Brněnská MHD bude přístupnější. DPMB chystá novinky, pomohou cestujícím se zrakovým a sluchovým znevýhodněním

Tramvaj DPMB EVO2 (Drak) v centru Brna. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTramvaj DPMB EVO2 (Drak) v centru Brna. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Dopravce bude vycházet z databáze podnětů, vznikla na základě rozhovorů s téměř čtyřicítkou osob se zrakovým a sluchovým znevýhodněním či například s dvacítkou řidičů.

Dopravní podnik města Brna (DPMB) se v letošním roce zaměří na odstranění dvanácti bariérových situací pro hendikepované cestující. Vycházet bude z databáze 178 podnětů vytvořené ve spolupráci s týmem Masarykovy univerzity.

Databáze vznikla na základě rozhovorů s téměř čtyřicítkou osob se zrakovým a sluchovým znevýhodněním či například s dvacítkou řidičů.

„Jedním z největších obtíží pro cestující se zrakovým znevýhodněním je nepřístupnost informací. Ty jsou často dostupné ve vizuální podobě, ale nikoli v akustické. Příkladem můžou být zastávky, kde se vystupuje z tramvaje přímo do vozovky, což je potenciálně ohrožující,“ uvedl DPMB v tiskové zprávě.

Problematické je podle dopravce také například velké množství typů tramvají, kdy je každá z nich kompozičně jinak uspořádaná a nevidomí mohou mít problém s nástupem i s nalezením sedadla. Dalším tématem jsou lavičky, které nemají nožičky. Bílou holí je před sebou hendikepovaní neodhalí a mohou se o ně zranit.

„Neslyšící postrádají vizuální informace o nebezpečích, jako jsou zvuky přijíždějících a odjíždějících vozů na zastávkách a ve větších dopravních uzlech. Pomohly by jim světelné pásy na zastávkách, jako je tomu na zastávce Západní brána. Mnozí z neslyšících mohou mít problémy se čtením psaného textu, proto by ocenili důležité informace v českém znakovém jazyce,“ dodal DPMB.

Změny, které bude DPMB realizovat v roce 2025

Výstup do vozovky – Na 15 zastávkách (30 nástupištích), kde cestující vystupují přímo do vozovky, přidá DPMB do hlášení ve vozech informaci, že cestující vstupují do vozovky, což pomůže zrakově znevýhodněným osobám zvýšit jejich bezpečnost. Jde například o zastávky Hybešova, Skácelova, Filkukova nebo Kořískova.

3D modely tramvají – DPMB ve spolupráci s MU nechá vytvořit zmenšené 3D modely základních typů tramvají, aby si nevidomí mohli „osahat“, který typ má jaké dveře, kde má umístěná sedadla, zda jsou u prvních dveří za řidičem schody či nikoli. Nevidomým to pomůže v plánování nástupu.

Zajištění asistence na přepážkách DPMB – na prodejních přepážkách je nyní vizuální vyvolávací lístkový systém, který je pro nevidomé nepřístupný. DPMB proto pořídí speciální reproduktor, který poskytne instrukce k zajištění asistence při nákupu jízdného.

Přístupnost informací na webových stránkách DPMB – některé informace na webu DPMB nejsou přístupné pro uživatele se zrakovým znevýhodněním. DPMB proto provede potřebné úpravy webu, aby byly pohodlně dostupné všem.

Objednávání služby Seniorbus – pro osoby se sluchovým znevýhodněním neexistuje možnost objednání služby Seniorbus, jelikož je vázáno na telefonický hovor s operátorem. DPMB proto najde způsob, jak by mohli jízdy objednávat textově – aplikací, zprávou nebo emailem.

Osvěta řidičů – DPMB bude řidiče vzdělávat na vybraná témata týkající se přepravy nevidomých a neslyšících. Nejčastěji potřebují víc času po nástupu na bezpečné usazení ve voze, více času na výstup, automatické odblokování a otevření dveří apod.

Osvěta cestujících se smyslovým znevýhodněním – o mnohých novinkách v MHD se nedozvědí nebo se k nim informace nedostane kompletní. DPMB proto naváže spolupráci s organizacemi sdružující osoby se smyslovým znevýhodněním a pravidelně s nimi bude pořádat besedy.

Osvěta ostatních cestujících – DPMB navrhne a provede osvětovou kampaň pro cestující o potřebách lidí se smyslovým znevýhodněním při přepravě MHD. Nejčastěji jde o uvolnění místa k sezení, informace o spoji, pomoc s otevřením dveří, orientací ve voze nebo v prostoru zastávky.

Komunikace s neslyšícími – pro zefektivnění předávání zásadních informací z MHD dopravní podnik otestuje překládání tiskových a jiných zpráv do českého znakového jazyka. Video pak bude dostupné na webu DPMB, případně sdíleno s organizacemi zaštiťujícími neslyšící.

Zajištění revize technologického postupu kontroly funkcí hlásiče čísla vozu – nevidomí jsou vybaveni tzv. přístrojem VPN, díky kterému jim tramvaj na zastávce zahlásí číslo linky. DPMB zajistí revizi postupu kontroly funkčnosti těchto zařízení.

Zajištění revize technologického postupu kontroly funkčnosti ozvučení elektronických panelů – nevidomí jsou vybaveni tzv. přístrojem VPN, díky kterému jim elektronický informační panel na zastávce oznámí příjezd nejbližších spojů. DPMB zajistí revizi postupu kontroly funkčnosti těchto zařízení.

Hlášení služební jízdy – nevidomí nedostanou hlášení o spoji, pokud přijede vůz označený jako služební jízda. DPMB proto v rámci vývoje a implementace nového řídícího informačního systému zajistí, aby vůz uměl v budoucnu toto hlášení podat.

Do budoucna se DPMB zavázal k řešení takových podnětů, které není možné realizovat neprodleně. Příkladem může být potřeba standardizace podoby zastávek MHD.

S využitím tiskové zprávy DPMB

Tagy brno Dopravní podnik města Brna DPMB MHD přeprava handicapovaných přeprava zdravotně postižených
2 komentáře