Boj o silnici z Turnova na Jičín. Tunel pod Jizerou ŘSD řešit nebude
Vizualizace silnice I/35 s tunelem Pelešany. Foto: ŘSD

Budeme řešit všechny relevantní připomínky, slibuje ŘSD
Budeme řešit všechny relevantní připomínky, slibuje ŘSD
Místní poměry si vybavuju jen mlhavě, ale při pohledu do mapy mne napadá lacířslá otázka, prč se nerozšíří I/35 ve stávající stopě? Vede podél tratě bez ostrých obouků. S profilem od úlibické křižovatky bych počkal až na data z provozu. Tipl bych si, že se půjde do 2+2.
Asi koukáte do špatné mapy. Stávající trasa protíná 11 vesnic na cca 20 kilometrech a fakt ji není kam rozšířit.
Úplně ve stávající stopě by to asi nešlo a ani by to určitě nebylo vlídně přijato ani těmi obcemi, které ta silnice „líže“, ale v úseku, kde je souběh se železniční tratí, by určitě bylo (technicky) schůdné postavit novou silnici (jako střídavý třípruh) na opačné straně trati (přijatelně zmodernizované) ve společném (a společně i rozumně odhlučněném) koridoru, přičemž stávající silnice by zůstala pro místní obsluhu, a v nesouběžném úseku by stačila úprava (rozšíření) dosavadní silnice a obchvaty obcí (některé možná i přímo propojené novostavbou). A spojení na Semily by bylo možné řešit separátně podobnými úpravami dosavadních komunikací. Možná by to… Číst vice »
Člověk má skoro pocit, že si vlastně ekologové těmi protesty a kompromisním řešením ublížili, protože podle původního vedení R35 v dálniční kategorii 2+2 (viz obrázek) měl být tunel mnohem dále od Pelešan a navíc měla trasa vést tunelově i v okolí Rovenska p. T. a i kolem Újezda p. T. Náklady na takovou stavbu by byly samozřejmě astronomické, někde na úrovni úseků D3, kvůli čemuž úsek zapadl na nejnižšší prioritu a později nevyšlo ani ekonomické pozouzení z hlediska intenzit dopravy.
https://i.imgur.com/lmRSWw6.png
Samozřejmě. Tyto pseudoekologické protesty vedou pouze k pozdržení přípravy a realizace stavby. Legislativa ve snaze vyjít vstříc ochraně přírody se zacyklila natolik sama do sebe, že nyní nelze ve skutečnosti žádné opatření na zlepšení stavby ani navrhnout, aby toto nebylo vzápětí důvodem k torpédování právníky odpůrců stavby. I kdyby ŘSD nebo projektant přišli v průběhu přípravy se zlepšením, tak už na něj nemohou ani pomyslet.
Myslím, že jste to odhadl dobře – pochopitelně je to snaha tu akci torpedovat za každou cenu, protože je jasné, že nová trasa sice odvede těžkou dopravu z obcí, ale naláká na sebe další dopravu, která tudy zatím nejezdí, a (jak už tady dříve napsali jiní) půjde nejspíš z valné části o tranzitní mezistátní kamiony. Je mi toho kraje líto, a i když za to dostanu hromadu mínusů, i já přesto znovu vyjádřím své přesvědčení, že by bylo lepší zůstat u méně ambicióznějších řešení a neřezat zbytečnou další hlubokou jizvu do krajiny. A mohla se s tím naopak svézt i… Číst vice »
Dávám mínus, protože pro mezistátní kamióny je důležitá především ujetá vzdálenost. Tzn. ti co tudy jeli dneska, tu budou jezdit nadále a žádní další nepřibydou. Zkrátka svatá indukce nefunguje v nákladní dopravě ještě více než v osobní. Méně ambiciózní řešení by znamenalo ponechat trasu tak jak je. Protože proč myslíte, že běží ta nová trasa do kopců kolem Rovenska a zpět? Protože ve stávající trase nebylo dovoleno ani kopnout motykou. Citlivý okraj CHKO a vzácné údolí LIbuňky. Modernizace dráhy je pěkná věc. Ale pokud objem nákladní dopravy poměrně prudce klesá, tak se pouhé zuřivé bouchání pěstičkou do bruselského stolu bez… Číst vice »
No, nevím: podle mě řidiče kamionů zajímá především rychlost přepravy, což s ujetou vzdáleností vůbec nemusí být ve shodě. Nejsem místní, a tak pochopitelně nevím, co všechno bylo skutečně zvažováno a nebylo při tom připuštěno – možná se jen všichni zúčastnění nesnažili dost intenzivně najít možnosti rozumné dohody, a tak to nakonec dospělo do jakési dlouhé zákopové války, která ale rozumné řešení nakonec stejně nepřinese. Modernizaci ta trať nepotřebuje kvůli kamionům, tedy jejich převážení po železnici, ale především kvůli zrychlení osobní dopravy včetně spojení krajských měst, které trať přes Starou Paku, byť pracně modernizovaná, zejména kvůli své delší trase uspokojivě… Číst vice »
Přesně tak. Ale ono když S drakem rval se Michael … a další a další uřvanci.
Tunel pod Jizerou? Ten odpůrce to nemá v hlavě v pořádku. Tunel by se musel dimenzovat i na zatížení vodního sloupce spodní vody.
v principu tunel pod řekou nesmysl není, ale smysl to dává jen ve velmi odůvodněných případech. obchvat pětatřicítky okolo turnova fakt není Blanka.
V zájmu ochrany vašeho zdraví se nedívejte na mapy Londýna, Norska, Nizozemí a dalších přímořských lokalit.
Turnov není Londýn a už vůbec ne přímořská lokalita. Totiž po řece v Turnově nepluje ani remorkér Beskydy, natož námořní lodě. Plavba námořních lodí může být oním důvodem k nahrazení mostu tunelem.
Asi nechápu, co má Oldův vodní sloupec společného s vašemi loděmi.
Lodě bývají vysoké běžně kolem 30-50 metrů nad hladinou vody, ale jsou i mnohem vyšší – viz odkaz níže.
Most by při zachování plavební dráhy vycházel neúměrně vysoký, jeho nájezdové rampy dlouhé a tím pádem může být tunel (byť pod hladinou vody) technicky a ekonomicky příznivější řešení.
Viz například tunel ve Svinoústí.
Např. to Nizozemí: https://mapy.com/s/fozokumuha
Zrovna ji tam vyfotili, Bokalift 1 je jeřábová loď, výšku nad hladinou má 85 metrů.
To musí i na tunel zcela mimo vodní tok. Tady žádný rozdíl není. Nebo snad myslíte, že v tunelech ražených kilometry od jakékoliv řeky či potoka žádný tlak sloupce podzemní vody není?
Dost řešení, dost mluvení. Toho všeho už bylo až moc. Teď je potřeba začít stavět.
Alespoň, že jde o nejméně akutní úsek. Podle webu mají námitky jenom na průchod Turnovem a tam ten průjezd je, kromě kruhového obejzdu u Kauflandu, v pohodě. I pokud by se postavila jen část Úlibice – Valdštejnsko a tahle by měla pár let zpoždění, tak by to pořád byl značný přínos.
Když pročítám jejich petici, tak si v podstatě stěžují úplně na vše, co má řešit dokumentace EIA, která prošla bez známitek a je pravomocná.
Vadí jim například, že
– založení mostu přes Jizeru ohrozí zdroj pitné vody v Nudvojovicích a navrhují hloubený tunel ve stejných místech (???)
– budování tunelu Pelešany ohrozí geostabilitu kopce a navrhují tunel ražený (??? )
– technická nepřiměřenost: Navrženo je neúměrné množství mostů, násypů a přeložek vedení.
„Věříme, že argument neúměrně vysokých investičních nákladů či technické náročnosti budování
tunelu neobstojí.“
A až by to stálo mez Valdštejnskem a Úlibicemi stálo , tak by v Turnově cukli a obchvat by se konečně bez cavyků postavil, protože na konci průtahu by se vytvořil pořádný špunt. Nechme je vycukat.
stavět se má od Ohrazenic, tohle je druhá stavba v pořadí.
Už to mělo 15 let stát !!!
No, nevím, jestli zrovna tohle – podle mě má ta trasa k optimálnímu řešení dost daleko a mohlo to být řešeno třeba v podobě koridoru s (modernizovanou) železnicí. Ale to už je všechno jen promarněná šance …
myslim ze uz se to psalo ale doufam ze nez se to postavi tak se to zmeni na 2+2 v cele delce. Klidne uzsi profi a na 110 (nebo 90/100) ale hlavne 2+2.
Na 2+2 by se musela udělat nová EIA, takže se to jen tak nezmění.. Ta současná dokumentace řešila pouze variantu částečného čtyřpruhu a celkového třípruhu. Nakonec byl zvolev částečný čtyřpruh ke sjezdu na Semily.
Nova EIA na tohle je otazka mesicu – jeden rok. Teda pokud se vsechno udela spravne.
EIA se dá napadnout i kdyby ji dělal sám nejvyšší a byla naprosto bez jediné vady. Rok? Klidně deset.
Technická studie, která prováděla ekonomické posouzení byla v roce 2014 a v roce 2021 máme platné stanovisko EIA… takže asi tak. I pokud byste měl v ruce jediné číslo, které by obhájilo ekonomikku 2+2, byl by to běh na hodně dlouhou trať a vzhledem k odporu, s nejistým výsledkem.
a ono ekonomické posouzení z roku 2014 je je legitimní??? 😀 asi těžko .. 2+2 je dost adekvátní nebo snad trasa liberec – hradubice/ olomouc a ostrava není žádaný tah??
OK. Možná by to dneska vyšlo jinak, možná ne. Ale i kdyby, co s tím uděláte? Po snad 30 letech máte posledních pár kroků k realizaci a vy místo toho vyskočíte z posledního patra oknem a znova začnete úplně od sklepa obcházet dveře v obřím domě jménem byrokracie. S předpokladem, že na stejné místo dorazíte v roce 2050-2060? A to jenom možná? Mezitím se legislativa ještě více zašmodrchá a vy už zkysnete natrvalo se žádostí o kladnou EIA. To chcete?
To není jen trasa z Liberce na Ostravu. Je to i trasa na Brno (D35 a I/73). Nikdo již nebude jezdit po D10 na Prahu a dál po D1, protože je tato trasa delší a přes Vrchovinu hlavně v zimě nebezpečná. A to nepočítám ještě další tranzit z SRN.
A právě proto se mi to nelíbí – pod kamufláží, že je třeba ulevit obcím (přičemž nikdo nedokládá, proč právě a jedině takto) se tam jen zbytečně natáhne další doprava, která tudy teď nejezdí. Škoda toho hezkého kusu české země …
jakého kusu? Přes skály to nepovede, ta krajina tam je dávno zplundrovaná a zastavěná vším možným..
„….ta krajina tam je dávno zplundrovaná…“
A to je nějaký důvod v tom plundrování pokračovat?
Však mě to neříkejte. Je to tak .. naprostý souhlas . Kdo to nevidí je buď slepý a nebo to nechce vidět .
Důležité je, aby vše bylo pro budoucnost připraveno. Nemůžeme myslet pouze na zítřek, ale na roky dopředu.
Máte pravdu. Pár metrů šířky navíc pro bezpečný provoz.
Tak mít tam Kupka chalupu…
Nejlépe v Liberci, a postavit celé vládě …
Pro zastánce tábora AB lze doporučit kauzu několikaleté úspěšné blokády obchvatu Olbramovic.
Souhlasím se stavbou, jen mě mrzí že na jednání na tokovou stavbu nejede ani jeden z pánu z malého zbytečného kraje, jak Hejtman Martin Půta tak i náměstek hejtmana Jan Sviták, rači řeší svojí politickou kariéru!
Půta i Sviták již k tomu řekli svoje dávno a pokud jste si všimnul, tak obnovené problémy s aktivisty nastaly až s příchodem lidí jako je pan Klápště (jistě je o čistě náhodný jev) tak že je dobře, že na jednání byl právě Klápště – za pár dní se ukáže, s čím přijdou aktivisté nakrmení informacemi
Jsem velmi rád, že ŘSD pokračuje v přípravách a ještě raději bych byl, kdyby už konečně kopli do země a začali stavět.
Překvapuje kolik času a prostoru dostává skupinka podobných křiklounů. Tohle už tu bylo před dvaceti lety s „Drakem“ a jeho Zelenými členy.
Chválím ŘSD, že pokračuje v přípravě této pro region zásadní komunikace. Odvedení tranzitní dopravy z obcí na trase je prioritní. Čím dřív, tím líp.
Ano tito lide uz pred dvaceti lety volali po rychle postavitelnych obchvatech aby se odvedla tranzitní doprava z center obci. Me prekvapuje kolik prostoru v mediich ma tenle historicky projekt a bezohlední lide, kteri jen chteji prevest hluk do Rovenska a na Preperskou
Jak chcete „obchvátit“ všechny vesnice mezi Turnovem a Jičínem, proboha? Vždycky vznikne souvislý obchvat mnoha obcí naráz, tedy vlastně přeložka silnice. A navrhnutá varianta je co? Přeložka.
Chtělo by to veřejnou neposlušnost občanů obcí , kterými I/35 vede, podobně, jako to udělali občané obce Martinice u Holešova kvůli D49 a tím dali jasně na vědomí, že o stavbu na rozdíl od aktivistů stojí. To však na vědomí dávají málo. Jsou slyšet pouze křiklouni, kteří to nechtějí a ohánějí se přírodou. Ale že též trpí i lidi, to jim je jedno.
tahle stavba je ten obchvat
kde bydlíš Hansi? urcitě ne v Pelešanech..
Přesně tak 👍 Jsem z Turnova a ta skupinka je v menšině ale o to víc křičí.
Potřeba to je, je dobře že se ta silnice staví. Nicméně jsem zvědavý, jak ten střídavý třípruh bude zvládat intenzitu dopravy, která tam bude po dokončení D35 a bude obrovská. Já osobně si myslím, že se tam měla stavět min. silnice pro motorová vozidla 2+2 pruhy.
To by ta doprava tam musela stoupnout víc jak třínásobně do 30 tisíc aut / den to v pohodě pobere střídavý třípruh, teď tam jezdí do 10 tisíc aut / den.
Já bych řekl, že nejde ani tak o to, kolik tam bude aut, ale jaká to budou auta. Předpokládám, že se z toho stane velice dobrý směr pro tranzitní MKD mezi jihovýchodní a severozápadní Evropou.
V kopci kamion předjedete třípruhem a na rovině či z kopce vás omezovat nebude.
Záleží na tom, kolik těch kamionů tam bude. Já jezdím cca 1x týdně trasu Olomouc-Čechy a vězte, že při tom množství kamionů co se dnes pohybuje na silnici I/35 je to doslova o hubu.
Všiml jsem si nedávno jedné takové věci a to, že když jsem začínal před 35 lety řídit se Š135deluxe s 40 unavenými poníky pod kapotou, tak jsem s tím urputně předjížděl jeden ploužící se náklaďák za druhým. Dneska mám 4x silnější auto, ale abych předjel kamión na jedničce? Většinou to metelí tak, že k tomu ani nevidím důvod. Stejně je o kousek dál další a 10 vteřin mne fakt nevytrhne.
Zkrátka ty veliký potvory se za ty roky naučily jezdit docela svižně. 😃
přesně, dnešní kamiony jezdí svižně, že fakt není problém, za nim ty 3km jet a pak jej předjet, ale to se neslučuje s mentalitou českých řidičů, kde i mikrosekunda je neskutečné zdržení.
2+1 má stejnou kapacitu, jako 1+1, čili rozumně do 15 000 vozidel denně. Dálnice se u nás taví běžně na komunikace s provozem okolo 10 000 vozidel denně, viz D6, D7 nebo pohraniční úsek D3. 20 000 vozidel denně už je jednoznačně na 2+2.
D6 se staví z politického důvodu jako podpora regionu, z hlediska kapacit i bezpečnosti provozu by tam stačila lepší dvoupruhová silnice první třídy.
1+1 bez problému zvládne i 20 000 aut / den (viz např. I/38) a to s kruhovými objezdy. S MÚK se ta kapacita ještě zvyšuje a 2+1 nemá stejnou kapacitu jak 1+1 právě kvůli tomu, že dovoluje předjet pomaleji se rozjíždějící auta do kopce.
1+1 zvládne bez problému 20 000 vozidel denně? A to že ve špičce pak jedou všichni 70 a k tomu pomníčky po riskantních předjížděních přibývají, to není problém? Já si rychlou bezpečnou dopravu představuji jinak.
D6 se staví, protože byla připravená, má stavební povolení a nikdo se neodvolával.
Kdyby nebylo neustálého odvolávání, tak stojí i středočeská D3
Ta trasa bude ideální pro tranzit do Hrádku nad Nisou s dokončením bundesky do Lobau. Takže, ano určitě to natáhne dopravu z jiných míst
V sobotu jsme jeli že Žitavy do Bautzenu. Němci dokončili úsek Žitava Lebau ..
Tři pruhy je to moc dobrý .
až se to dostaví poptávka po tomto směru stoupne hodně právě..
Na poslední úsek B178 je již vybrána trasa. Snad jim to nebude trvat tak dlouho, jako nyní otevřený úsek za Žitavou – 10 let.
Přesně ,teď tam jezdí ,ovšem po dokončení se ukáže že to prostě ve třech pruzích nestačí..
V roce 2000 byla intenzita na I/35 v Liberci 24 tis. vozidel. Dnes je to skoro dvojnásobek. Je nutné hledět do budoucnosti.
„Je nutné hledět do budoucnosti.“
Souhlas, začněme potomkům chránit půdu, budou ji potřebovat!
Rakouská 3pruhová S3 tento objem dopravy bez problémů zvládá. Proč by to nešlo na I/35?
Já znám zase úsek v Bavorsku, kde to relativně nová 2+1 zase až tak nezvládá, a kvůli předjíždění před koncem 2 pruhů nehody a i smrťáky docela často. Postupně rozšiřují a rozšiřují, anabáze na velmi dlouhou dobu, a daleko dražší než kdyby se 2+2 udělala tehdy rovnou.
no tohle bude u nás problém, „musím“ to sthnout před zúžením…že reálně je ten kamion zdrží na 10 vteřin, když ho předjedou až dál, už český řidič nemá kapacitu
S3 má lepší parametry než naše protisilnice I/38. A ty intenzity tam určitě nejsou takové, jako budou asi na přeložce I/35. Po vybudování D3 a D52 se případné navýšení přesune sem.
Doložte prosím informaci a zdroj, kolik na S3 (severně od Hollabrunnu) jezdí vozidel – nejlépe stav včetně dokončené S3 po Guntersdorf. Z toho co jsem já dohledal to je totiž méně než 15000 voz/24h. Ještě prosím ideálně hodnocení expertů z AT toho profilu S15,25 a plynulost dopravy. Nemyslím to špatně, jen bych chtěl znát skutečně objektivní názor na ten typ silnice z praxe
Musí to být na to připraveno. Jako např. na D11 v Praze nebo na D0.
Nejdůležitější je:
– 4 pruhy v celé délce
– žádné kruhové objezdy na sjezdech
– co nejvíce rovně bez zatáček
– co nejmenší stoupání a klesání
– žádné tunely a jen hluboké zářezy
– 110 km a víc ideálně 130
– odhlučnění a stromy tak aby nebyla silnice vidět a slyšet
– co nejrychlejší a nejlevnější výstavba
– co nejdelší trvanlivost a nejnižší náklady na údržbu
Stromy ani zarezi silnici neodhlucni
A tím, že některé z vypsaných požadavků jdou vysloveně proti sobě, si raději nebudeme lámat hlavu.
Tak pokud by to šlo celé v zářezech, asi by v tom tolik lidí nevidělo problém. Ovšem pokud se podíváte, jak má celá tato hrůza vypadat, tak zjistíte, že tu bude mrak vysokánských mostů, které budou šířit hluk široko daleko do celého Českého ráje. Naprostá devastace krajiny, lidi se odsud odstěhují. Konec ráje. Hnus. 🙁
Proč vás sžírají kruhové objezdy na sjezdech? Tam jsou naopak víc než potřeba, čtyřlístkové MÚK křiovatky byste neúmístil, neprojednal a nezaplatil, a sjezdy do stykových křižovatek jsou naopak mimořádně nebezpečné a vedou ke kolonám na hlavním tahu.
Už jste někdy trasoval liniovou stavbu? Zkuste si to. Dneska jsou na to docela volně přístupné nástroje. Pak zjistíte, že to zase není taková legrace a to mimo členitý terén a hustou zástavbu neznáte dalších 90% omezujících podmínek. Nesmíte tam, kde byl nalezen brouček, kde si vyhrabalo noru chráněné zvířátko, atd atd Na hluboké zářezy zapomeňte, protože strhnete vodu nebo narušíte svah a sanace vám stavbu brutálně prodraží. Při 130 se nevytočíte oblouky mezi těmi omezujícími místy a vzhledem k terénu vám nemusí vycházet ani výškové oblouky. Nedodržíte hlukové limity. Pro 4-pruhy jsou napříč legislativou mnohem přísnější podmínky na všechno.… Číst vice »
Jaké máte k těm bodům důvody? Protože
– na 4 pruhy nevyžka ekonomická studie proveditelnosti
– nedělat kruhové objezdy na sjezdech není důvod
– podélný i příčný profil se řídí terénem a návrhovou normou
-nedělat tunely.. takže byste lidem v Pelešanech postavil gabionový kráter? No to by byli rádi.. a vůbec by se nesoudili
– 110km tam bude
– odhlučnění tam bude
– nejrychlejší a nejlevnější jde v přímém rozporu proti sobě a musíte se potkat někde mezi
– trvandlivost a nejnižší náklady na údržbu jde jde v přímém rozporu proti sobě a musíte se potkat někde mezi.
Babiši, jsi to ty?
Tohle by dohromady nedal. To je mnohem složitější než výčet planet nebo popis vzniku mléka v krávě.