice »

Zbyněk

Děkuji, k těmto číslům přístup nemám, takže jsem postupoval pouze na základě logické úvahy. Kterou jste podpořil a potvrdil čísly, která mi také přijdou logická. Taxy mají podle mě odpuštěné, jak to u low costů na malých letištích bývá, ale tuto informaci také nemám podloženou. Oficiálně asi dotovaná nebude, např. v Ostravě taky dotovány nebyly, MS kraj jen platil velké peníze Ryanairu za uvedení Ostravy a kraje v jeho propagačních materiálech v letadle. Což sice dotace není, ale finanční podpora určitě.

Zdeněk

Tak základní letenka není jediný příjem Ryanairu
Nemůžete počítat jen tu cenu od. ,lidé např já si kupují i flexi cenu ,platí za letenku na poslední chvíli ,mají útratu na palubě a firmy jim platí za distribuci. V neposlední řadě mají peníze z pronájmu aut a ubytování přes jejich portál .
Mají na to své business modely tak to nechce na nich .

Apex

Ano, mea culpa, v úvodu jsem neměl použít cena za letenku, ale dovolil jsem si to pro zjednodušení, aby bylo jasné, že letenky nabízené v řádu nízkých stokorun nejsou dlouhodobě udržitelné, resp. kolik musí dopravce získat z každého jednoho cestujícího při určitém obsazení, aby let neprodělal (což v závěru ostatně uvádím, že musejí získat z každého cestujícího v průměru min. 48 EUR). Business model RYR je z tohoto pohledu vůbec zajímavý, čistě z přepravného ztrácí dle dostupných údajů na „sedačku“ v průměru kolem 10 EUR, ale dohání to poplatky za zavazadla, odbavení, platbu kartou atd., ale pořád jde o poplatky… Číst vice »

lad

„Jde o třetí pravidelnou linku Ryanairu v Brně. Létat bude z Brna v úterý ve 12:55, v sobotu ve 14:25. První let trval 49 minut.“ – zajímavé… podle uvedeného času ještě neodletěl, ale už trval 49 minut?

Zbyněk

letěl první z Berlína do Brna 🙂

železničář v důchodu

Takže je docela vtipné v textu nabízet cestujícím z ČR levnou letenku s tím, že „Za příznivého počasí jde i o zajímavý vyhlídkový let přes Česko.“: jistě, jde, ale bez možnosti snadného návratu ještě téhož dne, takže s „+ náklady na minimálně jeden nocleh“ a s dalšími náklady na cestu zpět, takže případný „výlet“ je laciný skutečně jen na první pohled.

mfr

šotouš může zpět jet ihned vlakem, kolik mu to zabere času, je uvedeno v článku. Přeju pěkný pohled na protihlukovky po cestě…

železničář v důchodu

No, v úterý by to „šotoušovi“ možná ještě vyšlo, ale při sobotním odletu ve 14:25 hodin z Brna bych s návratem ještě téhož dne (a navíc někam na Moravu) raději nepočítal – poslední vlak z „Říše“ je EC 179 končící o půl desáté hodině večerní v Praze (ale aspoň by asi zase tolik nevadily ty „protihlukovky“). Ale Jančurovým autobusem by to asi stihnout možné bylo, to je pravda …

VRT

Správný šotouš by letadlem nikdy neletěl! A kdyby se chtěl praštit přes kapsu a dát těch 130 Kč, nebo kolik, tak může hned jet vlakem zpět. Je-li ještě režista a FIPkař, tak zadarmo.