Blíží se zlatý týden české dálniční sítě. Otevře se téměř 90 nových kilometrů

Dálnice D3 u Budějovic před otevřením (listopad 2024). Pramen: ŘSDDálnice D3 u Budějovic před otevřením (listopad 2024). Pramen: ŘSD

Letošní dálniční rekordy jsou zčásti dané i zpožděním některých projektů.

Předvánoční týden od 16. do 22. prosince přinese motoristům dosud nevídanou nadílku v podobě nových dálničních kilometrů. Do provozu budou uvedeny nové úseky dálnic D3, D4, D48 a D55 v celkové délce téměř 90 kilometrů. V novém dílu svého podcastu to připomněl šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.

„Tolik se v České republice prakticky nikdy v historii najednou za celý rok nezprovoznilo a tady to budeme mít v jednom týdnu. Bude to opravdu významný týden pro celou českou dálniční síť a pro veřejnost. Je to vánoční týden, tak to bude takový vánoční dárek,“ řekl Mátl.

Dosavadní nejštědřejší roky v historii budování české dálniční sítě byly 1980 a 2006, kdy se shodně otevřelo 78 nových kilometrů. K nejchudším patřil naopak rok 2018, kdy se řidičům otevřely pouhé čtyři kilometry na chomutovské dálnici D7. Roční průměr od první dálniční otvíračky v roce 1971 vychází na zhruba 27 nových kilometrů.

Letos se vedle zmíněné „vánoční nadílky“ už otevřelo 11 nových kilometrů, a to na D6 u Krupé a D7 u Chlumčan. Celkem to tedy za celý letošní rok představuje téměř 101 kilometrů nových dálnic.

Podle Mátla se může laickým pohledem zdát, že měsíc před zprovozněním jsou uvedené dálnice už hotové. „Někteří řidiči se pak ptají, proč se po nich ještě nesmí jezdit. Dálnice naoko vypadají, že jsou hotové. Ale nejsou hotové stavebně, kolikrát chybí detaily jako některé úseky svodidel nebo dopravního značení,“ řekl Mátl.

Ještě daleko složitější je podle něj uvedení staveb do předčasného užívání z hlediska všech papírů a přejímek. Některé stavby mají i stovky stavebních objektů a je nutné získat souhlas s předčasným užíváním. „K tomu je potřeba obrovské množství dokladů včetně zkoušek, které je třeba provést, třeba zkoušky na vozovce, zda vyhovují protismykové vlastnosti,“ doplnil Mátl.

Součástí jsou technické přejímky, kdy se řeší, zda se po stavbě může bezpečně jezdit. Trvají i několik měsíců. „U staveb, které budeme pouštět do provozu v prosinci, probíhají tyto přejímky od léta. To ale není konec. Po uvedení do provozu nastává přejímací řízení, kdy stavbu přejímáme od dodavatele, a tam se kontroluje ještě daleko víc aspektů. Trvá to třeba rok i dva poté, co už řidiči po dálnici jezdí,“ říká Mátl.

Nejdelší nový úsek se otevře na dálnici D4, kterou buduje soukromý investor (sdružení Via Salis) v rámci PPP. Do provozu bude uvedeno 32 nových kilometrů dálnice mezi Příbramí a Pískem, dalších 16 už existujících kilometrů stavbaři zrekonstruovali a vybavili.

Obyvatelé Českých Budějovic netrpělivě očekávají další dlouhý úsek, a to 28 nových kilometrů dálnice D3. Součástí stavby je i téměř dvacetikilometrový obchvat, který má z krajského města odvést velkou část tranzitní dopravy. Nová dálnice od severního okraje Budějovic ke Kaplici nádraží se motoristům otevře v sobotu 21. prosince.

„Tento úsek D3 je pro celou Českou republiku tak významný, že si zaslouží slavnostní otevření v sobotu. Bude to v době klidu, kdy budou mít všichni čas a prostor si to užít, protože těch 28 kilometrů pomůže všem řidičům, kteří jezdí na jih,“ řekl Mátl.

Podobně důležitá je podle něj i dálnice D55 ve Zlínském a Jihomoravském kraji. ŘSD tam otevře 21 kilometrů dálnice ve čtvrtek 19. prosince. „Hotových je 17 kilometrů. Na čtyřech kilometrech v tom koncovém úseku se ještě pracuje, tam se otevře jeden jízdní pás a bude se zatím jezdit v polovičním profilu,“ upřesnil Mátl.

Poslední otvíračka bude na osmi kilometrech D48 u Nového Jičína, kde Mátl ještě přesný den neuvedl. Jde o proměnu původní silnice v dálnici.

Letošní dálniční rekordy jsou přitom zčásti dané i zpožděním některých projektů. Zmíněný dvacetikilometrový obchvat Českých Budějovic se měl dle původních plánů otevírat už v září 2022. Především kvůli problémům s tunelem Pohůrka ale stavba nabrala zpoždění.

Zpoždění nicméně redukuje i letošní plány. Ze seznamu otvíraček vypadlo 17 kilometrů D49 Hulín – Fryšták, jejichž stavbu zablokovaly ekologické spolky. Teoreticky stále připadá v úvahu letošní otevření alespoň prvních deseti kilometrů, ministerstvo dopravy ale stále nepotvrdilo právní moc stavebního povolení. Podle Mátla by se tak muselo stát do konce listopadu, aby bylo možné o otevření deseti kilometrů uvažovat.

Česká síť dálnic aktuálně měří 1388 kilometrů, dalších zhruba 700 kilometrů k dokončení páteřní sítě chybí.

Dálnice D3 u Budějovic před otevřením (listopad 2024). Pramen: ŘSDDálnice D3 u Budějovic před otevřením (listopad 2024). Pramen: ŘSDDálnice D3 u Budějovic před otevřením (listopad 2024). Pramen: ŘSDStavba dálnice D55 na Slovácku, stav listopad 2024. Foto: StrabagStavba dálnice D55 na Slovácku, stav listopad 2024. Foto: StrabagStavba dálnice D55 na Slovácku, stav říjen 2024. Foto: Radek Mátl / ŘSDStavba dálnice D4, září 2024. Pramen: Via SalisStavba dálnice D4. Pramen: Via Salis

Letos zprovozňované dálniční úseky

D3 Úsilné – Hodějovice 7,2 km
D3 Hodějovice – Třebonín 12,6 km
D3 Třebonín – Kaplice nádraží 8,6 km

D4 Háje – Milín 5,5 km
D4 Milín – Lety 11,6 km
D4 Lety – Čimelice 2,6 km
D4 Čimelice – Mirotice 8,5 km
D4 Mirotice, rozšíření 3,7 km

D6 Krupá, přeložka 6,5 km (zprovozněno v srpnu)
D7 Chlumčany, zkapacitnění 4,4 km (zprovozněno v červnu)

D48 MÚK Bělotín – Rybí, I. etapa (Palačov – Šenov u N. J.) 8,2 km

D55 Babice – Staré Město 8,5 km
D55 Staré Město – Moravský Písek 8,8 km
D55 Moravský Písek – Bzenec 4,1 km

Tagy D3 D4 D48 D55 dálnice ŘSD
182 komentářů