Boeing potvrdil zpoždění letadla 777X a prohloubil ztrátu. Akcie spadly na nejnižší hodnotu za rok a půl
Přerušení produkce dreamlinerů přišlo Boeing už na více než 5 miliard dolarů.
Výrobce letecké techniky Boeing potvrdil, že první nové letadlo 777X dodá zákazníkům nejdříve v roce 2025. Potvrdil tak pondělní zprávu serveru The Air Current, podle které nabral program certifikace nejdelšího osobního letadla na světě další zpoždění.
Boeing uvedl další posun programu ve čtvrtletní zprávě o svém hospodaření. Akcie na zprávu reagovaly prudkým poklesem o více než 11 % na nejnižší hodnotu od listopadu 2020. Důvodem jsou i další faktory: prohloubení ztráty nebo potíže s výrobou nového prezidentského speciálu Air Force One.
Boeing současně přiznal, že potíže s výrobou modelu 787 Dreamliner ho stály už 5,5 miliardy dolarů. Firma je podle svého vyjádření již blízko opětovné recertifikaci výroby. Přesný termín ale výrobce neuvedl.
Výrobce věří, že letos začne již vydělávat, především díky postupnému náběhu výroby modelu 737 MAX po téměř dvouleté pauze. Za první čtvrtletí prodělala 1,24 miliardy dolarů (zhruba 29 miliard korun). Loni v prvním čtvrtletí výroce prodělal 561 milionů dolarů.
V případě letadla 777X jde o další posun termínu dodání. Podle The Air Current má být důvodem zpoždění i skutečnost, že Boeing chce nyní své personální kapacity ve vývoji a testování přesunout pro certifikaci letadla 737 MAX 10. Snaží se také urychlit návrat výroby modelu 787 zastavené kvůli problémům s kvalitou. Jinými slovy, model 777X teď není pro Boeing hlavní prioritou.
Letadlo je vyrobené a testuje se, má za sebou již desítky zkušebních letů. Zpoždění náběhu do sériové výroby a předání zákazníkům již přesahuje čtyři roky.