Letecké společnosti Letectví

British Airways s okamžitou platností vyřadí všechny Boeingy 747

Boeing 747-400 British Airways při odletu z Londýna. Foto: British Airways
Boeing 747-400 British Airways při odletu z Londýna. Foto: British Airways

Letecká společnost British Airways s okamžitou platností skončí s provozem všech letadel typu Boeing 747. Společnost to oznámila v dopise zaměstnancům a později potvrdila i na sociálních sítích. Britský dopravce je největším provozovatelem těchto letadel v osobní dopravě.

Oznámení přišlo jen pár hodin před tím, než definitivně uskutečnil poslední let s Boeingem 747 další dopravce: australský Qantas. British Airways původně počítaly, že legendární jumbo zůstane ve flotile postupně až do roku 2024, některé stroje prošly ještě modernizací interiéru.

British Airways mají ve flotile celkem třicet letadel Boeing 747-400, jsou tak největším provozovatelem tohoto letadla v osobní dopravě. Větším provozovatelem je pouze Atlas Air, který ale jumba používá pro nákladní dopravu.

V současné situaci je podle British Airways nemožné dál letadla tohoto typu provozovat, nahradí je novými a modernějšími stroji jako Airbus A350 nebo Boeing 787.

British Airways létají s jumby od roku 1971, poslední nový stroj převzala firma v roce 1999. „Jsou to letadla pro jinou dobu. Mají mnohem vyšší spotřebu než novější stroje a potřebují podstatně větší pozornost našich techniků. Závisí na vysokém počtu cestujících a velkému zájmu o naše prémiové třídy, aby se uživila. Nevěříme, že tato letadla jsou aktuálně udržitelná v letectví,“ uvedla firma v dopise zaměstnancům.

British Airways loni u příležitostí stého výročí založení aerolinek nechaly jedno z letadel B747 přelakovat do původního nátěru.

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Adrian

Měl jsem s tím možnost několikrát letět a z pohledu fanouška to byl bezva zážitek, ale když na to vzpomínám po letech, tak zrovna u BA let LHR-JFK byl dost maso. Ty staré sedačky a seating 3-4-3 uprostřed byl jen pro otrlé. Se svoji výškou 190cm jsem těch 7 nebo 8 hodin dost bojoval. Takže když mi někdo dneska řekne, že Ryanair je peklo, tak těch pár hodin po Evropě je celkem pohoda. Ono třeba u těch letadel jsou rozteče sedadel víceméně stejné, ale dost záleží i na samotné konstrukci sedadel, jestli to jsou ty staré tlusté křesla nebo pro… Číst vice »

Daniel Novák

Peklo má jméno 777-300ER s deseti papundeklovými sedačkami napříč.

Pavel

Souhlas, proletěl jsem se s královnou nebes na lince JFK-LHR a bylo to docela maso oproti B772 na cestě do JFK. Ale už jen pro ten pocit, že člověk letí s tímhle, tak to stálo za to 🙂 Bylo v interiéru už hodně znát, že to je prostě „veterán“, takže v dnešní době nelétání chápu, že mizí, i když to je velká škoda.

MPE

Dnešním rozhodnutím BA se počet osobních 747-400 v provozu snížil o více než třetinu (a to ještě jich pochopitelně většina aktuálně sedí na zemí…) . Zůstává jich 11 u LH, 10 u Thai, 9 u Rossije , 4 u China Airlines, 4 u Air India, 4 u Wamosu, 3 u Air China, 2 u KR, 2 u Iraqi Airways, 1 u Asiany = celkem 50. Je otázkou, kolik z nich se ještě podívá v pravidelném/chartetovém provozu do vzduchu…Snad aspoň ty osmistovky nepůjdou do šrotu…

Petr

Jsem rád, že jsem tím mohl letět. S BA.

Uuuu

To bude zase personálu ve výpovědi…

Michael Kadeřávek

Skoda velká škoda. Nádherné letadlo.

Kuba

Sláva, už ty vyklepaný čtyřstovky konečně vyřadí. Dnes už jsou mnohem lepší modely.
Ale souhlasím že je to ikonický model.

Pepíček

Nevíte co říkáte. Tyhle stroje musí mít takovou údržbu o které se obyčejnému člověku ani nesní. Nevím to jistě ale nepamatuji si že by nějaké jumbo někdy spadlo kvůli technické závadě.

Yellowhammer

Určitě spadlo, minimálně si teď vybavuji tu co bouchla kvůli přehřátí nádrží, které byly hned u klimatizační jednotky.

bohyn

Moc toho neni, coz jen svedci o kvalite navrhu. Imperial Iranian Air Force Flight ULF48 – po zasahu bleskem vybouchla nadrz a to utrhlo kridlo Japan Airlines Flight 123 – protrhla se zadni tlakova prepazka a utrhla celou svislou ocasni plochu China Airlines Flight 358 – updaly 2 motory kratce po vzletu El Al Flight 1862 – upadly 2 motory kratce po vzletu TWA Flight 800 – Jiskra od dratu ve stredove nadrzi, jak psal @Yellowhammer klimatizace prihrala palivo a to vtvorilo vhodnou smes vyparu a vzduchu pro vybuch China Airlines Flight 611 – letadlo se rozpadlo kratce po vzletu… Číst vice »

Jirka

osobně jsem s ním zažil u BA poruchu s nouzovým přistáním a sranda to teda nebyla….

JIŘÍ

Njn, lítá málo lidí a leteckým společnostem se taková letadla prostě nevyplatí, to je všechno. Byznys je byznys. Ale škoda to je, to ano.

Jan

Stejně jako A380. Impozantní stroj, ukázka možností techniky, ale nevyplatí se provozovat.

Daniel Novák

Srovnávat vizionářský 747, který vydržel v osobní přepravě 50 let s A380, které po 15 letech zvoní hrana je absurdní.

kulhán

Přesně tak, na A380 si za 20 let nikdo nevzpomene, ale Jumbo tu bude pořád, aspoň v našich vzpomínkách.

Petr

Doufal jsem, že tenhle den nikdy nenastane. Další ikona světového nebe a letectví odlétá do historie. Thank you for service and bye.

Kalina

„Mají mnohem vyšší spotřebu než novější stroje…“ už jen pro tohle je dobře letadla zlikvidovat.

mikiqex

Souhlasím, jen je prostě hrozně smutné, že Královna nebes odchází. Na každém letišti jsem se u něj zastavil, abych potěšil oko.

Asi (resp. „snad“) bude chvíli trvat, než zmizí i 747-8I, kterých ale od roku 2012 létá pouze 36 (Lufthansa, Korean, Air China), no a pak už zbudou pouze carga.

kik

Měl jsem možnost s ním jednou letět služebně z Frankfurtu do Kuala Lumpuru a seděl jsem cestou tam v první řadě business class. Nádherné letadlo, pohodlné, škoda že už končí.

Jiří Kocurek

Melouni. Navenek zelení, vevnitř rudí. Likvidovali by majetek,. který jim nepatří.

Dalibor

osobně bych to nechal na každém dopravci, jak mu vyjde ekonomika. Diktovat, přikazovat, zakazovat to je cesta do …..