egoe-plus
Letectví

Boeing vrací do hry nové letadlo, osud 797 je ale nejasný

Boeing 777-9. Foto: Boeing
Boeing 777-9, zatím poslední nový stroj od Boeingu. Foto: Boeing

Prioritou Boeingu je vrátit v příštích měsících do provozu model 737 MAX, výrobce ale současně řeší vývoj nového letadla. Není ale zatím jasné, zda půjde o verzi dříve zvažovaného modelu NMA (New Midsize Aircraft, označovaný též jako 797) nebo úplně nový letoun.

Šéf Boeingu David Calhoun při včerejším konferenčním hovoru po oznámení loňských výsledků uvedl, že firma počítá dál s vývojem nových letadel. „Jsme stále aktivní v oblasti vývoje letadel a v tomto byznysu i nadále zůstaneme,“ řekl Calhoun. Současně ale uvedl, že dosud není jasné, s jakým modelem firma přijde.

Jen před několika dny vyšlo najevo, že se Boeing projekt NMA odkládá zatím na neurčito. Na projektu stroje, který má nahradit svoji velikostí a doletem hlavně Boeingy 757 a částečně i 767, pracuje od roku 2015. Dvoumotorové letadlo má pojmout 200-270 lidí. Za tu dobu ale Boeingu vyrostla v tomto segmentu nečekaná konkurence. Airbus prodloužil dolet u svého modelu A321, nejprve ve verzi A321LR a následně A321XLR, a získal rychle stovky nových objednávek. Zejména od aerolinek, které chtějí dálkové lety na trasách, kde není dostatečně velká poptávka pro nasazení širokotrupého letadla.

Calhoun odmítl upřesnit, v jakém segmentu nové letadlo od Boeingu bude. Potvrdil ale, že práce na něm budou vycházet z toho, co už Boeing vyvinul v projektu NMA. Odmítl současně, že nové letadlo bude vyvíjet jako reakci na A321XLR. „Vyvíjet něco rychle jako reakci na jiný produkt na trhu není něco, co bychom chtěli dělat,“ řekl Calhoun. Právě 737 MAX vznikal rychle kvůli úspěchu A320neo.

Boeingu také pro letadlo typu NMA zmizel částečně trh; velcí američtí dopravci se už rozhodli místo toho pro nákup u Airbusu jak modelů A321XLR, tak A330-900. United a Delta ale potvrdily, že zájem o podobné letadlo by měly, i když například United objednaly nedávno 50 A321XLR.

Zatím posledním nově vyvinutým letadlem u Boeingu je 777X, který o víkendu absolvoval první zkušební let.

32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pája

Boeingu svým otálením s vývojem nového narrowbody letadla udělal fatální strategickou chybu. Průšvih s MAXem jen podtrhl nohy konceptu udržet při životě zastaralý design, který prostě prohrál souboj s Airbusem nabízejícím technologicky vyspělejší platformu. Sledujeme nevyhnutelné vyklízení pozic Boeingu na trhu úzkotrupých letadel, už ani dříve povinně věrné americké společnosti nemají chuť svazovat svůj osud s potácející se firmou a přecházejí na Airbusy. Ztráta pověsti je daleko větším problémem, než je kdokoliv v USA nyní ochoten připustit, proč by si nějaká letecká společnost přidělávala starosti s nákupem něčeho, s čím se nemůže ani pochlubit na svých webových stránkách? Jistěže nasmlouvané… Číst vice »

Nicky

Pro Boeing vidím jediné řešení – vývoj nového jednouličkového letadla z kompozitů, které by bylo natolik variabilní, že by dokázalo konkurovat A320, 321 neo včetně variant XL, XLR a i A330 neo. Končit by mělo zhruba tam, kde začíná Dreamliner.
Airbus má v současné době kompletnější modelovou řadu.

Zlámalík

Nevím, ptám se, co je špatně na 757? Když 737 se vyrábí věky, nešlo by ji inovovat taky?

pzag

Nešlo. Už se nedělá, linka je rozebraná, začít výrobu by znamenalo přivést k životu vlastně nové letadlo, jehož základ má ovšem už skoro 40 let.
Navíc 737 je rozšířenější, tak dopravcům by Boeing nabídl nové letadlo, nové typovky, školení mechaniků, zázemí, žádné míchání se současnou flotilou 737, které ale vlastně nové není. Do toho by nikdo nešel. Možná někdo by nakoupil 757, když nějaké třeba má, ale to by nemohlo pokrýt ty náklady ani omylem.

dvojiteF

Presne tak súhlasím. 757-MAX by bol pre Boeing najlepšie riešenie (rovnako ako nové widebody by mohlo koncepčne vychádzať zo 787, resp. urobiť jej menšiu verziu a nazvať to 767-800 alebo niečo také a nevyvíjať úplne nové lietadlo). Výroba 757 sa ukončila príliš skoro a je tam veľa priestoru na jeho modernizáciu. Vyvíjať úplne nové lietadlo by nebolo v tomto momente úplne najoptimálnejšie riešenie. Uvidíme ďalšie mesiace.

Jen tak

Výroba B757 se neukončila příliš brzy. Ta se ukončila v době, kdy zájem o 757 byl limitně nulový.

po roce 2000 došlo k dramatickému propadu objednávek na 757 (- z desítek ročně na 0 ročně, k ohlášení ukončení výroby došlo 3 roky poté, právě v důsledku propadu zájmu.

Cestující LBC MHD

Takže snaha ušetřit a ta šaškárna s 737MAX se jim náramně vyplatila. Fakt greedy společnost.

Y.K.

Tak ono byste měl uvážit, že jestli začnou teď (resp naváží na prvotní studie), tak to letadlo stejně s cestujícími nepoletí dříve než řekněme 2028. Aby mohli vyvíjet, musí prodávat.

Arimatejsky

Greed is good culture

Jarda

797 se měl Boeing držet už doby prvních spekulací a ne upgradovat pitomé 737…..

Jen tak

to je sice hezke, ale … 797 neni nahrada 737. 797 a 737 je jina kategorie letadel. v podstate tam kde pomalu segment 737 konci, 797 zacina.

takze s 737 by stejne boeing musel
neco delat, jinak by kompletne vyklidil trh airbusu.

Martin V.

Ovšem tím jak se ta letadla posunují každou generaci o kousek výš, tak už to možná úplně neplatí. Vždyť kdysi silný model 737-700 má v podstatě neprodejného následovníka MAX7 (A319 taktéž). A nad MAX9 už mají MAX10, ale A321neo se tu zdá být silnější. Zespodu se tam nacpaly E2 a A220, takže 797 bude sice větší než 737, ale ne o moc. A taky nevíme jistě kolik má mít 797 uliček.

pzag

Tak na jedné straně je pravda, že dělat jenom konkurenta celé rodiny A320 nemusí být to pravé, ale na druhou stranu, Boeingu pokryje trh widebody 777X a 787 taky ještě roky vydrží, než zestárne. Případně může, a bude muset proběhnout modernizace 787, až bude technologie, která nějaké změny umožní. Kde Boeing nebude mít co nabídnout je právě trh pro narrow body. MAX i když se vrátí, tak nevydrží déle než nějakých deset let. V provozu samozřejmě ano, ale vyrábět ho dalších 20 let už nebudou. A v tom okamžiku by Boeing přišel o celý tenhle trh. On prostě budou potřebovat… Číst vice »

Martin V.

„…aby dokázal pokrýt A319 (150 lidí)…“ Takhle dolů podle mě nepůjdou. Ke 150 cestujícím se dneska natáhly jak Embraer 195-E2, který je 2+2, tak Airbus 220-300 (2+3) u kterého se navíc spekuluje, že by šel ještě natáhnout. Ostatně MD-82 se dostaly až ke 170 sedadlům. Když se podíváte, jak šel zájem, tak B737-600 a A318 byly zcela okrajové typy a dnes jsou podobně okrajové „o číslo větší“ B737-MAX7 a A319neo.

pzag

Beru, pradva, to jsem nedomyslel. Na druhou stranu krátký a dlouhý je jedna typovka bez čehokoli a možnost nasazovat co potřebuju, což může být pro některé dopravce výhodné. Ale poslal E195 nebo A320 je přehazování všeho možného, dva typy ve flotile. Tohle už by se muselo spočítat, jaký by byl zájem, jestli by se vyplatilo si vůbec menší kupovat, a jestli by teda bylo vůbec výhodné je vyrábět. Samozřejmě by krátká verze byla dodatečná, základ by byl asi těch 200 a případně by se uřízl.

Y.K.

Aby se jim nakonec nevyplatilo koncept kokpitu extrahovat z Embraeru, případně trochu domodernizovat pro budoucnost, a stavět ucelenou řadu s jedním ratingem nebo jen minoritními odlišnostmi. 🙂

Martin V.

To zní sice zajímavě – vzít to moderní od Embraeru (co není zatíženo zpětnou kompatibilitou někam do 50. let k B707) a dodělat k tomu o metr širší trup a nová křídla. Ale myslíte, že by to konstruktéři ze Seattlu rozdýchali, kdyby jim řekli: „A teď se pojedete podívat do São José dos Campos jak se dělají moderní malá dopravní letadla.“?

Y.K.

🙂
Avioniku Boeing stejně bere od subdodavatelů, stejně jako Embraer (i Airbus). Třeba Honeywell dělá výbavičku pro oba, Rockvell Collins také. Potřebují nějakého Boeing Steva Jobse, poněkud bezohlednou osobu, která ovšem bude mít jednoznačnou vizi a cit pro směr a dá befel, „bude to takto a koukejte se snažit“. Poněkud jim to tam korporátně zasmrádlo. 🙂

Y.K.

No, jo, v podstatě mi to také tak vychází. Potřebují hlavně narrow body a nabízí se pojmout to tak, aby se do toho vešel jak nástupce 737 tak 757 (modulární trup, případně i dvě provedení křídla). Jinak unifik, hlavně kokpit.

frantam

No nevím, podle mě mají 10 minut po dvanácté na to, aby se pustili do nového modelu, který nahradí 737, který je koncepčně přes 50 let starý.

Jen tak

co si kefalin predstavujete pod “koncepcne stary”? letadla jsou stara koncepcne pres sto let – dve kridla, par motoru.

dvojiteF

Za mňa – Boeing 757-MAX a náhrada za 767 možno o niečo menšia 787 (alebo 767-800)..

Y.K.

Je to fakt těžké dobře odhadnout trh za několik let. Stavět úplně novou konkurenci pro A321XLR by nemusel být dobrý nápad, protože zatímco nějaká ta stovka objednávek pro letadlo co zapadá do ucelené řady (A32x) je terno, pro úplně nově vyvíjený letoun by to nemuselo být nic moc, s mnohem vyššími náklady na vývoj k umoření. Hodil by se nástupce bestselleru 737, aby za řekněme 8 – 10 let byl k dispozici, na druhou stranu dálková letadla mají mnohem lepší marže – i když tam to snad budou mít vykryté 777X a 787.

Martin D.

nevím, jestli zrovna B787 má dobrou marži

Martin V.

Podle mě se musí rozhodnout, jestli chtějí stavět letadlo s jednou uličkou, tedy nástupce 737 a 757 (s trošku širším trupem než měl 707, ale stále se sezením 3+3) a nebo jestli chtějí malé widebody, nebo-li nástupce 767. Větší mají vykryté, jak píšete, a na čtyřmotorové doubledeckery už nikdo nevěří. NMA se stylizovalo do role „něco mezi“, ale neexistuje žádné mezi. Buď má letadlo jednu uličku a maximální šířku 3+1+3=7 nebo má dvě uličky a minimální šířku 2+1+3+1+2=9. Obojí má své výhody i nevýhody. Nanejvýš můžou použít eliptický průřez (jako má A380, ale naplacato), zda by to v tomto případě… Číst vice »

Y.K.

V podstatě z toho vychází, že teď asi nejvíce budou potřebovat nové narrow body (za 737+757) s maximálně variabilní délkou trupu (a doletu). To by se možná dalo propojit do jedné modulární konstrukce.

Martin V.

A pořád klasického vzhledu, nebo nějakou divočinu typu blended wing body?

pzag

Nemůžu se zbavit dojmu, že blended wing body je marketingový tah a nic jiného. Jasně, pro B-2 s maluo posádkou, která je schovaná v bouli určitě, ale pro dopravní letadlo? Dnes děláme křídla štíhlá, s co nejmenší tloušťkou a pak přijde někdo s tím, že uděláme de facto samokřídlo s tloušťkou několik metrů? Těžko si dokážu představit hrnout takové křídlo vzduchem.

Y.K.

Blended wing body si nemyslím, že je vhodný koncept. Možná se pletu, ale Boeing není v situací, kdy by si mohl dovolit vsadit vše na jednu kartu. Kdysi se dost popálil s ultrasonicem…

Jen tak

no, marze na 787 je momentalne zaporna.

Y.K.

Jo jo, také jsem slyšel.

StaPo

nepochybně byla na začátku programu, kdy se nabízel s velkým celosvětovým hype za 120M a rychlost přibývajících objednávek trhala rekordy, ale že by i dnes, kdy se pod 200M nedostane? Nevěřím, že by američani na něčem dlouhodobě prodělávali..