Letecké společnosti Letectví

Boeing otočil. Doporučil pilotům 737 MAX, aby zašli před návratem do provozu nejprve na simulátor

Boeing 737 MAX7. Foto. Boeing
Boeing 737 MAX7. Foto. Boeing

Tři sta dní po uzemnění letadel Boeing 737 MAX Boeing otočil zásadně svůj postoj k výcviku jejich pilotů. Nově výrobce doporučil, aby před návratem těchto letadel do vzduchu absolvovali ještě zkušební let na simulátoru. Dosud to Boeing nepovažoval za nutné.

Boeing nové doporučení oznámil ve svém tiskovém prohlášení.  „Jde o doporučení, které bere v úvahu náš závazek k bezpečnému návratu do provozu,“ uvedl Boeing v prohlášení. Pověřený šéf Boeingu Greg Smith uvedl, že bezpečnost je největší prioritou firmy.

Dříve Boeing tvrdil, že než začnou piloti ovládat stroje 737 MAX, bude jim stačit trénink na počítačovém simulátoru. Doporučení zkušebních letů na plně funkčních simulátorech má ale i další dopad: zařízení není zatím mnoho a i když budou aerolinky už mít povolení k provozu s letadly 737 MAX, mohou mít nedostatek pilotů, kteří opětovným zkušebním letem na simulátoru prošli.

Po celém světe je pouze 34 simulátorů na Boeing 737 MAX. Nedostatek by bylo možné řešit softwarovou úpravou simulátorů na letadla 737 NG, Boeing ale neuvedl, zda to bude technicky možné. Jeden ze simulátorů je i v Česku: loni ho otevřela společnost Czech Aviation Training Centre.

Konečné slovo ohledně typu tréninku bude mít americký Federální úřad pro letectví (FAA). Ten loni doporučil pouze počítačový trénink. Aby piloti strojů 737 MAX trénovali i na leteckém trenažéru, se přimlouvaly rodiny obětí obou smrtelných nehod.

6 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jozef

Nasimuluje simulator aj prepalenie káblov a stratu ovládania a tým spojenú 😄

Vašek

Ti nasimuluje cokoliv.

Jiří Kocurek

Naprosto bez problémů. Umí to dokonce i kratší ranvej, než kolik požaduje norma pro daný typ letadla.

MildaIV

FAA bude mít konečné slovo pouze pro americké aerolinky. Tentokrát to žádná jiná agentura nepřevezme.

Y.K.

Vzhledem k tomu, že probíhá společná certifikace (pod hlavičkou JATR), tak to převezmou velmi pravděpodobně všichni. Ale zase se to více potáhne, protože se musí domluvit kopec úřadů (tuším 10).

Y.K.

Řekl bych, že zde dochází k zmatení pojmů. Boeing dříve komentoval co je (byla) oficiální schválená varianta ratingu, teď komentuje, co podporuje, aby se stalo novou schválenou variantou v rámci recertifikace, ale o tom co jí bude rozhodují autority, ne Boeing. Ten jen může navrhovat a předkládat řešení jejich požadavků.