Boeing pokročil s testováním 777X, do vzduchu vzlétl poprvé druhý stroj

Druhý testovací letoun 777X při prvním letu. Foto: BoeingDruhý testovací letoun 777X při prvním letu. Foto: Boeing

Testování nového dálkového letounu 777X se dostalo do další fáze. Boeing ve čtvrtek v Seattlu poprvé odstartoval s druhým testovacím

Testování nového dálkového letounu 777X se dostalo do další fáze. Boeing ve čtvrtek v Seattlu poprvé odstartoval s druhým testovacím letadlem. K jeho prvnímu letu došlo s jednodenním zpožděním: let naplánovaný na středu byl zrušen kvůli drobné technické závadě.

Pro Boeing jde v sérii negativních zpráv o malý záblesk pozitivních novinek: po zpoždění s výrobou prvního letadla a problémy s motory běží už testování podle plánu. Firma ale současně oznámila, že už teď dopředu snižuje výrobu dalších letadel tohoto typu kvůli očekávanému omezení dodávek z důvodu slabé poptávky ze strany aerolinek. Průběh prvního letu je možné sledovat na Flightradar24.com.

Druhý letoun byl ve vzduchu přes dvě hodiny, dvakrát zvládl nízký průlet nad letištěm Spokane. V tiskové zprávě Boeing uvedl, že první testovací letadlo má za sebou již přes sto letových hodin.

Boeing ve stejný okamžik testoval i první letoun, který si odbyl svoji premiéru již v lednu.

777X  je novým dálkovým letadlem Boeingu. Aerolinky mají první stroje převzít v polovině příštího roku, jako první budou u Emirates a Lufthansy. Boeing čekají s modelem 777X desítky testovacích letů včetně například zkoušky v extrémním mrazu či horku. Testování proběhne na celkem čtyřech letounech.

Premiéře letadla v lednu předcházela série problémů. Původní plány počítaly s prvním letem loni v červnu. Boeing nejprve v březnu zrušil jeho statické předvedení (naplánováno shodou okolností na pondělí po nehodě 737 MAX v Etiopii), pak zjistil dodavatel motorů General Electric problémy s motorem a letová premiéra se odložila na neurčito.

Problém se objevil při finální fázi testování motorů GE9X za extrémních podmínek, které nejsou běžné pro provoz letadla, ale nutné pro samotné schvalování. Šlo o nadměrné opotřebení titanových částí statoru vysokotlakého kompresoru. Rychlejší opotřebení dílů by znamenalo pro aerolinky problém: častější opravy motorů. Podobné problémy měl Rolls-Royce s motory pro dreamlinery.

V září navíc vyšly najevo informace, že trup nezvládl zátěžovou tlakovou zkoušku. Šlo o extrémní zátěžový test, kdy se konstrukce letadla napínala a zatěžovala výrazně nad běžné limity, kterých letadlo v běžném provozu dosáhne. Stroj normy nesplnil jen o jedno procento. Boeing neuvedl, jak problém vyřešil, úřadům zřejmě stačilo, že prokáže jen posílení v části, kde došlo k prasklině. Neúspěšnému testu přihlíželi inspektoři amerického úřadu civilního letectví FAA, který musí letadlo schválit, aby mohlo být nasazeno do běžného provozu s cestujícími.

Boeing letadla 777X představí ve dvou verzích: kratší 777-8 a delší 777-9. O tu je podle objednávek zatím výrazně větší zájem. Boeing nabízí podle konfigurace v letadle 349 až 414 sedaček, dolet je 13 940 kilometrů. Firma zvažuje ještě větší verzi 777-10. Aerolinky si u Boeingu objednaly zatím 344 kusů tohoto letadla, některé ale už začaly omezovat objednávky.

Tagy 777X boeing Boeing 777X Top
1 komentář