Brněnská Pětasedma po letech znovu zadýmala, dostala nový válec

Brněnská Pětasedma (475.101) po opravě znovu jezdí. Pramen: České dráhy/FB ČD NostalgieBrněnská Pětasedma (475.101) po opravě znovu jezdí. Pramen: České dráhy/FB ČD Nostalgie

Lokomotiva byla mimo provoz 4,5 roku. K poruše paradoxně došlo po návratu z velké opravy.

Příznivci brněnské parní lokomotivy 475.101, které se přezdívá Pětasedma (někdy Šlechtična), mají důvod k oslavě. Muzeum Českých drah na Facebooku oznámilo, že lokomotiva byla dnes v Brně po letech oprav znovu zatopena.

„Stále je ještě co ladit, ale v roce 2026 se na ni můžete opět těšit na nostalgických jízdách. Naše poděkování patří všem, kteří se na opravě tohoto stroje podíleli,“ stojí ve zprávě ČD Nostalgie.

Lokomotivu vyřadila z provozu v květnu 2021 porucha válce. Lokomotiva měla tehdy zajišťovat nostalgické jízdy na trati Břeclav – Lednice, kvůli poruše ji ale musel nahradit Skaličák (433.001) z roku 1948.

Prohlídka následně ukázala, že válec je třeba vyměnit za nový. Ten se musel vyrobit, což opravu značně protáhlo. Termín návratu do provozu se několikrát odkládal.

Paradoxem je, že se Pětasedma do Brna vrátila jen krátce před objevením poruchy (v lednu 2021) po náročné tříleté opravě. Dostala mimo jiné nový tendr.

Lokomotiva 475.101 byla vyrobena v roce 1947 v plzeňské Škodě. Po absolvování zkušební jízdy v úseku Choceň – Pardubice, při níž dosáhla maximální rychlosti 115 km/h, byla v prosinci 1947 v České Třebové předána tehdejším ČSD a přidělena do depa v Praze.

Postupně vystřídala řadu dep v českých zemích i na Slovensku, až zakotvila v Brně. Tam byla v roce 1979 vyřazena z provozu a převedena na vytápěcí kotel. O deset let později byla opět zprovozněna již jako muzejní stroj.

Tagy ČD Nostalgie České dráhy Parní lokomotiva 475.101 parní lokomotivy železniční nostalgie
2 komentáře