lot
Bikesharing Cyklistika Doprava ve městě Mikromobilita

Bolt umístil do Prahy 600 elektrokol, mají vyměnitelné baterie a omezovač rychlosti

Elektrokola Bolt v Praze. Foto: Bolt
Elektrokola Bolt v Praze. Foto: Bolt
Bolt slibuje, že se kola nebudou válet po chodnících, zaparkovat půjdou jen na vybraných místech.

Estonská společnost Bolt vstoupila výrazně na pražský trh s byznysem sdílených kol. Firma dnes rozmístila po celém městě 600 elektrických kol. Praha je po Barceloně druhým městem, kde Bolt s elektrokoly působí. Ve spolupráci s městskými částmi Bolt přesně určuje, kde je možné kola odstavit.

Firma stanovila poplatek za použití na 5 korun za minutu jízdy v případě prvních pěti minut, pak cena klesá o korunu. Po skončení jízdy je možné kola zaparkovat pouze na virtuálních parkovacích místech, která jsou viditelně vyznačená v aplikaci. „Ve většině případů se jedná o místa poblíž již existujících cyklostojanů nebo prostory, kde zaparkování kol nebrání běžnému používání chodníku nebo cesty,“ uvedl Bolt v tiskové zprávě.

Elektrokola jsou umístěna na různých místech Prahy 1 až 10. Kola se nachází například na Karlínském náměstí, na Andělu, podél Vltavy, na I. P. Pavlova, u Holešovické tržnice i v kopcovitějších čtvrtích, jako jsou Kobylisy. V závislosti na poptávce po službě bude Bolt připraven počet bicyklů v ulicích upravovat.

Výměna baterií na ulici

Firma vyzvala uživatele k maximální bezpečnosti: kromě bezpečnostní sekce v aplikaci firma omezila rychlost kola při jízdě s elektrickým pohonem na maximálně 25 km/h, důrazně doporučuje uživatelům bezpečnostní přilbu. Kolo vážící 22 kilogramů má vyměnitelné baterie, takže je není potřeba po vybití odvážet do dílny. Výměnu baterie provede přímo na ulici servisní tým společnosti, který se po městě bude pohybovat v autech na elektrický a LPG pohon. Na jedno dobití, v závislosti na způsobu jízdy a terénu, ujede kolo až 65 km.

Bolt se nyní stal jedinou aplikací svého druhu v České republice, která nabízí odvoz auty, jízdu na kolech a elektrických koloběžkách a dovoz jídla z restaurací. Dlouhodobým cílem je ve všech městech, ve kterých Bolt působí, dát cestujícím možnost kombinovat při přesunech různé formy přepravy. Odvoz auty je prozatím dostupný v Praze. V metropoli si také lidé s pomocí aplikace Bolt Food mohou objednat dovoz jídla ze spolupracujících restaurací a obchodů. V Olomouci, Pardubicích a Boskovicích si mohou lidé vypůjčit sdílenou elektrickou koloběžku.

V Praze sdílená kola nabízí dosud společnosti Rekola a Nextbike.

Odebírat
Upozornit na
guest
59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kuba

Taky nechápu to omezení na 25 km/h. Vím je to podle zákona, ale proč ten zákon takový je… mám vlastní elektrokoloběžku, kde je stejné omezení, ale v reálu mě pak někteří cyklisté na běžných kolech předjíždí. Takže nevím v čem je ta bezpečnost, když stačí aby stejný/podobný dopravní prostředek neměl el. pohon a najednou se na něm můze jet klidně 35 km/h nebo kolik kdo sám na kole ušlape…

Jakub P

Na těch s elektropohonem taky můžete klidně jet přes 25, když to zvládnete, akorát to už bude jen na vašich svalech a případně terénu, už vám nepomůže elektrika… IMO je těch 25 stejně +- maximum, který nesportovec nějakou dobu udrží po rovině (u kola, u koloběžky si nejsem jistý, jezdím na nich minimálně) bez pomocnýho pohonu. Takže to omezení znamená, že elektrokola a elektrokoloběžky se nebudou chovat v provozu o moc jinak, než ekvivalenty bez elektrickýho pohonu. Jasně, budou tu rychlost snáz držet i do kopce, ale to bude hlavní rozdíl (a to bezpečnost tam, kde musej bohužel sdílet prostor… Číst vice »

Kuba

U elektrokoloběžky se nedá odrážet nad nějakých 15 km/h, takže 25 km/h je max. rychlost, kterou jede pokud je tak SW nastaven. Zatím mě kolikrát někdo předjede na běžném kole a přijde mi to nesmyslné. Co se týče bezpečnosti, u všeho záleží, kdo tu věc používá. Někdo bude nebezpečný i kdyby byl omezovač na 20 km/h, někdo jiný by klidně zvládl 30-35 km/h, když tu rychlost využije jen na vhodných úsecích.

Jakub P

To je fakt strašný, že si koupíte/půjčíte elektrokoloběžku a pak si vás někdo dovolí předjet na obyčejným kole, možná dokonce i starým a mírně zrezlým… Sorry, ale tahle vaše osobní tragédie je mi fakt úplně jedno. Když vám to (obecně velmi rozumný) omezení vadí a elektrokoloběžky nejsou na dosahování vyšších rychlostí vlastní silou stavěný, kupte si nějakou pořádnou neelektrickou koloběžku a trénujte. Nebo přesedněte na kolo a trénujte, tam budete třeba taky rychlejší. Holt budete muset narozdíl od tý elektrokoloběžky šlapat i v malých rychlostech, protože elektrokolo úplně samo jede jen pro podporu tlačení do kopce, ale to snad přežijete.… Číst vice »

Alibaba

Já bych řekl, že tohle omezení je proto, aby takovýhle švindlsportovec nemohl prasit a tím ohrožovat okolí. A to jak cyklisty ale i chodce hlavně na společných stezkách. Dokud na takovéhle stroje nebude muset být řidičák jako na malou motorku, tak to omezení má smysl. Cyklista co jede 35 na vlastní pohon už většinou není „amatér“, a ani na cyklostezky neleze, protože je tam velmi omezován.

Kuba

Z mých zkušeností i cyklista co jede 35, tak leze na (cyklo)stezky a když se mu pak někdo připlete do cesty, tak ještě nadává. Jinak viz můj příspěvek výše – odpověď Jakubovi P.

Alibaba

Tak stává se, ale takovýhlech momoňů je minimum.

Petr

S tím, jak se začala omezovat MHD a tím se prodloužila doba cesty delším čekáním, jsem začal hodně používat Nextbike (paušál). V širším centru mi to přijde úplně super. Parkuje se jen v oficiálních stanicích (za zaparkování mimo se z karty strhne pokuta), takže to nikomu nezaclání. Ovšem tady mi přijde fakt nekonkurenceschopná ta cena. Za skútr Berider se platí taky 5 Kč za minutu a při zakoupení balíčku se to dá srazit až někam k 1 Kč. Navíc je to rychlejší (jede to až 70 km/h) a tím i bezpečnější – člověk nevytváří nebezpečné situace blokováním provozu.

Xyz

nebolo by rozumnejsie kupit si vlastny ebike ci emoped, tie mopedy na ktorych clovek nemusi vobec slapat su od 25-30tis

Nekdo

Opět jednostopá motorová vozidla na chodnících? Proč, proboha? Kdy si toho všimnou zákonodarci? Povinně helmu, ŘP, TK, SPZ a provoz povolen pouze na silničních komunikacích. Čeká se na první mrtvé? Nebo na něco dalšího?

Vojta

Jaké chodníky? Narozdíl od koloběžek to na kole na chodník běžně neláká, se Freebike loni nebyl problém. Vyjma posledních pár metrů k virtuální stanici, ale to je samozřejmě pomalu a opatrně.

Kalina

Elekrokolo není motorové vozidlo, z hlediska legislativy se jedná jízdní kolo a platí pro něj stejné předpisy jako pro kolo. Lze jet i po chodníku se smíšeným provozem chodci a cyklisté.

Leinad

Myslíš po stezce pro chodce a cyklisty? 😀 Tomu bych neříkal chodník

Alibaba

Ale z hlediska techniky je, a jak Nekdo říká, nastane čas, kdy si toho zákonodárci všimnou a do legislativy se to dostane. Já jsem proto, aby třeba ten řidičák a nechlastání byl povinný.

Jakub P

A na kola bez elektropohonu taky řidičáky? Ta elektrokola tý základní bezřidičákový kategorie jsou omezený právě proto, aby to stylem jízdy co nejvíc odpovídalo klasickýmu kolu… V podstatě to hlavně maže kopce, protivítr a podobný jevy… Takže bezpečnost je oproti klasice spíš vyšší, protože člověk tolik nebojuje s nepříznivejma podmínkama.

Co se týče nechlastání, to afaik aktuálně platí pro všechny kola (jo vím, že se to, stejně jako u vodáků, úplně nedodržuje, ale podle předpisů to tak je).

Nekdo

tak na kolo (úplně normální, bez elektro, nebo jiného pohonu) bych taky v klidu zavedl povinné ručení. ono nechlastání se tak úplně nedodržuje ani u řidičů dvoustopých vozidel, byť tam je to výrazně lepší než u vodáků a cyklistů, ale to už je takový národní folklór…

Jakub P

A co chodci, ti budou mít chodičáky? Jinak v Nizozemí mají děti zkoušky z jízdy na kole v provozu někdy na základce (tuším kolem deseti let věku?). Což znamená jednak, že maj lidi na kolech celkem přehled o pravidlech provozu, ale taky, že i ti, kdo v dospělosti na kolo nesednou a budou jezdit autem, maj aspoň nějakou dávnou zkušenost, jaký to je, jet na kole mezi auty. Takže to možná taková blbost není. Třeba v autoškole by mohly být povinně dvě tři jízdy na kole v provozu, to by třeba některým řidičům pomohlo leccos pochopit. A když máme elektrokola,… Číst vice »

Alibaba

Věřím, že v Nizozemí je pro děti „řidičák na kolo“ velmi důležitá věc. Při tom cykloprovozu co tam vládne bych neriskoval učení se náhlým vpuštěním do provozu.

Jakub P

Oni jezděj na kolech doslova dřív, než uměj chodit (samozřejmě v sedačce, později třeba ve stoje na nosiči a držej se jezdce za ramena), takže ten provoz kolem sebe vnímaj fakt od malička a když se začnou učit na kole, už na něm maj dost v provozu najeto jako pasažéři. I tak ale ze začátku samozřejmě jezděj v doprovodu někoho staršího, kdo je to učí. Ale i samostatnej pohyb na kole v provozu zvládaj velmi brzy. Holt nejlepší infrastruktura na světě, řidiči zvyklí na cyklisty …

Alibaba

Na kola bez pohonu by se stále mohlo bez řidičáku.

Já vím, že jsou omezený, ale spoustu jich má nelegální úpravy a můžete jet vlastně jen na baterky, to samé koloběžky, vídám v Praze pravidelně.
To že nebojujete s nepříznivejma podmínkama vlastně znamená, že nesportujete, ale v podstatě se potřebujete přemístit z místa na místo, takže se s toho stává klasický dopravní prostředek. Takže by to chtělo u něj i takový legislativní režim. Zatím si myslím, že registrační značku a technický průkaz tyhle elektrovehykly nepotřebují.

Jinak s chlastáním máte pravdu, jen na normálním kole to rychleji spálíte.

Jakub P

Nebylo by lepší nelegální úpravy (ona vlastně de fakto ani nemusí být nelegální, jen se tím z kola stane motorka a nelegální pak je používat ji jako kolo nebo na ní nemít ostatní příslušné věci předepsané pro motorku). Koloběžky jsou afaik trochu problém tím, že se tam nedá narozdíl od kola smysluplně určit, jaký podíl energie vynakládá jezdec a jaký stroj, takže zbývá omezení rychlostí a tedy časté ježdění jen na elektriku bez odrážení. Ale upřímně, pokud jsou ohleduplní k ostatním účastníkům provozu, může mi to být jedno. podobně jako mi může být jedno, že někdo jede výtahem tam, kam… Číst vice »

Alibaba

Jenže jak na místě zjistíte, že elektrokolo má nelegální úpravu? Já totiž poslední dobou vídím hodně často cyklisty (většinou ti starší), kteří jedou a nešlapou.
taky mám jedno kolo dopravní (plečku na popojíždění po městě), a jedno kolo sportovní – respektive pro přesun na delší vzdálenost. A na tom sportovním mě vyloženě nebaví, když musím jet po cyklostezkách. V Pardubicích je to třeba stezka od zdymadla směrem na Kuňku. Tam když je pěkný den, tak se tam vůbec nedá pro všechny lidi, co tam sportují jezdit.

Pro mě je dělení smysluplné a je dané motorem.

Bob

Přesněji řečeno, elektrokolo je motorové vozidlo, které je v rámci právní fikce považováno za nemotorové vozidlo. Podobně jako bruslař je v rámci právní fikce považován za chodce, který navíc požívá některých výsad cyklistů.

Jirka

Je to předražené, i sdílená auta jsou levnější než 5 Kč za minutu.

Vojta

Taky tomu nerozumím. Jestli to nezachrání nějakou formou dlouhodobého paušálu, tak to tím zabijou. Loni Freebike byl v základu za 2 Kč/min bez nástupní sazby a i to bylo pro pravidelné užití na delší trasy moc – za 30 minut jízdy jsem zvládnul elektrokolem nahradit MHD v celém širším centru, ale musí to stát nejvýš jak ta jízdenka. Freebike k tomu měl měsíční a roční (za necelé 2k Kč) tarif (vždy 15 mnut z každé jízdy zdarma) a to už bylo použitelné i pro pravidelné použití. Škoda, že to zařízli. Služba to byla výborná, protože Rekola/Nextbike jsou dobrý tak akorát… Číst vice »

Kalina

Freebike už to zabalil? Sice ty kola už nevidívám, ale podle jejich stránek to ještě žije.

Vojta

No v Praze spíše nežije, Teď když kouknu, tak vidím, že jsou k dispozici právě 3 kola před jejich sídlem v Karlíně. Dle ohlasů na fb to neznamená, že jsou k půjčení, neb mohou být i zavřená uvnitř sídla, a navíc možnosti vrácení jsou omezeny na Karlín a centrum, kde člověk výhody elektrokola příliš nevužije.

Dan

Jako kdyby se těch krámů po městě nepovalovalo až až. Včera jsem jich cestou z bydliště do Riegrových sadů (3 bloky) a v samotném parku napočítal povalovat 12.

David

A kolik jste napočítal zaparkovaných automobilů? 🙂

ABC

V parku jich asi moc neparkovalo

Jakub P

V parku asi ne (I když najdou se i tací). Ale za ty tři bloky jich mohl napočítat celkem dost.

Alf11

Zaparkovat a povalot nějakou věc je rozdíl ale osobně si myslím že jich pár bude parkovat ve Vltavě.

Dan

Na chodníku se neválelo ani jedno. Tak nechápu, na co tento duchem mdlý přispěvek naráží.

Leinad

Auta na chodníku občas vídám.
A stížnosti hasičů, že se někam jede hůř, vesměs jsou na blbě zaparkovaná soukromá auta, nikoli sdílená kola.

Jiří Kocurek

A kolik z nich bylo mimo parkoviště? Nebo je snad špatně, že na parkovišti pro auta parkuje auto?

Jiří Kocurek

To už bychom pak mohli poukazovat na to, že na stavební pozemku stojí dům. A že to je špatně, aby něco stálo na místě pro to určeném.

Jakub P

Taky bychom se mohli ptát, jestli je parkovacích míst pro kola a koloběžky dost. Jestli jsou dostatečně hustě. jestli jsou všechna vůbec vhodná pro bezpečné zaparkování kola. Jestli je dobře, aby parkovací místa pro auta zabírala ve městě mnohonásobně víc prostoru než parkovací místa pro kola. Jestli bychom nemohli, stejně jako máme kryté a hlídané (a „hlídané“ ) placené parkovací garáže pro auta, mít taková krytá a hlídaná nebo aspoň „hlídaná“ parkovací místa i pro kola. Jestli by třeba nestálo za to, předělat některá parkovací místa pro auta na něco jiného. To jsou všechno zcela legitimní otázky, status quo není… Číst vice »

Dan

Kriste pane. Píšu, že jsem neviděl jediné auto povalovat se na chodníku, narozdíl od koloběžek, jichž jsem napočítal 12. Auta zaparkovaná na ulici mi nevadí, mám ho tam taky (snad teda), koloběžky povalující se na chodníkách mi vadi. Pan David argumentoval nesmyslně nějakými zaparkovanými auty

Jakub P

Píšou, že to bude mít určený místa, kde se to bude smět zaparkovat. Pokud to bude vymáhaný tím, že dokud to do takovýho místa nedopravíte, budou vám za každou minutu naskakovat další peníze, bude to slušná motivace to dodržovat. Velký plus oproti Lime koloběžkám, kde na to provozovatel očividně kašle a sankce za odkládání na blbých místech žádný nemá.

Jan

V to taky doufám. Minulý víkend jsem navštívil poloprázdný Karlův Most a hned kolem mě projeli tři koloběžkáři. Bylo mi to divný, protože Lime prohlašoval, že na Kralovské cestě budou koloběžky zablokované. Upostřed mostu si dotyční vystoupili na focení, ale nejsem si jistý jestli jim ten Lime nakonec nepřestal jet sám. Blbý je to stejně, buď zas pokračovali dál na koloběžce a nebo je tam nechali stát uprostřed mostu.

Alibaba

V Pardubicích (Karlovina) nějakej inteligent umístil tyhle koloběžky (zelenej Bolt) ke stojanům na kola tak, že se s kolem nedalo k nim dostat. A přitom ty koloběžky maj vlastní stojánek a stojan k opření nepotřebujou. Okolik se s nima dá hnout, aby na mě nepoštvaly policajty?

Alibaba

Tak jsem s jednou hnul, a začala pípat, po položení na zem po chvilce přestala.

Jan

To omezení na 25 km/h moc nechápu. Na chodníku je to pořád dost a na silnici je to zas málo, brzdí ostatní provoz. Takže Bolt tlačí kola na chodníky, kam nepatří.

Jinak ta cena mě nějak nemotivuje. Když mám roční kupon na MHD za 10 Kč denně tak se dostanu všude, ten kousek od zastávky dojdu za pár minut.

ABC

25 km/h je omezení ze zákona aby se to dalo stále považovat za kolo, nikoli žádná extra zodpovědnost Boltu

Jan

Jo takhle, měl jsem za to že do jistého výkonu elektromotoru to je stále kolo. Takže pokud chci jet víc jak 25 km/h, tak musím šlapat sám. U nás na Žižkově teda asi jen z kopce do centra.

Kalina

25km/h je na tahle městká kola s úzkými gumami a bez odpružení až dost.

Martin V.

A podle mě to odpovídá tomu, co si většina lidí představuje pod pojmem jízdní kolo. Kdo chce jezdit rychleji, může si koupit elektrickou motorku. Ale s tím, že bude potřebovat řidičák na motorku (tedy aspoň AM, což má automaticky každý držitel B, C či D, pokud bude výkon elektromotoru do 4 kW). Pak ale nemůže jezdit po cyklostezkách, takže je to něco za něco. Jo, a když to ušlape (třeba z kopce dolů), tak může jet na elektrokole i rychleji, jen mu už nebude pomáhat elektromotor. Omezovač jako u kamionů tam není.

Xyz

mozete si kupit elektricky moped co je nieco medzi mopedom a skutrom alebo rovno skuter ktory ma formalne namontovane pedaly aby sa mohol vydavat za moped a nevyadoval tak vodicske opravnenie s tym ze je tam rychlost obmedzena v technicaku na 25kmh ale nie je ju problem odblokovat a ist aj 35kmh

Jakub P

To omezení je dáno legislativou. Do 25 km/h se to (při splnění dalších podmínek) počítá jako kolo, když to umí víc (případně nesplňuje některou z těch dalších podmínek) je to elektrickej moped se všemi důsledky – zákaz použít cyklostezky, povinná helma, atd. Pokud by ulice v centru měly až na výjimky (pár „páteřních“ (rozumněj páteřních pro danou čtvrť, ne výhodnejch pro tranzit napříč celým městem) komunikací) jako základ rozumnejch 30, nebude tam kolo s maximálkou 25 prakticky vůbec zdržovat. K tomu doufám časem dospějeme. Co se týče ceny, individuální doprava nikdy nebude a ani nemá důvod konkurovat MHD (natož ročnímu… Číst vice »

Nekdo

Máte pravdu, uvedu příklad. Z domu do práce to mám 3 minuty autem, 22 minut MHD nebo 25 minut pěšky klidným krokem. Takže jak je to s tím, že IAD nemá být konkurencí MHD? Kdepak udělali soudruzi z MHD chybu? A proč ještě pořád nikomu nedochází důležitost tangent?

Jakub P

Psal jsem o cenový konkurenci. A víc než těch 10 korun za den pro MHD v Praze za auto zaplatíte i na těch 6 minutách do práce a z práce v tom vašem, rozhodně ne průměrným nebo obvyklým, spíš velmi okrajovým, případě.

PS jak dlouho byste to měl na kole nebo elektrokole?

Nekdo

To Vám taky řeknu celkem přesně – asi 8 Kč v benzínu na jednu cestu (auto stejně mám kvůli jiným věcem, takže režie platím tak jako tak). A roční šalinkarta stojí 4750,- Kč (https://www.dpmb.cz/cs/jizdne), což při 251 pracovních dnech v roce 2020 (https://www.daneprolidi.cz/kalendar/planovaci-kalendar-2020.htm#:~:text=Rok%202020%20m%C3%A1%20celkem%20251,rok%20celkem%20262%20pracovn%C3%ADch%20dn%C5%AF.&text=Prac.) mínus šest týdnů dovolené (t.j. pro mně je to 221 dnů), vycházi na 18,- Kč/den autem nebo 21,- Kč/den autem. MHD s dovolením nepoužívám ani na nákupy (menší, vč. potravin zvládnu pěšky), velké (nábytek, etc.) autem nebo si nechám doručit. O víkendech netrajdám nikam do centra, ani jinde, kde by mně MHD pomohla, takže ji využiji tak… Číst vice »

Kernteriér

Takže čas má velkou cenu, a proto nejezdím MHD, ale chodím pěšky, čímž mi to trvá ještě nejdéle. Zajímavá logika.

Kernteriér

Ještě déle, pardon.

Nekdo

OMG. Čas v dopravním prostředku je prostě neproduktivní (auto ve městě), málo produktivní (auto na dálnici, podcast, hands-free) nebo nějak produktivní (pracuji ve vlaku, nebo v letadle). Cenu má pro mně čas, který trávím, jak chci – například zmíněnou procházkou. Pokud je pro Vás pomalá procházka ke studánce podle Malého prince ztrátou času, tak to stejně nepochopíte. Pro mně není a cením si ji výrazně více než čas v MHD. Přeji Vám hezký den a víc se zapojovat nebudu…

Martin V.

Já vám nerozumím. 🙁 Pokud přijdu na zastávku autobusu, který pojede za chvilku, tak se svezu (s ročním kupónem jízdné neřeším). Ale když zjistím, že pojede až za 9 minut a já potřebuju jenom dvě zastávky, které zvládnu pěšky za 12 minut, tak se raději projdu než bych tam stál jak „Y“, pak 2 minuty jel a minutu oproti chůzi ušetřil. 🙂

Kernteriér

Tak pokud někdo napíše, že jeho čas je drahý, proto nejezdí MHD 22 minut, a v další větě napíše, že chodí pěšky 25 minut, tak na tom není co chápat. Předpokládám tedy, že když někdo jezdí stejnou trasou do práce, tak na zastávku nechodí tak, aby tam 9 minut trčel.

Někdo: Ano, s tímto dovětkem to už smysl dává víc, i když srovnávat procházku ke studánce s chůzí do práce mi úplně košer nepřijde. Ale uznávám, že si někdo zvládne i při takové cestě odpočinout.

Ghost Dog

Miluju tahle rádobyobjektivní porovnání doplněná o pohádky ovčí babičky.

U auta počítáte jen variabilní náklady, amortizaci nerozpočítáte. Ale u veřejné dopravy samozřejmě a zcela objektivně amortizaci rozpočítáte.

Za tři minuty autem po městě dojedete kilometr daleko, možná kilometr a půl, ale nesmí být žádný provoz. Autobusu trvá ujet jednu, dvě zastávky 22 minut? Běžným tempem ujdete kilometr asi za deset minut, proč vám to trvá pětadvacet? Na (e-)kole vám to bude trvat asi o minutu déle než autem.

Jakub P

U tý MHD bych tomu věřil, asi to prostě nemá na žádný rozumný přímý trase a MHD tam jezdí velkou oklikou. To je bohužel celkem běžný. To ostatní jste myslím trefil velmi dobře, osobně bych tipnul, že stejně jako u auta nepočítá amortizaci, nepočítá ani čas na vyjetí z parkovacího místa, zaparkování, případně hledání toho místa, cestu k autu a od auta… Nebo doma má garáž nebo stání na pozemku a v práci mívaj dostatek míst hned u vchodu a jaksi ho nenapadlo, že by to tak nemuseli mít všichni. (Tady mnohdy za tři minuty ani nedojdu od domu k… Číst vice »