regio-vlak

Brno – Amsterdam. Vedení města jedná o nové lince se Smartwings, na provoz by přispívalo

Boeing 737 MAX 8 společnosti Smartwings při odletu z Brna. Foto: Pavel Rája / ČedokBoeing 737 MAX 8 společnosti Smartwings při odletu z Brna. Foto: Pavel Rája / Čedok

Spojení do Nizozemska má být v provozu každý druhý den.

Odebírat
Upozornit na
guest
86 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bram

Nějak se nám ta letecká základní dopravní obslužnost rozšiřuje :-).

Zvědavec

Chceme mezipřistání v Budějcích! Kuba se s vámi složí… 😀

Jirka

Nádhera. Už aby to bylo.

Juco

Nebude

Samo

K čomu je dobré dotovať tieto náhodné linky do náhodných miest? Ak južná Morava cíti potrebu lepšieho spojenia tak potrebuje sieťového dopravcu ktorý bude schopný ponúknuť široký výber destinácií po celom kontinente/svete a nie raz za dva dni lietať do jedného konkrétneho mesta.

Pedro72

Tohle nahodilé střílení po turistických destinacích, kde se z daní dotují poměrně drahé zájezdové letenky, to je čirý populismus.
Ale ani síťový dopravce nemusí fungovat ideálně, musel by mít velký zájem na feedu z Brna, tzn. létat denně a balíčkovat letenky s přestupem v rozumné cenové hladině. Jak to dělá např. LH z Katowic, nebo LOT z Ostravy.
Pravděpodobnost, že se to povede získat pro Brno, je jako vyhrát v loterii.

Jan

„Aby to fungovalo jako turistická i byznysová linka, létalo by se každý druhý den,“

Aby to fungovalo jako byznysová linka, tak by to muselo létat DVAKRÁT DENNĚ!

Abu Daniel

Přesně tak. Ideálně okolo sedmé ráno tam a sedmé večer zpět do Brna. Jenže to se nemá šanci naplnit i kdyby to Smrtwings létal s A220…

Mat

Vůbec nechápu, kdyby to aspoň byla Paříž, která je turisticky i byznysově daleko atraktivnější. Jako spojení pro přestupy je to nepoužitelné, jak už se tu psalo, těžko budou mít KLM svůj kód na lince Smartwings.

Juco

Vec nazoru, za me lepsi AMS nez nejaka CDG ci ORY

DPH

Pro Smartwings to nedává vůbec smysl, ideální kandidát by byla pravděpodobně Transavia, která má codeshare s KLM a současně je lowcost.

Juco

Transavia nema zapotrebi letat do Brna, fakt ne.

jakub

A ten Stansted z Brna je plně v režii Ryanairu? Źádné veřejné peníze se v tom neutápí?
Ptám se, protože v sobotu jsem byl jedním z 43 cestujících na palubě.

Lukáš

Soboty jsou slabé už delší dobu.

V jiné dny obsazenost 85-100%.

Soboty obsazenost 20-50%.

Juco

Pry to brzo zrusi

Jirka

Těžko. Funguje už 20 let.

Alan Wank

Ano, STN je dlouhodobě funkční linka, která se uživí sama. Co jsem s ní několikrát letěl, tak rozhodně nebyl prázdná.

Pokud to letadlo bylo tak málo obsazené, tak je to asi anomálie způsobená blbým časem (sobotní noc) a skutečností, že leden je obecně nejhorším měsícem.

Pavel

Bomba. Konečně se někomu daří něco dělat pro lidi. To my v Ostravě jen závidíme. Mane tady neschopné diletanty v Mošnově.

Pepa

Nevím, no. Spíš je proti lidem. Já lítám docela často, ale připadlo by mi trapný, aby mi na letenku přispívali ostatní (tj. daňoví poplatníci). Ono ty peníze, co se nacpou do podpory letenek pro pár tisíc lidí ročně, budou chybět někde jinde.

Abu Daniel

No tady nejde o dovolenou. V Brne je spousta zahranicnich spolecnosti co by to ocenili. A pro radu z nich je dobrá dostupnost kliíčová. Ale jak jsem napsal jinde. Chce to 2x denně a s kódem KLM na lince…

Pepa

No právě. Proč by měl český občan (plátce daní) dotovat bohaté zahraniční firmy.
Navíc ten spoj je tak specifický, že ho použije pár vyvolených (tj. jen ti, kteří letí z NL nebo náhodou spojem přes AMS. Na lety odkudkoliv jinde z Evropy je časově výhodnější letět do Vídně a ten kousek dojet taxíkem.)

Paddy

Oni si to vyberou na parkovném ve městě

Vojtěch Očadlý

Pavle, nespletl jste si to? Podle mě je to teda naopak, Tuřany by měly závidět Ostravě:)

M19

A co přesně? Tedy pominu to, že závist považuji za veskrze špatnou. Počet cestujících Ostrava necelých 500 tisíc, počet cestujících Brno cca 750 tisíc…

Air Traveller

no no, ale ostrava ma aspon tu linku od sitove aerolinky s prestupy .

lot sice jeste rozsahem a kvalitou site nemuze konkurovat afkl/lhg ale kazdym rokem se lepsi 🙂

Al de Baran

Koukám, že problémy, co řeší jinde, třeba s nedostakem zubařů, sestřiček v nemocnicích, či s platy nepedagogického personálu ve školách už je v Brně vyřešen, městská kasa přetéká penězi, pojďme tedy prostému lidu z jeho daní zadotovat létání do Amstru!

Libor

Přesně tak, do Vídně daleko. .. čekám kdy něco takového zavedou v ČB, tam totiž taky mají zbytečné peníze na útratu..

Radek Janata

Tak priority mohou mít jakékoliv a otázka i je, jestli zrovna město je subjekt, který by měl řešit nedostatek zubařů (ze zdravotního pojištění myslím obce nedostává ani korunu, dostupnost péče má zajistit zdravotní pojišťpvna).

Spíš by měl zajímalo, jestli něco podobného měli v programu a tedy k tomu mají od voličů mandát.

Pepa

Tak zrovna nedostatek zubařů není zrovna to, co by Brno nějak trápilo (na rozdíl od ostatních měst, které nemají lékařskou fakultu a po škole nezůstane spousta zubařů). Ale dotování letenek pro pár vyvolených (kterým zrovna pasuje daný spoj) mi taky přijde jako úlet.

Dominic

Pokud budou létat jen P2P tak je linka zabita už předem, protože ani nemohou konkutovat Vídni cenou, jelikož odletová taxa z Holandska je 29EUR na pasažéra.

Průvodce původní Aleš

Aerolinky, letící na trase AMS-VIE těch 29 eur snad neplatí? Protože jinak Vaše věta nedává smysl.

Dominic

No platí, ale jelikož těch 29EUR je poměrně velká část z ceny letenky + pak jsou další poplatky tak moc nelze s tou cenou hýbat dolů, takže letenky levnější než do VIE nebudou.

Luk

Když už to chtějí dotovat – proč tu linku nesoutěží, jak je dnes u veřejné hromadné dopravy obvyklé, a místo toho ji dají „z ruky“ SW?

čecháček

Dobrá otázka! Zkuste hádat.

Ondra

Nedají. Bude soutěž. Přečtěte si ten článek.

Hasler

Do které se kupodivu přihlásí pouze SW a dál už ten příběh bývá celkem ohraný, protože byli jediní, nebylo komu jinému to dát, zrušit to už nošlo…

lvy

Tak logicky, nejdříve se odmluví jak přesně to mají vypsat a je to doma ne?

Alan Wank

Na tržních konzultacích není apriori nic špatného, a dělá se to bežně v případech, že zadavatel poptává něco, na co nemá expertízu.

A jasně, je to velmi tenký led, takže zadavatel by měl ve vlastním zájmu postupovat maximálně transparentně, ale za tohle bych je fakt neodsuzoval.

Pro jistotu ještě uvedu, že tím nehodnotím smysluplnost linky, která je podle velmi nízká a doufám, že nakonec nevznikne.

Luk

Pravda, už to vidím. Ale i tak je podivné, že se nejdřív jedná s jedním konkrétním dopravcem a teprve pak se něco vyhlašuje.

Majkl

Tohle by relativně mohlo fungovat jen v případě že by existovaly ČSA a byly ve Skyteamu, bez codeshare je to totální fantasmagorie a výmysl nějakého radního který ví očividně houby o fungování takových linek. Jejich predstava je jako co, že nejdříve si koupím letenky na webu Smartwings do AMS, abych si následně koupil let např. do NY na webu KLM a celou dobu se budu třepat jestli mě Smartwings dovezou do AMS včas abych stihl negarantovany návazný spoj? Hulí tam v Brně asi dobrý matroš. Druhá věc, BRQ – AMS jako point to point by relativně mohlo fungovat, ale rozhodně… Číst vice »

Karel

Naprosto s Vámi souhlasím. A hlavně letadlo nebude v Brně asi bazovano kvůli jedné lince plus cena letenek. Ta bude asi taky celkem zajímavá i přes dotace. Stejně jako vlak do VIE na letiště. Když jsem s ním jel tak a vlak byl dotován tak to byl nejdražší spoj na trase 🤣 od té doby radši autem je to o dost levnější 👍

Alan Wank

Zrovna bázování nemusí být problém, přelety z PRG (která by jinak zvyšovaly náklady) lze eliminovat letem do „V“, jak SmartWings běžně obsluhují lety z regionálních letišť nebázovanými letadly. Tj. Letadlo by letělo např. PRG->AMS, AMS->BRQ, BRQ->AMS, AMS->PRG.

Jinak linka do AMS bez code share je samozřejmě nesmysl odsouzený k záhubě, ale bázování fakt problém není.

Mailand

Ještě k tomu negarantovanému přestupu, což už samo o sobě je nesmysl, tak přímý spoj AMS-NYC bude drahá záležitost, která se ještě zhorší až v AMS zvýší poplatky. Můžu sice letět s dalšim přestupem, ale proč bych pak neletěl raději z VIE..

Jirka

V Brně jede koks.

Air Traveller

Jen malá bezvýznamná technická – účast ve skyteamu není nutný předpoklad toho, aby byl nějaký codeshare s KLM .)

a naopak – členství v jedné alianci nezaručuje automaticky codeshare nebo alespon nejaky společný tarif.

se zbytkem se dá souhlasit – oni občas ti politici maj opravdu .. trošku „mimo-realitu“ představy.

P77

Já nevím… samozřejmě že by bylo lepší, kdyby teď všechny ty nové linky nemusely být dotované. Ale přijde mi zvláštní mluvit o vyhazování peněz například v kontextu výstavby ARENY BRNO za několik miliard. Je otázka, na kolik přijde do AMS, ale třeba ten Řím by měl stát kolem čtyř milionů. A to mi opravdu v brněnském rozpočtu přijde jako zanedbatelná částka

Hasler

Hm, a zvládl byste ty 4 miliony dát z toho rozpočtu jinam? Já myslím, že určitě najdete něco, co by i pro Vás bylo důležitější.

Libor

Normálně zvedneš koeficient daně z nemovitosti a máš to hned v kase. Dokonce mnohem víc… Nemusíš proto dělat nic navíc. FU to vybere a pošle 😏😁

Vojtěch Očadlý

Já bych jen připomněl, že do Amsterdamu létala prázdná letadla i z Katowic a s KLM.:-)

Marty-t

Na rozdíl od Brna Katovice mají hned několik jiných síťových dopravců – LOT 3-4x denně do Varšavy, Lufthansa 2x denně do Frankfurtu no a prostě třetí síťový dopravce – KLM – to v Katovicích zkusil, ale nepochodil… Taky konkurovat s přestupem v AMS, když létám 1-2x denně a konkurent 3-4x je asi dost těžké…

To ale nijak nemění na mém názoru, že Brno-AMS se Smartwings, bez codesharingu s KLM jsou úplně vyhozené peníze…

Jirka

Pokud ten codeshare ovšem Smartwings nedomluví.

Marty-t

jj, to by bylo fajn a teprve pak by to dávalo smysl… Ale jako úplně první domácí úkol pro Smartwings by bylo získat v AMS vůbec nějaké sloty… 🙂

lvy

Tak ona flotila KLM není žádná výhra, teď se to pomalu začíná měnit, ale i tak nic moc. Jednou jsem podlehl a horší sardinkárnu na LH letu jsem nezažil.

Jaaa

Pojďme vyhodit další peníze do kanálu.

libor

to není kanál, ale stoka 😉

Dominic

Takže máme FCO… Aeroitalia, AMS… Smartwings, kdo se přihlásí dále? Letiště Brno ještě mimo FCO a AMS hledá/hledalo dopravce do BCN, CDG, BVA, WAW, FRA, MUC. Že by třeba LOT? Ten má dotace taky docela rád.

Jarda

Já si myslím, že Brno na ty dotace dojede…. BTW neví někdo jak funguje spolupráce kraje třeba s agenturou CzechTourism. Jako z Brna máme 2 linky do Itálie, pojďme tam udělat promo na kraj, ať k nám přiletí pár Italů…. Co jsem letěl linkou do Bergáma, tak Italů bylo vždy poskrovnu….

Okoloidúci

Myslel som si, že väčšia kravina ako dotovaná letecká linka Bratislava – Košice neexistuje.

Mýlil som sa. Toto suverénne vyhráva ako najväčšia blbosť na ktorú sa vyhadzujú peniaze von oknom.

Inak bolo by fajn vyriešiť schizofréniu, či chceme dotovať vlaky/autobusy na Schwechat alebo chceme rozlietať Brno…

Marty-t

Buď ať Brno a JMK kraj dotuje síťového dopravce, který garantuje přestup na návazné krátké i dálkové spoje nebo ať dotuje přímé vlaky na hlavní nádraží ve Vídni, aby byl přímý spoj mezi městy co hodinu. Přestoupit na vlaky jezdící z vídeňského Hbf. už lidé z Brna a okolí zvládnou… Dotovat cokoli jiného (Ryan do Malagy, Aeroitalii do Říma nebo Smartwings do Amstrodamu) je hloupost, která jen naučí aerolinky, aby si o dotace z Brna systematicky říkaly – takový Ryan může najednou říct – dejte nám dotaci i na linky do Stanstedu a Bergama, jinak skončí… Viz. v minulosti SkyBlue… Číst vice »

Petr

SkyBlue Moravia??

Dominic

Asi byla myšlena aerolinka Blue Air Moravia

Marty-t

jj – asi už stárnu… tehdy to rumunský Blue Air zkusil a radní mu šli dost na ruku, ale pak udal své letadlo jinde. A radním zbyly jen oči pro pláč a požadavek Wizz Airu na dotování fungujících linek do Eindhovenu a Lutonu. Radní na tento nátlak nedali a tak Wizz Air pŕestal do Brna létat – lepší příklad jak dobře míněné dotace se můžou obrátit jako bumerang asi stěží najdeme…

čecháček

„Z Brna by tak bylo dostupné první letiště, které slouží jako uzel pro mezinárodní lety z Evropy na ostatní kontinenty.“

Ale tohle letiště už existuje, leží asi 150 km jižnějc a dá se tam v poho dojet autem, evt. i veřejnou dopravou…

Opět stejnej příběh o dojení městský kasy…

Nemel

Na straně druhé, i v té Vídni nějak museli kdysi začít a malý je, kdo malé cíle má. Třeba nějaký čecháček 😉

Jakub

Tady pokud nebude codeshare (což se SW spíš nebude), nedává mi to osobně moc smysl. A o nějaké síti destinací z AMS si můžou politici říkat, co chtějí…

Tuaer

Taky mi přijde, že otázka codesharu je naprosto zásadní a jaksi k tomu nebylo ještě nic řečeno. Že by se KLM chtělo dávat svůj kód na lety QS (bez Business class, výhod pro členy Flying Blue atd.) pochybuju. Vždyť ke konci ČSA nebyly kódy skupiny AFKL ani na jejich letech, a to bych řekl, že ta úroveň byla ještě na jiné úrovni. Že by byl kód QS na letech KL mi taky přijde dost fantasmagorie a hlavně by stejně byla nabídka destinací omezená. No, a bez codesharu je jakákoliv síť návazných spojů na AMS irelevantní.

Air Traveller

„Codeshare“ není jediná forma spolupráce mezi dvěma aerolinkami. Codesharing je spíš marketingová záležitost. Nikoli technická.

K tomu, aby mohli prodávat lety na jedné letence (a za normální ceny ve formě společného, a ne základního interline tarifu) není potřeba codeshare, mohou mít společné tarify navázané na kod operující aerlinky aniž by „hlouběji“ spolupracovaly.

Ostatně , není to model, který by byl něka mimořádný.

(tím samo netvrdím, že to bude případ smartwings a KLM .. )

Tuaer

Ano, jasné, vím, že existují interline agreementy. Například celá LH group to v rámci své skupiny jede poměrně výrazně. Důvod, proč mluvím o codesharu je, že jde o nejčastější formu spolupráce a pro pasažéra je vlastně jedno jestli jde o codeshare nebo interline. Na věci to nic nemění. Teoreticky jediný možný způsob, jak si dovedu představit, že by bylo možné kupovat přestupní letenky přes AMS je, pokud by QS povolili end-on-end kombinaci tarifů. Ale i tam by záleželo na politice ostatních společností k tomuto způsobu prodeje letenek a navíc si nejsem jistý, jak moc známý je tento způsob prodeje a… Číst vice »

Samo

KLM má codeshare s rôznymi aerolinkami ktoré nemajú J (napr. Atlantic Airways) a Flying Blue benefity sú už vecou dohody. Toto vôbec nie je problém. Otázka je prečo by do toho KLM v tomto prípade išlo.

Tuaer

No, dobře, ale Atlantic Airways obsluhují velmi odlehlý region, který by jinak KLM neobsluhovalo. To znamená, že jsou ochotni dělat určité kompromisy, které by běžně nedělali. Ale tady se bavíme o lince, která nejenže neobsluhuje odlehlý region, ale v praxi bude mít velký překryv s linkou KLM z Vídně. Třeba budu překvapen a nějaký codeshare bude, ale jak říkám, neočekávám to.

Air Traveller

absence C je to nejmensi. KL vesele codesharuje i s Transavii , ktera o C taky nikdy neslysela. a to i po evrope. i na linkach, kde je velmi podobny prekryv, jako brno/viden.

J.K.

No, to by bylo ideální aby to létalo KLM a fungovalo to jako součást jejich sítě…

Milivoj Niklíček

Zkuste jim to poradit, u KLM ještě asi neobjevili Brno a jeho potenciál 😀

Gajda

Pokud vypíšou poctivý výběrko, třeba ho objeví. Navíc mají tři velikosti Embraerů, který by se tam asi kapacitně hodily víc jak 737.

Otakar

Zrovna 737 to lítat nemusí, ale pro ČSA A220 by to asi bylo dobré uplatnění. Ikdyž asi ACMI vynáší lépe.

JirkaF

To je i na A220 moc

Otakar

Zapomněl jsem, že chtějí rotaci obden.

Dominic

Můžou to lítat PRG-AMS-BRQ-AMS-PRG pokud by obnovili původní linku ČSA z Prahy…

D1

Takhle, jak už tu někdo psal, pokud nebude codeshare, což kvůli odepsání ČSA a vystoupení ze Sky teamu, nevidím jako úplně pravděpodobné, tak si myslím, že ta linka moc úspěchu mít nebude, protože i čistý AMS bude mít dost solidní konkurenci z VIE.

Air Traveller

a do třetice všeho dobrého – neupínejte se na codeshare. to je jen marketingová „vějička“.

technikálie funguje jinak a ke spolupráci aerolinek ve formě společného tarifu a letenek prodávaných na jedné rezervací není ani potřeba být v jedné alianci, dokonce není ani potřeba mít codeshare.

Avoda

Žádné ČSA neexistují, natož aby měly nějaké A220.

Dominic

ČSA pořád existují, minimálně jako značka, A220 létají v brandingu ČSA s letuškama v uniformách ČSA a všechno na palubě je s logem ČSA, ať se to ostatním líbí nebo ne.

Avoda

Už jsem to psal několikrát, že s popírači reality vašeho typu na úrovni „placatozemců“ se diskutovat opravdu nedá. České aerolinie se oficiálně vzdaly Osvědčení leteckého provozovatele AOC CZ-1 a Provozní licence CZ-1/L. Oznámil to 16. prosince 2024 Úřad pro civilní letectví. Od toho okamžiku přestaly být leteckou společností a staly se ničím, resp. se staly MINULOSTÍ: https://www.caa.cz/news/legenda-cz-1-odchazi/ Můžete si postavit veřejné WC nebo bufet, třeba na autobusáku v Lounech, na vývěsní šít nakreslit logo ČSA, ale České aerolinie, letecká společnost založená v roce 1923, už to opravdu nebude. Stejně tak můžete to logo nakreslit na jakékoliv letadlo, ale leteckou společnost,… Číst vice »

Dominic

To ano, ale aerolinek které nemají licenci a jejich logo je na letadle jiné společnosti je po světě dost, např. United Express, Delta Connection, American Eagle – to vše operuje SkyWest a další. Mimo jiné i tehdejší Travel Service měl svojí značku a to Smartwings a taky se říkalo „letí to Smartwings“ i když to bylo papírově Travel Service.

Air Traveller

🙂 děkujeme za zdělení zásadní informace.

Air Traveller

(tvl .. zdělení .. asi se zdělím .. samozřejmě „sdělení“)