regio-vlak

Bratislavské elektrobusy už potřebují nové baterie, vydržely sedm let

Autobus SOR NS 12 electric Foto: SORAutobus SOR NS 12 electric Foto: SOR

Opětovné zprovoznění elektrobusů vyjde DPB několikanásobně dráž, než v případě autobusů s dieselovými motory.

Odebírat
Upozornit na
guest
24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
zdenek

Mám tužkové baterie kam je poslat, drahý špas

eLzyx

to samé se stalo u nás v Bílině. 5 let a bylo po nich. Tyhle BUSy jsou špatně navržené, nemají chlazení a ohřev baterií, takže baterie rychleji degradují.

Asd

Není možné to bude nejspíše nějaký fake News. Vždyť všude píšou o tom jak takový druh pohonu je výhodný a pokrokový…. Nebo že by to bylo přeci jen všechno jinak?

eLzyx

on je výhodný a pokrokový, pokud se udělá dobře.
V mojí Tesle jsou baterie 10. rokem a jsem na cirka 9% degradaci po 250k km. Pokud budu počítat jen s 2Kč/km úsporou proti benzinu, tak si to už vydělalo na novou baterii. Nebo na dva repasy.

Zdeněk

A toto se skutečně vyplatí!

David

Největší pokrok za poslední roky udělaly právě EV a baterie. Předehřev baterek, chlazení, řízení si nabíjecí křivky s ohledem na baterie… A pak některý relativně nový EV (3-4roky) mají pořád baterku na 98-100%. Otázka, co pokročilého použili tady.

Navíc ty baterky, který jsou kapacitou pod 80% nekončí – staví se z nich battery packy na vyrovnání sítě.

Phate

Těm 100% stavu baterie nevěřte, je to dáno tím že nová začíná tak na 110% (pochopitelně se vždy zobrazí jen 100%).

O vyrovnávání sítě pomocí použitých baterií jsem taky hodně četl… 😀

Practicus

jenže ten předehřev a chlazení těch akumulátorů je další energie navíc, řízení nabíjecí křivky při brždění znamená zbytek energie mařit v brzdovým odporníku, protože to nemůžete všechno poslat do baterek – navíc krátké nabíjení (přitom brždění) těm baterkám taky moc nesvědčí

problém není elektrický pohon, ale zdroj el. energie – i když se vtomto směru udělal značný pokrok, tak stále to ještě není ono

jirka

To je divna veta:
Opětovné zprovoznění elektrobusů vyjde DPB několikanásobně dráž než v případě autobusů s dieselovými motory.

je tim mineno
„nez generalni oprava dieseloveho motoru“?

Jan Tichavský

Ještě by to chtělo zjistit, kolik ušetřili během těch sedmi let na pohonných hmotách a servisu spalovacích autobusů, abychom neporovnávali motor s baterií, což není moc vypovídající srovnání. Jinak většina elektrobusů stále jezdí, takže ta původně 5 letá životnost nedopadá zas tak špatně.

Návratnost

A ještě především pořizovací cena elektrobusu vs. naftového autobusu. Samozřejmě úplná placená výrobci bez případných dotací, protože ty platil konečný majitel DPB – daňový poplatník také.

mgr.pavel

Zkrátka, spočítat TCO (total cost of ownership).

aaa

OR NS 12 Diesel za 238 500 € bez DPH
SOR NS 12 Electric za 589 000 € bez DPH

JirkaA

Když vezmeme nájezd 500 000 km, cenu nafty 40kč/l, cenu elektřiny 5 kč/kWh, spotřebu nafty .25l/km, spotřebu elektřiny 1kWh/km, tak vyjde úspora 2.5 milionu. Plus další úspora za servis spalovacího motoru. Úspory tedy s rezervou pokryjí nákup nové baterie.

Hans1934

NAFTA za 40 🥱
A kWh za 5

Tak to pak jo

MiMa

pokud spotřeby v předchozím postu sedí a chatgpt říká že průměrná cena nafty byla 34,83 tak by průměrná cena elektřiny musela být 8,5, ale průměr bude někde kolem 6,5 takže z tohodle pohledu EV vyhrává. Když by se vypočítalo TCO tak pořizovací náklady, tak EV asi nebyl dražší jen o milión, který se ušetřil na palivu.

Honza42

Polovina z ceny nafty je ovšem daň. Vhodným zdaněním lze dosáhnout jakéhokoliv výsledku.

Petr

Shrnutí problémů zřízení dopravy elektrobusů – 2x-3x vyšší cena elektrobusu! – Počet elektrobusů musí být vzhledem k nutnosti dobíjení vyšší – Drahé nabíječky pro depa a pro konečné stanice – Nedostatečně dimenzovaná distribuční soustava – Distributor nedokáže rezervovat tak vysoký příkon – Nutná přestavba celého depa – 2x-3x dražší jízdné – Násobně vyšší váha elektrobusu – Vysoké poškozování vozovky pod trasami a její častější opravy – Nutnost přestavby zastávek pomocí pevného betonu – Více dispečerů pro plánování dojezdů i podle nabíjení – Více techniků pro elektro a pro kalibrování nabíjení – Drahé placení daně z elektřiny oproti kolejové dopravě –… Číst vice »

Zdenda

Jak násobně vyšší váha. Vozidlo má maximální povolenou hmotnost zákonem a do toho se musí vejít, takže se omezí co? Kapacita cestujících… TRudí nějaké ničení silnic fakt kvůli váze ne. Ano, elektropohon o něco urychlí degradaci zastávky, ale stejně to má bus, neboť minimálně příjezd mají obě vozidla pod stejnou dynamikou. Elektrobusu to ale utáhne elektrika, busu vzduchové brzdy. Rozjed je už o něem jiném, ale celkově betonové zastávky jsou vhodné i pro obyčejný bus. Elektrobus je dražší 2x (vychází podobně jako trolejbusy, které jsou též díky dotacím uměle předražené) Více dispečerů? Ne, jen vozidel a řidičů, aby se linka… Číst vice »

Roman Marek

Zapomněl jste na naštvané řidiče EB. Ne nových, ale těch, co jsou v provozu tři a více roků…..

Divák

Městský bus má spotřebu minimálně 35l/100km.

Sizifon

Nějak si nevybavuji,kde je nafta za 40Kč/l. Možná tak benzin.

Džon

zajíždí tankovat na dálnici

P73

Teď asi nikde, ale ty busy už nějakou dobu jezdí. Co tak koukám do svých faktur (v ČR teda, nevím jak se to liší na Slovensku), tak v 2022 i podstatně přes.

Na konci 2023 kolem 40. Aktuálně samozřejmě ne.