Boom nízkonákladových letů přes Atlantik. Přichází další dopravce, ostatní přidávají trasy
Konkurence na letech mezi Evropou a Severní Amerikou dál zhoustne, zejména díky nízkonákladovým dopravcům. Po letošní velké expanzi zejména Norwegian
Konkurence na letech mezi Evropou a Severní Amerikou dál zhoustne, zejména díky nízkonákladovým dopravcům. Po letošní velké expanzi zejména Norwegian a nové společnosti Level patří do skupiny IAG vstupuje na trh příští rok nový dopravce a výrazně posílí také islandský Wow Air.
Zatím poslední aerolinkou, kterou lákají pravidelné transatlantické lety, je Primera Air. Dopravce s centrálou v Dánsku a lotyšskou licencí se dosud zabývá hlavně charterovými lety, chce spustit příští rok šest nových linek z Birminghamu, Paříže a Londýna do Bostonu a New Yorku. Nasadí na ně airbusy A321. Ceny začínají na 99 dolarech (2150 korunách) za jednu cestu, nicméně většina letenek je už za vyšší cenu.
Se stejným typem letadla létá přes Atlantik také Wow Air, který má model postavený na letech s přestupem v Keflavíku na Islandu. Od května příštího roku zahustí svoji americkou síť novými lety do Detroitu, Cincinnati, St. Louis a Clevelandu. Dosud měla firma v nabídce osm severoamerických destinací, část jich létá ještě s větším Airbusem A330.
Z nízkonákladových dopravců má největší nabídku letů přes Atlantik Norwegian, který létá jednak s Dreamlinerem, tak od letošního roku nově s Boeingem B737MAX. Kvůli kratšímu doletu ale startuje z letišť ve Skotsku či Irsku. Norwegian transatlantickým trasám věří: od příštího letového řádu navyšuje počty letů na trasách Dublin – Stewart Newburgh, Edinburgh – Providence a Shannon – Stewart Newburgh. V USA si pro lety s 737 vybral lokální letiště, která dosud neměla žádný mezinárodní provoz. Současně navýší počty letů s Dreamlinerem z Londýna.
Norský dopravce začal navíc létat i mezi Barcelonou a USA, kde začal rovněž působit dopravce Level. Ten patří do skupiny IAG (British Airways, Vueling, Iberia) a je další ukázkou toho, že klasické aerolinky se orientují i na nízkonákladový produkt. Čím dál více využívá pro dálkové nízkonákladové lety také Lufthansa svoji odnož Eurowings.
Nízkonákladové aerolinky sice s oblibou inzerují velmi nízké ceny kolem 100 dolarů za jednu cestu. Počet takových míst bývá ale značně omezen, navíc v ceně není zavazadlo či občerstvení. Jejich agresivní cenová politika přinutila velké hráče zlevnit, zejména z letišť s větší konkurencí. Dobře je to patrné například v Berlíně, odkud se sice do USA přímo téměř nelétá, ale kromě domácí Lufthansy tu nabízí lety s jedním přestupem nízkonákladoví Norwegian a Wow Air. Často tak vyjde klasická aerolinka levněji, než lowcost.