Bratislavské elektrobusy už potřebují nové baterie, vydržely sedm let
Autobus SOR NS 12 electric Foto: SOR
Opětovné zprovoznění elektrobusů vyjde DPB několikanásobně dráž, než v případě autobusů s dieselovými motory.
Opětovné zprovoznění elektrobusů vyjde DPB několikanásobně dráž, než v případě autobusů s dieselovými motory.
Mám tužkové baterie kam je poslat, drahý špas
to samé se stalo u nás v Bílině. 5 let a bylo po nich. Tyhle BUSy jsou špatně navržené, nemají chlazení a ohřev baterií, takže baterie rychleji degradují.
Není možné to bude nejspíše nějaký fake News. Vždyť všude píšou o tom jak takový druh pohonu je výhodný a pokrokový…. Nebo že by to bylo přeci jen všechno jinak?
on je výhodný a pokrokový, pokud se udělá dobře.
V mojí Tesle jsou baterie 10. rokem a jsem na cirka 9% degradaci po 250k km. Pokud budu počítat jen s 2Kč/km úsporou proti benzinu, tak si to už vydělalo na novou baterii. Nebo na dva repasy.
A toto se skutečně vyplatí!
Největší pokrok za poslední roky udělaly právě EV a baterie. Předehřev baterek, chlazení, řízení si nabíjecí křivky s ohledem na baterie… A pak některý relativně nový EV (3-4roky) mají pořád baterku na 98-100%. Otázka, co pokročilého použili tady.
Navíc ty baterky, který jsou kapacitou pod 80% nekončí – staví se z nich battery packy na vyrovnání sítě.
Těm 100% stavu baterie nevěřte, je to dáno tím že nová začíná tak na 110% (pochopitelně se vždy zobrazí jen 100%).
O vyrovnávání sítě pomocí použitých baterií jsem taky hodně četl… 😀
jenže ten předehřev a chlazení těch akumulátorů je další energie navíc, řízení nabíjecí křivky při brždění znamená zbytek energie mařit v brzdovým odporníku, protože to nemůžete všechno poslat do baterek – navíc krátké nabíjení (přitom brždění) těm baterkám taky moc nesvědčí
problém není elektrický pohon, ale zdroj el. energie – i když se vtomto směru udělal značný pokrok, tak stále to ještě není ono
To je divna veta:
Opětovné zprovoznění elektrobusů vyjde DPB několikanásobně dráž než v případě autobusů s dieselovými motory.
je tim mineno
„nez generalni oprava dieseloveho motoru“?
Ještě by to chtělo zjistit, kolik ušetřili během těch sedmi let na pohonných hmotách a servisu spalovacích autobusů, abychom neporovnávali motor s baterií, což není moc vypovídající srovnání. Jinak většina elektrobusů stále jezdí, takže ta původně 5 letá životnost nedopadá zas tak špatně.
A ještě především pořizovací cena elektrobusu vs. naftového autobusu. Samozřejmě úplná placená výrobci bez případných dotací, protože ty platil konečný majitel DPB – daňový poplatník také.
Zkrátka, spočítat TCO (total cost of ownership).
OR NS 12 Diesel za 238 500 € bez DPH
SOR NS 12 Electric za 589 000 € bez DPH
Když vezmeme nájezd 500 000 km, cenu nafty 40kč/l, cenu elektřiny 5 kč/kWh, spotřebu nafty .25l/km, spotřebu elektřiny 1kWh/km, tak vyjde úspora 2.5 milionu. Plus další úspora za servis spalovacího motoru. Úspory tedy s rezervou pokryjí nákup nové baterie.
NAFTA za 40 🥱
A kWh za 5
Tak to pak jo
pokud spotřeby v předchozím postu sedí a chatgpt říká že průměrná cena nafty byla 34,83 tak by průměrná cena elektřiny musela být 8,5, ale průměr bude někde kolem 6,5 takže z tohodle pohledu EV vyhrává. Když by se vypočítalo TCO tak pořizovací náklady, tak EV asi nebyl dražší jen o milión, který se ušetřil na palivu.
Polovina z ceny nafty je ovšem daň. Vhodným zdaněním lze dosáhnout jakéhokoliv výsledku.
Shrnutí problémů zřízení dopravy elektrobusů – 2x-3x vyšší cena elektrobusu! – Počet elektrobusů musí být vzhledem k nutnosti dobíjení vyšší – Drahé nabíječky pro depa a pro konečné stanice – Nedostatečně dimenzovaná distribuční soustava – Distributor nedokáže rezervovat tak vysoký příkon – Nutná přestavba celého depa – 2x-3x dražší jízdné – Násobně vyšší váha elektrobusu – Vysoké poškozování vozovky pod trasami a její častější opravy – Nutnost přestavby zastávek pomocí pevného betonu – Více dispečerů pro plánování dojezdů i podle nabíjení – Více techniků pro elektro a pro kalibrování nabíjení – Drahé placení daně z elektřiny oproti kolejové dopravě –… Číst vice »
Jak násobně vyšší váha. Vozidlo má maximální povolenou hmotnost zákonem a do toho se musí vejít, takže se omezí co? Kapacita cestujících… TRudí nějaké ničení silnic fakt kvůli váze ne. Ano, elektropohon o něco urychlí degradaci zastávky, ale stejně to má bus, neboť minimálně příjezd mají obě vozidla pod stejnou dynamikou. Elektrobusu to ale utáhne elektrika, busu vzduchové brzdy. Rozjed je už o něem jiném, ale celkově betonové zastávky jsou vhodné i pro obyčejný bus. Elektrobus je dražší 2x (vychází podobně jako trolejbusy, které jsou též díky dotacím uměle předražené) Více dispečerů? Ne, jen vozidel a řidičů, aby se linka… Číst vice »
Zapomněl jste na naštvané řidiče EB. Ne nových, ale těch, co jsou v provozu tři a více roků…..
Městský bus má spotřebu minimálně 35l/100km.
Nějak si nevybavuji,kde je nafta za 40Kč/l. Možná tak benzin.
zajíždí tankovat na dálnici
Teď asi nikde, ale ty busy už nějakou dobu jezdí. Co tak koukám do svých faktur (v ČR teda, nevím jak se to liší na Slovensku), tak v 2022 i podstatně přes.
Na konci 2023 kolem 40. Aktuálně samozřejmě ne.