Letecké společnosti Letectví

Konec legendy: Boeing do dvou let skončí s výrobou 747

Výroba Boeingu 747. Foto: Boeing
Výroba Boeingu 747. Foto: Boeing
Boeing kvůli pandemii koronaviru zpomalí výrobu dalších modelů, oživení čeká nejdříve za tři roky.

Po více než půlstoletí skončí v roce 2022 výroba letadla Boeing 747. Letoun, který zpřístupnil dálkovou leteckou dopravu, se vyrábí už jen v nákladní verzi.

Konec výroby oznámil šéf Boeingu David Calhoun v dopise zaměstnancům, v kterém je informuje o současné nepříznivé situaci. „Výrobu ukončíme v roce 2022. Budeme dál podporovat údržbu toho to modelu,“ uvedl Calhoun.

Boeingu zbývá vyrobit posledních šestnáct letadel v nákladní verzi pro dopravce UPS. O konci výroby se spekuluje několik let kvůli malému zájmu aerolinek, velká část osobních dopravců s modelem zcela skončila. Za celou dobu se vyrobilo zatím 1 558 letadel tohoto typu v různých verzích.  Už příští rok skončí produkce Airbusu A380.

Kvůli pandemii koronaviru firma omezí výrazně produkci dalších typů letadel. Zpomalí chystaný nárůst produkce letadel 737 MAX, na začátku roku 2022 se firma chce dostat na 31 letadel vyrobených za měsíc. Současně omezí produkci letadel 777/777X na dva letouny měsíčně, původně měl Boeing vyrábět tři letadla měsíčně. Od příštího roku se sníží výroba letadel 787 Dreamliner na šest za měsíc. Ještě nedávno přitom firma oznamovala redukci na deset kusů měsíčně. Současně zvažuje, že sestěhuje výrobu dreamlinerů na jedno místo. Dosud je vyrábí ve dvou závodech: v Charleston v Jižní Karolíně a v Everettu ve státě Washington.

Calhoun v dopise oznámil, že firma si zajistila financování v podobě dalších 25 miliard dolarů, zastavila výplaty dividend, zpětný odkud akcií a další kapitálové výdaje. Boeing očekává, že zotavení potrvá nejméně tři roky. Podle dnes oznámených výsledků Boeingu  klesla ve druhém čtvrtletí čistá ztráta na 2,4 miliardy dolarů (53,8 miliardy Kč) z loňských srovnatelných 2,94 miliardy USD. Firma loni vykázala rekordní ztrátu kvůli mimořádným nákladům souvisejícím s odstavením jejích strojů 737 MAX z provozu. Výsledky zaostaly za očekáváním a tržby kvůli koronaviru klesly.

Odebírat
Upozornit na
guest
3 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Johnczek

zpětný odkud akcií, šotek se najde vždy 🙂

Jinak se docela divím, že se vůbec stroje na cargo ještě vyrábí. Kór v době, kdy se 747 z dopravního létání vyřazují jedno za druhým. Není daleko levnější nakoupit na cargo (které většinu času stejně sedí na zemi) vyřazené kousky po BA, Quantasu atp.?

Martin V.

Těžko říct, ale originální nákladní B747 mají krátký hrb a odklopnou příď. Konverze mají jen velké boční dveře, ale na balíky UPS to snad vyhovovat mohlo. Problém bude asi v tom, že zánovní B748 z osobní dopravy nikdo nevyřazuje (a stejně jich vyrobili jen pár desítek kusů) a B744 už nejsou nejmladší, tím pádem mají větší spotřebu paliva než B748.

Y.K.

Máte pravdu, akorát ti UPSáci zrovna kupují 747-8f, u balíkářů je asi ekonomika trochu více vpředu než u běžných cargo dopravců.