Boj o ETCS. Dopravci u antimonopolního úřadu srovnali skóre, předseda jim vyhověl

Balíza systému ETCS. Pramen: VÚŽBalíza systému ETCS. Pramen: VÚŽ

KŽC Doprava ve svém podání k ÚOHS namítala rozpor přílohy G Prohlášení o dráze se zákonem o drahách.

Menší železniční dopravci si aktuálně připsali bod v boji o způsob zavádění systému ETCS na české koleje. Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna vyhověl jejich rozkladu a celou věc vrátil k novému projednání úředníkům v první instanci. U nich dopravci v čele s KŽC Doprava v dubnu neuspěli. Deník Zdopravy.cz má aktuální rozhodnutí předsedy k dispozici.

KŽC Doprava ve svém podání k ÚOHS namítala rozpor Prohlášení o dráze pro jízdní řád 2025 (přesněji řečeno jeho přílohy G, která určuje povinnost vybavení vozidel ETCS) se zákonem o drahách, konkrétně paragrafem 33 (odst. 1), kde se mluví o „nediskriminačních pravidlech pro přidělování a odnímání kapacity dráhy“.

Postupně ji přitom podpořily (a staly se účastníky řízení) i další menší firmy: IDS Cargo, Arriva vlaky, Gepard Express a Východočeská dráha. Do hry se zapojil i Svaz osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia), jeho rozklad ale Mlsna zamítl, neboť svaz není žadatelem o kapacitu dráhy.

„Prvostupňový orgán se v napadeném rozhodnutí obecně zabývá otázkou nediskriminačnosti procesu zavádění systému ETCS a výhradního provozu pod dohledem tohoto systému. Z napadeného rozhodnutí ovšem není výslovně patrno, jak prvostupňový orgán nahlíží na nediskriminačnost ustanovení posuzovaných částí přílohy G prohlášení o dráze změněných s účinností od 11. 2. 2024, když právě tato otázka je předmětem řízení. V dalším řízení je namístě, aby se prvostupňový orgán konkrétně zaměřil na posouzení zákonnosti (nediskriminačnosti) těchto ustanovení,“ uvedl ve zdůvodnění předseda ÚOHS.

V postupu svých podřízených, kteří v prvoinstančním rozhodnutí mimo jiné uvedli, že „oznámení zavedení výhradního provozu pod dohledem ETCS bylo oznámeno všem dopravcům stejně a bez rozdílu, přičemž možnosti spolufinancování byly dostupné pro všechny také bez rozdílu“, našel i další procesní vady. Celou věc tak vrátil k novému projednání.

Správa železnic hodlá postupně na české železniční síti rozšířit tzv. výhradní provoz pod ETCS, což znamená, že vozidla bez palubní části tohoto systému nebudou moci vyjet na příslušnou trať. Dnes funguje výhradní provoz pouze na trati Olomouc – Uničov, která se stala fakticky laboratoří, kde se technologie zkouší v praxi. Zlomovým datem má být 1. leden 2025, kdy se k Uničovce přidají koridory z Prahy do Ostravy, z České Třebové do Břeclavi a z Břeclavi do Přerova.

Zavádění systému ETCS se věnoval nedávný díl podcastu Cesty Zdopravy.cz, kdy hostem ve studiu byl Tomáš Konopáč, manažer programu implementace ETCS Správy železnic.

Vyjádření majitele KŽC Doprava Bohumila Augusty z května letošního roku:

Tohle není žádný boj proti ETCS. Zavádění ETCS bereme jako realitu a chápeme, že může být pro bezpečnost na železnici možná i přínosné. Bráníme se ale způsobu, jakým je u nás zaváděn výhradní provoz. Ten považujeme za protiprávní, svévolný, diskriminační a netransparentní. Žádný jiný okolní stát takto nepostupuje.

Není to ani osobní boj KŽC, ani osobní boj Bohouše Augusty. Celá negativní situace kolem zavádění výhradního provozu pod dohledem ETCS se bytostně týká desítek českých dopravců. My jsme jen měli odvahu ten prapor zvednout.

Tagy ETCS KŽC Doprava ÚOHS
87 komentářů