Boj o silnici z Turnova na Jičín. Tunel pod Jizerou ŘSD řešit nebude

Budeme řešit všechny relevantní připomínky, slibuje ŘSD
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) bude pokračovat v projektové přípravě silnice I/35 v úseku Turnov – Úlibice v trase, která už prošla kladným posouzením vlivu na životní prostředí (EIA). Nebude se tak prověřovat varianta, že by územím Turnova procházela budoucí nová silnice tunelem pod Jizerou.
Jde o výsledek včerejšího jednání na ministerstvu dopravy se zástupci spolku požadující tunel, Turnova a Libereckého kraje. Turnov si už v červnu odhlasoval usnesení, aby požadoval prověřovací studii na tunel. „Zadání a financování studie ze strany ministerstva dopravy či ŘSD pro prověření kompletní tunelové varianty v úseku MÚK Ohrazenice – MÚK Valdštejnsko pod řekou Jizerou na jednání odsouhlaseno nebylo,“ potvrdil generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Tunelová varianta by celou stavbu mohla zásadně zpozdit, není na ni stanovisko EIA. To by znamenalo posun o další roky. Její zastánci založili sdružení Pro tunel rájem.
Pravidelné schůzky
„Výsledkem jednání je určitě slib řešit všechny relevantní připomínky veřejnosti, města Turnov a dalších a maximum možného v souladu s legislativou zapracovat do projektu, který bude vznikat,“ dodal Mátl. Jedním z výsledků je i shoda na pravidelných schůzkách jednou za čtvrt roku. „Běží geologický průzkum a je třeba vyčkat, jak dopadne,“ dodal senátor Ondřej Lochman (STAN).
Liberecký kraj, pro který je nová silnice klíčovou komunikací, vyslal na jednání jediného zástupce, náměstka pro životní prostředí Jiřího Klápštěho. Hejtman Martin Půta měl dlouhodobě naplánován hejtmanský den ve Frýdlantě. Jednání měl být původně přítomen i náměstek hejtmana Jan Sviták, který dal ve čtvrtek ale přednost sepisování příspěvku na Facebook o úpadku motokrosu a endura v Česku.
Turnov novou silnici potřebuje, protože má ulehčit i od tranzitní dopravy směrem na Semily a Lomnici nad Popelkou. Současně ale panují velké obavy z hluku a nové zátěže v rámci celé trasy, zejména pak u sídliště Přepeřská. V Mašově a Pelešanech pak mají lidé obavy z narušení území, které není geologicky stabilní.
Příprava I/35 mezi Turnovem a Jičínem pokračuje, poprvé se do detailů zapojila veřejnost
24 miliard
ŘSD má pro stavbu rozdělenou do čtyř úseku platné souhlasné stanovisko EIA. To se po několika letech rozhodlo napadnout několik spolků ze sdružení SOS Český ráj. ŘSD odmítá, že by se dokument měl ještě měnit.
Přeložka silnice I/35 zlepší a zrychlí spojení z Libereckého kraje do sousedního Královehradeckého kraje a odvede tranzitní dopravu z obcí. Nyní mezi Turnovem a Jičínem vede silnice I. třídy přes jedenáct obcí. Začít stavět by se mělo v letech 2028 – 2033. Trasa budoucí silnice I/35 je dlouhá 35 kilometrů, odhad nákladů je kolem 24 miliard Kč bez DPH.
Začátek úseku tvoří přestavba mimoúrovňové křižovatky (MÚK) Ohrazenice. Dál je to 5,5 kilometru dlouhý úsek Ohrazenice – Valdštejnsko, jenž zahrne i tunely Pelešany (délka 900 metrů) a Přepeře (150 metrů). Následuje 12,5 kilometru dlouhý úsek Valdštejnsko – Čímyšl včetně přivaděče ke městu Semily. Trasu zakončí část Čímyšl – Úlibice dlouhá 14,5 kilometru.