Boj o zakázku na nové vlaky za 52 miliard. Stadler napadl vítězství Siemensu

První jednotka IR-Dosto v provozu. Foto: SBBPrvní jednotka IR-Dosto v provozu. Foto: SBB

Cena obou výrobců se liší jen o 0,6 %, Stadler napadá výsledky hodnocení udržitelnosti či technické parametry.

Společnost Stadler Rail podala odvolání proti výběru společnosti Siemens Mobility v jednom z největších tendrů v historii švýcarské železnice. Jde o tendr na dodávku dvoupodlažních jednotek pro švýcarské dráhy SBB zejména po příměstské vlaky v okolí Curychu. Rozdíl v soutěži byl velmi těsný: 0,6 % v nabídkové ceně.

Stadler v tiskové zprávě uvedl, že rozhodnutí drah má prozkoumat švýcarský federální správní soud, aby byla zajištěna skutečná transparentnost.

Výrobce do soutěže nabídl své jednotky KISS, kterých po celém světě už dodal přes 700 kusů. Podle Stadleru dostala jejich nabídka nižší hodnocení oproti Siemensu, i když ten nabídl jen vozidla, která dosud jinde nejezdí.

Těsný rozdíl v obří zakázce pro švýcarské dráhy. Siemens vyhrál, Stadler byl dražší jen o 0,6 %

Zkoumali jsme rozhodnutí o výběru vítěze skutečně důkladně. Ale stále nerozumíme některému hodnocení, jak k němu výběrová komise dospěla,“ řekl šéf Stadleru Peter Spuhler.

Jako příklad uvádí například kritérium udržitelnosti, kde Siemens získal více bodů. Stadler přitom tvrdí, že je jediným výrobce, který jednotky vyrobí kompletně ve Švýcarsku, čímž zmírní vliv na životní prostředí díky kratším přepravním vzdálenostech jednotlivých dílů. Zpochybnil také hodnocení provozních kritérií.

Rozhovor: BEMU není slepá ulička, je to trh na stovky let dopředu, říká šéf obchodu Stadler Rail

SBB v soutěži vybíraly výrobce pro S-Bahn v Curychu a okolí a regionálních linek okolo Ženevského jezera. Vítěz dodá dopravci 116 jednotek. Součástí zakázky je i opce na dodání dalších 84 jednotek.

Nové jednotky nahradí soupravy, které SBB přebíraly v 90. letech minulého století. Vyjedou na počátku 30. let. Výběr výrobce trval déle než rok. Celkem 95 jednotek z této zakázky bude jezdit v síti S-Bahn v Curychu, 21 bude jezdit ve frankofonní části Švýcarska v provozních souborech RER Vaud a na trati RE33 Martigny–Annemasse.

Každá jednotka bude dlouhá zhruba 150 metrů s kapacitou 540 míst k sezení. Součástí bude osm multifunkčních zón pro stání nebo přepravu jízdních kol, jednotky půjde spojovat. Podle SBB budou mít jednotky o 30 % více místa ke stání než soupravy první generace, míst k sezení bude o 45 více. V první třídě budou nastavitelná sedadla.

Hodnota zakázky činí zhruba 2 miliardy švýcarských franků (přes 52 miliard korun). Velikostí jde o jednu z největších soutěží na nová kolejová vozidla v Evropě za poslední rok. SBB hodnotily nejen cenu, ale i provozní náklady.

 

Tagy SBB Siemens Mobility Stadler Rail
Žádné komentáře