Letectví

Boeing škrtá ve výrobě 737, zredukuje ji o deset strojů měsíčně

Výroba 737 MAX v závodě Boeingu v Rentonu. Foto: Boeing
Výroba 737 MAX v závodě Boeingu v Rentonu. Foto: Boeing

Uzemnění letadel 737 MAX po dvou tragických nehodách přinutilo Boeing výrazně zpomalit s tempem výroby. Ze stávajících 52 letadel 737 za měsíc firma sníží produkci o deset na 42 měsíčně. Jde o další signál, že letadla se brzy do vzduchu nevrátí.

Boeing oznámil omezení výroby ve zprávě pro investory jen pár minut po ukončení pátečního obchodování na burze.  Firma současně uvedla, že neplánuje kvůli omezení výroby propouštět.

Šéf Boeingu Dennis Muilenburg v prohlášení uvedl, že firma chce soustředit další lidi na práci s přípravou schvalování úprav řídícího software i brzkému návratu letadel do provozu.

Na výrobě 737 v závodě v Rentonu pracuje zhruba 12 tisíc lidí, většinu produkce tvoří už nové MAXy. Například v únoru firma vyrobila 20 MAXů a 14 strojů 737 NG. Omezení výroby bude mít každopádně velké dopady na dodavatele Boeingu, kteří s takovým výpadkem nepočítali, naopak je Boeing tlačil k navýšení produkce.

Výroba 737 postupně velmi rychle narostla. Deník Seattle Times upozornil, že za dvacet let produkce vzrostla z 27 letadel za měsíc na 52 strojů. Upozornil, že každá změna produkce musí být pečlivě plánována, jinak může paralyzovat dodavatelský systém.

Změny v tempu výroby se plánují obvykle měsíce až roky dopředu, původně Boeing počítal od července s náběhem na 57 letadel měsíčně. Teď jde ale o téměř okamžitou změnu platnou od půlky dubna.

Zatímco pro některé dodavatele může být krok Boeingu nepříjemnou zprávou, u některých by mohlo dojít díky zpomalení k vyřešením problémům se zpožděním dodávek pro Boeing i Airbus. Jde hlavně o výrobce motorů LEAP – společnost CFM International. Její zpoždění brzdí výrobu 737 MAX i A320neo.

Omezení výroby Boeingu bude znamenat ještě další navýšení náskoku v dodávkách u Airbusu. Ten letos chystá navýšení výroby až na 60 kusů A320neo měsíčně.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin
Host
Martin

V článku se píše, že ještě v únoru se vyráběly verze NG. Někde jsem ale četl, že teď už se nevyrábí ! Neví někdo, jak to tedy je ? A to samé u Airbusu – vyrábí se verze A 320 a A 320 neo současně nebo už se vyrábí jenom neo ? Předem díky za odpověď !

Ulafme
Host
Ulafme

Výrábí se stále obě/čtyři varianty.
Vše je možno vidět např. na https://www.airfleets.net/recherche/supported-plane.htm
Je třeba dojet na konec výrobní řady daného typu.
I na wikipedii jsou vidět u A320ceo i B737NG nevyřízené objednávky.

Ondra
Host
Ondra

Nicméně bych tu tabulku nebral úplně do posledního detailu. Taková 310 se už opravdu nevyrábí.

Ulafme
Host
Ulafme

To není tabulka právě vyráběných letadel, ale „Supported aircraft“ pro daný seznam let. společností. Tj. pokud má např. nějaká aerolinka Tu-134, jako Alrosa, tak to uvedeno není, protože Tu-134 není „podporováno“.
Jinak bych očekával, že každý, kdo se o let. dopravu zajímá více než okrajově, tak tu stránku zná, jelikož je spolu s https://www.planespotters.net/ jediným opravdu relevantním zrojem o flotilách let. společností.

Partneři



CSCARGO