Bratislavské elektrobusy už potřebují nové baterie, vydržely sedm let
Autobus SOR NS 12 electric Foto: SOR

Opětovné zprovoznění elektrobusů vyjde DPB několikanásobně dráž, než v případě autobusů s dieselovými motory.
Opětovné zprovoznění elektrobusů vyjde DPB několikanásobně dráž, než v případě autobusů s dieselovými motory.
Je vidět, že to i tam měli dle počtu vozidel jen na otestování. A elektro-útlum v jejich další strategii je zřejmý. Kéž by takhle střízlivělo více měst.
v článku jsem četl, že řeší nové baterie – ne prodej elektrobusů a jejich nahrazení diesely. Takže bych řekl, že s nimi a jejich provozem byli spokojení a návrat k ropě nějak neplánují…. Nebo ?
Ahoj vše co je na baterie má omezenou životnost auta na baterie včetně typ hybrid je nesmyslná křeč prostě nebrat.
u hybridu bych s vám a souhlasil. U BEV si to rozhodně nemyslím, že by to obecně bylo horší, spíš naopak.
Mě by jenom zajímalo, kde udělali soudruzi z Bratislavského dopravního podniku chybu.
jako chybu v tom, že jim baterie slouží o 2 roky dýl, než měli životnost? 🙂
To věděli od začátku a jestli jim vydrželi 7 let místo pěti, tak proti předpokladům ušetřili. Potud v pořádku. Jestli je to ovšem v souladu s konáním správného hospodáře (nebo jak se to říká) je diskutabilní. Na třetí stranu; pokud bylo zadání „ať to vypadá co nejvíc EKO ať to stojí co to stojí, je to taky cajk.
Tak hlavně by bylo potřeba mít lepší info. Pokud to chceme hodnotit z ekonomického hlediska, musíme vědět kolik stál provoz (cena za spotřebovanou elektřinu versus spotřeba nafty) a kolik stál běžný provoz (ne generální oprava a výměna, ale ty běžné opravy jako jsou u dieselů výměna filtrů apod.).
Já pokud bych byl z velkého města asi by mě zajímalo i to ekologické hledisko (ne že by to jen elektrobusy mohli zachránit, ale můžou být jeden z dílků skládanky, žejo).
Elektrobusy jsou nesmysl hlavne ve mestech kde maji trolejbusovou sit. Meli by radeji investovat do jejiho rozvoje a ne do elektrobusu s omezenou zivotnosti.
Proč? Ne všechny trasy je možné nebo třeba žádoucí zadrátovat a elektrobusy pak mohou třeba sdílet nabíjení na konečných právě s trolejbusy. Nakonec snad většina nových trolejbusů dnes má také baterii.
Od toho jsou parciální trolejbusy.
možná bych rovnou kontaktoval DP v Bratislavě, že byste jim jako poradil. Fakt si myslíte, že máte všechny informace nutné pro rozhodování?
Jo jo Elektroauto si každej koupi jen jednou…
Zlatý spalovaly
Vlastní zkušenost…
Je krásné vidět, jak lidé vztahují sebe na všechny ostatní…
Co jste si koupil za Elektroauto?
děda měl Wartbuga a taky to pro něj bylo zlatý auto a jeho vlastní zkušenost. Indiáni měli skvělou vlastní zkušenost s otevřeným ohništěm, luky a šípy…. 🙂
První generace brněnskejch maršrutek vydržela v průměru 5 let, druhá 8 let…a to v tom byl diesel…
Tak veškeré městské „autobusy“ na podvozcích dodávek jsou nesmysl. Poskakovat po městě na hranici zatížitelnosti (a mnohdy přes ni, cestujícímu nevysvětlíte, že nemá nastupovat, i když se tam vejde, protože je nad tabulkovými hodnotami) životnosti neprospívá.
Chybí zásadní informace. Kolik se podařilo ušetřit provozem na elektřinu ve srovnání se spalovacími motory? Nejde při tom jen o samotnou naftu, ale i o daleko častější servis, oleje, filtry atd.
Pokud na jedno nabytí ujely 200km, tak při 2000 cyklech najezdily 400tkm.
Pokud vycházím z testu, který dělali v V Ústí nad Labem, tak EV spotřeboval 5,-Kč/km a spalovák cca 10,-Kč/km. Jen za PHM.
Kdyby tedy EV autobus najel těch 400tkm, tak uspořil 2M oproti Spalováku jen za phm. Další úspory budou za servis a náhradní díly k motorům. 1,7M za nové baterie pak vychází pořád levněji. Mýlím se?
Za 6-7 let by se ty kilometry daly ujet. Problém je v tom, že se nejezdí od plného nabytí až skoro do nuly. To znamená že na těch 200 km se určitě minimálně jedenkrát za směnu realizuje rychlonabíjení. Celkově je potom za 6 až 7 let počet nabíjecích cyklů výrazně více než 2000 a to je právě ten důvod snížené kapacity a nutnost výměny…
Nevybíjer do 0 a nenabíjet do 100% je hlavní pravidlo, aby Lithiové akumulátory vydržely co nejdéle. Proto v elektromobilech vydrží mnohem déle než v telefonech, nářadí nebo elektrokolech. Takto provozuji telefon, po 7 letech mi vydrží téměř jak nový, bez výměny aku.
Nesmysl. Cykly se počítají 0-100 %, takže jich tímhle principem uměle nepřibývá; naopak, jak píše Tovog, se tím prodlužuje jejich životnost, protože článek nedosahuje napěťových extrémů (nabitím/vybitím blízko ke kapacitě).
Přesně tak. Zajímala by mě spotřeba a velikost baterie. Za 1,7 mil to mohlo být kolik, 400kWh?
To se fakt vyplatí.
To je otázka – pokud srovnáváte s trolejbusem, musíte draze zaplatit stavbu trolejí a to jsou miliony a musíte udržovat to vedení, ale určitě je to levnější než elektrobus, pokud srovnáte s naftou, tak odhaduji z toho, co jsem se bavil s řidiči při mých různých cestách (25 litrů / 100 km), bus ujede denně 150 – 200 km, je v provozu průměrně provozu 6 dní v týdnu a ceny nafty 38 Kč – vyjde při 150 km za 7 let 3,12 milionu + nákladná údržba motoru, filtrů, spalinových i naftových cest, tedy potrubí – stojí také hodně, údržba převodovky,… Číst vice »
Proto právě v dnešní době vychází nejrozuměji parciální trolejbus (nebo jiné vozidlo tohoto druhu). Společnou část zadrátovat, a méně pojížděné části směrem k jednotlivým konečným dojet na baterky. Zároveň mít poměrně značnou variabilitu při výpadcích a mimořádnostech…
A to ještě v BA v zimě přítápí v elektrobusech naftovým topením. Kdyby byl plně elektrickej, tak to na dojezd nedá ani těch vysněných 150km.
Moc dlouho teda baterky nevydržely…….Na různých fórech zelených fanatiků se píše o životnosti min. 15 roků.
když se o ně správně staráte (chladíte, ohříváte), tak ano. Tady jsou sice kvalitní články, ale bez termomanagementu.
A navíc generace z před 7mi let… není to sice řádový rozdíl ale je. Navíc teda jak článek uvádí, 67% vozidel pořád ještě jezdí, takže průměrná výdrž bude ještě víc než 7 let…
A celkem to vychází na 1x obnovu baterek za dobu životnosti vozidla…
Většina stále drží a nevíme na kolika % kapacity skončily ty odstavené vozy. Na fórech spalovacích fanatiků stále tvrdí, že baterie nevydrží ani těch pět let, což zde v rámci záruky výrobce vydržely zřejmě všechny a taktně zamlčují kolik se vlastně ušetřilo za údržbu spalováku i samotného paliva. Plus jak zmiňuje SYN, baterie vyrobená před 7 lety na tom bude vždy hůř než ta letošní. I samotná Tesla před stejnou dobou dělala horší baterie a dnes už nemá problém navrhovat jak pohony tak baterii na životnost milion mil, neboli výrazně překračující běžné nájezdy za celou životnost auta.
Ještě by bylo vhodné zmínit, jaký byl při nákupu rozdíl ceny mezo verzí eko a sofilem. je otázkou, zdali by ten rozdíl s přehledem nepokryl vše Vámi uvedené…
Jak by asi vyšlo srovnání s trolejbusem? Ostatně soudím, že v takhle velkých městech mimo nějaké okrajové části by měla jít snaha o ekologizaci spíš tímhle směrem než elektrobusama.
Taky si myslím. Taky jsem se na to ptal, ale zatím bez odpovědi.
Za léčbu rakoviny způsobenou splodinami z výfuků vydává společnost miliardy ročně, baterie za dva miliony jednou za sedm pak nezní tak špatně. Už zbavení se smradu na zastávce za ty peníze stojí. Navíc úspora na palivu je také značná, zejména ve městě je účinnost konvenčního pohonu mizerná, většina těch autobusů je po sedmi letech stále v provozu s původní baterií, baterie prochází vývojem a tak nové vydrží déle, než ty původní…
Smazáno pro tupost.
Nojo, on to asi bere tak že nic z citovaného se „neimportuje“ do města… doly a lomy v městě nejsou, „čistá“ elektřina přitéká dráty… ale jako jo, částečně to pravda je, akorát se na to nesmí dívat výhradně z jedné strany.
Já jsem smrad z moderního autobusu necítil už hodně let zpět. A kdybyste bydlel třeba v Chomutově (mezi Prunéřovem a Tušimicema), tak byste možná mluvil jinak.
Čisté elektrobusy na běžné městské linky nemám rád, ale tady to vyšlo. Chtěli 5 let životnost a po 7 letech dvě třetiny stále jezdí. V článku se píše, že koupi jen 5 sad baterii, tedy jen do těch co už nejezdí. Takže provoz splnil, co si naplánovali a požadovali a ještě to mírně překročil. Ještě by mě zajímalo, kolik mají najeto km.
Mě by zajímala ekonomická výhodnost proti sofilní verzi…
Najížděly – ty 12-metrové – v průměru kolem 50 tis.km za rok, rekord snad 60 tis. Nejlépe se osvědčil špičkový režim, t.j. kolem těch 150-170 km/den, bez nabíjení na trati (kromě linky 43, která špičku nemá, ta se nabíjela na konečné), které výrazně zhoršuje využití elektrobusů. Pěkně pomalým proudem v garáži, ale po vypuštění do ulic, jezdit, co to dá. Víkendy se provozovaly v režimu jeden vůz na dopolední, druhý na odpolední díl. Místo střídání na trati, druhý vyjel a první zatáhl. A jelikož se vždy něco do špičky tak jako tak musí vypravit, tak se tím šetřilo životní prostředí.… Číst vice »
Bratislava má i trolejbusy. Jak to vypadá v porovnání s nimi?
Co se má srovnávat, cena generálky motoru trolejbusu nebo výměna baterek téhož?
Výstavba a údržba trakčního vedení.
Ještě zapomněli připočítat k té generální opravě dieselového motoru kolik by bylo vynaloženo nákladu na údržbu spalovacího motoru běhen těch 7 let co se týče běžné údržby jako například výměna olejů motoru a v převodovce atd.. U elektropohonu se víceméně nic nemění a když ano jsou tam mnohem delší intervaly.
Umíte počítat? Interval motorového oleje motoru Tector 7 je 40000km, Cursor 9 má 60000km nebo dva roky, převodovka, diferenciál, podle druhu provozu je 120 – 150000km max tři roky, chladící kapalina jen kontrola + doplnění, navíc je vlastně v elektrobusech taky. Náplň v motoru je cca 21l, Cursor 36l, převodovka podle typu a výrobce, cca 30-40 litrů oleje, diferenciál má náplň cca 16litrů oleje. Motorový olej ve velkém množství koupíte pod 100,- za litr, převodový a do diferenciálu do 150,- litr, filtry jsou záležitost kolem 2-3000,- kus Naftový autobus najezdí víc km, než elektrobus, už ze své podstaty, neprostojí na… Číst vice »
Hodnoty udávané u motorového oleje se mírně sníží díky specifickému provozu autobusu ve městě. Kvalitní motorový olej se pod 100 Kč na litr nedostane. Dále je nutno vzít v úvahu například brzdová obložení apod. Přesto všechno je v daném případě (bohužel i jinde) ekonomika výrazně nakloněná pohonu na naftu, o něco méně na CNG. Otázkou je, jaká bude cena baterií za 7 let pro nově vyrobené dopravní prostředky.
Co šetří víc brzdové obložení, motorová brzda nebo rekuperační brždění? V tom rozdíl majlantu nebude, brzdy jsou tam téměř stejné…
Měnit olej po 40-60tkm při provozu MHD? No, jak myslíte. Navíc, moderní motory potřebují oleje C1-C3 a ty rozhodně nejsou levné.
Elektronika je součástí i spalovacích motorů a u nich se kazí o mnoho častěji.
EV autobus spotřebuje na km za 5,-Kč „paliva“. Kolik sežere nafťák si spočítáte sám, když je spotřeba 35L/100.
kde jste přišel na těch 5,- kč/km???
Norma oleje je pro motory v nákladních vozech a autobusech jiná. To co píšete vy, je norma používaná pro motory osobních automobilů. A nesmíte brát ceny olejů v Auto Kelly, navíc ještě max v 5 litrovém balení. Tam ta cena je opravdu dost jiná 😀 Olej, kupovaný v sudech, vychází mnohem levněji. Interval výměny oleje je tak vysoký i z části proto, protože je ho v takovém motoru přibližně šestinásobné množství a olejový filtr je zhruba pětinásobně objemnější, než v osobním autě, kde je interval klidně i 30tkm. Jednoduchá matematika.
Můžete uvést zdroj tvrzení, že elektrobus je poruchovější než spalovací bus?
Dílna? Servis? Pokud srovnám dva typy od stejného výrobce, bateriák má víc závad v průměru na 1km a hlavně má víc závad, které brání i jen dočasnému provozu, rozumějte tak, že to nedokáže do té dílny ani dojet.
Také by mě to zajímalo, v Bratislavě byly dny, kdy se vypravovalo 18/18, běžně 15-16/18 – tedy až do doby, kdy po 6 letech odešly těm prvním baterie. Údaj o vyšší poruchovosti elektrobusů závisí od výrobce. Pražské = katastrofa; bratislavské SOR-y = v pohodě.
Aha:))) Zase, eletrokrám nemá žádnou! údržbu:-)))
Tak jestlipak něco ušetřili :O
Řečeno i jinak, platíme zde v EU celému světu lepší ovzduší…..vše chce dělat s rozumem, postupně, a všichni, jinak….
To lepší ovzduší je v případě EV hlavně o lokálních emisích. CO2 je u elektromobility podružné!
Aspoň při našem enegretickém mixu…
Ne, i při našem energetickém mixu vycházejí emise u elektra daleko lépe než u spalovacího motoru. A čím větší je nájezd, tím více se v tom schovají emise na výrobu jako vozidla tak baterií.
Hlavní informace v článku bohužel nezazněla. Výrobce těch autobusů neposkytuje náhradní díly pro své výrobky? Jak je možné, že provozovatel shání náhradní díl?
Výrobce už třeba ani není… anebo už nejsou úředníci co u toho byli.
To záleží, jak si to zasmluvnili. Třeba pražský DPP výmenu s garantovanou cenou řeší rovnou v úvodní smlouvě.
Ale vždyť je to karoserie SOR-TNS12! Takže standardní náhradní díly…
No a státní pokladna přišla za ty roky o několik set tisíc ze spotřebních daní na naftu. Ale městský elektrický autobus mi nevadí. Vadí mi, když ne EU nutí do EV auta a chce, abych to své sešrotoval.
1. to je snad dobře ne? Určitě ty peníze byly využité lépe .
2. Nic takového EU nechce. Nelzete.
Mám tužkové baterie kam je poslat, drahý špas
to samé se stalo u nás v Bílině. 5 let a bylo po nich. Tyhle BUSy jsou špatně navržené, nemají chlazení a ohřev baterií, takže baterie rychleji degradují.
Ve spalováku mi vydrží aku 2 roky, pak v zimě nenastartuji, a to je vlastně zatížená jen startérem.
Dva roky? To jezdíte na startér, ne? Originální baterka vydrží v autě obvykle 8-10 let. Nová tak okolo osmi.
Jo a teď tu o Karkulce. U auta s “ inteligentním dobíjením “ což je 98% vozů od roku výroby řekněme 2015 vydrží první baterka do 5 roků při běžném provozu při lepším servisu 6 let max. Každá další když dá 4 roky tak je to zázrak. Dřív dávala první baterka 9-12 extrémně 14 roků a každá další 5-7 roků podle údržby a způsobu provozování.
Přeháníte, ale ten trend tu je, souhlasím.
Trend je sestupný, to je jasné, související ale spíše se systémy start/stop. Ale dva roky životnosti, to chce být extrémní prase.
Jinak Oktávka III 2015 výměna baterky loni při 320 000 km, i30 2018 190 000 km původní baterka.
Tak nekupujte smejdy. Baterku jsem menil u 6leteho auta, jinak vydrzely celou zaruku vozu 5 let a pak sly dal do sveta.
Pokud vám vydrží ve spalováku startovací baterie dva roky, tak je něco špatně. Častokrát ten, kdo ji měnil tak autu neřekl, že tam je nová a to nabíjelo podle té staré. Tomuto tématu se věnoval i pan Vaculík ze světa motorů.
Výrobci aut jsou nuceni do tak extrémního snižování emisí, že kvůli tomu obětují všechno, bez ohledu na cenu a spolehlivost auta. Akumulátor spalovacího auta se dobíjí jen tehdy, když to počítač schválí. Proto u nových aut někdy akumulátor odchází velmi rychle, obzvláště když se jezdí málo a na krátké trasy a je stabilně málo nabitý. V takovém případě pomůže občas nabít nabíječkou. U starého auta bez extra výbavy jsem měl akumulátor přes 10 let.
Mají samozřejmě taky, ale v provozu dostávají mnohem víc zabrat, protože se nabíjí tak jak potřebuje dopravce dle turnusu a ne jak potřebuje baterie.
SOR nemají termomanagement.
Umí minimálně baterie chladit, takže jakýsi pokus o regulaci teplot baterie tam je.
Není možné to bude nejspíše nějaký fake News. Vždyť všude píšou o tom jak takový druh pohonu je výhodný a pokrokový…. Nebo že by to bylo přeci jen všechno jinak?
on je výhodný a pokrokový, pokud se udělá dobře.
V mojí Tesle jsou baterie 10. rokem a jsem na cirka 9% degradaci po 250k km. Pokud budu počítat jen s 2Kč/km úsporou proti benzinu, tak si to už vydělalo na novou baterii. Nebo na dva repasy.
Tak jste zase na nule!
To jezdíte zadarmo? Já jezdil benzínově (i při cenách přes 40/l) do 2,40kč/km octavií ještě před půl rokem. Takže asi růžové brýle při pohledu na kynoucí prasátko úspor dolů…
ano, jezdím zadarmo. Ale počítám to proti předchozímu benzinu, co v podobném autě žral 10-12L/100km. Holt velká auta.
Že jste neměl předtím tank. Mohla by ta úspora být ještě větší. Od Vás by se tedy dalo s těmi nákupy aut dost co učit. No promiňte mi trochu ironie. Já mám taky velké auto, osobní dodávku, ale jezdím za 5 litrů nafty, tedy cca 1,75 Kč/km a to auto mě stálo v pořizovací ceně třetinu Tesly. A po deseti letech a 150 tis.km jsem možná ani ne v půlce životnosti bez jakýchkoliv oprav a rizika potřeby nové baterie, rsp. motoru. Jak vychází Vaše srovnání teď? Kdo jezdí skoro zadarmo?
Zase stůjte nohama dolů…i když s motůrkem ze sekačky, na rovině a chvíli z kopce, by jste za 2.40,- při ceně benzínu přes 40,- jet mohl, ale jinak jen stěží. Počítejte spotřebu podle tankování a ne podle toho, co ukazuje BC.
Pokud nabíjíte doma ze solárů a jen minimálně z komerčních nabíječek, tak asi ano. Každopádně takovou možnost každý nemá. Mmchdem, můj spalovák na LPG, jezdí za 1,60,- / 1km, nemusím řešit styl jízdy, jak a kde natankuju, jestli budu topit/chladit apod. Dojezd mám cca 400km na nádrž (je dost malá) natankuji skoro na každém rohu. Mám na tom najeto už 513000km, motor bez oprav jezdí stále, jen se na 300tkm dělaly rozvody. Já vlastně ani nemám důvod, chtít novější, nebo elektro auto…
Ja teda nevim , ale tady jsem se bavil s clovickem co uz s elektrickym autem jezdi 5 let a bavili jsme se o tom ze jezdi cca 1,8-2,5kc na km doma nenabiji (nema solar) ja mam 20let stary auto a jen po meste jezdim za 2,25-2,49kc na km a to je zimmni obdobi to by me zajimalo za jak dlouho usetri Na novou baterii a jeste rozdil je v tom ze on po 150-220km musi odstavit auto (nabijeni) a ja vesel jezdim dal jezdime oba stejne mesto denne jezdim okolo 300km
A jeste jestli budete omilat servis tak jediny rozdil je jen ze menim navic olej a filtr (mechanicke dily podvozku ) nepocitam protoze je menite tak samo jak v elektrickem
Vydělal jste pouze na daních!
Jinak už jsou asi ty konkrétní baterie, pokrok je překotný.
A toto se skutečně vyplatí!
Největší pokrok za poslední roky udělaly právě EV a baterie. Předehřev baterek, chlazení, řízení si nabíjecí křivky s ohledem na baterie… A pak některý relativně nový EV (3-4roky) mají pořád baterku na 98-100%. Otázka, co pokročilého použili tady.
Navíc ty baterky, který jsou kapacitou pod 80% nekončí – staví se z nich battery packy na vyrovnání sítě.
Těm 100% stavu baterie nevěřte, je to dáno tím že nová začíná tak na 110% (pochopitelně se vždy zobrazí jen 100%).
O vyrovnávání sítě pomocí použitých baterií jsem taky hodně četl… 😀
Minimálně si je kupují lidi domů do battery racků k solárkám… viděl jsem i některé obce, které s tím stavěly nepřetržitý systém napájení např. čističky odpadních vod (kde hrozí jednak pokuty druhak poškození technologie).
jenže ten předehřev a chlazení těch akumulátorů je další energie navíc, řízení nabíjecí křivky při brždění znamená zbytek energie mařit v brzdovým odporníku, protože to nemůžete všechno poslat do baterek – navíc krátké nabíjení (přitom brždění) těm baterkám taky moc nesvědčí
problém není elektrický pohon, ale zdroj el. energie – i když se vtomto směru udělal značný pokrok, tak stále to ještě není ono
Vzpomínám, jak v létě pobíhala v ENS12 řidička v půli trasy po voze a odemykala okna, místo klimy je nutné chladit baterky…
Když o tom nic nevíte, tak o tom nepište…
Krátké nabíjení (resp krátké cykly) Lithiovým bateriím naopak velmi svědčí! A je jedno jestli jsou ve vozidle nebo v mobilu. Nemají naopak úplně rády plné cykly. Také nesnáší vysoké teploty, tedy termoregulace je klíčová věc. Projektuje do toho znalosti nabité někdy v minulosti z Ni-CD a Ni-MH baterií, které měly paměťový efekt a krátké nabíjení je zabíjelo. Lithiové baterie to rády přesně opačně. Při rekuperaci při brždění do baterek můžete narvat všechno, protože se nestihnou tolik ohřát. Není důvod tam mít odporníky. Naopak při nabíjení na nabíječce je dobré to řídit velmi přesně protože to je právě ten dlouhý cyklus… Číst vice »
To je divna veta:
Opětovné zprovoznění elektrobusů vyjde DPB několikanásobně dráž než v případě autobusů s dieselovými motory.
je tim mineno
„nez generalni oprava dieseloveho motoru“?
vysvětleno v textu
Možná jste jen nedočetl do konce.
Na ušetřené spotřební dani si na to stejně vydělali.
Ještě by to chtělo zjistit, kolik ušetřili během těch sedmi let na pohonných hmotách a servisu spalovacích autobusů, abychom neporovnávali motor s baterií, což není moc vypovídající srovnání. Jinak většina elektrobusů stále jezdí, takže ta původně 5 letá životnost nedopadá zas tak špatně.
A ještě především pořizovací cena elektrobusu vs. naftového autobusu. Samozřejmě úplná placená výrobci bez případných dotací, protože ty platil konečný majitel DPB – daňový poplatník také.
Zkrátka, spočítat TCO (total cost of ownership).
OR NS 12 Diesel za 238 500 € bez DPH
SOR NS 12 Electric za 589 000 € bez DPH
Když vezmeme nájezd 500 000 km, cenu nafty 40kč/l, cenu elektřiny 5 kč/kWh, spotřebu nafty .25l/km, spotřebu elektřiny 1kWh/km, tak vyjde úspora 2.5 milionu. Plus další úspora za servis spalovacího motoru. Úspory tedy s rezervou pokryjí nákup nové baterie.
NAFTA za 40 🥱
A kWh za 5
Tak to pak jo
pokud spotřeby v předchozím postu sedí a chatgpt říká že průměrná cena nafty byla 34,83 tak by průměrná cena elektřiny musela být 8,5, ale průměr bude někde kolem 6,5 takže z tohodle pohledu EV vyhrává. Když by se vypočítalo TCO tak pořizovací náklady, tak EV asi nebyl dražší jen o milión, který se ušetřil na palivu.
Polovina z ceny nafty je ovšem daň. Vhodným zdaněním lze dosáhnout jakéhokoliv výsledku.
Nauc se pocitat ,!! Kde mas cas nabijeni kde mas cenu nabijecky ,kde mas porizovaci cenu ,kdo zaplati devastaci komunikace,ev je o hodne tezsi atd atd ,ev se nevyplati to vedi vsichni navic nekolikanasobne zvysuje co2
Ev několikanásobně zvyšuje CO2 oproti dieselu?
Vy jste to masírkou opravdu řádně zblbej…
OK, když to tedy chcete přesněji:
Průměrná cena nafty 2018-2024 34 Kč, dopravní podnik bude mít určitě levnější, takže 32 Kč/l zdroj: ČSÚ, https://vdb.czso.cz/vdbvo2/faces/index.jsf?page=vystup-objekt&z=T&f=TABULKA&skupId=6352&katalog=31779&&pvo=CENY-PHM-M&&str=v4)
Průměrná cenu elektřiny pro DPB nevím, ale když vezmu údaje z výročních zpráv DPP (a rok 2024 budu počítat stejnou cenu jako za 2023 a připočtu DPH). Pak vyjde 4.17 Kč/kWh zdroj: https://www.dpp.cz/spolecnost/o-spolecnosti/vyrocni-zpravy
Spotřebu nafty budu počítat 0.3l/km
Ostatní vstupní parametry ponechám stejné
Potom vychází úspora 2.715 mil.
Co ještě budeme rozporovat?
Všechno nudou, nebojte…
Shrnutí problémů zřízení dopravy elektrobusů – 2x-3x vyšší cena elektrobusu! – Počet elektrobusů musí být vzhledem k nutnosti dobíjení vyšší – Drahé nabíječky pro depa a pro konečné stanice – Nedostatečně dimenzovaná distribuční soustava – Distributor nedokáže rezervovat tak vysoký příkon – Nutná přestavba celého depa – 2x-3x dražší jízdné – Násobně vyšší váha elektrobusu – Vysoké poškozování vozovky pod trasami a její častější opravy – Nutnost přestavby zastávek pomocí pevného betonu – Více dispečerů pro plánování dojezdů i podle nabíjení – Více techniků pro elektro a pro kalibrování nabíjení – Drahé placení daně z elektřiny oproti kolejové dopravě –… Číst vice »
Jak násobně vyšší váha. Vozidlo má maximální povolenou hmotnost zákonem a do toho se musí vejít, takže se omezí co? Kapacita cestujících… TRudí nějaké ničení silnic fakt kvůli váze ne. Ano, elektropohon o něco urychlí degradaci zastávky, ale stejně to má bus, neboť minimálně příjezd mají obě vozidla pod stejnou dynamikou. Elektrobusu to ale utáhne elektrika, busu vzduchové brzdy. Rozjed je už o něem jiném, ale celkově betonové zastávky jsou vhodné i pro obyčejný bus. Elektrobus je dražší 2x (vychází podobně jako trolejbusy, které jsou též díky dotacím uměle předražené) Více dispečerů? Ne, jen vozidel a řidičů, aby se linka… Číst vice »
Násobně ne , ale pro EV jsou dovolený větší celková povolená hmotnost. Nařízení EU.
Zapomněl jste na naštvané řidiče EB. Ne nových, ale těch, co jsou v provozu tři a více roků…..
Zastávky jsou problémy vyvolané nikoliv baterkami ale celkovou zátěží danou počtem spojů… v Brně na
Hlinkách kudy jezdím každý den byla silnice komplet přebudovaná v r. 2003 (včetně podkladových vrstev) a od té doby se stejně co 5let spravují zastávky… zkoušeli už beton, kostky, asfalt a nezdá se že by některý povrch měl zásadně lepší trvanlivost. Prostě toho tam jezdí hodně, zátěž je velká. A to tam baterky začaly jezdit teprve nedávno a ve zcela mizivém množství.
Jinak celkovou hmotnost vozidla MHD (včetně cestujících!) ta baterka ovlivňuje míň než z 10%. Nesmíte to brát pohledem OA!
Městský bus má spotřebu minimálně 35l/100km.
Nějak si nevybavuji,kde je nafta za 40Kč/l. Možná tak benzin.
zajíždí tankovat na dálnici
Teď asi nikde, ale ty busy už nějakou dobu jezdí. Co tak koukám do svých faktur (v ČR teda, nevím jak se to liší na Slovensku), tak v 2022 i podstatně přes.
Na konci 2023 kolem 40. Aktuálně samozřejmě ne.
Kolem covidovych let byla i kolem 45…
Jak dlouho stála nafta 40?