Letecké společnosti Letectví

Boeing má po dlouhé době objednávku na 737. Ale jen v nákladní verzi

Boeing 737-800BCF. Foto: Boeing
Boeing 737-800BCF. Foto: Boeing

Výrobce letadel Boeing má po několika měsících novou objednávku na letadlo typu 737. Společnost Aircraft Finance Germany (AFG) si objednala dodávku dvou kusů ve verzi 737-800BCF (Boeing Converted Freighter), což je nákladní verze jednoho z nejúspěšnějších osobních letadel na světě.

Boeing oznámil kontrakt v tiskové zprávě. Zatímco v jiných letech by zakázka na dva kusy prošla téměř bez povšimnutí, letošní rok je kvůli pádu poptávky jiný: poslední objednávka Boeingu přišla v červnu na jeden kus nákladní 767, jinak žádný nový kontrakt.

Podle Boeingu nákladní verze přináší provozovatelům nižší spotřebu než jiná letadla podobného typu, slouží hlavně pro lety s nákladem na krátké tratě. Dolet letadla je 3 750 kilometrů, letadlo zvládne přepravit 23,9 tun nákladu.

„Jde o letadlo, které nám pomůže doplnit nabídku pro rostoucí trh nákladní dopravy. Hodí se do flotily většiny dopravců,“ řekl Peter Koster z AFG.

Boeing má zatím objednávky na tato letadla od deseti zákazníků, celkem jich je 132. Dodáno je zatím 34 strojů. Kvůli poptávce firma oznámila, že zvyšuje tempo výroby těchto letadel. Nákladní letecká doprava je jedním z mála segmentů v oboru, který v posledních měsících roste.

Za červen získal Boeing jedinou novou objednávku: na jedno nákladní letadlo 767 od FedEx. Současně vymazal celkem 183 zakázek za jediný měsíc. Za první pololetí tak firma získala 59 nových objednávek, pokud se započítají i zrušené zakázky, je v záporné bilanci 323 letounů. Po započtení zakázek, které zákazníci ještě nezrušili, ale Boeing už s nimi nepočítá, jde dokonce o 784 strojů.

3 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
liposh

Před rokem a půl jsem napsal, že Boeing by měl oprášit výrobní linky a začít dělat znovu 737 těch posledních řad (tuším 900) před Maxem (při příležitosti článku o posledním vyrobeném kusu této série) a bylo mi oponováno, že to stojí peníze a rozjetí výroby by možná trvalo i půl roku …takže asi tak 😀

Y.K.

Jenže měli pravdu. B737-800BCF není novostavba, je to konverze osobní verze B737-800 na nákladní, což je i v názvu typu (converted freighter). B 767-300ER BCF je zase Boeingova přestavba 767, B747-400BCF je přestavba čtyřstovky Jumba.

J.D.

Tohle je přesně ten typ informací, kdy bych chtěl vědět nějaké další vnitřní podrobnosti. V současné situaci, kdy se dá předpovídat několikaletý přebytek levných olétaných letadel na trhu se nabízí koupit předělaný osobák. Znamená tato zpráva, že izraelci nestíhají požadavky trhu na konverze a už jsou dlouhé čekací doby?