Brněnský dopravní podnik začal s opravou historického trolejbusu, přivezl si ho z Ukrajiny
DPMB předpokládá dokončení oprav v roce 2025.
Dopravní podnik města Brna (DPMB) zahájil práce na opravě trolejbusu 9Tr. Vozidlo si před čtyřmi lety přivezlo z Ukrajiny. Po Brně trolejbus jezdil v 80. a 90. letech minulého století.
Po opravě skeletu externím dodavatelem navážou dalšími pracemi zaměstnanci trolejbusové vozovny v Komíně. Čekají je tisíce hodin práce na rekonstrukci náprav, instalaci elektro výzbroje, kabeláže, kompletaci interiéru vozu i lakování.
„Trolejbus s evidenčním číslem 3136 zařadil do provozu Dopravní podnik města Brna v roce 1980. Spolu s dalšími šesti vozy tohoto typu jej v roce 1996 odkoupilo ukrajinské město Rovno. Když jej před čtyřmi lety místní dopravce vyřazoval z vozového parku, podařilo se nám trolejbus zachránit před sešrotováním a dopravit zpět k nám do Brna, kde začínal. Tím, že jej zrekonstruujeme a zařadíme mezi retro vozy, jeho příběh ani teď nekončí,“ vysvětluje historii vozu generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Náhradní díly vyráběné na zakázku
Rozsáhlou opravu skeletu a podvozku pro brněnský dopravní podnik provedl externí dodavatel. V komínských dílnách trolejbus čeká rekonstrukce obou náprav, instalace elektro výzbroje, kabeláže, vzduchových rozvodů, kompletace interiéru a lakování. „Vzhledem ke stáří vozu je velmi obtížné získat funkční náhradní díly. Mnoho součástek si proto musíme sami vyrobit přímo na míru. Rozsah opravy vyžaduje odborníky různých profesí – svářeče, stolaře, automechaniky, zámečníky nebo elektrikáře. Využijeme například i čalouníky z ústředních dílen, kteří zhotoví nová sedadla,“ uvedl Vítězslav Žůrek, technicko-provozní ředitel Dopravního podniku města Brna.
Dopravní podnik má dlouhodobou zkušenost svých zaměstnanců s opravami historických a retro vozů. V celém procesu pomáhají i nadšenci a pamětníci, kteří přispívají vzpomínkami, radami a fotkami.
Trolejbus 9Tr v původní krémovo-červené barvě by se mohl mezi 17 retro vozů zařadit v první polovině roku 2025.
Trolejbusy Škoda 9Tr vyráběl závod Škoda Ostrov v letech 1958–1981. Brněnský dopravní podnik v letech 1963–1981 postupně zařadil do provozu celkem 121 trolejbusů této typové řady. Poslední vůz byl z provozu vyřazen v roce 1996. Trolejbus 9Tr, který v Brně jezdil pod ev. č. 3136, dorazil zpět do města na tahači.