Brněnské metro: Město si za státní peníze nechá zpracovat studii ke kolejovému diametru

Tramvaj Škoda 03T (Astra) na Náměstí Svobody v Brně. Foto: Zdopravy.cz / Jan SůraTramvaj Škoda 03T (Astra) na Náměstí Svobody v Brně. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Město Brno dokončuje zadávací dokumentaci pro zpracování studie proveditelnosti, která bude řešit budoucí stavbu takzvaného severojižního kolejového diametru. Dokument má

Město Brno dokončuje zadávací dokumentaci pro zpracování studie proveditelnosti, která bude řešit budoucí stavbu takzvaného severojižního kolejového diametru. Dokument má odpovědět na otázky, zda bude lepší vést pod centrem města tramvajovou trať, železniční trať nebo klasické metro a zda se vůbec stavba ekonomicky vyplatí. Dokumentaci má schválit zastupitelstvo ještě v červnu, přes léto by měla být vybraná firma, která studii zpracuje a za rok a půl má být hotová, řekl dnes na tiskové konferenci radní Filip Chvátal (KDU-ČSL).

Studie bude stát 17 milionů korun, město na ni hodlá získat dotace ze Státní fondu dopravního infrastruktury ve výši 16,5 milionu. SFDI pro letošek zatím odsouhlasil 3,3 milionu korun, o zbytek si město může požádat příští rok. Město se rozhodlo ze studie vyjmout dopravní model pro celou brněnskou aglomeraci, kterou udělá městská firma Brněnské komunikace, a také model dopravního chování. „Na zastupitelstvu schválíme rozdělení dotace na tyto tři studie a dopravní model i průzkum dopravního chování je možné začít dělat prakticky okamžitě,“ řekl Chvátal.

Před dvěma lety, když vznikla studie proveditelnosti přestavby brněnského železničního uzlu, se začalo hovořit o tom, že diametr bude podzemní železnicí. „Ministerstvo dopravy a Správa železnic, pro niž je studie určená, si však vyžádaly posouzení i tramvajového diametru a později i metra,“ řekl Chvátal.

Studie má odpovědět na otázky, zda se podzemní kolejová dráha vyplatí, kolik by ji využívalo lidí a kolik lidí by se do ní přesunulo z povrchové veřejné dopravy a z aut. Odpověděla by také na konkrétní trasování, prověří na jihu zapojení tratě od Břeclavi i Chrlic. Součástí by byl geologický průzkum, bylo by zřejmé, kde by byly stanice, a ve výsledku by také zodpověděla otázku, kolik by stavba diametru stála.

Podle Chvátala se bude studie zpracovávat souběžně s velkou architektonickou studií na nové brněnské nádraží, které se má posunout na místo dnešního dolního nádraží. Podle Chvátala není budoucí stavba diametru závislá na zahájení provozu na novém vlakovém nádraží. Obě stavby jsou totiž zatím velmi vzdálené.

V návrhu nového územního plánu jsou trasy diametru vedené ještě tak, jak se o nich uvažovalo na začátku 90. let. Podle výsledků studie pak bude možné plán, který má začít platit v roce 2022, aktualizovat.

O podzemní kolejové dráze se v Brně mluví od 70. let minulého století, město si od ní dlouhodobě slibuje rychlejší spojení v severojižním směru a výrazné odlehčení povrchové dopravy, která je v posledních letech ve špičkách přetížená.

ČTK

Tagy brno Severojižní kolejový diametr
87 komentářů