umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Automobily Doprava ve městě Parkování

Brněnští radní schválili nový plán pro parkovací zóny, zahrne i Černovice

Rezidentní parkování v Brně. Foto: www.parkovanivbrne.cz
Rezidentní parkování v Brně. Foto: www.parkovanivbrne.cz
Všechny oblasti, které se přidají v letošním i příštím roce budou spadat do návštěvnické zóny C

Zóny pro rezidentní parkování v Brně letos zahrnou o jednu oblast více, než bylo původně v plánu. Oproti dřívějším návrhům se přidá i část oblasti Štolcovy ulice v Černovicích, u královopolských oblastí byl upraven termín rozšíření.

Aktualizovaný harmonogram rozšiřování oblastí placeného stání pro letošní rok dnes schválili brněnští radní. Počítá se zapojením oblastí 2-02 (Sirotkova), 2-03 (Elišky Machové), 2-04 (Haasova), 2-05 (Záhřebská), 3-04 (Poděbradova), 3-05 (Vackova), 3-06 (Berkova), a 3-07 (Mojmírovo náměstí). Novinkou je zapojení části oblasti 6-01 (Štolcova).

„Rezidentní parkování zde bude platit zatím pouze v ulicích Zvěřinově a Klíčově. V těchto ulicích je v plánu obnova dopravního značení. Protože vedení Černovic přistoupilo do systému rezidentního parkování, jevilo se jako efektivní využít zmíněné změny dopravního značení a jako její součást zde umístit i značení související s rezidentním parkováním. Zástupci městské části požadovali zařazení těchto dvou ulic do systému placeného parkování co nejdříve s ohledem na přesun vozidel z již dříve zavedené oblasti 1-06 (Špitálka),“ uvedl radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.

Letos se také změní termín u zařazení oblasti Vackova, Poděbradova, Berkova a Mojmírovo náměstí. Původní harmonogram počítal se zavedením rezidentního parkování od 18. srpna 2021 v oblastech 3-04 (Poděbradova) a 3-05 (Vackova) a od 1. listopadu v oblastech 3-06 (Berkova) a 3-07 (Mojmírovo náměstí). Oblasti Vackova, Poděbradova a Mojmírovo náměstí se po změně plánu do systému rezidentního parkování přidají společně 30. srpna 2021, Berkova pak 8. listopadu 2021.

Všechny oblasti, které se přidají v letošním i příštím roce budou spadat do návštěvnické zóny C. V ní je parkování regulováno pouze v době od 17 do 6 hodin. Mimo tento čas, o víkendech a státních svátcích zde mohou lidé parkovat bez omezení. Pro rezidenty a abonenty platí stejná pravidla jako všude jinde. Musejí si vyřídit příslušné oprávnění a podle jeho typu a počtu vozidel, na které se oprávnění vztahuje, zaplatí pevnou částku za rok.

Rezidentní parkování v Brně a jeho rozšiřování. Pramen: Město Brno
Rezidentní parkování v Brně a jeho rozšiřování. Pramen: Město Brno
Odebírat
Upozornit na
guest
48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jan

Úřední mor. Jak lidem znehodnotit nemovitosti a vyštvat je z měst.

jan

Resp na své soukromé pozemky.

M19

Naopak lidem s vlastní garáží cena nemovitosti ještě stoupne a těm ostatní neklesne.

Johnczek

Tak mluvit zrovna v Brne o nejakem znehodnocovani nemovitosti je slusny ulet 🙂

Zdenda

Jen namalovat zony je urcite mnohem jednodussi, nez spolu s nimi vybudovat sit placenych parkovacich domu v blizkosti prestupnich stanic MHD a levnych P+R na okraji mesta, kde vzdalenost od dveri auta ke dverim saliny budete merit v desitkach vterin chuze.

M19

V Brně jsou P+R stání dvě. U Ústředního hřbitova a u Zetoru. Cena je první dvě hodiny zdarma, dvě až dvanáct hodin stání 20 korun, nad dvanáct do dvacetičtyřhodin 100 korun. Zdá se vám to drahé? Obě jsou v dosahu MHD obdobně jako ta pražská. Ale i dvacet korun v podstatě za parkování od vrána do večera je pro mnohé asi hodně. Parkovacích domů je v Brně také několik, další se momentálně staví.

Tomáš H

Ona 2 P+R jsou bývalá neplacená parkoviště. Parkovací domy jsou večer a přes noc prázdné a přesto se tam platí 30 kč/h – je to postavené na hlavu, ekonomicky mimo realitu.

M19

Jsou bývalá neplacená parkoviště, kde zvláště u Zetoru stejně nikdo moc neparkoval, neboť byla poněkud silně zanedbaná. Pro majitele parkovacích domů je ekonomicky mimo realitu nechávat přes noc někoho parkovat v jejich parkovacích domech zdarma. Kdyby to bylo ekonomicky mimo realitu tak by je nebudovali. Nikdo nikoho nenutí jezdit do Brna či po Brně autem, můžete využít veřejnou dopravu.

Zdenda

Drahe to urcite neni. Ani 30Kc/h v centru mi neprijde moc. Ale parkoviste u Zetoru je uplne mimo. Podle mapy.cz vzdalenost na zastavku 250m. To je moc. Navic to neni u hlavniho tahu. Vubec se nedivim, ze to nikdo nevyuziva. Za sebe bych se nebranil zpoplatneni vjezdu do centra. A bonus za celodenni parkovani na P+R v podobe jizdenky na MHD by taky pomohl.

M19

Což je tak zhruba stejně jako od u Ústředního hřbitova. Ve skutečnosti je východ z parkoviště tak 30 metrů od zastávky Zetor – silnice, kde jezdí linka 58. k šalině a trolejbusu je to o kousek dál, takový malý kopeček k další silnici, přejdete přechod přes ni a jste tam. Do vlastního centra mohou jen rezidenti a a abonenti mající oprávnění pro zonu A. A není pravda, že by to nikdo nevyužíval. Večer je tam samozřejmě prázdno, ale to je přece princip parkoviště P+R, neslouží k odstavování na noc či delší dobu.

Zdenda

V Brne uz delsi dobu neziji, ale chtel bych se tam zas vratit. Je dobre, ze to u Zetoru nekdo vyuziva, ale smysluplne parkoviste P+R musi byt hned nekde u sjezdu z Ostravske, idealni by byl treba prostor betonarky mezi Belohorskou a Ostravskou.

M19

Ty dvě parkoviště jsou první, byla nejrychlejší jejich realizace. Myslíte tam jak má provoz firma zabývající se údržbou tramvajových tratí? Místo je to téměř ideální, jen by bylo třeba tu firmu někam rozumně přestěhovat.

Zdenda

To bude asi ono. Je treba se smirit s tim, ze k postaveni podobne (velmi dulezite) infrastruktury bude patrit i drahy vykup. Za dvacet let se na to bude hledet s jinou perspektivou.

M19

Druhou možností je vykoupit ty zahrádky na druhé straně trati a udělat parkoviště tam. Asi to bude jednodušší než hledat nové umístění pro firmu zajišťující i údržbu tramvajových tratí v Brně.

M19

Omlouvám se oprava, na druhé straně silnice (ul. Bělohorská)

Gwann

ony všechny tyhle rezidentní zóny jsou kontroverzní…brani ve volném pohybu po městě jeho obyvatelům místo aby pouze bránili dojizdecum do centra (jak mimomestskym tak predmestskym). a úplně nezohlednuji různá firemní auta či auta, která jsou napsána na někoho jiného než toho, kdo ho používá…další problém je, když bydlíte napůl v rezidentní zóně Brna i Prahy… a všechen tento bordel kvůli tomu, že lidi z Lisne jezdí autem na Veveri (v Praze např. z Vinohrad na Smíchov či z Bohnic do Vrsovic), samozřejmě krom lidí z okolních měst a satelitů, kteří se odstěhovali „do přírody“ aby svými auty pak obyvatelům samotného… Číst vice »

dopravak

Celý problém zón je jinde. Na vesnici si naprostá většina lidí vybuduje stání, nebo garáž na svém pozemku za své peníze. Ve městě ale mají všichni pocit, že jim je město povinno poskytnout parkovací místo. To ale úplně špatný předpoklad. Pokud chcete mít ve městě auto, tak byste si měl zajistit místo v garážích, nebo parkovacím domě. Města i majitelé domů by mohli garáže stavět, jenomže když zohledníte náklady na budování do ceny parkovného, tak se to zase nikomu nechce platit, protože za stání na ulici zaplatí městu malou almužnu. Jenomže když necháte stát lidi za pár stovek ročně na… Číst vice »

Gwann

poněkud mimo. takže si obyvatelé města povinné postaví garáže aby venkovane mohli parkovat na ulicích?

nikoliv venkovane nemají co do města jezdit autem, pokud nemají zajištěné parkování.

důkaz: plná praha eSek a Ucek, včetně nacvakaneho okolí vnějších stanic metra…tam určitě Pražáci neparkuji…

V Brně to není tak jednoduché k poznani…je stejná SPZ. ale vím odkud jsou „brněnští“ kolegove…z Miroslavi, Břeclavi, od Jihlavy, Prostějova aj. blízké destinace jako Slavkov, Kuřim aj nezmiňuje…

dopravak

Jenomže ti venkované na modrých zónách parkovat nesmí. Pokud zaparkují u vnějších stanic metra, tak jenom dobře, ne? Jinak máte dost selektivní myšlení. Venkovanům, kteří nemají k dispozici pořádnou MHD, byste vjezd do města pomalu zakázal, ale těm ve městě, kterým jezdí tramvaj pod oknem co pár minut chcete dotovat parkování z eráru. Dost pokřivený pohled. Platit za parkování mají všichni, jak rezidenti, tak dojíždějící. Cena by měla být pro všechny přiměřená. Aby bylo krátkodobé a dlouhodobé parkování nějak rozumně odstupňované. Dneska je to z extrému do extrému. Rezident neplatí skoro nic a dojíždějící z vedlejší čtvrti desítky korun na… Číst vice »

Gwann

ale velká část těch dojizdejicich venkovanu jsou bývalí městští obyvatelé, kteří chtěli do přírody nebo šli za levnějším bydlením. proc by mělo město dotovat jejich cestu za levnějším bydlením? komerční cena parkování (aby se vyplatilo ten parkovací dům) je tak vysoká, že to nikdo nebude dlouhodobě platit, je to neúnosné. protože to je minimálně 5-10tis/mesic. ani dva tisíce za měsíc moc nikdo nebude chtít platit. a současná podoba zón je samozřejmě nesmyslná, částečně tím, že neumožňuje parkování alespoň příležitostně v rámci města zdarma. proste na tohle se nemyslelo. nějaké konto, cca 100-200hodin ročně by mělo být zdarma pro obyvatele pro… Číst vice »

dopravak

No náhodou jste pěkne popsal podstatu problému. Lidi nechtějí platit ani 2000 za garáž. Oni totiž chtějí parkovat zdarma na ulici. Jenomže ony ty ulice nejsou nějak nafukovací a na všechny se nedostane. Pokud jde o modré zóny, tak tam nikdo jiný než rezident parkovat nesmí, takže z toho venkovany vinit nemůžete. A v tom je ten zakopaný pes. Míst není dost ani pro rezidenty, takže už logicky nezbývá pro návštěvy, pro lidi z jiných čtvrtí apod. Počet aut je de fakto limitovaný už dnes. První auto 1000, druhé 12000. Jaké tedy máte řešení? Má se z eráru postavit parkovací… Číst vice »

Gwann

pro pořádek, já auto nemám. ale až na extrémy typu P7 (letna) nebo Vršovice (a tam jen někde) se v praze v zónách zaparkovat dá. problém je, že regulace první auto za litr, další za 12 nefunguje. když vás v bytě žije 10, máte deset karet za litr. a to je problém. karta musí být k bytu (max s úpravou, velký být více karet), ne k osobě s trvalym pobytem. nájemní smlouva musí znamenat nárok na kartu místo vlastníka. tím se vyřeší druhá a třetí auta v domácnosti. ktera mnozí maji. tím se mnohé protridi a vyřeší různí vychcankove. i… Číst vice »

Gwann

PS: to parkování zdarma pod oknem je nezbytné, aby mohl o víkendu jet občan na chalupu nebo pro nákup. to auto je třeba někde skladovat, když se nepoužívá. můžu s tím nesouhlasit, ale je to nutne

dopravak

Ale však tam parkovat klidně může, ale má za to zaplatit jako každý jiný. Má mít rezident slevu, to je v pořádku. Ale těch pár stovek ročně vůbec nestojí za řeč. Naprosto přiměřená cena by byla v řádu stovek měsíčně. Pokud nemáte pětikilo na parkování, tak choďte pěšky.

Gwann

souhlasím že pět set měsíčně je furt ok, kdo nemá na tohle, ať chodí pěšky. jenže je to furt příliš málo, než aby to něco regulovalo. akorát nastvete lidí a nic z toho stejně nebude

dopravak

Samozřejmě to nejde skokově. No podle mě by to určitou regulační funkci má. Spousta lidí to auto má jenom „kdyby něco“. V ulici, kde jsem parkoval spousta aut stála věčně jenom zaparkovaná a nikdo s nimi příliš nejezdil. Zatímco dnes se na parkovacích kartách skoro nic nevybere, tak při nastavení cen 500 pro vnější centrum a třeba 2000 pro památkovou rezervaci už se něco získá. V širším centru jsou ještě nějaké proluky jinde se musí jít do podzemních garáží ve vnitrobloku. Podle mě pořád lepší, než stávající stav. Právě ten způsobuje problémy, které popisujete – nejde přijet z vedlejší čtvrti… Číst vice »

Gwann

no a k těm „venkovanum“ se přidá problém lenochu z vnitřního města a obyvatelé vnějších částí města, mnohdy nové zástavby v okolí dřívějších připojených vesnic a městeček či blbě dostupná sídliště…

dopravak

Já jako dojíždějící nemám problém za parkování platit. Ale stejně tak by měli platit i rezidenti. Pokud někde pracuji, tak tam taky utratím část příjmu, daně z firmy jdou do dané čtvrti, takže i z pracujících MČ peníze má. Je trochu nefér, když má nerezident za třetinu času zaplatit za stejnou službu více než 10x tolik.

Gwann

pokud budou obyvatelé města platit nesmysl za auto před bytovkou kde bydlí, tak reakce bude jediná…většina lidí bude hlasovat pro zákaz vjezdu do města všem „venkovanum“. protože na parkování nebudou mít. a ve vnitřním městě není reálné žádné další garáže aj zřídit.

mimochodem, aby město svým obyvatelům, z jejichž daní žije a z jejichž hlasu získává mandát, brutálně zdražilo parkování, je nepruchozi a dana garnitura, co by to v pominutí smyslů udělala, skončí buď defenestraci nebo se při příštích volbách nedostane do zastupitelstva

M19

Jako že nebudete mít 600 Kč na rok za poplatek? Co je na tom brutálního? Tak to asi nebude asi ani moc jezdit, toho paliva za ty peníze moc nepořídíte. V tom případě se naskýtá otázka, proč to auto vlastně máte.

Gwann

600 kc/rok je sranda poplatek, 12 plzní. cili jedna měsíčně…ale nic nereguluje

M19

Reguluje, protože máte nárok jen jako fyzická osoba s trvalou adresou v dané lokalitě, nebo zde vlastnící nemovitost. Podnikatelé platí více, ale opět musí zde mít sídlo nebo provozovnu. Pokud potřebujete aby vám něco dovezli, máte k dispozici hodiny, které můžete přidělit cizím RZ podle vaší potřeby – jde to přes internet, takže řemeslníci, návštěvy se k vám dostanou aniž by museli platit. Platí ti, co jsou jen líní. Přesto je to v ulicích vidět.

Gwann

reguluje to dojíždění. ne obyvatelé města, aby neměli auto. a to po tom poplatků chce kolega dopravak protože údajně není kapacita. nynější modré zóny jsou kvůli venkovanum. nereguluji vlastnictví aut ve městě samem

M19

Reguluje to i počet vozidel, které vlastníte. Ta cena platí jen vaše jedno vozidlo. Pokud jich vlastníte víc, platíte za každé další mnohonásobně víc. Oprávnění pro parkování platí jen ve vaší oblasti a v oblastech okolních, na ni přiléhající. Tedy ne třeba v celé oblasti zóny C. více zde https://www.parkovanivbrne.cz/pruvodce A omlouvám se, uvedl jsem původní ceny, došlo ke změnám, které jsem si neuvědomil. Současná cena je pro rezidenty 200 Kč/rok za jeden auto, 8 000 Kč za druhé a 12 000 za třetí a každé další. Jestli vám to nepřijde dost regulační, tak nevím jak byste to chtěl ještě… Číst vice »

dopravak

Brutálně? Mi nějakých by nějakých 500 měsíčně za zábor 20m2 nepřišlo zas tak moc. Jak k tomu přijdou obyvatelé, kteří třeba auto nemají? Proč má jedné skupině MČ dávat tisíce měsíčně na parkování a druhému nic?

Gwann

mně taky 500 měsíčně nepřijde problém, ale regulující charakter má až několik tisíc měsíčně. a to je politicky nepruchozi. zcela nepruchozi. nikdo to neprosadí.

Tomáš H

Naopak, nejednou jsem zažil, že na vesnicích si každý přivlastní veřejné parkoviště podél ulice, a když mu zastavíte před domem, objede vám auto 5-kačkou. Todle se ve městech nestává.

Tomáš H

Modrý mor se šíří městem. Nejvíc mě fascinují modré zóny v době 17-05h na Špitálce a Plynárenské – neviděl jsem tam stát jediné auto, místa pro 100 aut… V centru samozřejmě modré zóny večer vůbec nic neřeší – zaparkovat se nedá stejně, neboť místní honorace má parkování v podstatě zdarma.

M19

Vy jse v Brně asi nebyl. V širším centru se oproti dřívějšku dá zaparkovat bez problémů. Vlastní centrum je jen pro rezidenty a to bylo vždy, jen není režim tak benevolentní vůči neoprávněným vjezdům jako byl dříve.

Tomáš H

Mluvil jsem o parkování v pracovní den večer – nemyslel jsem úplné centrum, kam je vjezd zakázán, ale šiřší centrum, kde lidé parkují. Najít zde volná místa je velmi obtížné vyjma vybydlených oblastí (jako Špitálka). Rozdíl proti stavu před zavedením modrého moru žádný – kromě nové buzerace.

M19

Širší centrum je zóna B. Vlastní centrum zóna A. Zbytek města (tedy tam kde je systém modrých zón zaveden) je zóna C. Špitálka a Plynárenská, to je průmyslová oblast ve své podstatě, je to zóna C. Volná místa přes den běžně vídám, dokonce i v zonách C, kde ubylo dlouhodobě zaparkovaných aut (přes noc by museli platit). I k večeru je vidět, že parkujících aut ubylo, nestojí se jak bylo mnohde obvyklé i v křižovatkách a nějaké to volné místo k nalezení je. Situace se výrazně zlepšila. Zatím jsem viděl nadávat převážně jen ty, co nejsou zdejší a přes to… Číst vice »

Michal

Ve vybydlené oblasti bydlím a je vidět, že jste odborníkem na místní poměry! Plynárenská a Radlas jsou přes den plné kvůli lidem, kteří dělají v Innogy, večer všichni odjedou a je tam skutečně prázdno. Podnásepní, Stavební a Špitálka byly odstavné parkoviště pro autoservisy, které se na nich nachází, a pro lonťáky. V okamžiku, kdy se zavedly zóny 1-03 a 1-04, tak se tady nedalo zaparkovat ani ve dne, ani večer, protože to bylo nejbližší místo k centru bez poplatků. Díky bohu, ten „modrý mor“ zavedli až sem a teď se tady dá zaparkovat. Druhá zkušenost byla, kdy jsem bydlel na… Číst vice »

Tomáš H

Na Špitálce problém parkovat před zavedení modrých zón nebyl, parkoval jsem tam často v pracovní den večer, po zavedeních modrých zón se sem možná nahrnula auta od jinud. Na Jaselské se dá zaparkovat ve dne, ale zkuste tam najít místo večer.

Modrý mor je v jádru špatný. Tam, kde není dost míst ani pro místní, se zavedením nic neřeší. Tam, kde bylo dodstatek míst i pro ne-místní (např. Tř. Kpt. Jaroše přes noc), jsou nyní úplně prázdná parkoviště a auty se tak zacpávají parkoviště za okraji zón modrého moru.

M19

Na Špitálce byl problém zaparkovat přes den, protože tam stála dlouhodobě odstavená auta, co tam pak stála přes den i přes noc. Výrazně zlepšilo. V Brně se situace zlepšila prakticky všude. Zrovna na tř. kpt. Jaroše bylo plno jak přes den tak hlavně přes noc a místní byli velmi nespokojeni s tím, že tam parkují i lidé, kteří místní nejsou. Rozhodně tam nejsou přes noc úplně prázdná parkoviště, ale místní mají kde zaparkovat. Po Brně je problém s parkováním dlouhodobý i tam, kde modré zóny nejsou. V jádru špatně je domnívat se, že má někdo právo na parkování zdarma v… Číst vice »

ukulele

Normální člověk tam přes noc auto nenechá.

thegrid

Prostě forma daně. Stejně jako poplatek za vzduch na horách. DPH. Silniční daň. Já to chápu. Městům nikdy nešlo o lepší parkování ale o podojení peněz. Ale proč mám platit něco v jedné Praze aby mi to neplatilo u rodiny ve vedlejší části. To je čuňárna na entou. Volil bych kohokoli kdo zony zruší. Platím daň za garáž a nemůžu zaparkovat ani u sebe, ani odvést rodiče a hodinu posedět. Přijde mi daleko logičtější zpoplatnit vjezd do centra než tuhle formu „daně“.

dopravak

Pokud chcete parkovat, tak si místo zaplaťte. Stejně jako si platí hospody nemalý poplatek za zábor ulice. Jenomže v tom je zakopaný pes. Za parkování nikdo platit nechce. Než by si zaplatili místo v garážích, tak raději budou stát za pár stovek na ulici. Za této situace pak logicky nikdo nechce stavět garáže, protože o ně není zájem.Řešení je jendoduché, zvýšit cenu parkování pro rezidenty na nějakou rozumnou částku. Pokud jsou měsíční náklady na auto v řádu tisíců měsíčně, tak by nikoho pár stovek měsíčně nezabilo. Z vybraných penez by se pak mohly stavět parkovací domy, nebo podzemní garáže. Zároveň… Číst vice »

thegrid

Tak zaprvé, ta Vaše daň neřeší to, že si zaplatím parkování v části města u sebe a nesmím parkovat ani hodinu u rodiny ve vedlejší části – to je naprosto otřesný přístup. Zadruhé váš car sharing je nefunkční model. Nefunguje to. Auta jsou rozbitá. Je to jak s komunismem. Jak je všechno všech, tak se o to lidi nestarají. Dále v dnešní době koronaviru ten sharing není úplně hygienický. Jinak že se z peněz bude něco stavět je alibizmus. Je to jen forma vymáhání peněz a přerozdělování kamarádíčkům ve spřátelených firmách. Prakticky nic se z parkovného nevybere – kooukněte se… Číst vice »