Boom nočních vlaků. Snälltåget bude mezi Švédskem a Německem jezdit každý den
Vlak švédského dopravce Snälltåget. Foto: Snälltåget
Švédský dopravce Snälltåget bude v příštím roce přes sezónu provozovat noční vlaky mezi švédským Malmö a německým Berlínem nově každý
To je velmi dobrá zpráva, jsem zvědav, jak často to bude jezdit i mimo hlavní letní sezonu. Ještě mnohem lepší ale byla před lety možnost cestovat nočními vlaky CNL přímo z Prahy do Amsterdamu či Kodaně, bylo to fantasticky pohodlné, příjemné a relativně levné při koupi lůžka/lehátka dopředu na konkrétní data ( 49/69 euro za 1 cestu) a bylo to včetně snídaně, kávy, čaje, džusu a ve vagonech byla i sprcha. Z Amsterdamu pak bylo možné pokračovat navazujícími vlaky Thalys a Eurostar do UK (nebo trajektem StenaLine) a z Kodaně zase vlaky X2000 do Stockholmu, nočním vlakem Nattag do Laponska… Číst vice »
Tak rozhodně lepší vlak než letadlo. O tom žádná. Ale z Prahy je lepší přímý bus do Kodaně. Snad příští rok bude zase regiojet jezdit do Skandinávie a pak to bude pohoda
Já jel takto před pár měsíci v létě posledním EC z Prahy do Berlína a v kupé se mnou jela z nějaké pražské konference Švédka (odhadem tak 50 let), která mířila do Malmö. Když řešila, že v Berlíně kvůli asi 30 min zpoždění nestihne přestup a tak tam bude muset strávit noc, otevřeně jsem se podivil, proč neletěla. Dostal jsem pěkný školení :-). Flygskam očividně není ve Švédsku jen abstraktní pojem. Přiznám se, že ačkoliv globální změny klimatu beru poměrně vážně, tohle bych asi nedal.
No to by mě zajímalo, jak madam jela, v létě to jezdilo 3x týdně, tak buďto v Berlíně musela nocovat vícekrát, nebo šla ráno na stopa. Nebo jestli jela takhle na noc přes Kodaň? A stejně si myslím, že zkušený vlakový cestovatel s ujetým přípojem tak trochu počítá, a má pro tento případ nějaký plán ‚B‘.
Paní bude zřejmě velice vytížená manažerka, když si může dovolit takto marnit čas… 😀 Jistě, ve vlaku se dá pracovat, ale pořádný klid na to není (a nemůžete se tam např. zúčastnit porady), nehledě na to, že jízdenky jsou dražší, než letenky, tudíž pro svoji firmu je extrémně drahá – jak tím, že značnou část pracovní doby tráví neefektivně, tak těmito vedlejšími náklady, které s tím souvisí (v tomto konkrétním případě ještě ten hotel). A západní svět je tak bohatý i díky tomu, že se zcela zásadně zkrátil čas dopravy. Letadla jsou něčím, bez čeho nemůže bohatá společnost západního typu… Číst vice »
S tím umrznutím bych si nebyl tak jistý, když jsem tam před pár lety, no možná před sedmi, nevím už, byl tak jejich tradiční domek vytopí kachlová kamna v kuchyni, ale hlavou tam sundáte lustr. Evropa by se bez kontinentálních letů celkem obešla, pokud ale, a to jenom pokud ale, budeme mít síť VRT a k tomu doplňkovou síť EC a R, ne že postavíme VRT a na ostatních tratích skapal pes. Pak ano, dá se při vlaku s průměrnou rychlostí 250km/h jakš takš konkurovat letecké dopravě, pokud vezmeme do úvahy čas na a z letiště. Pokud bych chtěl z… Číst vice »
K.S.: Z velké části s vámi souhlasím, zejména pokud se jedná o „efektivitu“ fungování korporátu. Tam jste to opravdu vystihl! 😉 Nicméně i v tomto rámci se daná manažerka chová navýsost neefektivně – její čas je jistě velmi drahý (měřeno jejím platem). Je hezké, že tradiční domek vytopí kachlová kamna, ale něco v nich musí hořet. Tipnu si, že uhlík, pravděpodobně obsažený ve dřevu, později v uhlí. 😉 A co se kontinentálních letů po Evropě týče – tam, kde je efektivnější vlak, už letadla nelétají (např. Paříž – Marseille). S rozvojem sítě VRT bude takovýchto relací jistě přibývat a je… Číst vice »
Eh, no aby ne, když to vidím dennodenně. 😀 Otázka je jestli paní manažerka má s dietami a pod. Pokud cestovala v „soukromém“ čase, což je nějakých 15 hodin ze dne, tak to zlé pro korporaci být nemuselo. U nás se jenom vlakem jezdí Brno-Praha a zpět a to od doby co jsem kolegy přesvědčil že když jich jede víc je to pohodlnější než se mačkat, nebo brat víc aut. Pán tam měl naštípané dřevo, hádám tak z dvacetiletého stromku, to zase tak zlé není co se emisí CO2 týče, navíc to bylo na venkově, takže asi to bylo i… Číst vice »
KS: „Co je umělá bariéra je otázka. Bude umělá bariéra, pokud se nařídí že se na produkci kapalných paliv v rafineriích uvalí emisenky?“ Samozřejmě! Je to umělé, dělané se záměrem podpory určitému segmentu pomocí znevýhodnění jiného. To je prostě regulace a kam se u nás soudruzi za 40 proregulovali jsme všichni viděli a nikdo už to nechtěl. Proto komunismus padl – ne kvůli svobodě a lidským právům, ale kvůli materiálnímu nedostatku a mizérii. Ať se to komu líbí, nebo ne, drtivá většina lidí ve východním bloku netoužila po svobodě, ale západním blahobytu. Proto taky všichni vzdychali na katalogy Neckermann, Otto,… Číst vice »
„Samozřejmě! Je to umělé, dělané se záměrem podpory určitému segmentu pomocí znevýho…“ Pak by bylo vhodné tedy zrušit všechny daně (ne že by mi to vadilo), ale na druhou stranu nám tak vznikne velmi často opačný paradox kdy budou privatizovány zisky a socializovány ztráty, respektive škody spojené s těžbou a spalováním paliv. Dále tu existuje zvýhodnění leteckého segmentu, nevím jak přesně to bylo s daněmi na palivo po válce, ale pokud je tam závazek toho že na ně nebudou platit, tak tu zdanění bylo asi vždy. Má tedy mít stále tento zvláštní režim? U ekonomiky/firem, není úplně možné aplikovat přírodní… Číst vice »
Pozdě odpoledne z Prahy, ráno v Malmö. Pokud se cestou vyspí a bude další den práceschopná, tak v čem konkrétně by ji pomohlo letadlo?
Pro toho, kdo se ve vlaku vyspí, jsou noční vlaky ideální alternativa, která může vyjít i lépe než letadlo. Tedy cesta vlakem od pozdního odpoledne do rána/dopoledne vs. večerní let a noční doprava z letiště někdy až do brzkých ranních hodin… Je to věc osobních preferencí, já bych třeba volil ten vlak – pokud by ta možnost byla…
ano, presne takove to ve Svedsku momentalne je. za posledni dva roky jsem tam byl nekolikrat (na univerzite, kde to jeste moc neresili, ale i v korporatu, kde to byl velmi schizofrenni extrem – jidla v kantyne meli krome ceny uvedeno i kolik kg CO2 pri jejich vyrobe vzniklo, ale manazeri porad litali bizjetem) a vubec se nedivim tomu, ze #flygskam dokaze nekomu poskodit karieru. proc asi vynalezli i #snygflygga? 😀
Otázkou je cena… rozhodně to je pohodlnější než sedět celou cestu na pr.. zadku v autobuse, letadlo je sice o dost rychlejší, ale zase dražší než autobus (o dost). Ale lůžkový vůz taky není nic moc levného, takže autobusům to konkurovat určitě nebude (kvůli ceny)a letadlům zase ne kvůli rychlosti.
rychlost je irelevantní hledisko, naopak u ubytovacího vlaku je někdy vhodné cestu uměle zpomalit, večer jdete spát a ráno se probudíte v místě určení, ubytovací vlak, který odjíždí v 1:00 nebo přijíždí ve 4:00 je na nic,
plus je, že Vás doveze vyspalého do místa určení brzo ráno, u letadla to znamená strávit noc bděním a cestováním (k čemu je, když let trvá jen „hodinu“, když pro příjezd do cílové destinace ve srovnatelnou dobu musí proběhnout někdy v čase 1:00-4:00) nebo musíte jet o den dopředu a platit hotel…..
Cena v době naší návštěvy byla naopak luxusní, dal se za mírný příplatek vyrezervovat i celý oddíl…takže paráda luxus….. A personál byl velmi (šoto-)ochotný! A uznávají i Interraily, přestože nejezdí v závazku….. Mohu jen doporučit.
Letadlo EasyJet mezi Kodaní a Berlínem stojí typicky do 40 € a Öresundståg mezi Malmö a Kodaní pak dalších 12 €. Pochybuji, že vlak bude levnější. Mezi těmito městy cestuji často a letadlo bylo zatím vždy výhodnější. Bonusem je pak doba letu necelá hodina a letiště Tegel mám 20 minut od domu.
V aktuální nabídce jsou ceny od 450.- SEK, normál je 499.- SEK, což je tedy méně než oněch 52e …..
Zajímalo by mě,kdo s tím bude cestovat. Pamatuji,kdy jsem jezdil jako řidič Flixbusu z Berlína do Osla….a to byly autobusy kolikrát narvaný a věčně problémy na hranicích….ale jaká skvadra s námi cestovala 🙁 Ale lůžkovým vozům na této trase fandím 🙂
Doplním, že tento vlak zůstal jediným vlakem osobní přepravy, který dosud využívá trajektové přepravy mezi německým přístavem Sassnitz a švédským Trelleborgem.
A vzhledem k tomu, že od 15. 12. t. r. přestanou být trajektovány i mezistátní vlaky mezi německým Puttgardenem a dánským Rödby, zůstane ten noční vlak Snälltagetu patrně posledním vlakem osobní přepravy využívajícím v té oblasti trajektové přepravy.
Proč končí Puttgarden, víte někdo?
Neznám detaily, ale přes Padborg je to dnes rychlejší a pro železniční dopravce jednodušší. Nicméně jsem rád, že jsem se tam projel, v dánské soupravě IC3. Ty by se sem mohly dostat jako second hand – moc příjemné svezení, třeba z Prahy do Protivína 🙂
A nemá se konečně začít „kopat“ tunel pod mořem směrem do Německa?
To by začít mělo, ale jak by to souviselo s ukončením provozu vlaků na trajketech?
Nevím přesně, ale třeba budou chtít rozkopat nádraží (na obou bězích), aby nemuseli zabírat další pozemky.
Projekt jsem neviděl, takže jen spekuluju.
Oficiální zdůvodnění je ve smyslu dlouhodobých výluk na německé (té především – trať z Lübecku do Puttgardenu je dosud jednokolejná) i dánské (na té už byla nepřetržitá výluka letos přes půl roku) straně v nadcházejících letech.
To jste mne docela zklamal, pro běžného suchozemce to byla velká atrakce…
Fandím jim. Ale služby na palubě i personál při naší cestě nic moc. Občerstvení 0, vozy spíše starší, personál spíše nepříjemný. Ale možná jsme měli jen smůlu…
#flygskam? #tagskryt! 😀 jinak z Cech za dve noci pohodlne pod Kebnekaise to bude pecka!
A bude to alespoň levnější nebo rychlejší než autem? 😉
Určitě to bude pohodlnější…
Jako že do lehátka narvete víc věcí než do auta? No prosím…
Tak záleží, jak dovolenou pojímáte. 🙂
Ano. Mezi hlavní přednosti auta patří, že do něj narvete spoustu kravin, z nichž dvě třetiny po dobu dovolené vůbec nevybalíte. 🙂
Jako třeba rezervu a hever. 😀
Pokud se chystáte na trek, tak byste stejně neměl mít s sebou více, než unesete v batohu. A pokud to auto potřebujete k dopravě na odlehlé místo, můžete si ho půjčit i na místě.
Ne. Ale sve zakazniky si nezpochyby najde. Mne nevyjimaje… do Svedska jsem uz jel a letel vsim moznym, tak priste vlakem…
Napadá mne co je soolečného na Malmö a Berlíně ? Žeby některé čtvrtě?
Nesmíte podléhat protiimigrační propagandě a představovat si Mamlö jako Rijád. Je to normální západní město, jen tu častěji potkáte neobvykle vypadající lidi (a to i v práci – řidiči autobusů, průvodčí ve vlaku, prodejci všeho možného atd.).
Nepodléhám, mám své zkušenosti z předměstí Toulouse a Paříže , super parta na jedné montáži bpv Beauvais byla ve složení Ahmed , Nabil , Karim, Tchi-tchi a pak čtyři Slovaci … A ten Nabil byl fakt sikovný . Kdyby nebyl permanentně nazlobený, protože držel ramadán a měl hlad žízeň a libido, tak by bylo super s ním dělat.
To je pravda, v Rijadu je bezpecno.
https://www.dw.com/en/bombs-shootings-are-a-part-of-life-in-swedish-city-malmo/a-51337737
Na vhodné vzdálenosti je to výborná alternativa k létání…jen tak dál 🙂