Potvrzeno: O železniční zakázku století mají zájem tři dopravci

Vítěz získá třicetiletý kontrakt.
Středočeskému kraji a Praze se podařilo vypsat soutěž na dopravce páteřních železničních linek tak, že se o rekordní zakázku uchází tři dopravci. Termín pro podání žádostí o účast v tendru s odhadovanou cenou dosahující 142 miliard uplynul dnes v poledne.
Deník Zdopravy.cz již dopoledne uvedl zájem nejméně tří dopravců, organizátoři soutěže následně počet potvrdili. Jde o České dráhy, RegioJet a Arrivu vlaky. I když se spekulovalo i o zájmu velkých zahraničních dopravců, ti se nakonec nepřihlásili.
České dráhy vypsaly nedávno soutěž na pořízení vozidel kategorie EMU400 nutných pro tyto výkony, Arriva již soutěž zveřejnila v evropském věstníku zakázek.
Vypsání soutěže je jednou z podmínek tendru. „Zahájení soutěže na vozidla je podmínkou účasti pro jednání. Musí soutěžit úplně všichni, aby byly nabídky porovnatelné včetně podmínek,“ potvrdil středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký. Kraj se chystá počet účastníků zveřejnit dnes odpoledne.
Po dnešním termínu pro podání žádostí o účast zatím nebude jasné, kdo je k zakázce nejblíže. Nabídkové ceny jsou v této fázi soutěže pouze indikativní, a proto nejsou zveřejněny. Finální cenovou nabídku podají dopravci až po ukončení jednání o podaných nabídkách, a poté, co si vyberou výrobce kolejových vozidel v jimi zahájeném zadávacím řízení podle zákona o zadávání veřejných zakázek.
Finální nabídku výrazně ovlivní cena a způsob pořízení elektrických jednotek, náklady na jejich provoz, údržbu a technologické zázemí. Jediným kritérium v soutěži je cena.
Zakázka za 85 miliard korun. České dráhy začaly vybírat výrobce vlaků pro PID
Byznys na 30 let
Svým rozsahem a délkou jde o největší zakázku v historii české železnice. České dráhy oficiálně zatím účast v soutěži nekomentovaly, nepřímo ji ale v posledním díle podcastu Cesty Zdopravy.cz potvrdil člen představenstva pro ekonomiku Lukáš Svoboda. „Cítím motivaci v rámci celého týmu, který na té zakázce pracuje,“ řekl Svoboda.
Dosud většinu výkonů, které se soutěží, zajišťují České dráhy bez jakéhokoliv porovnání s konkurencí. Poslední smlouvu uzavřel kraj s dopravcem za vlády ANO 2011.
Vítěz zakázky získá třicetiletý kontrakt od roku 2029. Dopravci mají nabídnout nejméně 60 velkokapacitních elektrických jednotek s kapacitou nejméně 380 míst k sezení. Předpokládaná hodnota zakázky v maximální výši kompenzace, včetně všech opcí, a bez započtených tržeb, je bezmála 142 miliard korun.
Nové elektrické jednotky s pracovním názvem EMU400 v provozu doplní a zároveň nahradí část flotily starších jednotek řady 471. Zvyšovat budou i přepravní kapacitu v celé aglomeraci, zejména pak na pražské letiště a do Kladna. Pořízení části nových jednotek EMU 400 by proto mělo být spolufinancováno z dotací. Ve hře je především podpora z Modernizačního fondu. Jezdit jich bude nejméně 60, na dalších 60 je opce.
Nasazení nových vlaků postupně od roku 2029 (cca 60 souprav)
• Český Brod – Praha – Beroun (neprůjezdný model), Praha – Řevnice (linka S7)
• Praha-Veleslavín – Kladno-Ostrovec (linky S5 a R45)
• Praha-Veleslavín – Praha-Letiště Václava Havla (linka S55)
• Praha – Poříčany – Kolín (linka S1)
• Praha – Poříčany – Kolín – Kutná Hora (linka R41)
Možná rozšíření smlouvy na základě vyhrazené změny závazku (dalších cca 60 souprav):
• S5, S55 a R45: prodloužení linek na Masarykovo nádraží včetně posílení (mimo zaokruhování)
• R48: zavedení linky Praha – Mladá Boleslav včetně posílení na dvojice EMU400
• S7: v průjezdném modelu, posílení vlaků a zavedení intervalu 10 minut Praha – Řevnice
• S5 a S55: posílení Praha-Veleslavín – Kladno ve špičkách na dvojice EMU400 a zaokruhování Praha-Letiště Václava Havla
• S1: zavedení špičkového intervalu 10 minut Praha – Úvaly (dvojice EMU400); R41: posílení na dvojice EMU400
(aktualizováno 15:05 o nové informace od organizátora soutěže)
Povinný tendr i na výrobce vlaků. Soutěž pro PID srovnala podmínky dopravců