Letecké společnosti Letectví

Boeing ukázal budoucí nejdelší letadlo světa. Čekají ho pozemní testy

Boeing ukázal první částečně vyrobený model 777X určený pro statické testování. Foto: Boeing
Boeing ukázal první částečně vyrobený model 777X určený pro statické testování. Foto: Boeing

Americký výrobce letadel Boeing poprvé ukázal veřejnosti částečně vyrobený nový model 777X. Stroj o délce 76,9 metrů bude nejdelším osobním letadlem na světě.

Podobu nového letadla ukázal Boeing zatím jen na sociálních sítích, na svých stránkách zveřejnil současně i třináctiminutové video o samotném testování letadla.

Jde o první ukázku zkompletovaného letadla 777X, konkrétně modelu ve verzi 777X-9. Stroj teď čekají statické zátěžové zkoušky, které simulují například různé situace během letu a mají ukázat, zda drak letadla vydrží předpokládanou zátěž. Například na křídla přidělávají zaměstnanci testovací závaží, které mají simulovat zátěž při proudění vzduchu. První testovací letadlo nikdy nevzlétne, je jen na pozemní zkoušky. Proto nemá nejen motory, ale například ani směrovku či výškovku.

Na videu ze závodu Boeing ukazuje letadlo v dalších detailech. Největší zajímavostí jsou především rozkládací konce křídel. Ty má 777X jako první na světě. Důvodem je velké rozpětí křídel, které by mohlo u terminálů některých letišť způsobit, že se k nim letadlo nevejde. Proto bude možné po přistání křídla zkrátit sklopením. Boeing počítá u nového dálkového letadla s rozpětím křídel 72 metrů. Dosud největší rozpětí křídel u typu 777 má Boeing 777-200 LR (64,8 m), větší rozpětí má Boeing 747-8i (68,4 m) a Airbus A380 (79,75 m). Dosud žádné dopravní letadlo takovou technologii nemá. Větší rozpětí má pomoci snížit spotřebu.

Letadlo bude mít o 30 % větší okna než dosavadní modely, výrobce slibuje o 12 % nižší spotřebu než u konkurence.

Vedle letadla pro statické testování vzniká už první stroj, který bude sloužit k testování v letových podmínkách. To má začít příští rok.

Boeing nový model 777X představil poprvé v roce 2014. První zákazníkem budou japonské All Nippon Airways, které s ním mají začít létat v roce 2020. Firma má na letadlo 326 objednávek, nejvíce od Emirates. Dodávat ho bude ve dvou verzích. Ceníková cena nového letadla je 360 milionů dolarů.

8 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Na seriózním webu bych nečekal opsání marketingové informace o 12% nižší spotřebě než konkurence. S realitou to nemá mnoho společného.

  • Kde jste sebrali tvrzení o rekordních parametrech?
    An 225 Mrija má délku 84 metrů a rozpětí křídel 88 metrů a také patří k dopravním letounům. V článku bylo patrně myšleno prvenství v kategorii dopravních letadel pro cestující.

    • Ano, osobním, samozřejmě, díky za upozornění, doplnili jsme.

    • dopravní versus přepravní/transportní. Zkuste to v angličtině a pochopíte

Newsletter

Partneři


Výběr editora