Doprava ve městě Tramvaje

Brněnský dopravní podnik testuje v tramvajích antibakteriální nástřik

Nanášení antibakteriálního nástřiku v tramvaji. Pramen: DPMB
Nanášení antibakteriálního nástřiku v tramvaji. Pramen: DPMB

Dopravní podnik města Brna se rozhodl zatočit s bakteriemi a kvasinkami v tramvajích. O uplynulém víkendu dostaly dvě tramvaje v rámci prvotních testů antibakteriální nástřik, který má bránit ulpívání patogenních organismů v interiéru. Má je rovněž likvidovat. Podnik to oznámil v tiskové zprávě.

„Na základě výsledků mikrobiologických rozborů Krajské hygienické stanice vyhodnotíme, zda by tato technologie mohla mít pozitivní vliv na prostředí, kde se přirozeně shromažďuje větší množství lidí. Pokud by testy prokázaly dlouhodobý efekt, uvažovali bychom o aplikaci v dalších vozech,“ uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Podnik pro testování vybral dvě velkokapacitní tramvaje: KT8 a Škoda 13T (Porsche). Z míst, kterých se cestující nejvíce dotýkají a na kterých bakterie nejvíce ulpívají, odebrali pracovníci laboratoře vzorky pro mikrobiologické rozbory. Ty se budou znovu opakovat po dvou měsících provozu. Na základě výsledků rozborů dopravní podnik efekt vyhodnotí.

Před aplikací ochranné antibakteriální vrstvy bylo nutné důkladné očištění a odmaštění interiéru vozů, aby nástřik k povrchu pevně přilnul. Samotný nános na okna, madla, sedačky i jejich rukojeti v jedné tramvaji trval 45 až 60 minut. Evidenční čísla testovaných tramvají jsou 1703 a 1919. Cestující na ně nejčastěji narazí na linkách 8 a 6.

„Podobnou technologii, ale na jiném principu, už jsme v minulosti testovali. Efekt se dostavil, ale bohužel byl pouze krátkodobý,“ doplnil Havránek.

Pro větší ochranu cestujících podnik také v době chřipkové epidemie, která je virového původu, používá na čištění vozů koncentrovanější dezinfekci.

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kopr51

V úseku Malinovského náměstí – Tomkovo náměstí dávku zdvojnásobit!!

Indian

A ještě je tu otázka čištění klimatizace ve veřejných prostředcích. Nevím jak je brněnský dopravní podnik klimatizovaný a jak voní, ale jako příklad uvádím zápach Panterů Českých drah, které jezdí mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Ten je legendární a doslova přesahuje dva kraje:) Tam by si mohli ČD založit pojízdnou mikrobiologickou zoo.

Jan

Nevím jak v Brně ale v Praze mají klimatizaci pouze nejnovější vozy 15T (přičemž se bude dodatečně instalovat i na starší serii 15T) a nejnovější autobusy Sor. 14T (v Brně 13T) klimatizaci nedostanou kvůli vysokým nápravovým tlakům, mají o jeden podvozek méně, a u KT jsem o úvahách nasadit klimatizaci neslyšel vůbec. Jinak souhlasím, klimatizace potřebuje pravidelnou údržbu jinak účinně promíchá vzduch z celého vozu a v jejích vlhkých útrobách se bakteriím líbí. HEPA filtr se asi běžně nenasazuje. Pražský DP taky prvních pár let ladil nastavení klimatizace aby to lidem nemrazilo hlavu, nekapalo na ně a údržba se zdá… Číst vice »

Erik

Jen ČD? Nedělejte si iluze, že snad u jiných železničních dopravců je to jiné. Bohužel to co jste napsal, je jen demagogie

Indian

Jestli on ten případný efekt nebude důsledkem toho, že to vozidlo pořádně umyli. Sami přiznávají, že museli utřít mastné tyče:) Této přezdívce se v dopravním podniku snad nediví…
Pokud chtějí čistotu udržet museli by to dělat pravidelně.

súdružka Kolesárová

tak pěstujem si trošku imunitu nééé? K tomu je jízda mastnou tyčí naprosto ideální 😀

Martin S.

A nebo kvůli tomu spoustu lidí tramvají nejede…

Blázen

to nemá volvo navštěvujete pravidelně lyžařské závody v novém městě na moravě a ve zlínském v kolik je ta schůzka se domluvíme a ty jsi mi napsala ze za info ahoj 6v url adresy a ty jsi mi napsala ze za info a přeji pěknou dovolenou v kolik je ta schůzka se domluvíme a ty jsi mi napsala ze za info a přeji pěknou dovolenou v kolik je ta schůzka se domluvíme a

Kopr51

nomen omen

Blázen

Bohumínském a ty výdrž baterie do mobilů dokumentace a ty výdrž baterie do mobilů dokumentace a ty výdrž baterie do mobilů dokumentace a ty výdrž baterie do mobilů dokumentace a ty výdrž baterie do mobilů dokumentace a ty výdrž baterie do mobilů dokumentace a ty výdrž baterie do mobilů dokumentace a ty výdrž baterie do mobilů nokia bh na jiném termínu od tebe taky 5l7 a ty jsi mi napsala ze za info ahoj tak co je ta schůzka se domluvíme a ty jsi mi napsala ze za info a přeji pěknou dovolenou v kolik je ta schůzka se domluvíme… Číst vice »

Blázen

Uwhhwhehehezwzw52t3g3z s tím lístkem a ty jsi mi napsala ze za info ahoj tak co je ta schůzka se domluvíme a ty jsi mi napsala ze za info ahoj tak co je ta schůzka se domluvíme a ty 6v to asi ne no a ty jsi mi napsala ze za info ahoj tak co je ta schůzka se domluvíme a ty jsi mi napsala ze za info ahoj tak co je ta schůzka se domluvíme a ty jsi mi napsala ze za info ahoj tak co je ta 2 výškových metrů a ty jsi mi napsala ze za info ahoj… Číst vice »

Blázen

Notag pádom 🙁

liposh

A joo, takže za dva měsíce se udělají stěry…já myslel, že to vyhodnocení budou dělat středoškolačky s anketou ve dveřích a otázkami: „Cítíte se více nemocný, než když jste do šaliny před 15 minutami vlezl?“ případně, že najmou partičku pokusných objektů a ti budou chmatat na ty tyčky a pak žrát jídlo holejma rukama.

Jan

Pro správný výzkum musí vytvořit několik kontrolních skupin. Takže budou mít ty, kteří jezdí jen dezinfikovanými vozy, pak ty kteří jezdí běžnými vozy a nakonec ty kteří MHD vůbec nejezdí. Aby to bylo statisticky významné tak to bude chtít pár set dobrovolníků. No ale i těmi stěry se dá něco zjistit, ale mohly by být častější, třeba jednou za týden.